Κατ΄ αρχήν να σημειώσω ότι μιλώ πάντα για την ενέργεια, όχι για το σύμβολο. Το σύμβολο καταγράφει την ενέργεια.
Το υφέν και η παύση δημιουργούν ασυμμετρία, αν προσπαθήσεις να καταλάβεις την ασυμμετρία περίπου όπως την περιέγραψα: ως αλλοίωση ή διασάλευση της αναμενόμενης ομαλής ροής. Και βέβαια το υφέν μεγαλώνει ένα "μη αναλυμένο" τεμάχιο. Μεγαλώνει την έκταση του μη αναλυμένου ή αρθρωμένου σε σχέση με τα αναλυμένα / αρθρωμένα. Θα το καταλάβεις αν δεις πώς απουσιάζει (στα ίδια σημεία) σε άλλες Σχολές ή ύφη.
Εδώ να σημειώσω ότι αυτή η ενέργεια (όπως την έχω στον νου μου) είναι χαρακτηριστική σε Πρίγγο και Στανίτσα. Να γιατί δεν θα μπορούσα να μην έχω τον Στανίτσα στη λίστα. Και επίσης δείχνει πόσο γόνιμη μπορεί να είναι μια ακρόαση του Στανίτσα μέσω του Πρίγγου και αντίστροφα.
ΥΓ Από όσο ξέρω κανείς δεν σε "πέταξε", ούτε καν δυσφόρησε επειδή "έδειξες με τεκμήρια ότι ορισμένοι ψάλτες έχουν κάποια χαρακτηριστικά".
Όπως ανέφερε και ο Ευάγγελος, η ασυμμετρία στην μουσική δεν είναι κάτι αφηρημένο και επειδή αναφέρεις λέξεις όπως "τεμάχια", "μεγαλώνει" κτλ, δεν αναφέρεσαι κι εσύ σε αφηρημένη έννοια, αλλά σε κάτι μετρήσιμο και κάτι που φαίνεται στην πράξη.
Η γνώμη μου είναι πως όλα θα πρέπει να τα ελέγχουμε μικροσκοπικά, ούτως ώστε να τα απολαμβάνουμε σε μακροσκοπικό επίπεδο.
Θα αναφερθώ στην γραφή και στην εκτέλεση, όπως κι εσύ.
Στην γραφή, η συμμετρία των διαρκειών προσδιορίζεται με τον όρο "ρυθμός".
Η παντελής ασυμμετρία τους προσδιορίζεται με τον όρο "άρρυθμος".
Τέλος, η ενδιάμεση μορφή ονομάζεται "ρυθμοειδές".
Στην εκτέλεση υπάρχει "πιστότατη'' εκτέλεση της γραφής και η "διαμορφωμένη" εκτέλεσή της, η οποία συμπεριλαμβάνει, κατά τον ΓΚΜ (βλ
εδώ)
1) αναλύσεις, με ασυμμετροποίηση των συχνοτήτων
2) καταλλαγή χρόνου και ασυμμετροποίηση διαρκειών, (δηλαδή εντός) μικρών γραμμών (εσωτερική ασυμμετρία διαρκειών)
3) "τσιμπήματα", όπως τα περιγράφει ο Βουδούρης, στο τέλος (δηλαδή εκτός) μικρών γραμμών, με ασυμμετροποίηση της ολικής διάρκειας μεγάλων γραμμών (εξωτερική ασυμμετρία διαρκειών)
4) ένταση: στην παραδοσιακή ψαλτική πρέπει να παραμένει σχεδόν η ίδια. Είναι απ'τους ελάχιστους παράγοντες, ο οποίος παραμένει σταθερός, δεν δέχεται ασυμμετρία, δηλαδή συμβάλλει στην ομοιογενή έκφραση, όπως συμβάλλει η τοποθέτηση φωνής, η προφορά κτλ
Από μακριά, επαναληπτικότητα=συμμετρία, αλλά, σύμφωνα με την παράδοση, γραπτή και προφορική.
Έλλειψη επαναληπτικότητας= ασυμμετρία στην επανάληψη (δηλαδή διαφοροποίηση ίδιων γραμμών, ίδιας μουσικής γραμμής και γραφής).
Σύγχρονα προγράμματα εκτελέσεως της μουσικής γραφής, όπως ο Μελωδός, η Πανδουρίς και το BZQ, επιτρέπουν ώστε να ακουστεί η γραμμένη μουσική με αρκετή ακρίβεια (precision) εκτέλεσης, βάσει των θεωρητικών προσδιορισμών (accuracy).
http://celebrating200years.noaa.gov/magazine/tct/tct_side1.html
Όσο και να τα προγραμματίζουμε στον μικροσκοπικό τομέα, ΔΕΝ έχουν την χάρη της πραγματικής, πατριαρχικής εκτέλεσης (βάσει βέβαια του καταλόγου που έδωσα εγώ).
Ο λόγος είναι ότι στα εν λόγω λογισμικά, η εκτέλεση παραμένει συμμετρική σε όλους τους παράγοντες και κατά τρόπον επαναληπτικόν, διότι δεν υπάρχει η παραμικρή διαφοροποίηση, κάθε φορά που συναντάται η ίδια γραμμή.
(Προς πληροφόρησιν: στο μέλλον, ο Μελωδός θα επιτρέπει τέτοιες ασυμμετροποιήσεις διάρκειας, τσιμπημάτων, αλλά και διαφοροποιήσεις αναλύσεων της ίδιας γραμμής. Όλα αυτά θα προγραμματίζονται απ'τον χρήστη.)
Βάσει, λοιπόν, των ανωτέρω δεδομένων, καταλήγω στην ταξινόμηση των εκτελέσεων (δεν δίνω ονόματα ψαλτών):
-ρομποτισμός
-ασπονδυλισμός
-συναισθηματισμός
-ιλαροχορός
κοκ, όχι μόνο επειδή ο κατάλογος αυτός έχει κι άλλες κατηγορίες, αλλά επειδή γίνεται οι παραπάνω να συνδυαστούν κιόλας!!
Το βέλτιστο είναι η ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ τάση, της χρυσής τομής δηλαδή, η ισορροπημένη ασυμμετροειδής εκτέλεση σε όλες τις προαναφερθείσες παραμέτρους.
Αυτά τα πράγματα μου φαινόντουσαν απ'την αρχή εύκολα. Μου τα εξήγησαν και αμέσως τα κατάλαβα, όσο περίπλοκα και να φαίνονται με τον τρόπο που τα παρουσιάζω (είναι κι αυτήν η διαφορά προφορικού με γραπτό που με σκοτώνει!!!)
Από κει και πέρα, βάσει φωνητικής χροιάς κτλ, γίνεται να τα κατατάξει κανείς και ψυχοακουστικώς, αλλά το μυστικό της ωραίας πατριαρχικής εκτέλεσης, δεν είναι μόνο το μακροσκοπικώς αισθητικά ωραίο, αλλά και το μικροσκοπικώς εφικτό (δηλαδή δίνεται σημασία σε πάρα πολλές λεπτομέρειες=μικροσκοπικό επίπεδο, ώστε να ακουστεί ωραίο το σύνολο=μακροσκοπικό επίπεδο).
Αρκεί να καταλάβει κανείς τι ακούει, βάσει των νόμων της φυσικής!! :wink:
Σχετικά μ'αυτό και πάλι
http://graeca.mrezha.net/upload/Mon...nitsas_6_yr_old_Canonarch_001_2008_edit_2.mp3
έχουμε απουσία στους μεν και ΠΑΡΟΥΣΙΑ στον δε (Αγγελόπουλο), κάποιου υφέν;;
Εγώ λέω ΝΑΙ!
Αυτό όμως είναι το αποτέλεσμα της μακροχρόνιας μελέτης του Πατριαρχικού ύφους;;
Διότι και στην σχολή Καρά διαδίδουν ότι κάπως έτσι ίσως να τα έψαλλαν στην Πόλη πριν την Άλωση, δηλαδή όπως τα λέει αυτός που εκτελεί το υφέν.
Ευχαριστώ!
Υ.Γ.: το πρόβλημα δημιουργείται επειδή λέω την (αρνητική) γνώμη μου για ψάλτες που η Ελλάδα τους έχει σε υπόληψη. Με πετάξατε όμως έξω για τον τρόπο, όχι γιατί την γνώμη, αυτούσια, αλλά δημιουργείται θέμα απ'την στιγμή που λέω την γνώμη μου. Το ότι μετά συνεχίζω να λογομαχώ, αυτό είναι το αμέσως επόμενο πρόβλημα που έχω και δημιουργώ και στους υπόλοιπους.