Τα παρακάτω είχα γράψει πρόχειρα από την αρχή αυτής της εβδομάδας, αλλά μόλις σήμερα κατόρθωσα να τα ξαναπιάσω και να κάνω την τελική προσαρμογή και σας τα παραδίδω:
Γνώμη μου είναι ότι το ΝΗ-ΠΑ πρέπει ν' ακούγεται μεγαλύτερο στον πλ. δ' όχι λόγω της Χρυσανθικής κλίμακας, αλλά λόγω της απλής δίεσης που λέει η Επιτροπή, η οποία όμως δίεση πιστεύω ότι εμπεριέχει στοιχεία του Χρυσανθικού 12/68 τόνου.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΙΖΟΝΕΣ ΤΟΝΟΥΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΟΝΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΓΕΝΙΚΩΣ
Σχετικά με το ύψος των μειζόνων τόνων στη διατονική κλίμακα γενικώς, αυτό δεν αφορά το θέμα μας αλλά μάλλον τα τμήματα χωρισμού της κλίμακας. Γιατί αν τη χωρίσουμε διαφορετικά (π.χ. στα 68) επηρεάζονται αυτόματα όλοι οι τόνοι. Επειδή όμως με ρωτάτε εδώ αμφότεροι (Βασίλη και Στέφανε) και μάλιστα επιμόνως, θα σας πω τι πιστεύω γενικώς (ειδικότερα εν τω οικείω threadί): η διαφορά στους μείζονες τόνους της 12/68 κλίμακας σε σχέση με την 12/72 είναι στον ΠΑ, στον ΔΙ και στον ΚΕ. Πιστεύω λοιπόν ότι υπάρχουν τελικώς πολλές ενδείξεις για το ότι αυτοί οι τόνοι είναι τελικά όχι 12 μόρια ακριβώς, αλλά κατά τι μεγαλύτεροι. Η διαφορά μπορεί να είναι λεπτή, αλλά εν τέλει αντιληπτή από το ανθρώπινο αυτί. Κι αυτό γιατί ο συγκερασμός στα 72 τμήματα είχε σκοπό καθαρά την εξυπηρέτηση της δυτικής πολυφωνίας. Στη φωνή όμως δεν έχουμε τέτοιους περιορισμούς. Να σας το θέσω αλλιώς: αν πάρουμε ένα πιάνο, είναι τόσο σίγουρο ότι τα ΝΤΟ-ΡΕ, ΝΤΟ-ΣΟΛ, ΡΕ-ΛΑ, ΣΟΛ-ΛΑ θα είναι ΑΚΡΙΒΩΣ ίδια με τα ΝΗ-ΠΑ, το ΝΗ-ΔΙ, ΠΑ-ΚΕ, ΔΙ-ΚΕ της φωνητικής βυζαντινής μουσικής; Εγώ λέω ότι πρέπει να το ψάξουμε γιατί υπάρχουν πολλές ενδείξεις περί του αντιθέτου (τα υψωμένα ΝΗ-ΠΑ και ΔΙ-ΚΕ στους πλ. δ' και Άγια ακόμα και σε περιπτώσεις χωρίς έλξη, το μεγάλο ΝΗ-ΠΑ στο απήχημα του α' ήχου κλπ., η μεγάλη πέμπτη ΠΑ-ΚΕ κλπ.). Περισσότερα όμως γι'αυτό, καλύτερα να πούμε στο οικείο θέμα (π.χ. για τη σκοπιμότητα ή όχι της κατάργησης της 12/72 κλίμακας κλπ.)
