Orphicorum fragmenta, Otto Kern

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ATHENS BYZANTINE MUSEUM Sculptural group showing Orpheus


''Sculptural group showing Orpheus. Orpheus, seated on a tree trunk, is playing the lyre, with wild and tame animals forming a perforated crown around him. On the base a lion mangles an antilope. Probably a funerary stele, symbolising Christ gathering his followers. Dated in the 4th century.''
 

Attachments

  • 104.jpg
    39.6 KB · Views: 5

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Title / Description: Orpheus Plate ( Römisch-Germanisches Museum)
Author / Creator: Nongbri, Brent
Object Location: Germany
Object Location: Germany
Date: 4th c. CE? (image 2003)
Source: Nongbri, Brent Brent Nongbri Image Collection
 

Attachments

  • ei5948.jpg
    829.8 KB · Views: 4
  • THM_0007216559.jpg
    33.4 KB · Views: 14

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[Paul Getty Muzeum]

Poet as Orpheus with Two Sirens
Unknown
Greek, Tares, South Italy, about 350 - 300 B.C.
Terracotta and pigment

''A seated man is flanked by sirens, creatures part bird and part woman, in this nearly life-size terracotta group. In Greek mythology, the singing of the sirens lured sailors to their deaths; thus the creatures have general funerary connotations. The seated man is also a singer, as shown by his open mouth and his now-missing lyre, which he once cradled in his left arm. His precise identity, however, is uncertain. He might be Orpheus, who was famous for his singing and who traveled to the land of the dead and was able to return. But in art of this period, Orpheus is usually shown wearing a specific Eastern costume not seen here. Therefore, this man may just be an ordinary mortal, perhaps the deceased, in the guise of a poet or singer.

Originally brightly painted, this large-scale terracotta sculpture is characteristic of the Greek colonies in South Italy. With its funerary imagery, the group may have decorated a tomb. Although terracotta sculpture is also found in mainland Greece, artists in the Greek colonies in South Italy used this medium with greater frequency and on a larger scale because there were few sources of good stone suitable for sculpting.''
 

Attachments

  • THM_0007027648.jpg
    12.1 KB · Views: 14

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''The object in question is a third-century amulet, a picture of which they found “tucked away in the appendices of an old academic book.” The dating of the amulet is important, because it pre-dates the Council of Nicaea, which saw the establishment of modern Christian doctrine under the auspices of the Emperor Constantine. The amulet itself is now lost, having disappeared from the Museum of Berlin in the Second World War.''
 

Attachments

  • smtalisman1.gif
    306.3 KB · Views: 4

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ο Ύμνος του Ιησού ~ Αποσπάστηκε από τις Πράξεις του Ιωάννη. Αποτελεί απόκρυφο κείμενο του 2ου αιώνα (περίπου το 130 μ.Χ.)


XCVI
Τώρα, προτού παρθεί από τους άνομους Εβραίους,
που εξουσιάζονταν επίσης από τον άνομο ποιμένα,
μας μάζεψε όλους μαζί και είπε:
Προτού παραδοθώ σ’ αυτούς, ας τραγουδήσουμε έναν ύμνο στον Πατέρα,
κι έτσι να προχωρήσουμε προς αυτό που ανοίγεται εμπρός μας.
Μας ένωσε σαν δαχτυλίδι,
κρατώντας ο ένας το χέρι του άλλου,
κι αυτός στεκούμενος στο κέντρο, είπε:
Απαντήστε με ‘αμήν’ σ’ εμένα
Κι άρχισε τότε να τραγουδά έναν ύμνο, λέγοντας:

Δόξα σε σένα, Πατέρα.

Κι εμείς, γύρω σα δαχτυλίδι, απαντήσαμε:
Αμήν

Δόξα σε σένα Κύριε
Δόξα σε σένα Χάρη
Αμήν
Δόξα σε σένα Πνεύμα
Δόξα σε σένα Άγιε:
Δόξα στην δόξα σου
Αμήν

Σε υμνούμε, ω Πατέρα!
Σ’ ευχαριστούμε, ω Φως,
όπου δεν πηγάζει σκοτάδι
Αμήν

Τώρα, καθώς δίνουμε ευχαριστίες, λέγω:

Θα σωζόμουν και θα έσωζα
Αμήν
Θα ελευθερωνόμουν και θα ελευθέρωνα
Αμήν
Θα πληγωνόμουν και θα πλήγωνα
Αμήν
Θα γεννιόμουν και θα εγκυμονούσα
Αμήν
Θα έτρωγα και θα τρωγόμουν
Αμήν
Θ’ άκουγα και θ’ ακουγόμουν
Αμήν
Θα ήμουν σκέψη, όντας ολόκληρη σκέψη
Αμήν
Θα πλενόμουν και θα έπλενα
Αμήν
Η Χάρη θα χόρευε, εγώ θα έπαιζα τον αυλό! Χορέψτε όλοι σας!
Αμήν
Θα θρηνούσα: θρηνήστε όλοι σας
Αμήν

Το νούμερο Οκτώ (Ογδοάδ), τραγουδά ευχαριστία μαζί μας
Αμήν
Το νούμερο Δώδεκα, χορεύει από ψηλά
Αμήν
Το Όλον σε υψηλό επίπεδο του χορού μας
Αμήν
Όποιος δεν χορεύει, δεν γνωρίζει τι ήρθε για να περάσει
Αμήν

Θα έφευγα και θα έμενα
Αμήν
Θα στόλιζα και θα στολιζόμουν
Αμήν
Θα ενωνόμουν και θα ένωνα
Αμήν
Δεν έχω οίκο και έχω οίκους
Αμήν
Τόπο δεν έχω και έχω τόπους
Αμήν
Ναό δεν έχω και έχω ναούς
Αμήν

Λυχνάρι είμαι σε σας που με κοιτάτε
Αμήν
Καθρέφτης είμαι σε σας που με αντιλαμβάνεστε
Αμήν
Πόρτα είμαι σε σας που με κρούετε
Αμήν
Οδός είμαι σε σας τους οδοιπόρους...

Τώρα απαντήστε στον χορό μου
Δείτε τον εαυτό σας σε μένα που μιλώ
Και βλέποντας τι πράττω,
κρατήστε σιγή για τα μυστήριά μου.

Εσείς που χορέψατε, αντιληφθείτε τι πράττω,
διότι σε σας ανήκει αυτό το ανθρώπινο πάθος, που θα υποφέρω.
Διότι εσείς δεν μπορούσατε καθόλου θα καταλάβετε τι υποφέρατε
εάν δεν είχα αποσταλεί σε σας, ως λόγος του Πατέρα.
Εσείς που είδατε τι υποφέρω, είδατε εμένα ως υποφέροντα,
και βλέποντας δεν αντέξατε μα ολοκληρωτικά ταραχτήκατε,
ταραχτήκατε για να γίνετε σοφοί.
Δείτε με ως κλίνη, αναπαυτείτε πάνω μου.

Το ποιός είμαι θα το γνωρίσετε όταν αποχωρήσω.
Αυτό που τώρα φαίνεται να είμαι, δεν είμαι.
Θα δείτε όταν έρθετε.
Εάν εσείς γνωρίζατε πως να υποφέρετε,
θα ήσασταν ικανοί να μην υποφέρετε.
Μάθετε να υποφέρετε και θα είστε ικανοί να μην υποφέρετε.
Ότι δεν γνωρίζετε, εγώ ο ίδιος θα σας το διδάξω.
Ο Θεός σας είμαι εγώ, όχι ο Θεός του προδότη.
Θα κρατήσω επικοινωνία με φωτισμένες ψυχές.
Μέσα μου γνωρίστε τον κόσμο της σοφίας.
Πάλι, μαζί μου πείτε:

Δόξα σε σένα Πατέρα
Δόξα σε σένα Κόσμε
Δόξα σε σένα Άγιο Πνεύμα

Κι αν εσείς θέλετε να γνωρίζετε σχετικά με μένα, τι ήμουν,
να γνωρίζετε ότι με έναν λόγο ξεγέλασα τα πάντα
και δεν ξεγελάστηκα.
Έκανα άλμα:
Μα καταλάβετε το Όλο,
και καταλαβαίνοντάς το, είπε:

Δόξα σε σένα Πατέρα
Αμήν
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Orphic ceremonial bowl showing sixteen naked adepts, eight men and eight women, in a circle with their feet touching. ("The Sanctum of the Winged Serpent," Orphic bowl, 200-300 CE. In Joseph Campbell, Creative Mythology, p. 96.)''
 

Attachments

  • BIG_0006825798.jpg
    7.8 KB · Views: 15

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Title / Description: Sculpture of Orpheus
Object Location: Beirut, Lebanon
Object Type: image - sculpture

Commentary: You may also want to look at an image from the Catacombs of Christ as Orpheus.
Reference: Beirut, Orpheus
 

Attachments

  • ei1534.jpg
    92 KB · Views: 4

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Title / Description: Orpheus and animals
Object Type: image - sculpture
Date: 4th c. CE
 

Attachments

  • ei0775s.jpg
    61.2 KB · Views: 4

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Another remarkable object is a precious ivory reliquary called Teca d'Orfeo (Orpheus’ reliquary) made from a big elephant tusk and representing Orpheus taming animals. No agreement has been reached as to the exact period of production of such object, which may range from the 2nd to the 5th century.''
 

Attachments

  • 03.jpg
    15.4 KB · Views: 4

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Museo dell’Abbazia di San Colombano
con opere e reperti di notevole valore

''Inaugurato nel ‘61, situato all’interno del Monastero, espone pezzi che vanno dai primi secoli dell’era cristiana fino alla metà del XVI sec.. Seguendo un’ordine cronologico si ammirano reprti romani come la tomba Cocceia del IV sec. ed un frammento della tomba Vipponi. Poi anfore, embrici, un altare di Diana e un gruppo di capitelli, ritrovamenti di epoca romanica. Importanti reperti sono le pietre longobarde ad intreccio vimineo, la lapide di Cumiano dell’VIII sec., ampolle votive in stagno del VI sec.; la Teca di Orfeo e il Busto d’argento arricchiscono il Tesoro di San Colombano. Particolarmente preziosa è inoltre la cosiddetta Idria delle nozze di Cana, vaso orientale in alabastro, attribuibile al III sec.. Nella pinacoteca opere di elevato interesse artistico come il polittico del Luini, raffigurante la Madonna Assunta e un gruppo di apostoli.''
 

Attachments

  • img3291-01-1.jpg
    82.7 KB · Views: 4

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Sculpted neo attic sarcophagus representing Orpheus among the beasts, in the Thessaloniki Archaeological Museum, inv. 1246. Second quarter of the 3rd c. AD.
 

Attachments

  • BIG_0007017550.jpg
    48 KB · Views: 4

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Orpheus/Adam and Jesus as Lord of Beasts


1. Orpheus/Adam on a fifth-century ivory in the Bargello Museum, Florence.
 

Attachments

  • BIG_0006800156.jpg
    27.1 KB · Views: 3

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
A dominant symbol of the Christian catacombs, the Good Shepherd is shown in short tunic and thigh-high leggings amid his flock and flanked by the age-old sacred symbols of doves atop two trees. Vault painting. Catacomb of Priscilla.
 

Attachments

  • 153.jpg
    43.6 KB · Views: 3

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
In a possible allusion to Orpheus, a shepherd tends his flock in an idyllic scene; he carries a musical instrument, a syrinx. Painted wall. Cubiculum of the Good Shepherd, catacomb of Domitilla.
 

Attachments

  • BIG_0006807400.jpg
    45.5 KB · Views: 3
Top