Στα δύσκολα μιλάτε για ύφος. Πιασάρικη κουβέντα. Το Όρος το έζησα και όταν πάτε σε μια αγρυπνία δεν θα ξεφύγουν οι πατέρες στα ακουστικά από αυτά που θα ακούσετε σε κάποια άλλη ανάλογη περίπτωση! Κάνετε λόγο για κάποιους μελοποιούς. Κάνετε λάθος όμως στο εξής. 'Αλλο ψ'αλω κάποια επιλεγμένα κομμάτια και άλλο ψάλλω κατά κόρον έναν συγκεκριμένο μελοποιό. Το Τριάδι από τον τέταρτο ήχο του Παπανικολάου υπάρχει λόγος που λέγεται. Επίσης Φιλανθίδη δεν μπορούν να ψάλλουν όλοι! Μην γενικεύεται καταστάσεις. Το Όρος έχει συνέχεια. Κάνετε λόγο για διαφορές. Εάν εξαιρέσω τους Βατοπεδινούς που διαφοροποιείται το Όρος. Προσέξτε τυχούσες διαφορές λόγω ερμηνείες θα υπάρξουν.
Δυστυχώς για σας, δεν είμαι αδαής, όπως ενδεχομένως θα σας βόλευε. Ακούσματα έχω μπόλικα, δε σχημάτισα τη γνώμη μου καθισμένος στον υπολογιστή μου. Και μπορώ να αναγνωρίσω πότε υπάρχει υφολογική διαφορά και πότε όχι. Και μπορώ να δω υφολογικές ομοιότητες του σημερινού Αγ. Όρους με κέντρα που ενδεχομένως να μην έχετε σκεφτεί να συνδυάσετε, όπως η Σμύρνη. Δεν είναι ανάγκη να διαβάσουμε τον Τσατσαρώνη επ' αυτού, που λέει πως το σύγχρονο αγιορείτικο ύφος προέρχεται από το Σμυρναίικο καθώς πολλοί Αγιορείτες το διδάχτηκαν από τα νησιά του Αιγαίου απ' όπου κατάγονταν και το εισήγαγαν έτσι μέσα στο Άγ. Όρος. Βλέπετε τους Δανιηλαίους που δηλώνουν απερίφραστα μαθητές μαθητών του Μισαηλίδη! Ακόμη, αν βάλετε κάποιον παλιό Πολίτη να σας μιμηθεί το ύφος του Νηλέως, ο οποίος είναι γνωστό πως ήταν επηρεασμένος από τον Νικόλαο Σμύρνης, θα σας ψάλλει κάτι παρόμοιο με αυτό που ακούτε από τους Αγιορείτες: βαριά και χτυπητή εκφορά των φθόγγων, έντονες και πυκνές αναλύσεις. Όταν πρωτοάκουσα Σφήκα τον συνέδεσα άμεσα με τον Φιρφιρή λόγω των λαρυγγισμών και δεν πιστεύω πως είχα άδικο. Αλλά και το ύφος του Ρωμανού (τον αναφέρω σαν παλιά αγιορείτικη σχολή) δεν επιβιώνει σήμερα. Ούτε, δυστυχώς, το ύφος του Δοσιθέου, που κι εγώ τον προτιμώ. Αν ανέφερα τον Φιλανθίδη και τον Παπανικολάου το έκανα για ενδεικτικά του ύφους, καθώς τέτοια μέλη δε θα άρμοζαν υφολογικά να ψαλλούν από κάποιον παραδοσιακό ψάλτη ως υπερβάλλοντα σε αναλύσεις.
Πατριαρχείο πλέον τέλος. Και είναι γνωστό αυτό. Εφόσον λοιπόν φαίνεται ότι γνωρίζετε τα περί Πατριαρχείου πες τε μου σας παρακαλώ το Τριώδιο του Στανίτσα που έχει τις ρίζες του;
ΥΓ Ραιδεστινό που ακούσατε εσείς;;;Πρίγγο ακούω εγώ και κακοποιημένο Ιάκωβο από τον Αστέρη. Ξέρετε τι πιστεύω: εάν υπήρχε και κάποιος άλλος ψάλτης θα γινόταν ο Αστέρης Άρχων;;;Θα ήταν ο κ. Χαριατίδης Λαμπαδάριος και ο κ. Φλοίκος Δομέστικος;;;Σας παρακαλώ πολύ, έχουμε αφτιά και κάποιες ώρες στα αναλόγια. Καλοί ψάλτες ναι αλλά ως εκεί. ¨οχι κάτι το ξεχωριστό. Θα μας πείτε τον Χατζη-αθανασίου παράδοση; τον Πρίγγο με το Δύναμις παράδοση; Κ.α. Ο κύβος ερρίφθη εδώ και καιρό...προτιμώ Φιλανθίδη από Χατζη-αθανασίου και Δοσίθεο από το γνωστό χερουβικό του Πρίγγου και τα κιουρδί του...
Μιλάτε για το Τριώδιο του Στανίτσα. Έχετε διαβάσει την εισαγωγή του;
Ραιδεστηνό δεν άκουσα, διάβασα και είδα πως είναι γέφυρα για τη σημερινή εποχή, βήμα στην καλώς εννοούμενη εξέλιξη της ζώσας παράδοσης.
Ακούτε Πρίγγο. Διαβάζετε Κωνσταντίνο; Διαβάζετε Δανιήλ; Ο πρώτος είναι που εισήγαγε εξωτερικές θέσεις ή ο πιο ακραίος; Πλην του Χερουβικού του πλ. α' του Ναυπλιώτου, που κακώς αποδίδεται στον Πρίγγο, το οποίο γράφτηκε για συγκεκριμένους λόγους, πόσα άλλα μινοράκια ακούτε; Μήπως τον ακούσατε σε ηχογράφηση να λέει και γιατί το ψάλλει;
Κακοποιημένο Ιάκωβο δεν ακούω από τον Αστέρη. Αντίθετα, δεν κατάφερα να ακούσω ένα δοξαστικό του σωστό από την αρχή μέχρι το τέλος στο Άγ. Όρος ή ένα Ιδιόμελό του, από τα πλέον γνωστά, αυτά της Μ. Τεσσαρακοστής.
Έκανα και αλλού λόγο για ομοιότητες του ύφους του Αστέρη με πολλούς παλιούς Κωνσταντινουπολίτες. Το πράγμα μιλάει από μόνο του, αλλά αφού επιλέγετε να μην ακούτε Πρίγγο και τους συν αυτώ, πού να το καταλάβετε..... Σίγουρα υπάρχει λειψανδρία, ο Αστέρης όμως πιστεύω πως δικαίως κατέχει τη θέση του Πρωτοψάλτου της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας. Φωνητικό τάλαντο έχει απίστευτο, παραδοσιακό τρόπο αναλύσεων χωρίς να ξεφεύγει, ξέρει τι ψάλλει και δεν τα παρατονίζει (στοιχείο τακτικότατο στους προσφιλείς σας Αγιορείτες), παιδεία σημαντική, εκφραστικότητα απαράμιλλη.
Χατζηαθανασίου στο Άγ. Όρος δεν ακούτε; Ούτε «Δύναμις» του Πρίγγου; Μήπως δεν ακούτε ούτε μαθήματα του Κουτσαρδάκη, του Κεσσανιέως, του Κοσμά Μαδυτινού και του Νικολάου; Μη μιλάτε για παράδοση, τουλάχιστον μην υποτιμάτε τη νοημοσύνη μας!
Πολύ ωραίο το μήνυμά σας. Ας τα διαβάσουν και κάποιοι που πιστεύουν στην αυθεντία του Πατριαρχικού αναλογίου, όπως ο κ. Μπουλμπουτζής. Τουλάχιστον στο Όρος διασώζονται και κάποιες αλήθειες στο τυπικό και στην ερμηνεία. Στον πατριαρχικό ναό τα πράγματα άλλαξαν. Δυστυχώς...
Άνθρωπέ μου, πού δογμάτισα περί στασιμότητας της παραδόσεως; Τουλάχιστον στο χώρο αυτό έχω δώσει πάμπολλα δείγματα γραφής!!! Όσο για τα περί Τυπικού, no comment... Προφανώς δεν έχετε παρακολουθήσει ποτέ Ακολουθία στο Πατριαρχείο εν συγκρίσει με το Τυπικό του ή δεν έχετε μελετήσει τα καταγεγραμμένα Αγιορείτικα Τυπικά για να διαπιστώσετε αποκλίσεις με τη ζώσα πράξη.....