Αποχαιρετισμός Παναγιώτη Νεοχωρίτη

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Χριστός Ανέστη, ότι και να λέμε ο Νεοχωρίτης θα γεράσει στο δεξιό αναλόγιο του Πατριαρχικού ναού να είστε σιγουροι

Αληθώς Ανέστη!!!! Πες τα Βαλάντη

Καὶ καλὰ θὰ κάνει, ἑὰν καὶ ἐφ' ὅσον ὁριστικοποιηθεῖ ἡ πρόσκληση καὶ ὁ διορισμός του στὸ δεξιὸ ἀναλόγιο. Ἴσως ἔτσι ἀνοίξει ὁ δρόμος γιὰ τὴν εἴσοδο κι ἄλλων ἑλλαδιτῶν στὰ ἀναλόγια τοῦ Ἁγ. Γεωργίου, προκειμένου νὰ ὑπάρξει σχετικὴ «ὁμοιογένεια» ἀντὶ γιὰ τὴν ὁμογένεια.

Οἱ ὑπόλοιποι ἔχουμε ἄφθονες ἠχογραφήσεις τῶν παλαιῶν Ἀρχόντων γιὰ νὰ ἀποκομίζουμε ὅ,τι θεωροῦμε καλύτερο καὶ νὰ μὴν ξεχνοῦμε.
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Χριστός Ανέστη.
Βλέπω επικρατεί πνεύμα Χριστού κ
Αναστάσιμη διάθεση για την επιλογή
του Οικουμενικού Πατριαρχείου.Τόση
χολή; Τόση κακία; Τόση αμετροέπεια;
Πέσατε να φάτε ζωντανό τον Π.Νεοχωρίτη
για ποιό λόγο; Δεν είναι "παραδοσιακός"
κατά την δική σας κρίση; Δεν έχει την προφορά;
Το "ύφος" , την μεγαλοπρέπεια, τις γνώσεις,
την μουσική κατάρτιση, την απόδοση όπως
την ορίζει ποιός; Όπου μας συμφέρει αποδεχόμαστε
τις επιλογές του Οικουμενικού Πατριαρχείου κ τις
συστάσεις κ τις συναναστροφές κ όπου δεν θέλουμε
όχι; Αποφασίστε είτε κάνετε υπακοή σε όλες τις επιλογές
του Φαναρίου είτε όχι. Η Μητέρα Εκκλησία αποφάσισε.
Άξιος ο Παναγιώτης Νεοχωρίτης. Με προοπτική
να αφήσει εποχή κ την δική του σφραγίδα στο
υψηλότερο σκαλί των ιεροψαλτών.Ο χρόνος
θα δείξει πόσο θα καλλιεργήσει το τάλαντο
που απλόχερα του έδωσε ο Αναστάς Κύριος.
Χριστός Ανέστη.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Χριστός Ανέστη.
..................................................
Πέσατε να φάτε ζωντανό τον Π.Νεοχωρίτη
για ποιό λόγο; 1. Δεν είναι "παραδοσιακός"
κατά την δική σας κρίση; 2. Δεν έχει την προφορά;
3. Το "ύφος" , την μεγαλοπρέπεια, 4. τις γνώσεις,
την μουσική κατάρτιση, την απόδοση όπως
την ορίζει ποιός;.............................Ο χρόνος
θα δείξει πόσο θα καλλιεργήσει το τάλαντο
που απλόχερα του έδωσε ο Αναστάς Κύριος.
Χριστός Ανέστη.
Αληθώς ανέστη ο Κύριος!
Ενώ "έκανα εγκράτεια", όλη την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής χωρίς να σχολιάσω το παρόν θέμα, σήμερα, "ενδίδω στον πειρασμό" και γράφω αυτά που πιστεύω ότι είναι αληθινά:
1. Οι της Θεσσαλονίκης Ιεροψάλτες, όσο και να θέλουν να καυχώνται για την προσήλωση στην παράδοση αλλά και για την "Πατριαρχικότητα" του ύφους τους, διαφέρουν από "το Πολίτικο ύφος και τρόπο ψαλσίματος"! Για του λόγου το αληθές, ακούστε ηχογραφήσεις των αειμνήστων Άρχ. Ελευθερίου Γεωργιάδη, Θρ. Στανίτσα, Λ. Πετρίδη και συγκρίνετέ της μ' αυτές των Αθ. Καραμάνη, Αθ. Παναγιωτίδη, Ματθ. Τζαμκιράνη και κ. Π. Νεοχωρίτη, που είναι μαθητής του τελευταίου! Υπάρχουν εμφανώς αρκετές διαφορές!
2. Δεν είναι σημαντική διαφορά & εμπόδιο κατά τη γνώμη μου, η προφορά!
3. Για το ύφος ισχύουν αυτά που έγραψα στο (1.)
4. Οι γνώσεις και ο καταρτισμός του συγκεκριμένου Πρωτοψάλτη είναι δεδομένες και αναγνωρίσιμες στην Ψαλτική κοινότητα!
Εφ' όσον παραμείνει στην σημαντική αν όχι την ύψιστη Ιεροψαλτική αυτή θέση, θα κλιθεί κατά τη γνώμη μου, "να παντρέψει" αυτούς τους δύο διαφορετικούς τρόπους ψαλσίματος (Θεσσαλονικιώτικο - Ελλαδίτικο με το "γνήσιο Πατριαρχικό", απ' όπου θα προκύψει νέο ύφος με στοιχεία κι από τα δύο παραπάνω, έχοντας την σφραγίδα του κ. Π. Νεοχωρίτη!
Εξ' άλλου, κατά τον καθολικής αποδοχής αείμνηστο Άρχ. Κ. Μαφίδη, ο κάθε Πατριαρχικός Άρχοντας Πρωτοψάλτης έβαζε την προσωπική του σφραγίδα στην ερμηνεία των μελών!
Καλή επιτυχία στο έργο του Άρχ. Π. Νεοχωρίτη.
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Αληθώς ανέστη ο Κύριος!
Ενώ "έκανα εγκράτεια", όλη την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής χωρίς να σχολιάσω το παρόν θέμα, σήμερα, "ενδίδω στον πειρασμό" και γράφω αυτά που πιστεύω ότι είναι αληθινά:
1. Οι της Θεσσαλονίκης Ιεροψάλτες, όσο και να θέλουν να καυχώνται για την προσήλωση στην παράδοση αλλά και για την "Πατριαρχικότητα" του ύφους τους, διαφέρουν από "το Πολίτικο ύφος και τρόπο ψαλσίματος"! Για του λόγου το αληθές, ακούστε ηχογραφήσεις των αειμνήστων Άρχ. Ελευθερίου Γεωργιάδη, Θρ. Στανίτσα, Λ. Πετρίδη και συγκρίνετέ της μ' αυτές των Αθ. Καραμάνη, Αθ. Παναγιωτίδη, Ματθ. Τζαμκιράνη και κ. Π. Νεοχωρίτη, που είναι μαθητής του τελευταίου! Υπάρχουν εμφανώς αρκετές διαφορές!
2. Δεν είναι σημαντική διαφορά & εμπόδιο κατά τη γνώμη μου, η προφορά!
3. Για το ύφος ισχύουν αυτά που έγραψα στο (1.)
4. Οι γνώσεις και ο καταρτισμός του συγκεκριμένου Πρωτοψάλτη είναι δεδομένες και αναγνωρίσιμες στην Ψαλτική κοινότητα!
Εφ' όσον παραμείνει στην σημαντική αν όχι την ύψιστη Ιεροψαλτική αυτή θέση, θα κλιθεί κατά τη γνώμη μου, "να παντρέψει" αυτούς τους δύο διαφορετικούς τρόπους ψαλσίματος (Θεσσαλονικιώτικο - Ελλαδίτικο με το "γνήσιο Πατριαρχικό", απ' όπου θα προκύψει νέο ύφος με στοιχεία κι από τα δύο παραπάνω, έχοντας την σφραγίδα του κ. Π. Νεοχωρίτη!
Εξ' άλλου, κατά τον καθολικής αποδοχής αείμνηστο Άρχ. Κ. Μαφίδη, ο κάθε Πατριαρχικός Άρχοντας Πρωτοψάλτης έβαζε την προσωπική του σφραγίδα στην ερμηνεία των μελών!
Καλή επιτυχία στο έργο του Άρχ. Π. Νεοχωρίτη.


