Λάτρης Β.Μ.
Παράφωνος ερασιτέχνης!
Η συνέχεια είναι γνωστή. Το λουκέτο δε θα αργήσει.
Άν σας πω ότι σκεφτόμουν το ίδιο πράγμα
Η συνέχεια είναι γνωστή. Το λουκέτο δε θα αργήσει.
Άν σας πω ότι σκεφτόμουν το ίδιο πράγμα![]()
... Γιατί απλούστατα ο ανενδεής Στανίτσας, ο ανενδεής Χατζημάρκος χωρίς να είναι αλάνθαστοι βρίσκονται σε άλλο επίπεδο. ...
Σαφώς, σε σχέση με την σημερινή κατάντια, βρίσκονταν και οι 2 τους σε άλλο επίπεδο.ο ανενδεής Στανίτσας, ο ανενδεής Χατζημάρκος χωρίς να είναι αλάνθαστοι βρίσκονται σε άλλο επίπεδο.
Μετά φταίω, που μιλάω για τα έσχατα της ΕΒΜ κι όχι μόνο?Σαφώς, σε σχέση με την σημερινή κατάντια, βρίσκονταν και οι 2 τους σε άλλο επίπεδο..........
Το πρότερον και αρχέγονο κάλος της Ε.Β.Μ., κατ' εμέ, βρίσκεται στην περίοδο Ιακ. Ναυπλιώτη και παλαιότερα, όπου δεν συναντούσες, στους ψάλλοντες, όλα τα πιο πάνω αναφερόμενα χαρακτηριστικά.Το πρόβλημα είναι ότι παραβλέπετε εξ ίσου σημαντικά θετικά.
Πώς π.χ. είναι δείγμα εσχάτων καιρών το 3 (Εισαγωγή πολυφωνικών - τετράφωνων χορωδιών στη Θ. λατρεία) τη στιγμή που είναι λιγότερες από ό,τι ήταν κάποτε παλιά;
Βάιε, ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι έχεις δίκιο, η κριτική σου μοιάζει να αντιμετωπίζει την ψαλτική σαν ένα μονοκόμματο πράγμα (τελείως αντιφατικό αυτό σε σχέση με την υπεραναλυτικότητα και λεπτομέρεια με την οποία εξετάζεις π.χ. κλίμακες και διαστήματα).
Γνωρίζω αξιολογότατους σκεπτικιστές απέναντι στον Στανίτσα (από διάφορους χώρους), που ομως εκφράζονται με σεβασμό και εκτίμηση για άλλες πτυχές του έργου του και της τέχνης του. Με αυτούς θα μπορούσα θαυμάσια να διαλεχθώ και να ωφεληθώ. Αλλά ο κάπως απόλυτος τρόπος που ακολουθείς εσύ κι δάσκαλός σου δεν αφήνει πολλά περιθώρια.
Έχουνε μικρή απήχηση όπως είναι διατυπωμένες γιατί δεν συμφέρουν, δεν αρέσουν στην κοινή, παραπλανημένη γνώμη ως αυτούσιες απόψεις και όποιος θεωρεί ότι "θίγεται" ο Άρχων, κρύβεται, νομίζω, πίσω απ'το ότι ο τρόπος δεν είναι σωστός.Πιστεύω όμως ότι τέτοιες απόψεις (εννοώ έτσι διατυπωμένες περί του άρχοντος) έχουν ελάχιστη απήχηση - όχι μόνο στο φόρουμ, γενικά.
Ασφαλώς αυτός δεν είναι λογος να μην εκφράζεις τη γνώμη σου, αλλά χρειάζεται λίγη παραπάνω εμμεσότητα και αίσθηση των ορίων και των μεγεθών.
1) συμφωνώΜετά φταίω, που μιλάω για τα έσχατα της ΕΒΜ κι όχι μόνο?
Περιγράφω, αδρομερώς, μερικά χαρακτηριστικά "των εσχάτων μουσικών χρόνων" ή "της κατάντιας":
1). "Άχρονο ή ημί - άχρονο ψάλσιμο"!
