Martin Carlé
Eρευνητής, Μedia Department, Humbolt University, Βερολίνο, Γερμανία
''...η “κατανόηση της μουσικής” πριν τον Αριστοτέλη έχει γίνει αντιληπτή με βάση αριθμούς, γεωμετρικά σχήματα, και μια περίπλοκη δομικά μουσική σημειογραφία. Η μελωδία, ακριβώς όπως και ο λόγος, πρέπει να αναλυθεί
διεξοδικά σε ένα σύνολο ακουστικών στοιχείων. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιήθηκαν ξανά τα γράμματα της αλφαβήτου, πάνω από το κείμενο, προκειμένου να δηλώσουν μελωδικά διαστήματα, τα οποία, στην εποχή της ακμής του συστήματος αυτού, ήταν συστηματοποιημένα και κουρδισμένα βάσει μαθηματικών αναλογιών. Αυτό που δεν μπόρεσε όμως ποτέ να κατανοήσει πλήρως, και το αντιμετώπισε ως ιδιαίτερο φαινόμενο η δυτική μουσικολογία, είναι το παράδοξο του να έχει κανείς ένα τέτοιο “εργαλείο” στα χέρια του για την καταγραφή, σύνθεση και ανάλυση της μουσικής, το οποίο να γίνεται αντικείμενο τόσο σκληρής κριτικής από τον Αριστόξενο τονΤαραντίνο, οπαδό του Αριστοτέλη, που αποκαλούσε τους χρήστες του αδαείς στα περί αρμονικών, και τους κατηγορούσε ότι σκοπίμως προσπαθούν να παραπλανήσουν τον απλό λαό, παρουσιάζοντας ένα “τελικό-προϊόν (έργον οφθαλμοειδές) ορατό στο μάτι” [Harm. Elem. 40.31-33].
Για την πλήρη κατανόηση της νευραλγικής σημασίας του Αριστόξενου, πρέπει να αναλυθούν η μουσική ώθηση που του έδινε η «στοιχείωσις», τονικού ύψους και χώρου, και η επηρεασμένη οντολογική κατάσταση των μουσικών τόνων. Αντίθετα με τη ευρέως διαδεδομένη άποψη πως ο Αριστόξενος ήταν ο ιδρυτής της μουσικολογίας, και σε ακόμα πιο έντονη διαφωνία με την αντίθεση Πυθαγόρειων και Αριστοξενικών που προβαλλόταν μέχρι τη Ελληνιστική περίοδο, το δεύτερο μέρος της ομιλίας, θα δείξει (i) πως η Αριστοξενική αντίληψη της μελωδίας ως “μελισματικής διαδικασίας” προέρχεται από τη θεωρία της “αρμονικής κίνησης” του Αρχύτα, που ενσωματώθηκε στο
σημειογραφικό σύστημα, και (ii) ότι μέσα από αυστηρή εξέταση τονικών αλλοιώσεων ασυνήθιστων για τίς κλασσικές συνθέσεις, ο Αριστόξενος αναγκάστηκε, όχι μόνο να απορρίψει κάθε μουσική σημειογραφία ως ακατάλληλο μέσο για τη μουσική θεωρία, αλλά ακόμα να ανατρέψει τη μεταφυσική βάση της Αριστοτελικής αντίληψης των επιστημών στο σύνολό της. Κατά ένα περίεργο τρόπο, η άποψη αυτή θα παρουσιαστεί από την Πυθαγόρεια οπτική γωνία. Η μελωδία στη Αριστοξενική θεωρία δεν είναι συγκερασμένη αλλά αυτορυθμίζεται: το τονικό ύψος και οι αξίες εμφανίζονται μέσα από μια εναρμονική εξέλιξη, η οποία με τη σειρά της, καθώς η μελωδία ξεδιπλώνεται, διαφοροποιείται μέσα από ξαφνικές και αναμενόμενες εναλλαγές. Άρα το συμπέρασμα θα είναι πως η αντιμετώπιση της μελωδίας ως αλγοριθμικής και, όπως μου αρέσει να την αποκαλώ, χρονοκεντρικής διαδικασίας, η οποία προϋπέθετε ένα ελαφρώς διαφορετικό κούρδισμα
των φωνών, αλλά που διόρθωνε τα τονικά ύψη που λανθασμένα χρησιμοποιούσαν το ίδιο σημειογραφικό σημάδι, παρότρυνε τον Αριστόξενο να απορρίψει τελικά από την αρμόζουσα θεωρία της μελωδίας όλες τις οπτικές εμμονές και, επιπλέον, τον οδήγησε στην κατασκευή ενός λογικού πλαισίου σκέψης το οποίο δεν μπορούμε να ονομάσουμε “εμπειρικό”, αλλά μπορούμε να το συγκρίνουμε αποκλειστικά με την αντίστοιχη φιλοσοφία της “φαινομενολογίας” του Edmund Husserl.