Ναι, τώρα θα έχουμε το έξοχο ευτράπελο πως ο Λαμπαδάριος της Μ.τ.Χ.Ε. έχει πατριαρχικόν ύφος και ο Πρωτοψάλτης όχι!


Και θα κόβουμε τις ηχογραφήσεις από τον Πατριαρχικό Ναό, και τις μεν του Λαμπαδαρίου θα τις τοποθετούμε στων πατριαρχικών, του δε Πρωτοψάλτου στην γενική κατηγορία των ιεροψαλτών!

Και όπως ξαναέγραψα -και είναι γνωστό-, ο Π. Νεοχωρίτης εμαθήτευσε ΚΑΙ παρά τους πόδας του Ελ. Γεωργιάδη.

(Αλλά βλέπω η διά ζώσης μαθητεία του παρά τους πόδας του μεγάλου αειμνήστου Άρχοντος Λαμπαδαρίου της Μ.τ.Χ.Ε. αποσιωπάται, θα έπρεπε να τον είχε διδάξει ο Αστέρης...).

Χριστός ανέστη.
 

Καὶ καλὰ θὰ κάνει, ἑὰν καὶ ἐφ' ὅσον ὁριστικοποιηθεῖ ἡ πρόσκληση καὶ ὁ διορισμός του στὸ δεξιὸ ἀναλόγιο. Ἴσως ἔτσι ἀνοίξει ὁ δρόμος γιὰ τὴν εἴσοδο κι ἄλλων ἑλλαδιτῶν στὰ ἀναλόγια τοῦ Ἁγ. Γεωργίου, προκειμένου νὰ ὑπάρξει σχετικὴ «ὁμοιογένεια» ἀντὶ γιὰ τὴν ὁμογένεια.

Οἱ ὑπόλοιποι ἔχουμε ἄφθονες ἠχογραφήσεις τῶν παλαιῶν Ἀρχόντων γιὰ νὰ ἀποκομίζουμε ὅ,τι θεωροῦμε καλύτερο καὶ νὰ μὴν ξεχνοῦμε.
[/Q

Οι παλαιοι αρχοντες ειναι οδηγος και εμπνευση για ολους μας, αλλα δεν μπορουμε ουτε να τους ξεθαψουμε ουτε να τους αναστησουμε για να ξαναεπανδρωσουν τα πατριαρχικα αναλογια. Μη υπαρχοντων λοιπον αυτων και ελλειψη συγχρονων Κωνσταντινοπολιτων ψαλτων ο "προσκληθεις" Παναγιωτης Νεοχωριτης, με τις ευλογιες και την συμφωνη γνωμη του τεως Αρχοντα Πρωτοψαλτη Λεωνιδα Αστερη, ειναι ο νεος Πρωτοψαλτης του Πατριαρχικου Ναού και αυτό είναι αναμφισβήτητο. Όσο για το "αν και εφοσον" εχω την γνωμη οτι αποτελει μονο μία τυπικη εκρεμμότητα και είναι θεμα χρόνου. Οσο για την "Πατριαρχικότητα" του νεου Αρχοντα ειναι ζητημα αισθητικής και τεχνικης φύσεως που δεν μπορουν ολοι να συμφωνουν, αλλωστε θα ηταν απιθανο να υπαρχει ταυτιση ολων των αποψεων. Γνωμη μου παντως οτι ο Παναγιωτης ειναι τοσο χαρισματικος που θα καλυψει ολες του τις ελλειψεις σε σχέση με τις ιδιαιτεροτητες του Πατριαρχικου τελετουργικου και ύφους, οπως αλλωστε συνεβη σε αντιστοιχες περιπτώσεις έξωθεν προσκληθεντων Πρωτοψαλτων, οι οποιοι μετεπειτα εμειναν στην Ιστορια. Γένοιτο
 
Last edited:

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
"με τις ευλογιες και την συμφωνη γνωμη του τεως Αρχοντα Πρωτοψαλτη Λεωνιδα Αστερη"

1. Τα αποδεικτικά στοιχεία παρακαλώ, διότι, δεν σας τιμά να γράφετε πράγματα που (ίσως) να μην ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.....

2. Απο πότε έγινε ΤΕΩΣ; Υπάρχει συγκεκριμένη απόφαση της Ιεράς Συνόδου;

ΝΓ
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium

Καὶ καλὰ θὰ κάνει, ἑὰν καὶ ἐφ' ὅσον ὁριστικοποιηθεῖ ἡ πρόσκληση καὶ ὁ διορισμός του στὸ δεξιὸ ἀναλόγιο. Ἴσως ἔτσι ἀνοίξει ὁ δρόμος γιὰ τὴν εἴσοδο κι ἄλλων ἑλλαδιτῶν στὰ ἀναλόγια τοῦ Ἁγ. Γεωργίου, προκειμένου νὰ ὑπάρξει σχετικὴ «ὁμοιογένεια» ἀντὶ γιὰ τὴν ὁμογένεια.

