Δεν ξέρω τι εννοείς γράφοντας για «ξεχείλωμα». Το ότι υπάρχουν κάποιοι που «ξεχειλώνουν» γενικά τα μαθήματα, είτε μιλάμε για δοξαστικά, είτε για χερουβικά, είτε ακόμα και για «Άξιον εστίν», αυτό είναι δυστυχώς μια πραγματικότητα. Ξεχωρίζουμε λοιπόν, πως άλλο πράγμα είναι οι άρρυθμοι «πλατειασμοί» και «ξεχειλώματα» του εν λόγω μαθήματος και άλλο, οι με αργό χρόνο και συγκεκριμένες αναλύσεις «στρωτές» ερμηνείες του μαθήματος. Μπορεί οι εκτελέσεις αυτές, να είναι σε λίγο πιο αργό ή λίγο πιο σύντομο χρόνο, αλλά δεν πρόκειται περί σημαντικής διαφοροποιήσεως.
Ως τώρα, είδαμε πως από γνήσιους εκπροσώπους της πατριαρχικής παράδοσης (Σόμπατζης, Τσολακίδης, Δάφφας, αλλά και Στανίτσας, Πετρόχειλος, Παϊκόπουλος κ.λ.π.) έχουμε ηχογραφήσεις που αποδεικνύουν, ότι ο τρόπος ερμηνείας του τυπωμένου μέλους του μαθήματος του Κρητός (του οποίου τρόπου, πρώτη καταγραφή έχουμε από τον Α. Pann), αποτελεί παράδοση που επικρατούσε και εντός Πατριαρχείου.
Στη σημερινή συνάντηση
των σεμιναρίων του «Μαθηματαρίου», είχαμε την χαρά και την τιμή να φιλοξενούμε τον Άρχοντα κ. Δημοσθένη Παϊκόπουλο (αλλά και τον επίσης εν Κπόλει διατελέσαντα κ. Σταμάτη Κίσσα). Μεταξύ πολλών αναμνήσεων, εμπειριών και χαριτωμένων περιστατικών (από την Πόλη κυρίως) που μοιράστηκαν μαζί μας, έθεσα και το ερώτημα για τον χρόνο του μαθήματος αυτού, σε ερμηνείες του Ι. Ναυπλιώτη μέσα στο Πατριαρχείο (δεδομένης της γνωστής λιτής «ερμηνείας» στην υπάρχουσα ηχογράφηση). Η απάντηση ήταν η αναμενόμενη: Και ο Ναυπλιώτης έψαλλε τό μάθημα, όπως όλοι οι ανωτέρω προαναφερθέντες, με αναλύσεις και αργό (σε σχέση με τη γνωστή ηχογράφηση) χρόνο. ...