Αλλά και με την 12/72 κλίμακα, όσο κι αν κατηγορείται από τους αγαπητούς Συμεωνίδη και Σολδάτο, πιστεύω ότι με τις κατάλληλες επισημάνσεις, όπως αυτές της Επιτροπής (δεν αποκλείω φυσικά να χρειάζονται κάποιες παραπάνω), τελικά το άκουσμα στην πράξη δεν απομακρύνεται τόσο από το παραδοσιακό. Εκεί που απομακρύνεται ΤΕΛΕΙΩΣ ΜΑ ΤΕΛΕΙΩΣ είναι με τις θεωρίες (και πράξεις, όπως ακούσαμε) του Καρά, ο οποίος ούτε αναφέρει στο θεωρητικό του ούτε και εκτελεί την ελάχιστη ύψωση του ΠΑ στον πλ. δ' στην ανάβαση και την κατάβαση, παρά μόνο διέσεις στην πορεία προς τον ΒΟΥ. Και άλλο το ένα άλλο το άλλο (βλ. παρακάτω).
Διευκρινίζω λοιπόν:
1. Η Επιτροπή δεν ισχυρίζεται ότι ο τόνος ΝΗ-ΠΑ της κλίμακας του πλ. δ' είναι διαφορετικός από το ΝΗ-ΠΑ του α' (μην τρελαθούμε κιόλας...). Επομένως δεν θα μπορούσε να έχει διαφορετικό διάστημα και δεν χρειάζεται φθορά (!) όταν κάνει στάση ο πλ. δ' στον ΠΑ για να επισημανθεί το ΠΑ υψωμένο. Όμως:
2. Στην Επιτροπή, το "ως επί το πλείστον" υψωμένο ΝΗ-ΠΑ του πλ. δ' προφανώς διαφέρει από το φυσικό ΝΗ-ΠΑ του α'. Αυτό δυστυχώς δεν βλέπω να έχει γίνει πλήρως αντιληπτό από τη σχολή Καρά, ίσως λόγω του ότι ο Καράς δεν έχει κάτι τέτοιο στο θεωρητικό του. Αν θέλετε, κάνουμε και ηχητική αντιπαραβολή ψαλτών της σχολής Καρά με παραδοσιακούς ψάλτες ως προς την ύψωση του ΠΑ στον πλ. δ' (εξαιρέσεις θα υπάρχουν βέβαια: ο Στέφανος λ.χ. είπε ότι έχει διδαχθεί τον πλ. δ' διαφορετικά από τον πνεύμα του Καρά. Ο ίδιος είναι επομένως "μούφα καραϊκός"!!:wink
. Ξαναλέω ότι δεν θεωρώ "λάθος ολκής" το να μη γίνει, αρκεί να έχει παραδοσιακό ύφος ο ψάλτης (προϋπόθεση που δεν υπάρχει στη σχολή Καρά), το οποίο το προσέχεις αμέσως και δεν σε πειράζει τόσο η έλλειψη τέτοιων μικρολεπτομερειών.
3. Αυτό που λέω εγώ λοιπόν είναι ότι στα γραφόμενα της Επιτροπής, παρά της επίσημη υιοθέτηση του 12/72 τόνου, υπάρχει ωστόσο δείγμα αναφοράς στον 12/68 τόνο του Χρυσάνθου, από το γεγονός ότι αναφέρει την ως επί το πλείστον ύψωση κατά ένα τμήμα για τον ΠΑ του πλ. δ' και για τον ΚΕ του Άγια. Αυτό εννοούσα όταν έγραψα ότι ο Χρύσανθος με το 12/68 και η Επιτροπή με το υψωμένο ΠΑ εννοούν το ίδιο πράγμα: την ύπαρξη τόνου διάφορου του 12/72.