2). Εισαγωγή "ξένων θέσεων", στα Εκκλησιαστικά μέλη! (κυρίως από λαικά & δημώδη άσματα).
3). Εισαγωγή πολυφωνικών - τετράφωνων χορωδιών στη Θ. λατρεία.
4). Επικράτηση σύντομων και "στο άρπα κόλα" μελωδιών.
5). Ανελέητο κυνήγι από τον αδυσώπητο χρόνο, λες και θα γίνει κάτι εάν τελειώσουμε μισή ώρα πιο αργά! (κατ' εξαίρεση συναντάμε, σε λίγες περιπτώσεις και την εκ διαμέτρου αντίθετη κατάσταση).
6). Ψάλτριες να ψάλλουν ταυτόχρονα με τους άνδρες Ιεροψάλτες στα Αναλόγια ή ακόμα και άνδρες να ισοκρατούν Πρωτοψάλτριες.
7). Το σημαντικότερο είναι ότι τα παραπάνω φαινόμενα, τα συναντάμε σε Αναλόγια Ιεροψαλτών διαβασμένων, καταξιωμένων με μουσική παιδεία μορφωμένων και υπεράνω πάσης υποψίας!
Βλέπεις ότι στα περισσότερα σημεία συμφωνούμε?..............
1) συμφωνώ
2) επίσης
3) επίσης, αν και συμφωνώ και με την άποψη που εξέφρασε ο Γιώργος παραπάνω
4) επίσης
5) επίσης
6) δεν συμφωνώ, εφόσον ξέρει να ψάλλει σωστά. ο βλέπω εγώ, τουλάχιστον.)
7) επίσης συμφωνώ, εξ ου και οι πρακτικοί ψάλτες (μέχρι το 1950-1960, τουλάχιστον) ήταν πιο σωστοί από κάποιους "διαβασμένους".
Ευχαριστώ!![]()
Το πατριαρχικό ύφος είναι ο τρόπος με τον οποίον ψάλλει κανείς το ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ μάθημα, παλιό ή καινούριο.Το τί είναι Πατριαρχικό ύφος έχει αναχθεί σε μια μεγάλη φιλολογία. Πως μπορούμε να μιλάμε όμως για μια σταθερότητα ύφους, εφόσον έχουμε σταθερή ανανέωση μαθημάτων, αφού σταδιακά οι μεγάλοι πρωτοψάλτες κάποια στιγμή παραμέριζαν τα παλαιότερα και μελωδούσαν - μελλοποιούσαν τα δικά τους;
Εδώ μου δίνεται η αφορμή να σας θυμίσω και να σας γνωρίσω πωςΠρέπει να υπολογίσουμε πως ο Στανίτσας είχε φωνή με μεγάλες και υψηλές συχνότητες και σχεδόν ήταν αναγκασμένος να διασκευάζει μαθήματα παλαιών προς τα υψηλότερα, για να τις προσαρμόζει στην φωνή του.
Το πρόβλημα για μένα βρίσκεται στο Χορό και όχι στη μονάδα,
Και εν τέλει η ηχογράφηση είναι live, δεν αποτελεί ηχογράφηση Studio τύπου Βασιλικού. Ποιός απο εμάς πάνω στο αναλόγιο δεν έχει κάνει κάποια στιγμή αυτοσχεδιασμούς, είτε εσκεμμένα, είτε επειδή του έφυγε λίγο το κείμενο, είτε επειδή πάνω στην δραματικότητα του ποιητικού κειμένου μας βγήκε λίγο περισσότερο η φθορά, ο αυτοσχεδιασμός, το πάθος.
ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ said:Εδώ μου δίνεται η αφορμή να σας θυμίσω και να σας γνωρίσω πως
1) ο Πρίγγος ήταν πιο υψίφωνος
2) ο Τσολακίδης ήταν πιο υψίφωνος και χωρίς να τσιρίζει
3) ο Βινάκης είχε για πλάκα το ΝΗ της ΔΙΣ ΔΙΑΠΑΣΩΝ (είχε λεπτή και βελούδινη φωνή, "του σαλονιού") (ήταν υψιφωνότερος και του Σουρλατζή).
