Το ζήτημα είναι όπως ακριβώς το έθεσε ο κ. Τσακίρογλου στο μήνυμα #19. Το σημαντικότερο είναι να υπάρχει ένας σταθερός "ρυθμικός παλμός". Αυτό είναι που οι παλαιοί δάσκαλοι ονομάζουν "χρόνο" και αυτό προσπαθεί να επιβάλει ο Χρύσανθος όταν μιλάει για χτύπημα του χεριού στο γόνατο.
Ο παλμός αυτός δεν έχει σχέση ούτε με μέτρα, ούτε με διαστολές. Αυτά αποτελούν απόπειρες
ομαδοποίησης των "χτύπων", ώστε να προκύπτει κάποιος "ρυθμός" με την αρχαία ελληνική και τη νεώτερη έννοια του όρου. Οι παραδοσιακοί δάσκαλοι απορρίπτουν οποιαδήποτε τέτοια ομαδοποίηση. Στο άλλο άκρο βρίσκεται η δημιουργία σύνθετων μέτρων (ακόμη και σε ειρμολογικά μέλη), στα οποία μάλιστα δίνονται και ονόματα αρχαίων ελληνικών ποδών (βλ. τον αντίλογο
εδώ).
Η εμπειρία, κατά την άποψή μου, δείχνει ότι στα εκκλησιαστικά μέλη υπάρχει μια φυσική εναλλαγή θέσεως και άρσεως (ένας χρόνος στη θέση και ένας στην άρση), που δημιουργεί έναν βασικό δίσημο ρυθμό (όχι τετράσημο, κ. Παπαδόπουλε), με κάποιες εξαιρέσεις τρισήμου. Και εδώ ακριβώς βρίσκεται η μεγάλη παρεξήγηση. Όταν βρισκόμαστε σε θέση, δεν σημαίνει ότι "χτυπάμε" περισσότερο τον χρόνο. Ο τυχών τονισμός προκύπτει από την ύπαρξη τονισμένης συλλαβής. Η αντίληψη ότι στο "ισχυρό" πρέπει να έχουμε οπωσδήποτε τονισμένη συλλαβή και ουδέποτε άτονη, προκύπτει από τη νεώτερη δυτική αντίληψη του μέτρου. Εάν π.χ. ψάλω συλλαβικά τη φράση "Κύριε εκέκραξα προς σε" (με ένα χρόνο ανά συλλαβή) και το χωρίσω "Κύ-ρι/ε ε-/κέ-κρα/ξα προς/σε, δεν σημαίνει ότι θα τονίσω "
Κύ-ρι-
έ ε-
κέ-κρα-
ξά προς
σέ"! Οι τονισμένες συλλαβές είναι τονισμένες (συνήθως βρίσκονται στη θέση) και οι άτονες είναι άτονες. Ο δίσημος ρυθμός, δηλαδή, είναι μια
μορφοποιητική αρχή της εκκλησιαστικής μουσικής, που υπάρχει ασυναίσθητα στο μυαλό του ψάλτη, και όχι ένα δυτικό μέτρο 2/4. Όπως μάλιστα απέδειξε πρόσφατα ο Γιάννης ο Αρβανίτης, αυτή η μορφοποιητική αρχή είναι αρχαιότατη.
Ας το εξειδικεύσουμε όμως στα παπαδικά μέλη, όπου ο τονισμός του κειμένου έρχεται σε δεύτερο πλάνο, λόγω των πολλών φθόγγων ανά συλλαβή. Μπορεί κανείς εκεί να βρει αυτή τη φυσική εναλλαγή θέσης-άρσης; Σε μεγάλο βαθμό ναι. Κοιτάξτε παρακάτω το Χερουβικό σε δ΄ ήχο. Βγαίνει όλη η σελίδα σε δίσημο (δεν ασπάζομαι την αντίληψη που θέλει παρεμβολή τετρασήμου, όταν ένας φθόγγος έχει πάνω από δύο χρόνους ή όταν υπάρχει τονή στη άρση. Και αυτό διότι, όπως εξήγησα, θέση δεν σημαίνει ότι "χτυπάμε" δυνατότερα τον χρόνο). Δεν χρειάζονται ούτε διαστολές, ούτε μέτρημα με το χέρι. Απλά συμβαίνει. Εάν βάλεις τετράσημο, αφενός μεν θα χρειαστεί να τον σπάσεις κάπου, αφετέρου θα πρέπει να μετράς με το χεράκι κάτω-αριστερά-δεξιά-επάνω χωρίς κανέναν απολύτως λόγο, μιμούμενος το μέτρο 4/4.
Επειδή όμως τα επιλεγμένα παραδείγματα μπορεί να μας παραπλανήσουν, ιδού και το άλλο άκρο, στο παρακάτω Χερουβικό του α΄ ήχου. Εδώ χρειάζεται συνεχής εναλλαγή δισήμου και τρισήμου. Εάν προσπαθήσει κανείς να δημιουργήσει μεγαλύτερες ενότητες, το μόνο που θα καταφέρει θα είναι να δυσκολέψει το μέτρημα και να καταστρέψει τη φυσική αίσθηση του ρυθμού.
Απαιτείται τελικά ένα ζύγισμα των πραγμάτων, που δεν μπορεί παρά να βασίζεται στην ψαλτική εμπειρία του καθενός μας. Εάν οι εξαιρέσεις τρισήμου είναι στην εκκλησιαστική μας μουσική τόσο συχνές, όσο σε αυτό το παράδειγμα, τότε είναι λογικό να στραφεί κανείς στην τελείως απλή μέτρηση του χρόνου (χωρίς καμία ομαδοποίηση των χτύπων). Σέβομαι αυτή την άποψη των παραδοσιακών δασκάλων, αλλά τη θεωρώ υπερβολική. Η δική μου αίσθηση είναι ότι κυριαρχεί η εναλλαγή θέσεως-άρσεως (δίσημος) με εξαιρέσεις τρισήμου. Οι διαστολές χρειάζονται μόνο για την επισήμανση των τρισήμων.