Και δεν είναι μόνο αποτέλεσμα έλξης τα διαστήματα αυτά, όπως ορθώς επεσήμανε και ο Σολδάτος εδώ. Κι αυτό γιατί η Επιτροπή διαχωρίζει την απλή ύψωση των ΠΑ και ΚΕ από την έλξη τους στα ΒΟΥ και ΖΩ αντιστοίχως. Έλξη υπάρχει επί δεσπόζοντος φθόγγου. Στην κατάβαση στο ΝΗ του πλ. δ' ο ΒΟΥ δεν είναι δεσπόζων φθόγγος (το ισοκράτημα παραμένει στο ΝΗ και το μέλος καταλήγει στο ΝΗ). Αντίθετα, στην κατάβαση στο ΝΗ του λεγέτου, ο ΒΟΥ είναι δεσπόζων φθόγγος (το ισοκράτημα παραμένει στο ΒΟΥ -ή πάει μαζί με το μέλος- και το μέλος καταλήγει στο ΒΟΥ). Απλώς, επειδή ο πλ. δ' έχει γενικώς δεσπόζοντα φθόγγο τον ΒΟΥ (όχι όμως και στις καταλήξεις του ΝΗ!), παραδέχτηκα ότι δεν είναι αντιπροσωπευτικό το παράδειγμα του ΝΗ-ΠΑ στον πλ. δ' και θα σας φέρω παραδείγματα και από τον α' ήχο. Κοιτάξτε συγκεκριμένα τι γράφει η Επιτροπή:
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑ ΣΤΟΝ ΠΛ. Δ':
"ο φθόγγος ΠΑ ευρίσκεται ως επί το πλείστον υψωμένος κατά εν τμήμα, ως ο Κε εν τω Άγια"
ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΣΗ ΤΟΥ ΠΑ ΣΤΟΝ ΠΛ. Δ':
"υφιστάμενος δε έλξιν προς τον Βου υψούται κατά δύο τμήματα.
Ομοίως:"
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΚΕ ΣΤΟΝ ΑΓΙΑ:
"ο Κε ως επί το πλείστον είναι υψωμένος κατά εν τμήμα"
ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΣΗ ΤΟΥ ΠΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΑ:
"όταν δε εμμένει το μέλος επί του Ζω, τότε υψούται έτι ως εκ της έλξεως κατά δύο τμήματα."
Για εσάς αυτός ο διαχωρισμός δεν σημαίνει τίποτα; Για μένα εξήγησα τι σημαίνει: οι άνθρωποι είδαν ότι ειδικά ο ΠΑ και ο ΚΕ στους ήχους αυτούς είναι τσιμπημένοι, ακόμα και ανεξάρτητα από τους δεσπόζοντες ΒΟΥ και ΖΩ, ακόμα και στην κάθοδο. Αυτό εμένα μου θυμίζει τον αυξημένο 12/68 τόνο του Χρυσάνθου, η εκτέλεση του οποίου δεν εξέλιπε από την προφορική παράδοση στα χρόνια της Επιτροπής και η Επιτροπή προσπάθησε να τον διαφυλάξει έστω και μέσω της ύψωσης φθόγγου.
ΓΙΑ ΤΟ ΝΗ-ΠΑ ΤΟΥ ΠΛ. Δ'nikosthe: η πλήρης υιοθέτηση του 12/68 σημαίνει ότι η στάση του ΠΑ στον πλ. δ' και το ΠΑ του α' είναι το ίδιο και το αυτό.
V_Zacharis: Άρα πιστεύεις ότι όλοι οι μείζονες τόνοι πρέπει ν' ακούγονται ψηλότεροι. Συμφωνείς όμως ή όχι με την θέση του Βαγγέλη, ότι κάποιοι μείζονες είναι ψηλότεροι και κάποιοι χαμηλότεροι;[...]
