Που σημαίνει Αντώνη μου, ότι το έχετε παρανοήσει και το διαιωνίζετε συστηματικα, αν καταλαβαίνεις τι εννοώ.
χς
Α!
Που σημαίνει Αντώνη μου, ότι το έχετε παρανοήσει και το διαιωνίζετε συστηματικα, αν καταλαβαίνεις τι εννοώ.
χς
Ευχαριστώ τον Κωνσταντίνο, αλλά και προκαταβολικά τον Ηλία που πρόκειται να χωρίσει το παπαδικό.
Προς το παρόν θα ήθελα να επισημάνω κάτι στο χώρισμα του κ. Βαγενά. Δε το διάβασα όλο, αλλά με το που άρχισα, πρόσεξα μια διαφοροποίηση την οποία έχω επισημάνει στις φωτογραφίες που βλέπουμε παρακάτω:
Γιατί την πεταστή την τοποθετείς ως θέση, ή ως πιο δυνατό σημείο σε σχέση με το Χε τέλος πάντων και δεν είναι σε άρση όπως μας δείχνουν τα παραδείγματα; (Το ένα είναι από το χερουβικό του πλαγίου του τετάρτου του Λαμπαδαρίου, και το άλλο από του τρίτου ήχου του Γρηγορίου) Το καταλαβαίνεις πως δε σε διορθώνω έτσι; (πιστεύω και χαίρομαι που δε παρεξηγείς τον τρόπο που γράφω). Στην πραγματικότητα δεν αναφέρομαι σε σένα ας χρησιμοποιώ δεύτερο πρόσωπο. Γενικότερα μιλώ, γιατί αυτή η θέση να γράφεται έτσι και όχι αλλιώς; Και δεν είναι κάτι που πρέπει να το απαντήσουμε τώρα. Όποτε ο καθένας έχει χρόνο με ηρεμία και χωρίς βιασύνη. Εξετάζουμε κάποια πράγματα και τίποτα παραπάνω.
Απλά από συνήθεια επειδή ψάλλω από τα χωρισμένα μουσικά κείμενα είδα αμέσως μια διαφοροποίηση πριν προλάβω να διαβάσω το υπόλοιπο χερουβικό. Όμως δε μπορώ να εξηγήσω για πιο λόγο πρέπει να είναι έτσι και όχι αλλιώς.
Αλήθεια δεν υπάρχει κάποιο εγχειρίδιο κάτι δεν έχει κυκλοφορήσει που να βοηθά;
Ναι, το αντιλήφθηκα ότι σκέφτεστε έτσι, αλλά πρόκειται περί λάθους. Όταν μιλάμε για μουσικά μέτρα, τα οποία έχουν να κάνουν και με διάρκειες των φθόγγων, δεν κάνουμε συσχετισμό με τα μέτρα της νεοελληνικής ποίησης, αλλά με τα αρχαία προσωδιακά μέτρα. Η απλή εναλλαγή τονισμένου-άτονου χωρίς προσδιορισμένη διάρκεια δεν παράγει μουσικό μέτρο. Το ίδιο ισχύει και για τα μέτρα της παραδοσιακής μουσικής, όταν προσπαθούμε να τα συσχετίσουμε με τα αρχαία. Ξεχνάμε το δυναμικό τονισμό του κειμένου και κοιτάμε την ποσοτική διάσταση. Πέραν αυτού, γιατί τα εξαποστειλάρια πρέπει να είναι σε εξάσημο και όχι σε τρίσημο;
Όχι και μοναδική. Ανέφερα ήδη κάποια "αρχαία" μέλη, τα τρισάγια των αργών δοξολογιών , υπάρχουν κι άλλα.Συνεπτυγμένος
Νομίζω ότι η μοναδική περίπτωση που μπορούμε να μιλάμε για συνεπτυγμένο ρυθμό στην εκκλησιαστική μουσική με την έννοια της ευρωπαϊκής μουσικής είναι στα κρατήματα, όπου ενώ ψάλλαμε πχ το "Αναστάσεως ημέρα" ξαφνικά μπαίνει το σημείο της ταχείας χρονικής αγωγής και τότε οι χαρακτήρες έχουν χρονική αξία μισή από το κανονικό. Δηλαδή ο συνεπτυγμένος προκύπτει σε σχέση με την προηγούμενη χρονική αγωγή. Τα 2/2 που λένε οι κατέχοντες την ευρωπαϊκή μουσική.