Οἱ ὑπόλοιποι ἔχουμε ἄφθονες ἠχογραφήσεις τῶν παλαιῶν Ἀρχόντων γιὰ νὰ ἀποκομίζουμε ὅ,τι θεωροῦμε καλύτερο καὶ νὰ μὴν ξεχνοῦμε.
[/Q

Οι παλαιοι αρχοντες ειναι οδηγος και εμπνευση για ολους μας, αλλα δεν μπορουμε ουτε να τους ξεθαψουμε ουτε να τους αναστησουμε για να ξαναεπανδρωσουν τα πατριαρχικα αναλογια. Μη υπαρχοντων λοιπον αυτων και ελλειψη συγχρονων Κωνσταντινοπολιτων ψαλτων ο "προσκληθεις" Παναγιωτης Νεοχωριτης, με τις ευλογιες και την συμφωνη γνωμη του τεως Αρχοντα Πρωτοψαλτη Λεωνιδα Αστερη, ειναι ο νεος Πρωτοψαλτης του Πατριαρχικου Ναού και αυτό είναι αναμφισβήτητο. Όσο για το "αν και εφοσον" εχω την γνωμη οτι αποτελει μονο μία τυπικη εκρεμμότητα και είναι θεμα χρόνου. Οσο για την "Πατριαρχικότητα" του νεου Αρχοντα ειναι ζητημα αισθητικής και τεχνικης φύσεως που δεν μπορουν ολοι να συμφωνουν, αλλωστε θα ηταν απιθανο να υπαρχει ταυτιση ολων των αποψεων. Γνωμη μου παντως οτι ο Παναγιωτης ειναι τοσο χαρισματικος που

θα αφομοιωσει ολες τις ελλειψεις

και ιδιαιτεροτητες του Πατριαρχικου τελετουργικου και ύφους, οπως αλλωστε συνεβη σε αντιστοιχες περιπτώσεις έξωθεν προσκληθεντων Πρωτοψαλτων, οι οποιοι μετεπειτα εμειναν στην Ιστορια. Γένοιτο

Ἔχει ἐλλείψεις τὸ πατριαρχικὸ ὕφος; Πὼς εἴπατε;

Καὶ ποιὲς εἶν' αὐτὲς, ποὺ θὰ «θεραπεύσει» -λέμε τώρα- τὸ νέον ὕφος τοῦ προσκληθέντος ψάλτου;

Μήπως τελικὰ αὐτὸς εἶν' ὁ στόχος.
Ὅλοι ὅσοι ὑποστηρίζουν τὸν κ. Νεοχωρίτη, μιλοῦν ἐδῶ μέσα γιὰ «ἄλλο» ὕφος. Εἶχε κάτι τὸ παλαιὸθεν ὕφος ποὺ ἀκοῦμε -εὐτυχῶς ἀκόμη- ἀπὸ τὸν Α΄δομέστικο τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας κ. Φλοῖκο καὶ δὲν ἀρέσει πλέον; Τίθεται δηλαδὴ ἀκόμη καὶ στὸν πατριαρχικὸ ναὸ θέμα ἀρεσκείας καὶ ὄχι αὐστηρᾶς συνέχειας, ὅπως καὶ στὸν παρηκμασμένο ἑλλαδικὸ χῶρο, ὅπου ὁ καθεὶς ψάλτης ἢ ἱερέας ἤ ἐπίσκοπος κάνουν ὅ,τι θέλουν;

Ὀψόμεθα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Χριστός Ανέστη.
Βλέπω επικρατεί πνεύμα Χριστού κ
Αναστάσιμη διάθεση για την επιλογή
του Οικουμενικού Πατριαρχείου.Τόση
χολή; Τόση κακία; Τόση αμετροέπεια;
Πέσατε να φάτε ζωντανό τον Π.Νεοχωρίτη
για ποιό λόγο; Δεν είναι "παραδοσιακός"
κατά την δική σας κρίση; Δεν έχει την προφορά;
Το "ύφος" , την μεγαλοπρέπεια, τις γνώσεις,
την μουσική κατάρτιση, την απόδοση όπως
την ορίζει ποιός; Όπου μας συμφέρει αποδεχόμαστε
τις επιλογές του Οικουμενικού Πατριαρχείου κ τις
συστάσεις κ τις συναναστροφές κ όπου δεν θέλουμε
όχι; Αποφασίστε είτε κάνετε υπακοή σε όλες τις επιλογές
του Φαναρίου είτε όχι. Η Μητέρα Εκκλησία αποφάσισε.
Άξιος ο Παναγιώτης Νεοχωρίτης. Με προοπτική
να αφήσει εποχή κ την δική του σφραγίδα στο
υψηλότερο σκαλί των ιεροψαλτών.Ο χρόνος
θα δείξει πόσο θα καλλιεργήσει το τάλαντο
που απλόχερα του έδωσε ο Αναστάς Κύριος.
Χριστός Ανέστη.

Καὶ γιὰ τὸ Θεωρητικὸ τοῦ Καρᾶ ἀποφάσισε, ἀλλὰ δὲν ἐπέστρεψαν, ὅσοι τὸ ἀποδέχονται καὶ συνεχίζουν νὰ τὸ διαδίδουν.

Τὸ Πατριαρχεῖο ἀκόμη ΔΕΝ ἀποφάσισε ἀλλὰ προσκάλεσε. Ὁ κ. Ἀστέρης προφανῶς διατηρεῖ τὸν τίτλο του ΝΥΝ ἄρχοντος πρωτοψάλτου.

Γι' αὐτὸ καὶ ὅσοι διαφωνοῦμε γιὰ λόγους, ποὺ ἔχουν ἐκτεθεῖ ἤδη, γράφουμε καὶ κρούονται κώδωνες κινδύνου. Ὁ κ. Νεοχωρίτης ειναι ἄξιος πρωτοψάλτης καὶ παραδοσιακὸς ἀλλὰ ΔΕΝ ἔχει μαθητεύσει στὸ πατριαρχικὸ ἀναλόγιο.

Ἀρχίζω νὰ πιστεύω αὐτὰ ποὺ ἔγραψε ὁ Νίκος Θεοτοκάτος στὸ ἄλλο θέμα
Χωρίς να έχω διαβάσει όλα τα προηγούμενα σχόλια, παρά μόνο τα αρχικά, στα οποία επευφημείται σχεδόν καθολικά ο κ. Νεοχωρίτης, δεν ξέρω αν κομίζω γλαύκας εις Αθήνας, αλλά προσωπικά θα ήθελα να εκφράσω τις επιφυλάξεις μου για την επιλογή του. Και για να μην παρεξηγούμαι: ο Παναγιώτης Νεοχωρίτης σίγουρα είναι από τους καλύτερους ψάλτες σήμερα, με εμφανείς επιρροές από τον τιτάνα και άφθαστο διδάσκαλό του Ματθαίο Τσαμκιράνη. Σίγουρα όμως (κατ' εμέ) δεν είναι και ο καλύτερος. Επίσης, είναι νομίζω η πρώτη φορά που επιλέγεται -αν είναι οριστικό- ψάλτης ο οποίος δεν έχει άμεση σχέση με το ύφος του Πατριαρχικού ναού και αποκλίνει τόσο πολύ από τους προκατόχους του, από πλευράς ύφους (γιατί, μην ξεχνάμε, άλλο παραδοσιακό ύφος, άλλο πατριαρχικό, δηλ. ο συγκεκριμένος τρόπος του ψάλλειν στον Άγιο Γεώργιο Φαναρίου και πουθενά αλλού, κατά τον π. Σεραφείμ Φαράσογλου). Είναι, θα έλεγα, μια τολμηρή απόφαση του Πατριαρχείου, η οποία εύχομαι να "του βγει".

Και στο σημείο αυτό μου γεννάται η εξής απορία: βλέπω από πολλούς θιασώτες της γνωστής σχολής σχόλια επαινετικά για την επιλογή του κ. Νεοχωρίτη. Θα συμφωνήσω στον έπαινο για την αξία του. Από την ίδια σχολή όμως έχουμε ακούσει στο παρελθόν πολύ συγκεκριμένα λόγια για το Θρασύβουλο Στανίτσα (ότι, εν πάσει περιπτώσει δεν ήταν και ο καλύτερος για να επιλεγεί τότε αριστερά του Πρίγγου κλπ.). Και ερωτώ: εδώ πέρα ένας ψάλτης του μεγέθους του Στανίτσα κρίνεται αρνητική επιλογή για Λαμπαδάριος του Πατριαρχείου, παρά τη θητεία του σε ναούς της Πόλης και την επαφή του με το εκεί ψαλτικό περιβάλλον, και κρίνεται ως η καλύτερη επιλογή για Πρωτοψάλτης ο Παναγιώτης Νεοχωρίτης, που έχει πολύ λιγότερη επαφή με τα πράγματα αυτά, απ' ό,τι είχε ο Στανίτσας τότε; Γιατί άραγε; Και αν ένας Στανίτσας χρειάστηκε την καθοδήγηση του Μιχαηλίδη για να ορθοποδήσει στα πρώτα του βήματα ως Λαμπαδάριος, και μετά από πολύχρονη θητεία αριστερά του Πρίγγου να αναλάβει το Πατριαρχικό αναλόγιο, τι άραγε απαιτείται σήμερα, για τη θέση της Πρωτοψαλτίας απευθείας, για τον Παναγιώτη Νεοχωρίτη; Εγώ βέβαια καταλαβαίνω προς τι ο ενθουσιασμός από πλευράς "γνωστής σχολής": η μη θητεία στο πατριαρχικό ύφος θεωρείται από την εν λόγω σχολή μάλλον ως... πλεονέκτημα! Θεωρείται δηλ. ότι στο Πατριαρχείο θα "ξεκολλήσουν", κατά κάποιον τρόπο, από το θέμα του ύφους, με ενδεχόμενο άνοιγμα του δρόμου για ψάλτες με τελείως διαφορετικό ύφος (και έμμεση έτσι αναγνώριση και του δικού τους νεωτερικού και ξένου προς τον παραδοσιακό τρόπο ύφους...).

Βεβαίως, από την άλλη, ο Παναγιώτης Νεοχωρίτης δεν έχει καμία σχέση με το ύφος της γνωστής σχολής. Και αν με ρωτάτε αν έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί στο μέλλον στις απαιτήσεις του Πατριαρχικού αναλογίου, θα απαντήσω ότι ναι, μυαλό έχει, φωνή έχει, σοβαρότητα, σεμνότητα και ιεροπρέπεια έχει, μ' άλλα λόγια όλα τα προσόντα για να μυηθεί στο ύφος και τις απαιτήσεις του πατριαρχικού αναλογίου. Αλλά αν με ρωτάτε αν είναι αυτή τη στιγμή έτοιμος, η απάντησή μου θα είναι αρνητική. Και μη σπεύσετε μερικοί να σχολιάσετε "Ε, ούτε κι ο Στανίτσας ήταν έτοιμος, αλλά μετά έγινε". Ο Στανίτσας ήταν πολύ πιο έτοιμος, καθώς ζούσε και έψαλε σε ναούς πέριξ της Πόλης και είχε μια βιωματική επαφή. Έκανε απλώς ένα τελικό "φρεσκάρισμα" με το Μιχαηλίδη. Εδώ όμως απαιτούνται πολύ περισσότερα... Ελπίζω, αν τελικά η επιλογή γίνει οριστική, ο Παναγιώτης Νεοχωρίτης να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία αυτή και να φανεί αντάξιος του μεγάλου πραγματικά βάρους που καλείται να σηκώσει. Η μέχρι τώρα πορεία του, η ιστορία του και η δουλειά που έχει κάνει στα αναλόγια της Θεσσαλονίκης, με τους μαθητές που έχει αναδείξει, το πιστοποιεί (προσωπικά πιστεύω ότι αυτά έπαιξαν μεγάλο ρόλο στην επιλογή του, μαζί με το σεμνό χαρακτήρα του). Αρκεί να καταλάβει ότι δεν είναι ακόμα έτοιμος κι έχει πολύ δρόμο μπροστά του. Παρά τις όποιες επιφυλάξεις μπορεί να έχει κάποιος για την επιλογή, το σίγουρο είναι ότι θα έχει τη συμπαράσταση και τις ευχές και προσευχές όλων μας!
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)

Ἔχει ἐλλείψεις τὸ πατριαρχικὸ ὕφος; Πὼς εἴπατε;

Καὶ ποιὲς εἶν' αὐτὲς, ποὺ θὰ «θεραπεύσει» -λέμε τώρα- τὸ νέον ὕφος τοῦ προσκληθέντος ψάλτου;

Μήπως τελικὰ αὐτὸς εἶν' ὁ στόχος.
Ὅλοι ὅσοι ὑποστηρίζουν τὸν κ. Νεοχωρίτη, μιλοῦν ἐδῶ μέσα γιὰ «ἄλλο» ὕφος. Εἶχε κάτι τὸ παλαιὸθεν ὕφος ποὺ ἀκοῦμε -εὐτυχῶς ἀκόμη- ἀπὸ τὸν Α΄δομέστικο τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας κ. Φλοῖκο καὶ δὲν ἀρέσει πλέον; Τίθεται δηλαδὴ ἀκόμη καὶ στὸν πατριαρχικὸ ναὸ θέμα ἀρεσκείας καὶ ὄχι αὐστηρᾶς συνέχειας, ὅπως καὶ στὸν παρηκμασμένο ἑλλαδικὸ χῶρο, ὅπου ὁ καθεὶς ψάλτης ἢ ἱερέας ἤ ἐπίσκοπος κάνουν ὅ,τι θέλουν;

Ὀψόμεθα.

Αφορμή έψαχνες, συνάδελφε εσύ. Δεν θέλησε να εννοηθεί αυτό που εγράφη (εσφαλμένη έκφραση λόγω περασμένης ώρας, προφανώς). Εννοούσε πως ο απίστευτης μουσικής αντίληψης και γνώσης Πρωτοψάλτης θα αφομοιώσει τα όποια στοιχεία τού ελλείπουν από το πατριαρχικό ύφος, το οποίο ήδη κατέχει επαρκώς, και συν καιρώ θα εγκλιματιστεί πλήρως. Αλλά εσύ έψαχνες αφορμή για παράταση.

Δεν έχει άλλο ύφος. Τα ιδιάζοντα χαρακτηριστικά του πατριαρχικού ύφους δεν είναι ποτέ ανεξάρτητα. Καθορίζονται εν πολλοίς ΚΑΙ από τον Πρωτοψάλτη, που στην προκειμένη περίπτωση παρεκάθισε επί μακρό χρονικό διάστημα κοντά στον Ελ. Γεωργιάδη.

Και να ξέρεις κάτι: η ψαλτική έκφραση του Νεοχωρίτη είναι η ίδια η μουσική εκκλησιαστική παράδοση, σεβασμίως προσηλωμένη σε αυστηρότατο βαθμό στα παλαιά πρότυπα που επικαλείσαι. Φυσικά, ο ετών 45 εγκρατέστατος Πρωτοψάλτης -μην αμφιβάλλεις- θα σταθεί πολύ υψηλότερα από πλευράς ερμηνείας στο άμεσο μέλλον, ένεκα της έμπνευσης και της ιστορικότητας του χώρου εκεί.

Και μέχρι πρότινος, ξέρεις, υπήρχε τουλάχιστον ένας (Μητροπολιτικός) ναός εν Θεσσαλονίκη που ο πρωτοψάλτης του καθόριζε στον μέγιστο βαθμό το πως δει ψάλλειν, εγγυόμενος στον μέγιστο βαθμό και την τήρηση του κανοναρίου. Κανονάρχες, δομέστικοι, όλοι ράσα στο αναλόγιο, όχι ισοκράτες ηλεκτρονικοί και γούφερ ενισχυμένα για βάθη τεχνητά, απηλλαγμένη ψαλτική ερμηνεία από κοινότυπους λαρυγγισμούς εντυπωσιασμού, και πολλά άλλα.

Άποψή σου, βεβαίως, να συνεχίσεις αμανέ υπέρ του αξιότατου και εξαιρετικά ηθικότατου Α΄ Δομεστίκου, ο οποίος όμως δεν είναι ο τελευταίος των Μοϊκανών.

Διότι αν βάλουμε στην σκέψη μας τα δικά σου, ο τελευταίος πατριαρχικός ήταν ο Ιω. Ναυπλιώτης και όχι φυσικά ο πόρρω απέχων αυτού Α΄ Δομέστικος.




Χριστός ανέστη.
 
Last edited:

Ἔχει ἐλλείψεις τὸ πατριαρχικὸ ὕφος; Πὼς εἴπατε;

Καὶ ποιὲς εἶν' αὐτὲς, ποὺ θὰ «θεραπεύσει» -λέμε τώρα- τὸ νέον ὕφος τοῦ προσκληθέντος ψάλτου;

Μήπως τελικὰ αὐτὸς εἶν' ὁ στόχος.
Ὅλοι ὅσοι ὑποστηρίζουν τὸν κ. Νεοχωρίτη, μιλοῦν ἐδῶ μέσα γιὰ «ἄλλο» ὕφος. Εἶχε κάτι τὸ παλαιὸθεν ὕφος ποὺ ἀκοῦμε -εὐτυχῶς ἀκόμη- ἀπὸ τὸν Α΄δομέστικο τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας κ. Φλοῖκο καὶ δὲν ἀρέσει πλέον; Τίθεται δηλαδὴ ἀκόμη καὶ στὸν πατριαρχικὸ ναὸ θέμα ἀρεσκείας καὶ ὄχι αὐστηρᾶς συνέχειας, ὅπως καὶ στὸν παρηκμασμένο ἑλλαδικὸ χῶρο, ὅπου ὁ καθεὶς ψάλτης ἢ ἱερέας ἤ ἐπίσκοπος κάνουν ὅ,τι θέλουν;

Ὀψόμεθα.
[/QU

Μην παρερμηνευεται αυτα που λεω, τις ελλειψεις τις δικες του σε σχεση με το πατριαρχικο υφος, ημουν σαφεστατος σαυτο που ειπα. Οσο για τα αποδεικτικα στοιχεια σας παραπεμπω στην ΕΥΠ κ. Γιαννουκακο, Χριστος Ανεστη
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
ἄκουε πολλά said:
Αφορμή έψαχνες, συνάδελφε εσύ. Δεν θέλησε να εννοηθεί αυτό που εγράφη (λάθος). Εννοούσε πως ο απίστευτης μουσικής αντίληψης και γνώσης Πρωτοψάλτης θα αφομοιώσει τα όποια στοιχεία τού ελλείπουν από το πατριαρχικό ύφος, το οποίο ήδη κατέχει επαρκώς, και συν καιρώ θα εγκλιματιστεί πλήρως. Αλλά εσύ έψαχνες αφορμή για παράταση.

Χριστός ανέστη.

Ἀγαπητὲ συνάδελφε, ἡ κουβέντα ποὺ γίνεται ἔχει δώσει ἤδη πάμπολλες ἀφορμὲς. Παρὰ τὴν προσπάθειά σου νὰ ὑποστηρίξεις τὸ ἀντίθετο, ὅσοι τουλάχιστον ἐδῶ μέσα ὑποστηρίζουν τὴν πρόσκληση τοῦ κ. Νεοχωρίτη, καλλιεργοῦν τὴν αἴσθηση γιὰ ἔλευση νέου ὕφους καὶ αὐτὸ μάλιστα ὡς θετικοῦ στοιχείου γιὰ τὸ πατριαρχικὸ ἀναλόγιο.

Ἀποτελεῖ άνησυχητικὴ ἐξέλιξη. Κατὰ τὴν προσωπική μου ἄποψη πάντα.
 
Ἀγαπητὲ συνάδελφε, ἡ κουβέντα ποὺ γίνεται ἔχει δώσει ἤδη πάμπολλες ἀφορμὲς. Παρὰ τὴν προσπάθειά σου νὰ ὑποστηρίξεις τὸ ἀντίθετο, ὅσοι τουλάχιστον ἐδῶ μέσα ὑποστηρίζουν τὴν πρόσκληση τοῦ κ. Νεοχωρίτη, καλλιεργοῦν τὴν αἴσθηση γιὰ ἔλευση νέου ὕφους καὶ αὐτὸ μάλιστα ὡς θετικοῦ στοιχείου γιὰ τὸ πατριαρχικὸ ἀναλόγιο.

Ἀποτελεῖ άνησυχητικὴ ἐξέλιξη. Κατὰ τὴν προσωπική μου ἄποψη πάντα.

Συγγνωμη αγαπητε συναδελφε αλλα απο που συναγετε αυτο το συμπερασμα?μην προβαινετε παρακαλω σε τετοιες αυθαιρετες γενικευσεις, σας Ευχαριστω
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Συγγνωμη αγαπητε συναδελφε αλλα απο που συναγετε αυτο το συμπερασμα?μην προβαινετε παρακαλω σε τετοιες αυθαιρετες γενικευσεις, σας Ευχαριστω

Κάνετε τὸν κόπο νὰ διαβάσετε τὰ μηνύματα τοῦ παρόντος θέματος ἀπὸ τὴν ἀρχὴ καὶ θὰ ἀντιληφθεῖτε αὐτὸ ποὺ ἔγραψα καὶ άποτελεῖ πάντα τὴν προσωπική μου ἄποψη.

Χριστὸς Ἀνέστη!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
ἄκουε πολλά said:
....

Και να ξέρεις κάτι: η ψαλτική έκφραση του Νεοχωρίτη είναι η ίδια η μουσική εκκλησιαστική παράδοση, σεβασμίως προσηλωμένη σε αυστηρότατο βαθμό στα παλαιά πρότυπα που επικαλείσαι. Φυσικά, ο ετών 45 εγκρατέστατος Πρωτοψάλτης -μην αμφιβάλλεις- θα σταθεί πολύ υψηλότερα από πλευράς ερμηνείας στο άμεσο μέλλον, ένεκα της έμπνευσης και της ιστορικότητας του χώρου εκεί.

Ὁ λόγος περὶ τοῦ ἀμανὲ μᾶλλον σᾶς ἐπιστρέφεται.

ἄκουε πολλά said:
Και μέχρι πρότινος, ξέρεις, υπήρχε τουλάχιστον ένας (Μητροπολιτικός) ναός εν Θεσσαλονίκη που ο πρωτοψάλτης του καθόριζε στον μέγιστο βαθμό το πως δει ψάλλειν, εγγυόμενος στον μέγιστο βαθμό και την τήρηση του κανοναρίου. Κανονάρχες, δομέστικοι, όλοι ράσα στο αναλόγιο, όχι ισοκράτες ηλεκτρονικοί και γούφερ ενισχυμένα για βάθη τεχνητά, απηλλαγμένη ψαλτική ερμηνεία από κοινότυπους λαρυγγισμούς εντυπωσιασμού, και πολλά άλλα.

Δὲν νομίζω πὼς μὲ τὰ παραπάνω κομίζετε γλαῦκας ἐς τὴν Πόλιν. Πάρα πολλὲς ἐκκλησίες καὶ πάρα πολλοὶ ψάλτες τηροῦμε τὰ παραπάνω αὐτονόητα. Ἁπλῶς ΔΕΝ τὰ διαφημίζουμε ὡς κάτι ξεχωριστό. Καὶ πάντα ἔχοντας ὡς παράδειγμα τὸ πατριαρχικὸ ἀναλόγιο.

ἄκουε πολλά said:
Άποψή σου, βεβαίως, να συνεχίσεις αμανέ υπέρ του αξιότατου και εξαιρετικά ηθικότατου Α΄ Δομεστίκου, ο οποίος όμως δεν είναι ο τελευταίος των Μοϊκανών.

Διότι αν βάλουμε στην σκέψη μας τα δικά σου, ο τελευταίος πατριαρχικός ήταν ο Ιω. Ναυπλιώτης και όχι φυσικά ο πόρρω απέχων αυτού Α΄ Δομέστικος.
Χριστός ανέστη.

Πόρρω; Θὰ διαφωνήσω.
Ἔσχατος τοῦ παλαιοῦ, ἤδη ἐδῶ καὶ μιὰ ἑβδομάδα, ὕφους; Θὰ συμφωνήσω.
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Ἀγαπητὲ συνάδελφε, ἡ κουβέντα ποὺ γίνεται ἔχει δώσει ἤδη πάμπολλες ἀφορμὲς. Παρὰ τὴν προσπάθειά σου νὰ ὑποστηρίξεις τὸ ἀντίθετο, ὅσοι τουλάχιστον ἐδῶ μέσα ὑποστηρίζουν τὴν πρόσκληση τοῦ κ. Νεοχωρίτη, καλλιεργοῦν τὴν αἴσθηση γιὰ ἔλευση νέου ὕφους καὶ αὐτὸ μάλιστα ὡς θετικοῦ στοιχείου γιὰ τὸ πατριαρχικὸ ἀναλόγιο.

Ἀποτελεῖ άνησυχητικὴ ἐξέλιξη. Κατὰ τὴν προσωπική μου ἄποψη πάντα.

Πάντοτε, ο κάθε πρωτοψάλτης του Πατριαρχικού Ναού, αναλόγως με τα φωνητικά του χαρίσματα, αλληλεξαρτάτο με το πάντοτε αυστηρά προσηλωμένο στην παράδοση ύφος εντός του Πατριαρχικού Ναού.

Όση σχέση είχε ο Στανίτσας με τον Αστέρη, άλλη τόση έχει κι ο Νεοχωρίτης με τον Πρίγγο.

Όλοι τους όμως, εμαθήτευσαν πρώτα στο εκκλησιαστικό ήθος, από όπου βλυστάνει αγνώστως το ύφος.

Η μαθητεία του Νεοχωρίτη στον Ελ. Γεωργιάδη (με κατ΄ οίκον πολύωρη μελέτη των αναρίθμητων μαγνητοταινιών που κατέγραφαν τα μαθήματα του Άρχοντος) δεν έχει για σένα καμία σημασία, ή το πολύ ελάχιστη. Ενώ έχει μεγαλύτερη για σένα σημασία, η μαθητεία του Α΄ Δομεστίκου στον Λ. Αστέρη.


Και φυσικά, θα διαφωνήσω κάθετα με όποιον υποστήριζει ότι ο Νεοχωρίτης φέρει κάτι νέο. Όχι.

Ναι, προφανώς και κάποια στοιχεία του πατριαρχικού ύφους θα αποτελέσουν γι΄ αυτόν αφορμή περαιτέρω εμβάθυνσης, αλλά ψάλλει με τρόπο που παραπέμπει πιστότατα σε άλλες εποχές.

Τόσο η χρονική αγωγή των μαθημάτων, όσο τα ακριβέστατα διαστήματα (πολύ βασικό, θεμελιώδες) και τα μαθήματα που ψάλλει (πότε ακούσαμε Ιακώβου Σήμερον κρεμάται στο Πατριαρχείο και μάλιστα με τέτοια μυσταγωγική απόδοση;) δεν μπορούν με τίποτα να αφοριστούν από το πατριαρχικό ύφος.

Διότι το πατριαρχικό ύφος έχει θέσεις συγκεκριμένες και μαθήματα συγκεκριμένα, ναι. Όμως, με το ίδιο ύφος μπορεί να ψαλεί ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΘΕΣΗ και ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ μάθημα.

Πού το άκουσε ο Φλοίκος το Σήμερον κρεμάται του Ιακώβου και το απέδωσε με πατριαρχικό ύφος; Του το δίδαξε ο Αστέρης; Το έψαλε όμορφα όμως και πανάξια και έχει τα συγχαρητήριά μας.
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Ὁ λόγος περὶ τοῦ ἀμανὲ μᾶλλον σᾶς ἐπιστρέφεται.

Προτρέχετε.


Δὲν νομίζω πὼς μὲ τὰ παραπάνω κομίζετε γλαῦκας ἐς τὴν Πόλιν. Πάρα πολλὲς ἐκκλησίες καὶ πάρα πολλοὶ ψάλτες τηροῦμε τὰ παραπάνω αὐτονόητα. Ἁπλῶς ΔΕΝ τὰ διαφημίζουμε ὡς κάτι ξεχωριστό. Καὶ πάντα ἔχοντας ὡς παράδειγμα τὸ πατριαρχικὸ ἀναλόγιο.

Κι εγώ είπα, τουλάχιστον ένας. Πού εντοπίστηκε το πρόβλημα; Τουλάχιστον ένας μπορεί να σημαίνει 2.000 ναούς.

Πόρρω; Θὰ διαφωνήσω.

Βεβαίως, πόρρω. Έτσι, έψαλλε ο Ι. Ναυπλιώτης; Ποτέ των ποτών.


Ἔσχατος τοῦ παλαιοῦ, ἤδη ἐδῶ καὶ μιὰ ἑβδομάδα, ὕφους; Θὰ συμφωνήσω.

Παλαιού κατά ποιον;


Να είστε καλά.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
ἄκουε πολλά said:
Πάντοτε, ο κάθε πρωτοψάλτης του Πατριαρχικού Ναού, αναλόγως με τα φωνητικά του χαρίσματα, αλληλεξαρτάτο με το πάντοτε αυστηρά προσηλωμένο στην παράδοση ύφος εντός του Πατριαρχικού Ναού.

Όση σχέση είχε ο Στανίτσας με τον Αστέρη, άλλη τόση έχει κι ο Νεοχωρίτης με τον Πρίγγο.

Όλοι τους όμως, εμαθήτευσαν πρώτα στο εκκλησιαστικό ήθος, από όπου βλυστάνει αγνώστως το ύφος.
Γιὰ νὰ μὴν συμπεριλαμβάνετε τὸν Α΄δομέστικο στοὺς παραπάνω μαθητὲς τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἤθους, μᾶλλον τὸν θεωρεῖται «ἀήθη» ἐκκλησιαστικῶς; Κάπως βαριὰ κατηγορία θὰ ἔλεγα. Ἴσως ὅμως καὶ νὰ γνωρίζετε κάτι παραπάνω. Προσωπικά θεωρῶ πὼς καὶ ὁ κ. Νεοχωρίτης ἔχει ἐκκλησιαστικὸ ἤθος καὶ ὕφος καὶ ὁ Α΄ δομέστικος κ. Φλοῖκος. Ἀλλιῶς πὼς ὁ τελευταῖος θὰ εἶχε φθάσει στὴ θέση αὐτή χωρὶς ἐκκλησιαστικὸ «ἦθος»;
Τὸ ὕφος τώρα δὲν βλυστάνει ἀγνώστως ἀλλὰ βλαστάνει μέσω τῆς μαθητείας στὸν δάσκαλο ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ

ἄκουε πολλά said:
Η μαθητεία του Νεοχωρίτη στον Ελ. Γεωργιάδη (με κατ΄ οίκον πολύωρη μελέτη των αναρίθμητων μαγνητοταινιών που κατέγραφαν τα μαθήματα του Άρχοντος) δεν έχει για σένα καμία σημασία, ή το πολύ ελάχιστη. Ενώ έχει μεγαλύτερη για σένα σημασία, η μαθητεία του Α΄ Δομεστίκου στον Λ. Αστέρη.

Ναὶ, ἔχει μεγαλύτερη.
ἄκουε πολλά said:
Και φυσικά, θα διαφωνήσω κάθετα με όποιον υποστήριζει ότι ο Νεοχωρίτης φέρει κάτι νέο. Όχι.
Μὴ ὄντας μαθητὴς τοῦ πατριαρχικοῦ ἀναλογίου, νέο θὰ φέρει καὶ ἔχει φανεῖ αὐτὸ καὶ δὲν θεωρεῖται ἀπορριπτέο ἀπὸ ἀρκετοὺς ὑποστηρικτὲς του ἐδῶ μέσα τουλάχιστον.

ἄκουε πολλά said:
Ναι, προφανώς και κάποια στοιχεία του πατριαρχικού ύφους θα αποτελέσουν γι΄ αυτόν αφορμή περαιτέρω εμβάθυνσης, αλλά ψάλλει με τρόπο που παραπέμπει πιστότατα σε άλλες εποχές.
Ἐδῶ χρειάζεται ὁλίγη προσοχή, διότι ὁ τελευταῖος ποὺ θεώρησε πὼς δῆθεν παραπέμπει σὲ ἄλλες -προφανῶς παραδοσιακότερες δῆθεν ἐποχὲς- κατεδικάσθη ἁρμοδίως τὸ σχετικὸ θεωρητικὸ του ὡς ὀθνεῖον. Προσοχὴ λοιπὸν.

ἄκουε πολλά said:
Τόσο η χρονική αγωγή των μαθημάτων, όσο τα ακριβέστατα διαστήματα (πολύ βασικό, θεμελιώδες) και τα μαθήματα που ψάλλει (πότε ακούσαμε Ιακώβου Σήμερον κρεμάται στο Πατριαρχείο και μάλιστα με τέτοια μυσταγωγική απόδοση;) δεν μπορούν με τίποτα να αφοριστούν από το πατριαρχικό ύφος.

Διότι το πατριαρχικό ύφος έχει θέσεις συγκεκριμένες και μαθήματα συγκεκριμένα, ναι. Όμως, με το ίδιο ύφος μπορεί να ψαλεί ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΘΕΣΗ και ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ μάθημα.

Πού το άκουσε ο Φλοίκος το Σήμερον κρεμάται του Ιακώβου και το απέδωσε με πατριαρχικό ύφος; Του το δίδαξε ο Αστέρης; Το έψαλε όμορφα όμως και πανάξια και έχει τα συγχαρητήριά μας.