Σίγουρα θα μπορούσε στις μέρες μας να υλοποιηθεί μια “αλγοριθμική αναπαρά-
σταση” της θεωρίας του Αριστόξενου. Δεδομένου του τεχνολογικού υποβάθρου επί των ημερών μας, είναι κυρίως “το δώρο των Μουσών” καθορισμένο από τη “φύση των φωνών” του Αριστόξενου –παρά η κωδικοποίηση γραμμάτων, αριθμών και μουσικών σημαδιών στην ίδια αλφάβητο– που γεφυρώνει την ενότητα της αρχαίας Ελλάδας με
την εποχή μας.
Martin Carlé
O Martin Carlé σπούδασε Μουσικολογία και Φιλοσοφία στα Πανεπιστήμια Hamburg και Humboldt του Βερολίνου, από όπου απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στη Musik- und Kulturwissenschaft με επιβλέποντες καθηγητές τους Peter Wickie και Freidrich Kittler. Πήρε υποτροφία προκειμένου να φοιτήσει στο εντατικό πρόγραμμα “Γνωστικής Μουσικολογίας” και εργάστηκε ως βοηθός στη επιστημονική ομάδα του Helmholtz-Centre for Cultural Technique, στο ερευνητικό πρόγραμμα DFG “Image-Scripture-Cipher”, που αφορούσε στην “Τριγωνομετρία Εικόνας και Ήχου”. Το 2003 έγινε δάσκαλος Θεωρίας των Μέσων, βοηθώντας με αυτόν τον τρόπο στη εγκαθίδρυση αντιστοίχου τμήματος στο πανεπιστήμιο Humboldt υπό τον Wolfgang Ernst. Στο παρελ-
θόν έχει ασχοληθεί με την ηχογράφηση, τη μουσική τεχνολογία και τον προγραμματισμό, ενώ συνεργάστηκε και με αρκετούς καλλιτέχνες για διάφορα έργα.
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑΣ
www.pythagoriosacademy.gr/files/Abstracts.pdf
(έργον οφθαλμοειδές) ορατό στο μάτι” [Harm. Elem. 40.31-33]
ὅτι δ᾽ οὐδέν
ἐστι μέρος τῆς συμπάσης ξυνέσεως τὸ διαισθάνεσθαι τῶν
μεγεθῶν αὐτῶν, ἐλέχθη μέν πως καὶ ἐν ἀρχῇ, ῥάδιον δὲ
καὶ ἐκ τῶν ῥηθησομένων συνιδεῖν· οὔτε γὰρ τὰς τῶν τε-
τραχόρδων οὔτε τὰς τῶν φθόγγων δυνάμεις οὔτε τὰς τῶν
γενῶν διαφορὰς οὔτε, ἁπλῶς εἰπεῖν, τὰς τῶν συνθέτων καὶ
τὰς τῶν ἀσυνθέτων διαφορὰς οὔτε τὸ ἁπλοῦν καὶ μετα-
βολὴν ἔχον οὔτε τοὺς τῶν μελοποιϊῶν τρόπους οὔτ᾽ ἄλλο