Εσύ υποστηρίζεις ότι κάθε μείζων τόνος πρέπει ν' ακούγεται ψηλότερα, λόγω του ότι στην Χρυσανθινή κλίμακα είναι μαθηματικά μεγαλύτερος ενώ στην μεταφορά του στην κλίμακα της Επιτροπής μίκρυνε, ή όχι;
Γνώμη μου είναι ότι το ΝΗ-ΠΑ πρέπει ν' ακούγεται μεγαλύτερο στον πλ. δ' όχι λόγω της Χρυσανθικής κλίμακας, αλλά λόγω της απλής δίεσης που λέει η Επιτροπή, η οποία όμως δίεση πιστεύω ότι εμπεριέχει στοιχεία του Χρυσανθικού 12/68 τόνου.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΙΖΟΝΕΣ ΤΟΝΟΥΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΟΝΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΓΕΝΙΚΩΣ
Σχετικά με το ύψος των μειζόνων τόνων στη διατονική κλίμακα γενικώς, αυτό δεν αφορά το θέμα μας αλλά μάλλον τα τμήματα χωρισμού της κλίμακας. Γιατί αν τη χωρίσουμε διαφορετικά (π.χ. στα 68) επηρεάζονται αυτόματα όλοι οι τόνοι. Επειδή όμως με ρωτάτε εδώ αμφότεροι (Βασίλη και Στέφανε) και μάλιστα επιμόνως, θα σας πω τι πιστεύω γενικώς (ειδικότερα εν τω οικείω threadί): η διαφορά στους μείζονες τόνους της 12/68 κλίμακας σε σχέση με την 12/72 είναι στον ΠΑ, στον ΔΙ και στον ΚΕ. Πιστεύω λοιπόν ότι υπάρχουν τελικώς πολλές ενδείξεις για το ότι αυτοί οι τόνοι είναι τελικά όχι 12 μόρια ακριβώς, αλλά κατά τι μεγαλύτεροι. Η διαφορά μπορεί να είναι λεπτή, αλλά εν τέλει αντιληπτή από το ανθρώπινο αυτί. Κι αυτό γιατί ο συγκερασμός στα 72 τμήματα είχε σκοπό καθαρά την εξυπηρέτηση της δυτικής πολυφωνίας. Στη φωνή όμως δεν έχουμε τέτοιους περιορισμούς. Να σας το θέσω αλλιώς: αν πάρουμε ένα πιάνο, είναι τόσο σίγουρο ότι τα ΝΤΟ-ΡΕ, ΝΤΟ-ΣΟΛ, ΡΕ-ΛΑ, ΣΟΛ-ΛΑ θα είναι ΑΚΡΙΒΩΣ ίδια με τα ΝΗ-ΠΑ, το ΝΗ-ΔΙ, ΠΑ-ΚΕ, ΔΙ-ΚΕ της φωνητικής βυζαντινής μουσικής; Εγώ λέω ότι πρέπει να το ψάξουμε γιατί υπάρχουν πολλές ενδείξεις περί του αντιθέτου (τα υψωμένα ΝΗ-ΠΑ και ΔΙ-ΚΕ στους πλ. δ' και Άγια ακόμα και σε περιπτώσεις χωρίς έλξη, το μεγάλο ΝΗ-ΠΑ στο απήχημα του α' ήχου κλπ., η μεγάλη πέμπτη ΠΑ-ΚΕ κλπ.). Περισσότερα όμως γι'αυτό, καλύτερα να πούμε στο οικείο θέμα (π.χ. για τη σκοπιμότητα ή όχι της κατάργησης της 12/72 κλίμακας κλπ.)
Αλλά και με την 12/72 κλίμακα, όσο κι αν κατηγορείται από τους αγαπητούς Συμεωνίδη και Σολδάτο, πιστεύω ότι με τις κατάλληλες επισημάνσεις, όπως αυτές της Επιτροπής (δεν αποκλείω φυσικά να χρειάζονται κάποιες παραπάνω), τελικά το άκουσμα στην πράξη δεν απομακρύνεται τόσο από το παραδοσιακό. Εκεί που απομακρύνεται ΤΕΛΕΙΩΣ ΜΑ ΤΕΛΕΙΩΣ είναι με τις θεωρίες (και πράξεις, όπως ακούσαμε) του Καρά, ο οποίος ούτε αναφέρει στο θεωρητικό του ούτε και εκτελεί την ελάχιστη ύψωση του ΠΑ στον πλ. δ' στην ανάβαση και την κατάβαση, παρά μόνο διέσεις στην πορεία προς τον ΒΟΥ. Και άλλο το ένα άλλο το άλλο (βλ. παρακάτω).
Συναφές και το:V_Zacharis: said:Αν η Επιτροπή ήθελε να πει το ίδιο πράγμα με τον Χρύσανθο (θεωρητικά πάντα) εκτός από τους αριθμούς 12 και 14 είχε και τον αριθμό 13... Γιατί να μην γράψει 13; Και τα διαστήματα να γίνουν, 13-9-8; Δεν θα ήταν ζυγοί οι αριθμοί; Ε και;
Αν δεν ήταν έλξη δεν υπήρχε λόγος να χρησιμοποιηθεί αλλοίωση. Απλά θα έγραφαν ότι είναι ο τόνος ψηλότερος (από την..."μάνα" του) κατα 1 μόριο και τέλος. Ούτε σημεία αλλοιώσεως ούτε τίποτα. 13-9-8 και τέλος.
Άρα αν ήθελαν να εκφράσουν το ίδιο πράγμα, μπορούσαν να το κάνουν. Προφανώς λοιπόν εννοούσαν κάτι άλλο.
Μα τι λέτε ρε παιδιά, μην ακούω πατάτες: ποιος είπε ότι το φυσικό ΝΗ-ΠΑ της κλίμακας του α' ήχου είναι διαφορετικό από το αντίστοιχο της κλίμακας του πλ. δ';; Αφού λοιπόν είναι το ίδιο, πώς να γράψει 13 η Επιτροπή ρε Βασίλη; Ο μόνος τρόπος για να εκφραστεί το υψωμένο ΝΗ-ΠΑ, που ακούμε πεντακάθαρα να εκτελείται από τους παραδοσιακούς ψάλτες, είναι η δίεση ενός τμήματος=> ένα τμήμα είναι 2 μόρια=> από το 12 αν ανέβεις ένα τμήμα γίνεται 14, δε γίνεται λιγότερο! (όσο για τους μονούς αριθμούς στην κλίμακα, είναι άλλο θέμα Βασίλη, αλλά μιας και το θίγεις, σου λέω ότι με τη λογική της Επιτροπής δεν μπορεί η 72άρα κλίμακα να έχει μονούς αριθμούς: μην ξεχνάς ότι η Επιτροπή χρησιμοποίησε 36άρα κλίμακα και όχι 72άρα. Δεν είχε επομένως αριθμούς 12 και 13 αλλά 6 και 7, δηλ. 12 και 14, άρα το 13άρι δεν ήταν διαθέσιμο.)souldatos: said:Αν υποθέσουμε όμως ότι το ΝH-ΠA είναι μονίμως ψηλότερο στον πλ.Δ' από τον Α', τότε όταν το μέλος από τον πλ. Δ' γυρνάει σε πρώτο ή έστω κάνει στάση στο Πα (π.χ. Τη υπερμάχω), δε θα έπρεπε να μπαίνει φθορά για την αλλαγή των διαστημάτων; Σε αυτό το σημείο, η θεωρία του Καρά φαίνεται να δικαιολογεί πιο σωστά την αλλαγή: Πριν είχαμε δίεση λόγω της δεσποτείας του Βου, τώρα δεν έχουμε καθώς δεσπόζει ο Πα. Εσύ Νίκο πως δικαιολογείς την αλλαγή των διαστημάτων, αν δεν αναγνωρίζεις τη δίεση;
Διευκρινίζω λοιπόν:
1. Η Επιτροπή δεν ισχυρίζεται ότι ο τόνος ΝΗ-ΠΑ της κλίμακας του πλ. δ' είναι διαφορετικός από το ΝΗ-ΠΑ του α' (μην τρελαθούμε κιόλας...). Επομένως δεν θα μπορούσε να έχει διαφορετικό διάστημα και δεν χρειάζεται φθορά (!) όταν κάνει στάση ο πλ. δ' στον ΠΑ για να επισημανθεί το ΠΑ υψωμένο. Όμως:
2. Στην Επιτροπή, το "ως επί το πλείστον" υψωμένο ΝΗ-ΠΑ του πλ. δ' προφανώς διαφέρει από το φυσικό ΝΗ-ΠΑ του α'. Αυτό δυστυχώς δεν βλέπω να έχει γίνει πλήρως αντιληπτό από τη σχολή Καρά, ίσως λόγω του ότι ο Καράς δεν έχει κάτι τέτοιο στο θεωρητικό του. Αν θέλετε, κάνουμε και ηχητική αντιπαραβολή ψαλτών της σχολής Καρά με παραδοσιακούς ψάλτες ως προς την ύψωση του ΠΑ στον πλ. δ' (εξαιρέσεις θα υπάρχουν βέβαια: ο Στέφανος λ.χ. είπε ότι έχει διδαχθεί τον πλ. δ' διαφορετικά από τον πνεύμα του Καρά. Ο ίδιος είναι επομένως "μούφα καραϊκός"!!:wink
3. Αυτό που λέω εγώ λοιπόν είναι ότι στα γραφόμενα της Επιτροπής, παρά της επίσημη υιοθέτηση του 12/72 τόνου, υπάρχει ωστόσο δείγμα αναφοράς στον 12/68 τόνο του Χρυσάνθου, από το γεγονός ότι αναφέρει την ως επί το πλείστον ύψωση κατά ένα τμήμα για τον ΠΑ του πλ. δ' και για τον ΚΕ του Άγια. Αυτό εννοούσα όταν έγραψα ότι ο Χρύσανθος με το 12/68 και η Επιτροπή με το υψωμένο ΠΑ εννοούν το ίδιο πράγμα: την ύπαρξη τόνου διάφορου του 12/72.
Και δεν είναι μόνο αποτέλεσμα έλξης τα διαστήματα αυτά, όπως ορθώς επεσήμανε και ο Σολδάτος εδώ. Κι αυτό γιατί η Επιτροπή διαχωρίζει την απλή ύψωση των ΠΑ και ΚΕ από την έλξη τους στα ΒΟΥ και ΖΩ αντιστοίχως. Έλξη υπάρχει επί δεσπόζοντος φθόγγου. Στην κατάβαση στο ΝΗ του πλ. δ' ο ΒΟΥ δεν είναι δεσπόζων φθόγγος (το ισοκράτημα παραμένει στο ΝΗ και το μέλος καταλήγει στο ΝΗ). Αντίθετα, στην κατάβαση στο ΝΗ του λεγέτου, ο ΒΟΥ είναι δεσπόζων φθόγγος (το ισοκράτημα παραμένει στο ΒΟΥ -ή πάει μαζί με το μέλος- και το μέλος καταλήγει στο ΒΟΥ). Απλώς, επειδή ο πλ. δ' έχει γενικώς δεσπόζοντα φθόγγο τον ΒΟΥ (όχι όμως και στις καταλήξεις του ΝΗ!), παραδέχτηκα ότι δεν είναι αντιπροσωπευτικό το παράδειγμα του ΝΗ-ΠΑ στον πλ. δ' και θα σας φέρω παραδείγματα και από τον α' ήχο. Κοιτάξτε συγκεκριμένα τι γράφει η Επιτροπή:
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑ ΣΤΟΝ ΠΛ. Δ':
"ο φθόγγος ΠΑ ευρίσκεται ως επί το πλείστον υψωμένος κατά εν τμήμα, ως ο Κε εν τω Άγια"
ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΣΗ ΤΟΥ ΠΑ ΣΤΟΝ ΠΛ. Δ':
"υφιστάμενος δε έλξιν προς τον Βου υψούται κατά δύο τμήματα.
