Βασίλη, όταν αναφέρομαι στους παλαιότερους, εννοώ τους πριν την επιτροπή εφόσον και επισήμως είναι ο Χρύσανθος ο πρώτος εισαγωγέας του τρόπου αυτού στο μέτρημα.Στην παρασημαντική του Πέτρου ή και στα χειρόγραφα πριν την επιτροπή υπάρχουν διαστολές; Ερώτηση κάνω όχι διαπίστωση, δεν έχω επαφή με τα χειρόγραφα αυτά, απλώς σε κάποια έχει πέσει το μάτι μου τυχαία από κάποια βιβλία.
Τα και δύο χειρόγραφα που είδες είναι στην παλαιά γραφή (λίγο πριν την εξήγηση όμως). Το ένα ανώνυμο (ΕΒΕ-ΜΠΤ 716) και το άλλο αυτόγραφο του Χρυσάνθου.
Παλαιότερα κι εγώ δεν ξέρω να υπάρχουν. Ξέρω όμως ότι εκείνη την εποχή (λίγο πριν την εξήγηση) υπάρχουν κι άλλα χειρόγραφα που κάνουν τέτοιες προσπάθειες χωρισμού των μέτρων.
Παλαιότερα χειρόγραφα της γραφής του Πέτρου χωρισμένα σε μέτρα δεν μπορεί να υπάρχουν (λογικά σκεπτόμενος) διότι έχουμε πρόβλημα με τους χρόνους που περικλείουν οι χαρακτήρες. (αυτό και μόνο έπρεπε να σε κάνει να αναρωτηθείς, πως ήταν δυνατόν αν μετρούσαν ένα-ένα όταν οι χαρακτήρες είχαν παραπάνω του ενός χρόνους; )
Λοιπόν το ερώτημά μου δεν είναι εάν και γιατί το προώθησε ή όχι ο Χρύσανθος και οι μετέπειτα (αυτό είναι δεδομένο), αλλά γιατί ο Πέτρος και οι πριν από αυτόν δεν είχαν καμμία ανάγκη να βάλουν διαστολές.
Μα αυτοί δεν είχαν ανάγκη ούτε το βιβλίο...
Αυτοί μην ξεχνάς ότι μόλις έχουν αλλάξει γραφή από το πολύ συνοπτικό στο περισσότερο περιγραφικό, σιγά να μην τους ένοιαζε να δηλώσουν και τα μέτρα!
Κάθε εποχή έχει άλλες ανάγκες. Και την εποχή του Κουκουζέλη δεν είχαν ανάγκη να δηλώσουν ολόκληρες μουσικές γραμμές, ενώ τώρα δηλώνουμε και το τρίγοργο του λαρυγγισμού του Στανίτσα!
Επειδή λοιπόν την εποχή του Κουκουζέλη δήλωναν με 5 χαρακτήρες ολόκληρη σελίδα (στην δική μας γραφή), πάει να πει ότι κι εμείς πρέπει να γυρίσουμε εκεί; (μακάρι δηλαδή...)
Ο Χρύσανθος για να πρότεινε την χρήση τους τότε δεν πιστεύεις ότι κάτι θα είχε διαπιστώσει (από την παλαιά κιόλας!).
Εφόσον μας ενδιαφέρει να γεμίσουμε τα τυχόν κενά της επιτροπής με βάση τους παλαιότερους απ'αυτήν ας το βλέπουμε λίγο σφαιρικά το θέμα.Υπήρχε πραγματικά ανάγκη διαίρεσης του ρυθμού; Πως έψελναν χωρίς αυτόν τους προηγούμενους αιώνες, άριθμα;
Κατ' αρχήν δεν είναι πανάκια μόνο το να χωριστούν τα κείμενα σε μέτρα. Αυτός που δεν ξέρει να ψάλλει, δεν θα τα ψάλλει σωστά ούτε κι αν χωριστούν.
Η σήμανση του ρυθμού αρχίζει από τους τρεις και μετά, οπότε δεν υπάρχει νόημα να ψάξουμε γι αυτό σε παλαιότερους. (είναι σαν να ψάχνεις ανάλυση οξείας στον Κουκουζέλη...)
Άλλωστε η παλαιότερη γραφή δεν σου δίνει την δυνατότητα (ιδίως σε στιχηράριο και παπαδική-στο ειρμολόγιο κάτι γίνεται) να χωρίσεις σε μέτρα. Πολύ περισσότερο οι γραφές πριν αυτή του Πέτρου. Οπότε και να ήθελαν δεν μπορούσαν να το κάνουν...
Πιθανότατα να είναι δάνειο της λογικής της ευρωπαϊκής μουσικής, όπως και οι μονοσύλλαβοι φθόγγοι, άλλωστε! Αλλά εφ' όσον εμάς μας διευκολύνει και το ένα και το άλλο, χωρίς να αλλοιώνει την φύση της μουσικής μας, δεν βλέπω ποιο είναι το πρόβλημα.
Το μόνο που κατάλαβα ότι σε προβληματίζει είναι πως θα τα μάθει ο μαθητής.
Δεν υπάρχει και για τον σημερινό μαθητή μία απλή εξήγηση για τον μονό χρόνο ώστε να τον κατανοήσει και να τον χρησιμοποιήσει χωρίς να μπλέκεται με τρίσημους τετράσημους (ή και παραπάνω) εφόσον έχει ήδη πολλά να μάθει για άλλα πραγματικά πολυπλοκότερα πράγματα όπως τα διαστήματα, οι έλξεις (άλλη πικραμμένη ιστορία
); και τόσα άλλα;
Το πρόβλημα δηλαδή είναι πως θα τα καταλάβει ο μαθητής, ή πως θα γίνει σωστότερος στο ψάλσιμο; Τα υπόλοιπα "πικραμένα"
πάμε να τα συζητήσουμε στο ανάλογο θέμα.
Και τι να κάνουμε που και τρίσημοι και τετράσημοι και άλλοι πόδες; Δεν θα τους δείξουμε στον μαθητή επειδή θα τον δυσκολέψουν;
Φυσικά και έχω μία κάποια συμπάθεια στον κ. Νεραντζή, όπως και συ πιθανόν για τον κ. Αγγελόπουλο ή τον κ. Καρρά
λόγω ακριβώς της ταύτισής με κάποιες ή όλες τις απόψεις τους, δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό εάν ξέρεις γιατί το νιώθεις και δεν είσαι απλά κατευθυνόμενος έτσι δεν είναι;
Ναι φυσικά! Εγώ δεν το είπα για κακό αυτό, ούτε για να δηλώσω πως είσαι κατευθυνόμενος, προς Θεού! Απλά καλό είναι ότι κι αν ακούμε από οποιονδήποτε να το ελέγχουμε αν ισχύει. Αυτό είπα.