ΚΑΡΑΜΠΑΣΗΣ ΔΑΝΙΗΛ
Παλαιό Μέλος
Επι σοι χαιρει Την γαρ σην μητραν... σε ηχο πλαγιο του δευτερου σε συνθεση του αρχοντος υμνωδου του οικουμενικου θρονου Αθανασιου Βουγιουκλη
Last edited by a moderator:
Κατ' αρχάς συγχαρητήρια για την σύνθεση του κυρίου Βουγιουκλή και στην ερμηνεία του Δανιήλ
Μέρος Β:
Ρε συ Δάνο στο Κεχαριτωμένη (3' 43'') έχεις πάρει χαμπάρι τι ήχο λές κατά "λάθος -εξεπίτηδες";
Βρείτε το εσείς εγώ δεν θα σας το πω...
Δευτεροτριτο Βαγγελη φιλε μου ?????
Ναιιιιι!!!!!!!!
Για την ακρίβεια αυτό που έψαλλες στο "Κεχαριτωμένη" είναι απλά ένας σωστός τρίτος ήχος. Οι ψάλτες στον φυσικό τρίτο ήχο το δι-κε το λένε λίγο μεγαλύτερο από το γα-δι . Ο τρίτος δηλαδή εμπεριέχει το άκουσμα του δευτέρου, για αυτό και σαν πλάγιος ή βαρύς ονομάζεται από τον Δαμασκηνό Δευτερότριτος (βλέπε στίχους του Δαμασκηνού για τον βαρύ στην Παρακλητική στο τέλος του Βαρέως). Το γα-δι δεν είναι ίδιο με το δι-κε μόνο στο πιάνο είναι ίδια. Σε εμάς είναι ίδια πολύ σπάνια.
Είναι και αυτή μια άποψη..Ήθελα να στα πω μαζεμένα στο οικείο θέμα, αλλά επειδή βλέπω να μην καταφέρνω να το κάνω ποτέ μπορεί να στα λέω λίγα λίγα.
Επαναλαμβάνεις τους στίχους στο τέλος του βαρύ σαν να είχαν κάποια μουσική σημασία. Και μάλιστα το κάνεις βάση συλλογισμού. Είναι απλώς ένα ακόμα λογοτεχνικό λογοπαίγνιο. Κατά την γνώμη μου ωραίο. Όπως στον πλάγιο του δευτέρου λέει: «Ὁ δεύτερος σὺ, τῶν μελῶν δευτερεύων…, Τοῦ δευτέρου πῶς δευτερεύων δευτέρως», και δεν εννοεί πως είναι δευτεροδεύτερος αλλά ο δεύτερος των δευτέρων (δηλαδή ο πλάγιος του δευτέρου), έτσι κι εδώ με το «δευτερότριτε» εννοεί πως είναι ο δεύτερος των τρίτων (ο πλάγιος του τρίτου).
Επειδή το πραγματικό δίτονο (9/8*9/8) είναι προβληματικό διάστημα αν και βασικό (παράγει και διακροτήματα και δεν είναι εύκολα μελωδητό), στην πράξη είναι πάντα διαφορετικό. Ή μεγαλύτερο όταν είναι να τριφωνήσει ο τρίτος και ο βαρύς, ή μικρότερο, ένα ελαφρό μαλάκωμα. Και μάλλον συχνότερα μικρότερο. Αυτό δεν σημαίνει πως ο τρίτος έχει μέσα τον δεύτερο. Την δε εποχή του Δαμασκηνού είναι σαφώς διαφορετικοί, αφού ο ένας είχε βάση ακριβώς κάτω από τον άλλο σε διατονική κλίμακα άρα άλλη σειρά διαστημάτων. Όχι πως τώρα δεν είναι σαφώς διαφορετικοί, αλλά ένας λόγος παραπάνω τότε.
Είναι και αυτή μια άποψη..
Δεν νομίζω όμως ότι εννοεί το ίδιο εδώ. Άλλο θέλει να πεί με το το δευτερότριτος κι άλλο πράγμα με το δευτερεύων δευτέρως. Το "δευτερεύων δευτέρως" όπως το ερμηνεύω εγώ σημαίνει ότι ο πλάγιος δεύτερος δύο φορές συναντάται κάτω του δευτέρου, δευτερεύει δευτέρως, πρώτα σαν μέσος στο τρίχορδο ο οποίος όμως είναι και πλάγιος(νεχεανες) αλλά και σαν πλάγιος στο πεντάχορδο(πάλι νεχεανες). Το δευτερότριτος είναι μία λέξη η οποία έχει πίσω της μία σημασία, ότι είναι τρίτος και δεύτερος ταυτοχρόνως.
Για την ερμηνεία την δική μου συμφωνεί και ο Κωνσταντίνος Ψάχος ο οποίος γράφει:
"ο πρώτος και ο δεύτερος είναι ο αυτός, ούτο και ο δεύτερος μετά του τρίτου είναι δεδεμένος" ("Η Παρασημαντική της Βυζαντινής Μουσικής", Αθήνα 1917, σελ 145)
..
ΥΓ. Θα πρέπει να σε ευχαριστήσω, πάντως, γιατί αν και το έψαχνα καιρό για το τι σημαίνουν όλα αυτά και το πώς διαβάζονται τα δέντρα, οι τροχοί και ο Πλουσιαδηνός, η δικιά σου «ερμηνεία» (προσωπικά την θεωρώ παρερμηνεία) με βοήθησε αρκετά στο να καταλάβω καλύτερα κάποια πράγματα (έστω και δια της «ανάποδης»).
Κατέγραψα και έβαλα κλίμακες κλπ κλπ κατά την δική μου ακουστική επιλογή, και με κούρασε η μείωση του θορύβου, ώσπου τώρα βρήκα την καλύτερη δυνατή βιντεοσκόπηση την οποία και επισυνάπτω.
Ενημερωτικά στις διαστολές έβαλα σίγαση και αυτός είναι ο λόγος που δεν ακούγονται.
Διαφορές σίγουρα θα υπάρχουν και είναι απόλυτα σεβαστές, και το επισυνάπτω απλά και ενημερωτικά χάρην εξάσκησης και εις την βιντεοσκόπηση.
Βασίλης
Και εγώ σε ευχαριστώ Φίλε Δάνο για όλα σου τα Δώρα.Ευχαριστω φιλε μου Βασιλη!!!!!!!!αν θες ανεβασε και το κειμενο με τον μελωδο!!!