Ομοίως:"
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΚΕ ΣΤΟΝ ΑΓΙΑ:
"ο Κε ως επί το πλείστον είναι υψωμένος κατά εν τμήμα"
ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΣΗ ΤΟΥ ΠΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΑ:
"όταν δε εμμένει το μέλος επί του Ζω, τότε υψούται έτι ως εκ της έλξεως κατά δύο τμήματα."
Για εσάς αυτός ο διαχωρισμός δεν σημαίνει τίποτα; Για μένα εξήγησα τι σημαίνει: οι άνθρωποι είδαν ότι ειδικά ο ΠΑ και ο ΚΕ στους ήχους αυτούς είναι τσιμπημένοι, ακόμα και ανεξάρτητα από τους δεσπόζοντες ΒΟΥ και ΖΩ, ακόμα και στην κάθοδο. Αυτό εμένα μου θυμίζει τον αυξημένο 12/68 τόνο του Χρυσάνθου, η εκτέλεση του οποίου δεν εξέλιπε από την προφορική παράδοση στα χρόνια της Επιτροπής και η Επιτροπή προσπάθησε να τον διαφυλάξει έστω και μέσω της ύψωσης φθόγγου.
Α, είπα κι εγώ... Σωστή πάντως η σκέψη σου για μετά τη Μεγάλη Εβδομάδα. Άλλοι δεν το σκέφτηκαν έτσι...nikosthe:Κάτι είχες πει, Βασίλη, για "δηλώσεις μετανοίας". Μήπως "ήγγικεν η ώρα";
V_Zacharis: Άλλο εννοούσα Νίκο (και μάλιστα τελείως άλλο), αλλά θα περιμένω να περάσει η Μ.Εβδομάδα...
Όχι, κάνεις λάθος, δεν το καταγράφει μόνο στην ανάβαση. Γράφει στον Δ' ήχο: "Εις το Ειρμολογικόν μέλος ο Πα έλκεται υπό του Βου κατά τρία τμήματα ως επί το πλείστον". Κι όταν φτάνεις στο ΝΗ, ο ΒΟΥ εξακολουθεί να είναι δεσπόζων φθόγγος και η έλξη διατηρείται στην κάθοδο. Δεν είναι το ίδιο όμως στον πλ. δ', που ο δεσπόζων φθόγγος είναι το ΝΗ. Όσο για τη διαφωνία με το θεωρητικό του Καρά (εγώ δεν έχω πρόβλημα να γράψω ότι διαφωνώ, όπως βλέπεις...) λες ο ίδιος ότι "δεν το καταγράφει ακριβώς". Αν το θες έτσι, πες το έτσι. Αλλά με τις εκτελέσεις του μας έδειξε ότι η μη ακριβής καταγραφή είχε συνέπεια και στην ψαλτική του πράξη, όπου το ΠΑ δεν "παίζει", όπως στους παραδοσιακούς ψάλτες, αλλά εκφέρεται σκληρά, όπως φάνηκε στο ηχητικό απόσπασμα.nikosthe: Αυτό εννοούμε όταν μιλάμε για 12/68, αυτό εννοούμε όταν μιλάμε για δίεση ενός τμήματος του ΠΑ. Συμφωνείς με αυτά; Αν ναι, τότε αυτομάτως διαφωνείς με το θεωρητικό του Καρά.
V_Zacharis: Γιατί ρε Νίκο, τι αυτοματισμοί είναι αυτοί;
Απλά είναι αποτέλεσμα έλξης που εξακολουθεί να γίνεται και στην κατάβαση, όπως και στον λέγετο. Γιατί να διαφωνώ με το θεωρητικό του Καρά; Επειδή δεν το καταγράφει ακριβώς; Έλα τώρα...
Δηλαδή ο Χρύσανθος που δεν το καταγράφει καθόλου ή η Επιτροπή που το καταγράφει μόνο στην ανάβαση (για τον λέγετο) κι αυτοί είναι λάθος και διαφωνώ κι...αυτομάτως
Last edited: