25. Αγίου Γρηγορίου Θεολόγου απολυτίκιον

athanasio

Νέο μέλος
Τι σημαίνει η φράση: "καὶ τὰ κάλλη τοῦ φθέγματος προσετέθη σοι"; Ό,τι όχι μόνο θεολόγησες, αλλά σου προστέθηκαν (ως χαρίσματα από τον Θεό) όσα όμορφα θεολόγησες;

Επίσης δεν ξέρω από πού δανείζεται ο ποιητής τη φράση: "Ὁ ποιμενικὸς αὐλὸς". Μήπως είναι "πρωτότυπη";

Το κείμενο:
Ὁ ποιμενικὸς αὐλὸς τῆς θεολογίας σου, τάς τῶν ῥητόρων ἐνίκησε σάλπιγγας· ὡς γὰρ τὰ βάθη τοῦ Πνεύματος ἐκζητήσαντι, καὶ τὰ κάλλη τοῦ φθέγματος προσετέθη σοι. Ἀλλὰ πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, Πάτερ Γρηγόριε, σῳθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
 
Νομίζω η δομή είναι η εξής:
«ζήτησες τα βάθη του Πνεύματος
αλλά σου προστέθηκαν και τα κάλλη του φθέγματος»

Δηλαδή: «όχι μόνο θεολόγησες, αλλά εκφράστηκες και υπέροχα». (Είναι γνωστό ότι ο άγιος Γρηγόριος έχει πολύ δυνατή και μεστή, αλλά και συχνά ποιητική έκφραση, αποδίδονται δε σε αυτόν και σπουδαία ποιήματα).

Η φράση ποιμενικός αυλός -ας με διορθώσουν οι γνώστες- είναι πρωτότυπη έκφραση, που πλάστηκε ως αντιδιαστολή προς τις σάλπιγγες των ρητόρων.
Ο αυλός είναι όργανο απλό, λιτό, μοναχικό, που προσδιάζει σε ποιμένες (εδώ με τη διττή σημασία της λέξης), ενώ οι σάλπιγγες ηχούν μεγαλόφωνα και επιβλητικά, και προσιδιάζουν σε στρατούς και πολεμάρχους.
Αλλά ο ποιμενικός αυλός της θεολογίας νίκησε τις θορυβώδεις σάλπιγγες των ρητόρων (προσθέτω επεξηγώντας: των «ελληνιζόντων» και αιρετιζόντων και φιλοσοφούντων· μην ξεχνάμε ότι η υμνογραφία, και γενικά οι πατέρες, έχουν πλήθος ευρηματικών τρόπων να μιλούν απαξιωτικά για τις φλυαρίες εκείνων που μιλούν ρητορικά χωρίς όμως να έχουν την αλήθεια, χωρίς να έχουν το «Πνεύμα» [πβ. Ῥήτορας πολυφθόγγους ὡς ἰχθύας ἀφώνους κ.λπ.], εδώ όμως υπάρχει πυκνότητα λόγου και δεν χωρούν επεξηγήσεις).

Το απολυτίκιο λοιπόν έχει ένα σχήμα νοητού πλέγματος, που συμπλέκει τη θεολογία με το κάλλος του λόγου:

ΘΕΟΛΟΓΙΑ..................... Ὁ ποιμενικὸς αὐλὸς τῆς θεολογίας σου, ===> τὰ βάθη τοῦ Πνεύματος ἐκζητήσαντι,
ΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΛΛΟΣ........τάς τῶν ῥητόρων ἐνίκησε σάλπιγγας· ===> τὰ κάλλη τοῦ φθέγματος προσετέθη σοι.

Είχαμε γράψει και σε ένα άλλο μήνυμα:
τα Απολυτίκια (επειδή σε λίγο χώρο συμπυκνώνουν πολλά νοήματα), λειτουργούν πολύ με μικρές συμμετρικές δομές (και συχνά με ασύνδετο σχήμα). Σπανιότερα είναι τα Απολυτίκια που ακολουθούν ευρύτερες, αφηγηματικές δομές (ένα τέτοιο είναι το Απολυτίκιο του Προδρόμου, Μνήμη δικαίου μετ' ἐγκωμίων).

Εδώ όμως η συμμετρία εικόνων / λεκτικών σχημάτων / ήχων φτάνει πραγματικά στο απόγειό της.

Με το καλό η γιορτή αυτού του μεγάλου αγίου! Και σας ευχαριστούμε που αναδείξατε το θέμα.
 
Νομίζω η δομή είναι η εξής:
«ζήτησες τα βάθη του Πνεύματος
αλλά σου προστέθηκαν και τα κάλλη του φθέγματος»

Δηλαδή: «όχι μόνο θεολόγησες, αλλά εκφράστηκες και υπέροχα». (Είναι γνωστό ότι ο άγιος Γρηγόριος έχει πολύ δυνατή και μεστή, αλλά και συχνά ποιητική έκφραση, αποδίδονται δε σε αυτόν και σπουδαία ποιήματα).
...
ΘΕΟΛΟΓΙΑ..................... Ὁ ποιμενικὸς αὐλὸς τῆς θεολογίας σου, ===> τὰ βάθη τοῦ Πνεύματος ἐκζητήσαντι,
ΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΛΛΟΣ........τάς τῶν ῥητόρων ἐνίκησε σάλπιγγας· ===> τὰ κάλλη τοῦ φθέγματος προσετέθη σοι.

Είχαμε γράψει και σε ένα άλλο μήνυμα:


Εδώ όμως η συμμετρία εικόνων / λεκτικών σχημάτων / ήχων φτάνει πραγματικά στο απόγειό της.

Με το καλό η γιορτή αυτού του μεγάλου αγίου! Και σας ευχαριστούμε που αναδείξατε το θέμα.

Πολύ ωραία προσέγγιση! Ευχαριστώ. Πράγματι, φαίνεται ότι υπάρχει συμμετρία νοημάτων.

Αυτό για τον "ποιμενικό αυλό" το έγραψα διότι βλέπω ότι μου φαίνεται κάπως γνωστή-συνηθισμένη φράση.
Έψαξα στο Ψαλτήριο, δεν τη βρήκα πουθενά. Μήπως αλλού στην Παλαιά Διαθήκη;
Το Κάθισμα ήρθε στο μυαλό μου, αλλά δεν με "έπεισε" τόσο ότι σε αυτό οφείλεται η "δημοτικότητα" της φράσης.

Και πάλι ευχαριστώ!
 
ΘΕΟΛΟΓΙΑ..................... Ὁ ποιμενικὸς αὐλὸς τῆς θεολογίας σου, ===> τὰ βάθη τοῦ Πνεύματος ἐκζητήσαντι,
Νομίζω ότι ο αγ. Γρηγόριος διατύπωσε περισσότερο θεολογικές αλήθειες σχετικά με το Άγιο Πνεύμα. Σωστά;
 
Με αφορμή τα «βάθη τοῦ Πνεύματος» και τα «κάλλη τοῦ φθέγματος» του παρόντος θέματος παραθέτω σε απαγγελία την υπέροχη λη΄ ομιλία του αγίου Γρηγορίου «Εἰς τὰ Θεοφάνια, εἴτουν Γενέθλια τοῦ Σωτῆρος», από τις πιο θεολογικά περιεκτικές και, συνάμα, ποιητικές πατερικές ομιλίες.

 
«Ὁ ποιμενικὸς αὐλὸς τῆς θεολογίας σου, τὰς τῶν ῥητόρων ἐνίκησε σάλπιγγας· τοῖς γὰρ τὰ βάθη τοῦ Πνεύματος ἐκζητήσασι, καὶ τὰ κάλλη τοῦ φθέγματος προστεθήσεται. Ἀλλὰ πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ πάτερ ὅσιε, ὑπὲρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν»

(χφ. Πάτμου 266 τυπικὸ Μεγάλης Ἐκκλησίας μεταξὺ τῶν ἐτῶν 878-944 φ. 84r, J. Mateos Le Typicon de la Grande Eglise τ. 1 σ. 210, χφφ. μηναῖα Σινὰ 595 ι’-ια’ αἰ. φ. 73v, Barb. gr. 460 ια’ αἰ. φ. 8v, ἁγ. Σάβα 63 ιβ’ αἰ. φ. 178r, χφφ. ἐκλογάδια Paris. gr. 375 τοῦ ἔτους 1021 φ. 182v, Barb. gr. 478 ια’ αἰ. φ. 277v, Paris. gr. 1590 κανονάριο τοῦ ἔτους 1063 φ. 189v, ἁγ. Σάβα 156 κανονάριο ια’ αἰ. φ. 225v, χφφ. πραξαπόστολοι Καρακάλλου 10 ια’ φφ. 151v-152r, Κρυπτοφέῤῥης Α. β. V μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1025-1100 φ. 204r-v, ΕΒΕ 106 ια’ αἰ. φ. 239r, Μ. Λαύρας Β-42 ια’-ιβ’ αἰ. φ. 187v, Barb. gr. 502 ιβ’ αἰ. φ. 165r-v, τυπικὸ Κασούλων τοῦ ἔτους 1173 σ. 112).
 

τοῖς γὰρ τὰ βάθη τοῦ Πνεύματος ἐκζητήσασι, καὶ τὰ κάλλη τοῦ φθέγματος προστεθήσεται. = Γενική διαπίστωση

ὡς γὰρ τὰ βάθη τοῦ Πνεύματος ἐκζητήσαντι, καὶ τὰ κάλλη τοῦ φθέγματος προσετέθη σοι. = Εἰδική διαπίστωση.

Καλλίτερη ὅμως ἡ εἰδική (γιά τόν ἅγιο) διαπίστωση, ὡς καί ἡ ἀναφορά τοῦ ὀνόματός του.
 
Back
Top