dkalpakidis
Dimitrios Kalpakidis
Κατά μια παράδοση (και στο Άγιον Όρος σε μερικές μονές) την 14η Σεπτεμβρίου τελείται η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου.
Παλαιότερα ετελείτο την Πεντηκοστή και την Μεταμόρφωση.
Δεν ξέρω για πιό λόγο θεωρήθηκε η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου ως "κατανυκτικότερη" λόγω της τέλεσής της Εσπέρας των Μεγάλων Εορτών αλλά και τις Κυριακές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
[Μάλλον κάτι ανάλογο συνέβαινε όλο το έτος και λόγω της "συντηριτικότητος" της Μεγάλης Τεσσαρακοστής έμεινε η παλαιά τάξη μόνο εκείνη την περίοδο; ]
Αν οι Πατέρες έβλεπαν την "βιασύνη" που υπάρχει την σημερινή εποχή αυτές τις ημέρες [Εσπερινές (;; Λειτουργίες] ίσως έκαμαν άλλες επιλογές
(μεταφέροντας την Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου για πιο άνετη τέλεση την κυρίως ημέρα).
Ο λόγος δεν είναι η "κατανυκτικότητα" της Θείας Λειτουργίας αλλά η επισημότητα των εορτών στις οποίες τελούνταν η "επίσημη" λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου.
Πιθανόν η ραθυμία των ανθρώπων- και η τέλεση Υψώσεως, Γονυκλισίας αντίστοιχα-
να ήταν λόγος καταλυτικός για την επιλογή της Θείας Λειτουργίας του Ιωάννου Χρυσοστόμου και αυτές τις ημέρες.
(την Πεντηκοστή και την Μεταμόρφωση, Ύψωση Τιμίου Σταυρού)
[Για την ημέρα του Τιμίου Σταυρού ίσως μια αιτία είναι ότι εκείνη την ημέρα συντρέχει η μνήμη του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου η οποία μετατίθεται την 13η Νοεμβρίου]
[Επειδή έλαβα ένα προσωπικό μήνυμα με κάποιο σχόλιο (καλοπροαίρετο πιστεύω μήνυμα). Συμπληρώνω...]
Το παραπάνω θέμα και άλλα θέματα ΤΥΠΙΚΟΥ δεν γράφονται για να "αλλάξουμε" κάτι από τα παραδεδομένα.
Ούτε την δύναμη έχουμε άλλωστε και ούτε τέτοιες προθέσεις.
Σχολιάζουμε και ερευνούμε - με όση δύναμη έχουμε και με την βοήθεια άλλων πιο σοφών- την αρχαία πράξη βγάζοντας κάποια συμπεράσματα ο καθένας.
Παλαιότερα ετελείτο την Πεντηκοστή και την Μεταμόρφωση.
Δεν ξέρω για πιό λόγο θεωρήθηκε η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου ως "κατανυκτικότερη" λόγω της τέλεσής της Εσπέρας των Μεγάλων Εορτών αλλά και τις Κυριακές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
[Μάλλον κάτι ανάλογο συνέβαινε όλο το έτος και λόγω της "συντηριτικότητος" της Μεγάλης Τεσσαρακοστής έμεινε η παλαιά τάξη μόνο εκείνη την περίοδο; ]
Αν οι Πατέρες έβλεπαν την "βιασύνη" που υπάρχει την σημερινή εποχή αυτές τις ημέρες [Εσπερινές (;; Λειτουργίες] ίσως έκαμαν άλλες επιλογές
(μεταφέροντας την Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου για πιο άνετη τέλεση την κυρίως ημέρα).
Ο λόγος δεν είναι η "κατανυκτικότητα" της Θείας Λειτουργίας αλλά η επισημότητα των εορτών στις οποίες τελούνταν η "επίσημη" λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου.
Πιθανόν η ραθυμία των ανθρώπων- και η τέλεση Υψώσεως, Γονυκλισίας αντίστοιχα-
να ήταν λόγος καταλυτικός για την επιλογή της Θείας Λειτουργίας του Ιωάννου Χρυσοστόμου και αυτές τις ημέρες.
(την Πεντηκοστή και την Μεταμόρφωση, Ύψωση Τιμίου Σταυρού)
[Για την ημέρα του Τιμίου Σταυρού ίσως μια αιτία είναι ότι εκείνη την ημέρα συντρέχει η μνήμη του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου η οποία μετατίθεται την 13η Νοεμβρίου]
[Επειδή έλαβα ένα προσωπικό μήνυμα με κάποιο σχόλιο (καλοπροαίρετο πιστεύω μήνυμα). Συμπληρώνω...]
Το παραπάνω θέμα και άλλα θέματα ΤΥΠΙΚΟΥ δεν γράφονται για να "αλλάξουμε" κάτι από τα παραδεδομένα.
Ούτε την δύναμη έχουμε άλλωστε και ούτε τέτοιες προθέσεις.
Σχολιάζουμε και ερευνούμε - με όση δύναμη έχουμε και με την βοήθεια άλλων πιο σοφών- την αρχαία πράξη βγάζοντας κάποια συμπεράσματα ο καθένας.
Last edited: