Αγαπητέ κ. Δεσπότη, γράψατε
Τώρα ο ιατρός κ. Γιαννουκάκης, έθεσε πολύ σωστά το θέμα περί αναγνώρισης του κ. Αγγελόπουλου και γενικότερα της θεωρητικής μεθόδου του Καρά. Εγώ κ. Γιαννουκάκη επιθυμώ να σας γνωστοποιήσω, ως μέλος της Ελλ ΒΥ Χ ότι μας κάλεσαν και πήγαμε να ψάλλουμε πολλές φορές ανώτατα στελέχη της εκκλησίας μας εντός και εκτός Ελλάδας και έχων την αίσθηση ότι ικανοποιήθηκαν από την προσπάθειά μας. Φυσικά και αναμένουμε κ. Γιαννουκάκη μία τοποθέτηση από την Εκκλησία μας, για να αποκατασταθούν θέσεις και προσωπικότητες. Μέχρι τότε απόλυτες θέσεις βλάπτουν την εικόνα κάποιων προσώπων που ακόμη δεν θέλησαν για πολλούς λόγους να μιλήσουν.
Της πολλαπλές παρουσιάσεις και συναυλίες της ΕΛ.ΒΥ.Χ και τους πολλούς ψηφιακούς δίσκους λίγο πολύ τα γνωρίζουν όλοι. Το εαν αρέσουν και τέρπουν συναισθηματικά και υποκειμενικά τον Οικουμενικό Πατριάρχη ή τον μακαρίτη τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο ή τον νύν Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ή όποιον άλλο ακροατή, δεν μπορεί τις, κατ' επέκταση, να δοξάσει πως αμφότεροι θεωρούν το άκουσμα, όσο τερπνό και ιλαρό κι αν είναι, ως αυθεντία, παράδοση ή και τύπος της παράδοσης (π.χ. της παράδοσης της ΜΧΕ και γενικά του Κωνσταντινουπολίτικου ακούσματος).
Και επειδή κατα καιρούς μερικοί υπογράφουν με δηλώσεις τύπου μπράβο, συγχαρητήρια απο αρχιερείς της ΜΧΕ, και άλλοι επικαλούνται εναγκαλιάσεις και χειραψίες με Πατριάρχες και μητροπολίτες της ΜΧΕ, ή των Ιεροσολύμων ή της Αλεξανδρείας, δεν σημαίνει πως αμφότεροι θα απαντήσουν "ΝΑΙ, ΒΕΒΑΙΩΣ, έτσι είναι", όταν ρωτηθούν επι της ουσίας "AYTA ΠΟΥ ΑΚΟΥΣΑΤΕ, ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΜΧΕ Η ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΟΥ ΤΑΦΟΥ Η ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ, Η ΤΑ ΑΚΟΥΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ ΟΡΟΥ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ 70ετίας;".
Ακόμη, οι ίδιοι εάν ρωτηθούν επισήμως κάποτε εάν ή "Η ΜΕΘΟΔΟΣ KAPA - ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟ ΤΟΝ ΤΡΙΩΝ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΙΣ ΙΚΑΝΟΣ ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ;" ποιά απάντηση πιστεύετε πως θα δώσουν; Επιφυλάσσομαι να πιστεύω - νομίζω πως θα πούν το "ασφαλώς όχι" αν και δεν έιμαι σε θέση να γνωρίζω απόλυτα τι θα πούν.
Πολύ ενδιαφέρον όμως θα ήταν, κ. Δεσπότη, και άπαντες οι θιασώτες της Μεθόδου Καρά και τον τρόπο του ψάλλειν της ΕΛ.ΒΥ.Χ, να θέσετε τις ως άνω ερωτήσεις στους εν λόγω εκκλησιαστικούς ποιμένες και Γέροντες μητροπολίτες που άκουσαν πλειάδα ψαλτών απο την εποχή του 1940 π.χ. στην Κωνσταντινούπολη, τα Ιεροσόλυμα, το Κάϊρο, την Αλεξάνδρεια.....
Το όλο θέμα τις θεματικής ένωσης αυτής ξεκίνησε με τα λεγόμενα της κας. Αδάμ σε ρόλο κονφερενσιέρ σε συναυλία της ΕΛ.ΒΥ.Χ μεν την συμμετοχή ιεροψαλτών που εκφράζουν τον τρόπο του ψάλλειν εμπνευσμένο απο την Μέθοδο Καρά. Πιθανόν η κα. Αδάμ να μήν είχε προσέξει εάν αυτά που είχε ετοιμάσει για την παρουσίασή της ανταποκρίνονται στην ιστορία, ή άλλοι τις τα είχαν δώσει να τα πεί - δέν γνωρίζω.
Κατα καιρούς τα ίδια περίπου έχουν γραφεί μέσω ποικίλων ορθολογιστικών μουσικολογικών προσεγγίσεων (επιχειρώντας να θέσουν σε αμφιβολία τα ΕΜΠΕΙΡΙΚΑ ακούσματα και την δια ζώσης παράδοση της μουσικής και τον τρόπο του ψάλλειν απο δάσκαλο σε μαθητή) απο τους θιασώτες της μεθόδου Καρά. Αντικαταστώντας τους Τρείς Δασκάλους με τον Καρά, προσπαθούν να καταργήσουν την εμπειρία και τη ζώσα παράδοση (απο δάσκαλο σε μαθητή) και να τα αντικαταστήσουν με έναν μουσικολογικό ορθολογισμό. Το ζήτημα, κ. Δεσπότη, είναι κατα πόσο στηρίζεται αυτός ο ορθολογισμός (η Νέα Τάξη ας πούμε) σε μετρήσεις και σε θετικά στοιχεία. Vide infra.....
Λοιπόν και πάλι σας ρωτώ, εφ όσον δείξατε την διάθεση να αναφερθείτε στο σχόλιό μου,
1) Η μέθοδος των Τριών είναι επαρκής να γίνει κάποιος ψάλτης ώριμος και.....παραδοσιακός πλησίον πεπαιδευμένου Ψάλτου;
2) Τι προσφέρει η Μέθοδος Καρά επιπλέον της Μεθόδου των Τριών Διδασκάλων να κάμνει έναν καλλίφωνο ψάλτη (ο οποίος μαθαίνει την Μέθοδο των Τριών απο γηραίο δάσκαλo, ας πούμε Κωνσταντινουπολίτη απο Κωνσταντινουπολίτες ονομαστούς Δασκάλους, και συμψάλλει με καλλίφωνο ψάλτη μυημένο στην Μέθοδο των Τριών).......πιο Ψάλτη η.....πιο κάμποσο;
3) Η Εκκλησία της Ελλάδος έχει εκδόσει δύο εγκυκλίους σχετικά με το όλο θέμα; Εάν ναι, και εάν οι εγκύκλιοι παροτρύνουν την ΕΜΜΟΝΗ στην μέθοδο των Τριών εφ ΄όσον ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΛΟΓΟΙ (...φαντάζομαι θυμάστε και το υπόλοιπο της φράσης), τότε γιατί ΔΕΝ ΠΕΙΘΑΡΧΟΥΝ στην απόφαση μερικοί; Δηλαδή πρέπει να βγούν τα Συνοδικά ΜΑΤ να τους μαζέψουν ή ν' αφαιρεθούν μερικά οφφίκια για παραδειγματισμό προς συμμόρφωση και πειθαρχία της ολομέλειας; Ίσως κ. Δεσπότη, αυτή η υπόθεση αφαίρεσης οφφικίων να μην ειναι και τόσο απίθανο σενάριο......
Ο επιστήμονας, κ. Δεσπότη, εξετάζει τα στοιχεία και τις μετρήσεις και όταν η υπόθεσή του ΔΕΝ ΣΤΕΚΕΙ τότε την αναθεωρεί ή και την καταργεί.
Το να εμμένει σε αστήρικτες ή και ανασκευασμένες δοξασίες θέτει αμφίβολο και το επιστημονικό του κύρος. Τόσο στις καλλιτεχνικές όσο και στις θετικές επιστήμες.
Ρίξτε μια ματιά μόνο στα τονικά διαστήματα του χρωματικού γένους στην Μέθοδο Καρά. Δοκιμάστε τα τονικά διαστήματα αυτά της Μεθόδου δια μέσου λογισμικών όπως τον ΜΕΛΩΔΟ ή την Scala.
Ανταποκρίνονται αυτά τα ακούσματα στο ΜΕΣΟΝ ΟΡΟ των ακουσμάτων των τελευταίων 60 χρόνων;
Δεν χρειάζεται επιστήμη εδώ. Μόνο καθαρά αυτιά.
Εφ όσον αρχίσετε απο κει (να σας βοηθήσω - την ανάλυση ΗΔΗ την έχει κάνει ο κ. Χάρης Συμεωνίδης και ΟΛΑ τα αποτελέσματα υπάρχουν αναρτημένα κάπου εδώ στο Ψαλτολόγιο με ΟΛΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ) τότε θα επεκταθούμε και στούς άλλους αμφίβολλους νεωτερισμούς (επιστημονικά πάντοτε) της Μεθόδου Καρά. Θα συζητήσουμε και για τα καταργηθέντα σημαδόφωνα, την ερμηνεία τους (θα ελέγξουμε τις υποθέσεις και τις δοξασίες μελετητών που πιστεύουν πως αυτά που εκτελούν σήμερα είναι αυτά που εκτελούσε ο Κουκουζέλης ή ο Κλαδάς, ή ο Χρυσάφης, ή ο Μπαλάσιος, ή όποιος μαΐστορας πριν την εποχή των Τριών Διδασκάλων) και πολλά άλλα. Μεράκι και διάθεση και....ανοικτό και επιστημονικό μυαλό να έχετε και πολλά μπορούμε να εξετάσουμε. Και κυρίως την αρετή να λέτε ΥΠΟΘΕΤΩ, αλλα η υπόθεσή μου ίσως να μην υποστηρίζεται απο στοιχεία.
Να σας τα γράψω και αλλιώς: we may hold on to our convictions passionately, but is it formally possible that our convictions are factually untenable?
Ευχαριστώ για την καλοσύνη και την υπομονή σας και συγγνώμη πολύ για το αμερικανίζειν.
ΝΓ