οὐδέν, ὡσαύτως εἰπεῖν, δι᾽ αὐτῶν τῶν μεγεθῶν γίγνεται
γνώριμον. εἰ μὲν οὖν δι᾽ ἄγνοιαν τὴν ὑπόληψιν ταύτην
ἐσχήκασιν οἱ καλούμενοι ἁρμονικοί, τὸ μὲν ἦθος οὐκ ἂν
εἶεν ἄτοποι, τὴν δ᾽ ἄγνοιαν ἰσχυράν τινα καὶ μεγάλην εἶναι
παρ᾽ αὐτοῖς ἀναγκαῖον· εἰ δὲ συνορῶντες, ὅτι οὐκ ἔστι τὸ
παρασημαίνεσθαι πέρας τῆς εἰρημένης ἐπιστήμης, χαριζό-
μενοι δὲ τοῖς ἰδιώταις καὶ πειρώμενοι ἀποδιδόναι ὀφθαλ-
μοειδές τι ἔργον ταύτην ἐκτεθείκασι τὴν ὑπόληψιν, μεγά-
λην _ἂν_ αὖθις αὐτῶν ἀτοπίαν τοῦ τρόπου καταγνοίην·
πρῶτον μέν, ὅτι κριτὴν οἴονται δεῖν κατασκευάζειν τῶν
ἐπιστημῶν τὸν ἰδιώτην - ἄτοπος γὰρ ἂν εἴη τὸ αὐτὸ
μανθάνων τε καὶ κρίνων ὁ αὐτός - , ἔπειθ᾽ ὅτι _πέρα_ς τοῦ
ξυνιέναι τιθέντες φανερόν τι ἔργον ὡς οἴονται ἀνάπαλιν
τιθέασιν· παντὸς γὰρ ὀφθαλμοφανοῦς ἔργου πέρας ἐστὶν
ἡ ξύνεσις. τὸ γὰρ ἐπιστατοῦν πᾶσι καὶ κρῖνον τοῦτ᾽ ἔστι·
ἢ τὰς χεῖρας ἢ τὴν φωνὴν ἢ τὸ στόμα ἢ τὸ πνεῦμα εἴ
τις οἴεται πολύ τι διαφέρειν τῶν ἀψύχων ὀργάνων οὐκ
ὀρθῶς διανοεῖται· εἰ δὲ τὴν ψυχήν που καταδεδυκός ἐστιν
ἡ ξύνεσις καὶ μὴ πρόχειρον μηδὲ τοῖς πολλοῖς φανερόν,
καθάπερ αἵ τε χειρουργίαι καὶ τὰ λοιπὰ τῶν τοιούτων,
οὐ διὰ τοῦτο ἄλλως ὑποληπτέον ἔχειν τὰ εἰρημένα. διη-
μαρτηκέναι γὰρ συμβήσεται τἀληθοῦς, ἐὰν τὸ μὲν κρῖνον
μήτε πέρας μήτε κύριον ποιῶμεν, τὸ δὲ κρινόμενον κύριόν
τε καὶ πέρας. οὐχ ἧττον δέ ἐστι ταύτης ἡ περὶ τοὺς
αὐλοὺς ὑπόληψις ἄτοπος· μέγιστον μὲν οὖν καὶ καθόλου
μάλιστα _ἄτοπον_ τῶν ἁμαρτημάτων ἐστὶ τὸ εἰς ὄργανον
ἀνάγειν τὴν τοῦ ἡρμοσμένου φύσιν. δι᾽ οὐδὲν γὰρ τῶν
τοῖς ὀργάνοις ὑπαρχόντων τοιοῦτόν ἐστι τὸ ἡρμοσμένον
οὐδὲ τοιαύτην τάξιν ἔχον. οὐ γάρ, ὅτι ὁ αὐλὸς τρυπήματά
τε καὶ κοιλίας ἔχει καὶ τὰ λοιπὰ τῶν τοιούτων, ὅτι δὲ
χειρουργίαν τὴν μὲν ἀπὸ τῶν χειρῶν τὴν δ᾽ ἀπὸ τῶν
λοιπῶν μερῶν οἷς ἐπιτείνειν τε καὶ ἀνιέναι πέφυκε, διὰ
τοῦτο συμφωνεῖ διὰ τεσσάρων ἢ διὰ πέντε ἤτοι διὰ πασῶν,
ἢ τῶν ἄλλων διαστημάτων ἕκαστον λαμβάνει τὸ προσῆ-
κον μέγεθος. πάντων γὰρ τούτων ὑπαρχόντων οὐδὲν ἧττον
τὰ μὲν πλείω διαμαρτάνουσιν οἱ αὐληταὶ τῆς τοῦ ἡρμο-
σμένου τάξεως, ὀλίγα δ᾽ ἐστὶν ἃ τυγχάνουσι ποιοῦντες
πάντα ταῦτα, καὶ γὰρ ἀφαιροῦντες καὶ παραβάλλοντες καὶ
τῷ πνεύματι ἐπιτείνοντες καὶ ἀνιέντες καὶ ταῖς ἄλλαις αἰ-
τίαις ἐνεργοῦντες· ὥστ᾽ εἶναι φανερόν, ὅτι οὐδὲν διαφέρει
λέγειν τὸ καλῶς ἐν τοῖς αὐλοῖς τοῦ κακῶς. οὐκ ἔδει δὲ
τοῦτο συμβαίνειν, εἴπερ τι ὄφελος ἦν τῆς εἰς τοῦ ἡρμοσμέ-
νου ὄργανον ἀναγωγῆς, ἀλλ᾽ ἅμα τ᾽ εἰς τοὺς αὐλοὺς
ἀνῆχθαι τὸ μέλος καὶ εὐθὺς ἀστραβὲς εἶναι καὶ ἀναμάρτη-
τον καὶ ὀρθόν. ἀλλὰ γὰρ οὔτ᾽ αὐλοὶ οὔτε τῶν ἄλλων
οὐθὲν ὀργάνων ποτὲ βεβαιώσει τὴν τοῦ ἡρμοσμένου φύσιν,
τάξιν γάρ τινα καθόλου τῆς φύσεως τοῦ ἡρμοσμένου θαυ-
μαστὴν μεταλαμβάνει τῶν ὀργάνων ἕκαστον ἐφ᾽ ὅσον δύνα-
ται, τῆς αἰσθήσεως αὐτοῖς ἐπιστατούσης πρὸς ἣν ἀνάγεται
καὶ ταῦτα καὶ τὰ λοιπὰ τῶν κατὰ μουσικήν. εἰ _δ_έ τις
οἴεται, ὅτι τὰ τρυπήματα ὁρᾷ ταὐτὰ ἑκάστης ἡμέρας ἢ
τὰς χορδὰς ἐντεταμένας τὰς αὐτάς, διὰ τοῦθ᾽ εὑρήσειν τὸ
ἡρμοσμένον ἐν αὐτοῖς διαμένον τε καὶ τὴν αὐτὴν τάξιν
διασῶζον, παντελῶς εὐήθης· ὥσπερ γὰρ ἐν ταῖς χορδαῖς
οὐκ ἔστι τὸ ἡρμοσμένον, ἐὰν μή τις αὐτὸ χειρουργίᾳ προς-
αγαγὼν ἁρμόσηται, οὕτως οὐδὲ ἐν τοῖς τρυπήμασιν, ἐὰν
μή τις αὐτὸ χειρουργίᾳ προσαγαγὼν ἁρμόσηται. ὅτι δ᾽ οὐ-
δὲν τῶν ὀργάνων αὐτὸ ἁρμόττεται ἀλλὰ ἡ αἴσθησίς ἐστιν
ἡ τούτου κυρία, δῆλον ὅτι οὐδὲ λόγου δεῖται, φανερὸν
γάρ. θαυμαστὸν δ᾽ εἰ μηδ᾽ εἰς τὰ τοιαῦτα βλέποντες ἀφί-
στανται τῆς τοιαύτης ὑπολήψεως ὁρῶντες ὅτι κινοῦνται
οἱ αὐλοὶ καὶ οὐδέποθ᾽ ὡσαύτως ἔχουσιν ἀλλ᾽ ἕκαστα τῶν
αὐλουμένων μεταβάλλει _κατ_ὰ τὰς αἰτίας ἀφ᾽ ὧν αὐλεῖται.
σχεδὸν δὴ φανερόν, ὅτι δι᾽ οὐδεμίαν αἰτίαν εἰς τοὺς αὐλοὺς
ἀνακτέον τὸ μέλος, οὔτε γὰρ βεβαιώσει τὴν τοῦ ἡρμοσμέ-
νου τάξιν τὸ εἰρημένον ὄργανον οὔτ᾽, εἰ τις ᾠήθη δεῖν
εἰς ὄργανόν τι ποιεῖσθαι τὴν ἀναγωγήν, εἰς τοὺς αὐλοὺς
ἦν ποιητέον, ἐπειδὴ μάλιστα πλανᾶται καὶ κατὰ τὴν αὐλο-
ποιΐαν καὶ κατὰ τὴν χειρουργίαν καὶ κατὰ τὴν ἰδίαν φύσιν.