αλλά προ παντός ΔΑΜΑΣΑΝ το ταλέντο τους (το οποίο θεωρώ πως δεν έκανε ο Στανίτσας και αυτό θεωρείται ψυχολογική διαταραχή [....]).
Σε γενικές γραμμές συμφωνώ.
Θα ήθελα όμως να σταθώ στα παρακάτω
Το πατριαρχικό ύφος είναι ο τρόπος με τον οποίον ψάλλει κανείς το ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ μάθημα, παλιό ή καινούριο.
Το ότι άλλαζαν τα μαθήματα που έψαλλαν, δεν σημαίνει ότι άλλαζε και ο ΤΡΟΠΟΣ με τον οποίον τα έψαλλαν!!
Αυτό το συμπέρασμα το θεωρώ αυθαίρετο.
Μπορώ να σου ψάλλω ΟΠΟΙΟ μάθημα θες και με Α ύφος και με Β ύφος και με Γ ύφος.
Μπορώ να σου ψάλλω ΚΑΘΕ μάθημα με το ΙΔΙΟ ύφος.
Εδώ μου δίνεται η αφορμή να σας θυμίσω και να σας γνωρίσω πως
1) ο Πρίγγος ήταν πιο υψίφωνος
2) ο Τσολακίδης ήταν πιο υψίφωνος και χωρίς να τσιρίζει
3) ο Βινάκης είχε για πλάκα το ΝΗ της ΔΙΣ ΔΙΑΠΑΣΩΝ (είχε λεπτή και βελούδινη φωνή, "του σαλονιού") (ήταν υψιφωνότερος και του Σουρλατζή).
Ήταν όμως και οι 3 τους ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΤΕΡΟΙ του Στανίτσα, διότι άκουσαν και έκαμψαν την κεφαλή τους, μηδένισαν τον εγωισμό τους, ΕΠΙΔΙΟΡΘΩΘΗΚΑΝ από ανώτερό τους (Ιάκωβο Ναυπλιώτη και Γεώργιο και Νικόλαο, υιού αυτού, Ραιδεστηνό), αλλά προ παντός ΔΑΜΑΣΑΝ το ταλέντο τους (το οποίο θεωρώ πως δεν έκανε ο Στανίτσας και αυτό θεωρείται ψυχολογική διαταραχή και δυστυχώς έχει γίνει ΚΑΝΟΝΑΣ σήμερα και γίνεται και από πάνω και κριτήριο "σωστής" ψαλτικής, είτε αυτήν είναι μονωδία είτε είναι χορωδία).
Βέβαια, ας θεωρήσουμε τουλάχιστον ως καλύτερο τον (α)μανέ του Στανίτσα, παρά τις χαυνοεισπνοές και ΚΥΡΙΩΣ τα ομαδικά ιλαροχορευτικά φάλτσα πολυμελών χορωδιών.
ΕΔΩ έχουμε ΧΟΡΩΔΙΑ και μάλιστα LIVE και ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΑ, ακόμα και με "χειρονομία" με χοράρχη τον πρωτοψάλτη του Πατριαρχείου, με ΧΡΟΝΟ, ΣΩΣΤΑ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ, παραχορδές και πάει λέγοντας.
Κάπως έτσι ήταν και ορισμένα απ'τα παλιά μέλη τα δικά μας, αλλά και με παιδικές φωνές.
Τα παλιότερα όμως ήταν παρόμοια με τα Γρηγοριανά.
Υπάρχει χορωδία ικανή να ψάλλει τέτοιου είδους μέλη;;
Πάντως, πιστεύω πως ούτε ο Στανίτσας θα τα κατάφερνε, αλλά, φυσικά, ούτε κι οι σύγχρονοι χοράρχες.
Ευχαριστώ!![]()
ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ said:(το οποίο θεωρώ πως δεν έκανε ο Στανίτσας και αυτό θεωρείται ψυχολογική διαταραχή και δυστυχώς έχει γίνει ΚΑΝΟΝΑΣ σήμερα και γίνεται και από πάνω και κριτήριο "σωστής" ψαλτικής, είτε αυτήν είναι μονωδία είτε είναι χορωδία).