Τὸ τί ἐδίδαξε ὁ Ἄρχων Πρωτοψάλτης τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας κ. Ἀστέρης στὸν Α΄δομέστικό του ἀκούγεται καὶ γίνεται ἀντιληπτὸ ἀπὸ τὴν θητεία τοῦ τελευταἰου καὶ ἑὰν τοῦ δοθεῖ ὄντως ἡ εὐκαιρία τῆς πρωτοψαλτείας θὰ δείξει καὶ περισσότερα κατὰ τὴν ἄποψή μου. Ἀπ' ὄτι φαίνεται ὑπάρχουν καὶ ἄλλα ζητήματα εἰς βάρος του πέραν τῆς ψαλτικῆς του δεινότητος, ὅπως θέμα «ἐκκλησιαστικοῦ ἤθους»; Ἀναρωτιέμαι ἀπὸ ποὺ πηγάζει ἡ ἐκκλησιαστικῶς «ἠθική» δῆθεν ἀνωτερότητα τοῦ κ. Νεοχωρίτη -κατὰ τὰ γραφόμενά σας πάντα- σὲ σχέση μὲ τοῦ Α΄δομεστίκου κ. Φλοίκου; Ἀπὸ τὸ χρώμα τῆς γραβάτας, ἀπὸ τὸ πόσο σκοῦρο μαύρο εἶναι τὸ ράσο, ἀπὸ τί;
Ἄν παρεξήγησα τὰ γραφόμενά σας διορθῶστε με, ἐλεύθερα.
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Γιὰ νὰ μὴν συμπεριλαμβάνετε τὸν Α΄δομέστικο στοὺς παραπάνω μαθητὲς τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἤθους, μᾶλλον τὸν θεωρεῖται «ἀήθη» ἐκκλησιαστικῶς; Κάπως βαριὰ κατηγορία θὰ ἔλεγα. Ἴσως ὅμως καὶ νὰ γνωρίζετε κάτι παραπάνω. Προσωπικά θεωρῶ πὼς καὶ ὁ κ. Νεοχωρίτης ἔχει ἐκκλησιαστικὸ ἤθος καὶ ὕφος καὶ ὁ Α΄ δομέστικος κ. Φλοῖκος. Ἀλλιῶς πὼς ὁ τελευταῖος θὰ εἶχε φθάσει στὴ θέση αὐτή χωρὶς ἐκκλησιαστικὸ «ἦθος»;

Ἀπ' ὄτι φαίνεται ὑπάρχουν καὶ ἄλλα ζητήματα εἰς βάρος του πέραν τῆς ψαλτικῆς του δεινότητος, ὅπως θέμα «ἐκκλησιαστικοῦ ἤθους»; Ἀναρωτιέμαι ἀπὸ ποὺ πηγάζει ἡ ἐκκλησιαστικῶς «ἠθική» δῆθεν ἀνωτερότητα τοῦ κ. Νεοχωρίτη -κατὰ τὰ γραφόμενά σας πάντα- σὲ σχέση μὲ τοῦ Α΄δομεστίκου κ. Φλοίκου; Ἀπὸ τὸ χρώμα τῆς γραβάτας, ἀπὸ τὸ πόσο σκοῦρο μαύρο εἶναι τὸ ράσο, ἀπὸ τί;
Ἄν παρεξήγησα τὰ γραφόμενά σας διορθῶστε με, ἐλεύθερα.

Τυχαία αναφορά έκανα, δεν το συλλάβατε ούτε αυτό;


Τὸ ὕφος τώρα δὲν βλυστάνει ἀγνώστως ἀλλὰ βλαστάνει μέσω τῆς μαθητείας στὸν δάσκαλο ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ

Κατά την γνώμη σας, λοιπόν, άλλα δίδασκε ο Στανίτσας στο αναλόγιο, άλλα στον Αθανάσιο Παϊβανά. Ή: άλλα έψαλλε ο αείμνηστος Γεωργιάδης στο Πατριαρχείο, άλλα δίδασκε στον Νεοχωρίτη. Ό,τι πείτε. Για απόψεις πάντοτε ο λόγος, έτσι;


Ναὶ, ἔχει μεγαλύτερη.

Απόψεις.


Μὴ ὄντας μαθητὴς τοῦ πατριαρχικοῦ ἀναλογίου, νέο θὰ φέρει καὶ ἔχει φανεῖ αὐτὸ καὶ δὲν θεωρεῖται ἀπορριπτέο ἀπὸ ἀρκετοὺς ὑποστηρικτὲς του ἐδῶ μέσα τουλάχιστον.

Θα φέρω ένα παράδειγμα.

Ο μοναχισμός στο Άγιον Όρος δίδαξε εκ του μακρόθεν μοναχισμό στα πέρατα του κόσμου. Και υπάρχουν σήμερα μοναστήρια σε όλον τον κόσμο που φέρουν την ίδια (ή περίπου την ίδια) μοναχική παράδοση. Τι θα πούμε; Ότι φέρουν το νέο επειδή δεν εμαθήτευσαν παρά τους πόδας αγιορειτών γεροντάδων; Η παράδοση της γνώσης σε όλες της μορφές της διδάσκεται βεβαίως διά ζώσης. Αλλά το διά ζώσης στην σύγχρονη εποχή μας θα ήταν μωρία να εκλαμβάνεται όπως στο παρελθόν ΚΑΙ ΜΟΝΟΝ. Πόσο μάλλον, στην περίπτωσή μας να διαχωρίζουμε το ποιόν της διδσκαλίας του ίδιου προσώπου στον ίδιο περίπου χρόνο. Έστω γνωστόν δε, για να ψάλλουμε και σε άλλον ήχο, πως η εκκλησιαστική παράδοση (σε όλες της τις εκφάνσεις) μεταδίδεται και εν Αγίω Πνεύματι. Εκτός, αν θέλετε να μιλούμε για την μουσική της Εκκλησίας του Χριστού, χωρίς να αναφερόμαστε στην χάρη με την οποία σκεπάζει όλους μας και πάντοτε.




Ἐδῶ χρειάζεται ὁλίγη προσοχή, διότι ὁ τελευταῖος ποὺ θεώρησε πὼς δῆθεν παραπέμπει σὲ ἄλλες -προφανῶς παραδοσιακότερες δῆθεν ἐποχὲς- κατεδικάσθη ἁρμοδίως τὸ σχετικὸ θεωρητικὸ του ὡς ὀθνεῖον. Προσοχὴ λοιπὸν.

Έλεος.

Τὸ τί ἐδίδαξε ὁ Ἄρχων Πρωτοψάλτης τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας κ. Ἀστέρης στὸν Α΄δομέστικό του ἀκούγεται καὶ γίνεται ἀντιληπτὸ ἀπὸ τὴν θητεία τοῦ τελευταἰου

Ναι, αλλά εάν δεχθούμε πως ισχύει μόνο η διά ζώσης διδασκαλία, ΠΟΤΕ νύν Άρχων δεν έψαλε στον Πατριαρχικό Ναό Ιακώβου Σήμερον κρεμάται. Πού το βρήκε, λοιπόν, διά ζώσης το πατριαρχικό ύφος ο κ. Φλοίκος στο συγκεκριμένο μάθημα; Βλέπετε ότι υπάρχει πρόβλημα στον συλλογισμό σας; Διορθώστε με πιθανώς.




καὶ ἑὰν τοῦ δοθεῖ ὄντως ἡ εὐκαιρία τῆς πρωτοψαλτείας θὰ δείξει καὶ περισσότερα κατὰ τὴν ἄποψή μου.

Παρατηρούμε όμως πως ενώ αναγνωρίζονται περιθώρια βελτίωσης στον κ. Φλοίκο και εξαγγέλλετε (και ορθώς το κάνετε) υποσχέσεις για το μέλλον, την ίδια στιγμή αφαιρείται από τον κ. Νεοχωρίτη το διακαίωμα αυτό...

Πώς γίνεται αυτό;
 
Last edited:

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Αλήθεια, για να μάθω και εγώ, λέγεται στο Πατριαρχείο το "Σήμερον κρεμάται" του Ιακώβου;
 
Top