Δεν θέλουμε, μια χαρά είναι το 2άρι με εξαιρέσεις τα 3άρια. Σε χερουβικά και σε απλό χρόνο να μετρήσουμε όπως μας παρέδωσαν οι παλαιοί μια χαρά θα το ερμηνεύσουμε το μάθημα. Τώρα αν θέλουμε να βρίσκουμε ενότητες με καλαματιανά και μπαϊντούσκες και καρσιλαμάδες, ωραίο παιχνίδι είναι δε λέω, αλλά ας μην καταστρέφουμε τις παρτιτούρες, μπορεί να το δει και να τύχει να το ψάλλει από εκεί και κανένας σοβαρός άνθρωπος.Δεν ψάλλουμε το χερουβικό σε συνεπτυγμένο, αλλά σε έναν χωρισμό σαν κι αυτόν που περιγράφει ο Λαοσυνάκτης, είναι απολύτως λογικό να μετρήσουμε με βάση την έμφαση (αν μου επιτρέπεται εδώ ο όρος) του μουσικού κειμένου, η οποία θέλουμε δεν θέλουμε, θέλετε δεν θέλετε, μας δίνει ως βάση τονισμού τους 4 χρόνους (4 και πάνω).
Δεν είναι έτσι! Άλλο δίχρονη θέση και δίχρονη άρση, άρα δίσημος συνεπτυγμένος ο οποίος θα δηλωθεί εξ αρχής (2άρι θα πρέπει να βάλουμε και οι εξαιρέσεις θα είναι 3άρια διπλών χρόνων) και άλλο δίσημη θέση και δίσημη άρση όπου έχουμε δύο κινήσεις προς τα κάτω και δύο προς τα πάνω, σύνολο 4 κινήσεις άρα 4άσημος καθαρά και ξάστερα (παρ. 164 Χρυσάνθου).Τώρα αν το σημειώσουμε(ετε) Επίσης αν ένα 4άρι το ονομάσουμε δίσημο με 2χρονη θέση-2χρονη άρση, ή το ονομάσουμε 4σημο συνεπτυγμένο, είναι αδιάφορο. Εδώ ο "συνεπτυγμένος" σαν όρος δεν έχει να κάνει με την χρονική αξία των φθόγγων, αλλά με το πόσες κινήσεις θα κάνει το χέρι μας για να μετρήσει 4 χρόνους, και συνεπώς που θα τονίσουμε.
Γενικά δεν έχει, οι φράσεις και οι εμφάσεις μπορεί να βρίσκονται σε ενότητεσ μεγαλύτερες ή μικρότερες από 4 φθογγόσημα, γι αυτό και είναι σημαντικό ο ψάλλων να είναι έμπειρος για να αντιλαμβάνεται τις μουσικές θέσεις ολοκληρωμένες.Δεν νομίζω ότι έχει άμεση σχέση ο ευρωπαϊκός χωρισμός σε 4/4 με δις ισχυρό-ασθενές- ...
Και ωϊμέ και αλλοίμονο! Τριαράκι είναι!Φέρνω το παράδειγμα της θ' ωδής της εορτής της Υπαπαντής.
Πως θα το τονίσουμε (ετε); Σε τρίσημο; Φευ!
Καλά, αν δεν με πιστεύεις ρώτα τους Αγιορείτες (κι όχι βέβαια αυτούς που ήδη δασκαλέψατε!).Δεν είναι διτρόχαιος δακτυλικός εξάσημος από θέσεως ή απ' άρσεως αναλόγως με τον στίχο; Και για να προλάβω την παρατήρηση ότι το εν λόγω μέλος είναι αλληλοδάνειο από την κοσμική μουσική, ρωτώ και για τις αγιορείτικες στιχολογίες.
Το πρόβλημα είναι πως οι αραβοπερσικοί όροι για κλάδους των ήχων (τους οποίους ο Χρύσανθος χρησιμοποιει και τους ονομάζει χρόες), ήταν σε ευρεία και ακομπλεξάριστη χρήση από την εποχή των τριών και πριν ακόμα εξ όσων γνωρίζουμε. Και έχουν και πρακτική σημασία, καθορίζεις επακριβώς συγκεκριμένη συμπεριφορά των ήχων. Με την αρχαία ελληνική ορολογία και την ανακάλυψη μέσα σε Χερουβικό ποδών, χορών και ρυθμών ενός μέτρου eek:) τι ακριβώς εξυπηρετείς (εκτός από υπακοή εις τας νεολογιστικάς γραφάς); Ποιοί παλαιοί δάσκαλοι μας παρέδωσαν κάτι τέτοιο;Βέβαια το θέμα έχει να κάνει μόνο με το αν είναι κακό να χρησιμοποιούμε τις ορολογίες αυτές. Δεν είμαστε κομπλεξικοί για να ψάλλουμε σε χιτζασκιάρ κιουρντί; Συμφωνώ και επαυξάνω αν θέλετε. Γιατί να είμαστε κομπλεξικοί να χρησιμοποιούμε την ελληνική ορολογία έστω και νεολογιστικά; Που το πρόβλημα λοιπόν σε ένα Χερουβικό να υπάρχουν ρυθμικοί πόδες διάφοροι, οι οποίοι μάλιστα να ονομάζονται με τις παλαιές ονομασίες;
Ηλίας Παπαδόπουλος;125129 said:Δεν είναι διτρόχαιος δακτυλικός εξάσημος από θέσεως ή απ' άρσεως αναλόγως με τον στίχο;
Εν ολίγοις η Ρυθμική επιστήμη μέσα στην ψαλτική δεν υπάρχει. 2αράκια και 3αράκια.
Επίσης δεν υπάρχουν πλέον θέσεις αφού οι μελοποιήσεις γίνονται κατά νότα πλέον.....
Η ψαλτική τέχνη έχει χρόνο και φράσεις, αλλά όχι ρυθμό. Αλλιώς θα ήταν τραγουδάκι!Εν ολίγοις η Ρυθμική επιστήμη μέσα στην ψαλτική δεν υπάρχει. 2αράκια και 3αράκια. Άντε και κανα 4αράκι όπου υπάρχει διπλή και δεν μπορεί να σπάσει.
Αντιθέτως, επειδή υπάρχουν, δεν ισχύουν τα μέτρα και οι ρυθμοί όπως τους θέλετε!Επίσης δεν υπάρχουν πλέον θέσεις αφού οι μελοποιήσεις γίνονται κατά νότα πλέον.
Αλήθεια, πιστεύεις ότι οι εξηγήσεις του Γρηγορίου και του Χουρμουζίου είναι πενταγραμμάκι, ενώ αυτά με τις διπλές διαστολές, τα πάνω βελάκια και τα νουμεράκια είναι παράδοση; Γιατί εγώ πίστευα το αντίθετο!Σύντομα μας βλέπω για πενταγραμμάκι.
Άκυρο το παράδειγμα, δεν αλλάξαμε εμείς τίποτα από την γραφή των τριών, εσείς τη φτιασιδώσατε και την παραφορτώσατε! Ας μη μιλήσω για την εκτέλεση, σε σχέση με τα παραδεδομένα...Υπενθυμίζω ότι και το πολυτονικό έχει καταργηθεί επίσημα, αλλά η εκκλησία το χρησιμοποιεί, κι ας μην διαβάζουμε μακρά και βραχέα, και ας μην περισπάμε το ωμέγα, και ας μη δασύνουμε το ύψιλον.
Ωραία, ας αρχίσουμε τώρα τα εθνικοσοσιαλιστικά που δημιούργησαν αυτούς τους οπαδισμούς. Ηλία, το θεωρητικό που έγραψες είναι πολύ στρωτό και καλογραμμένο, αλλά εδώ αλλιώς εμφανίζεσαι. Για τους επιστήμονες, θα σου έλεγα, άσε να τους καταξιώσει η ιστορία. Εγώ πάντως, από αυτή την πλευρά που υποστηρίζεις, εκτός από έναν που διαφοροποιήθηκε, και γι αυτό πλήρωσε και πληρώνει τις επιλογές του, δεν βλέπω και πολύ φως.Ας προτάξουμε λίγο και εθνικούς λόγους μαζί με τους μουσικούς. Το χρειαζόμαστε στην εποχή μας. Ιδίως από επιστήμονες καταξιωμένους.
Είτε το θέλουμε, είτε όχι για ένα τεράστιο χρονικό διάστημα της ιστορίας της μουσικής μας, οι Άραβες θεωρητικοί παρέλαβαν και προχώρησαν την αρχαία ελληνική μουσική, ταξινόμησαν τις χρόες κ.λ.π. (είναι μεγάλη συζήτηση αυτή για αλλού). Αυτό το ήξεραν οι μουσικοί μας την έποχή των τριων και αρκετά πριν, και δεν ήταν κομπλεξαρισμένοι γιατί γνώριζαν πως επρόκειτο για ορολογία μόνο, ενώ η ουσία δεν άλλαζε. Όπως είπε κι ο Σολδάτος, δεν φοβηθήκαμε τη λέξη κεφτέ αντί για το κρεατοσφαιρίδιο, γιατί να φοβηθούμε τα μακάμια, αφού δεν τα φοβόταν ο Κώνστας, ο Χρύσανθος, ο Φωκαέας και τόσοι άλλοι;ΥΓ Περί μακαμο-ορολογίας. Σαφώς δεν έχουμε σύμπλεγμα για να χρησιμοποιήσουμε και το λατινικό αλφάβητο, αλλά δεν το θέλουμε. Θέλουμε απ' τον τόπο μας και ας είναι και μπαλωμένο.:wink:
Τέλος πάντων, αρκετά ξεσπαθώσαμε. Εγώ αφήνω τους φίλους "καραϊκούς" προς το παρόν στην ησυχία τους. Εξάλλου φαίνεται ότι κάποιοι από αυτούς είναι και πολύ καλά παιδιά (αναφέρομαι στους κυρίους Αετόπουλο, Παπαδόπουλο και Emnoshele). Αλλοιώς θα είχαμε γίνει μαλλιά-κουβάρια!
Είμαι δε βέβαιος ότι θα είναι και πολύ καλοί ψάλτες.
Από χιούμορ πάντως, πάμε καλά!Τώρα από θεωρία... εντάξει, ουδείς τέλειος!
Δια ζώσης έχω πλακωθεί και χειρότερα με "καραϊκούς".
Τελικά, Νίκο [Θεοτοκάτο], ο καφές είχε και ...οφέλη μουσικά.
Καραϊκούς; Ποιους Καραϊκούς;Τέλος πάντων, αρκετά ξεσπαθώσαμε. Εγώ αφήνω τους φίλους "καραϊκούς" προς το παρόν στην ησυχία τους. Εξάλλου φαίνεται ότι κάποιοι από αυτούς είναι και πολύ καλά παιδιά (αναφέρομαι στους κυρίους Αετόπουλο, Παπαδόπουλο και Emnoshele). Αλλοιώς θα είχαμε γίνει μαλλιά-κουβάρια! Είμαι δε βέβαιος ότι θα είναι και πολύ καλοί ψάλτες. Τώρα από θεωρία... εντάξει, ουδείς τέλειος!
Χάρη! Συγκεντρώσου...Η ψαλτική τέχνη έχει χρόνο και φράσεις, αλλά όχι ρυθμό. Αλλιώς θα ήταν τραγουδάκι!
Αντιθέτως, επειδή υπάρχουν, δεν ισχύουν τα μέτρα και οι ρυθμοί όπως τους θέλετε!
Αλήθεια, πιστεύεις ότι οι εξηγήσεις του Γρηγορίου και του Χουρμουζίου είναι πενταγραμμάκι, ενώ αυτά με τις διπλές διαστολές, τα πάνω βελάκια και τα νουμεράκια είναι παράδοση; Γιατί εγώ πίστευα το αντίθετο!
Άκυρο το παράδειγμα, δεν αλλάξαμε εμείς τίποτα από την γραφή των τριών, εσείς τη φτιασιδώσατε και την παραφορτώσατε! Ας μη μιλήσω για την εκτέλεση, σε σχέση με τα παραδεδομένα...
Ωραία, ας αρχίσουμε τώρα τα εθνικοσοσιαλιστικά που δημιούργησαν αυτούς τους οπαδισμούς. Ηλία, το θεωρητικό που έγραψες είναι πολύ στρωτό και καλογραμμένο, αλλά εδώ αλλιώς εμφανίζεσαι. Για τους επιστήμονες, θα σου έλεγα, άσε να τους καταξιώσει η ιστορία. Εγώ πάντως, από αυτή την πλευρά που υποστηρίζεις, εκτός από έναν που διαφοροποιήθηκε, και γι αυτό πλήρωσε και πληρώνει τις επιλογές του, δεν βλέπω και πολύ φως.
Είτε το θέλουμε, είτε όχι για ένα τεράστιο χρονικό διάστημα της ιστορίας της μουσικής μας, οι Άραβες θεωρητικοί παρέλαβαν και προχώρησαν την αρχαία ελληνική μουσική, ταξινόμησαν τις χρόες κ.λ.π. (είναι μεγάλη συζήτηση αυτή για αλλού). Αυτό το ήξεραν οι μουσικοί μας την έποχή των τριων και αρκετά πριν, και δεν ήταν κομπλεξαρισμένοι γιατί γνώριζαν πως επρόκειτο για ορολογία μόνο, ενώ η ουσία δεν άλλαζε. Όπως είπε κι ο Σολδάτος, δεν φοβηθήκαμε τη λέξη κεφτέ αντί για το κρεατοσφαιρίδιο, γιατί να φοβηθούμε τα μακάμια, αφού δεν τα φοβόταν ο Κώνστας, ο Χρύσανθος, ο Φωκαέας και τόσοι άλλοι;
χς
Πάει, χάλασε ο κόσμος...
Είτε το θέλουμε, είτε όχι για ένα τεράστιο χρονικό διάστημα της ιστορίας της μουσικής μας, οι Άραβες θεωρητικοί παρέλαβαν και προχώρησαν την αρχαία ελληνική μουσική, ταξινόμησαν τις χρόες κ.λ.π. (είναι μεγάλη συζήτηση αυτή για αλλού). Αυτό το ήξεραν οι μουσικοί μας την έποχή των τριων και αρκετά πριν, και δεν ήταν κομπλεξαρισμένοι γιατί γνώριζαν πως επρόκειτο για ορολογία μόνο, ενώ η ουσία δεν άλλαζε. Όπως είπε κι ο Σολδάτος, δεν φοβηθήκαμε τη λέξη κεφτέ αντί για το κρεατοσφαιρίδιο, γιατί να φοβηθούμε τα μακάμια, αφού δεν τα φοβόταν ο Κώνστας, ο Χρύσανθος, ο Φωκαέας και τόσοι άλλοι;
Να κάνω άλλη μια ερώτηση (πέρα από το εκτός θέματος θέμα των Εξαποστειλαρίων που τελικά εκεί φαίνεται ότι έχουμε δακτυλικό εξάσημο).
Μια διευκρίνηση παρακαλώ;
Χάρη, αυτό τι παρέλαβε ποιος και από ποιον είναι μεγάλο ζήτημα και δεν λύνεται έτσι απλά (λ.χ. τα θεωρητικά συγγράμματα των μεσαιωνικών λογιων ανδρών (αυτά όντως είναι σοβαρά επηρεασμένα από την αρχαία Ελληνική μουσική) είναι ασαφής αξιας για τον πρακτικό μουσικό. Έτσι όσον αφορά τα διαστήματα ο Hormoz Farhat λέει ότι "My study of Persian music has brought me to certain conclusions distinctly different from those of other theorists. I am rather sceptical about the implications of medieval theories for the musical performance of the time. These theories were written by eminent scholars who, in most cases, were not practising musicians. They were philosophers, scientists and encyclopaedists who often wrote on every field of human knowledge including music. I tend to regard the precision inherent in these systems with some uncertainty. My doubts find some justification in the fact that today's musical traditions do not support the exactitude of those theories. Moreover, no Middle Eastern musical instrument is capable of producing intervals of such precision; and vocal music is even more unreliable in producing accurate intervals."). Πάντως ο Χαλάτζογλου δεν είχε πρόβλημα να μιλάει για την «μουσική τέχνη των Περσών» ούτε ο Κωνσταντίνος η o Στέφανος για την «Οθωμανική μουσική». Το γιατί αυτό έγινε πρόβλημα για τον Καρα είναι πράγματι ενδιαφέρον.