[Ἐρώτηση] «Ἀκολουθάριον» Ἱερᾶς Μεγίστης Μονῆς Βατοπαιδίου - Σειρὰ «Πρωτόγραφα τῶν Τριῶν Διδασκάλων»

Σισώης μοναχός

Ἱερὰ Μονὴ Ὁσίου Γρηγορίου, Ἅγιον Ὄρος

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Και αυτό και του Σεπτεμβρίου βρίσκονται στο ηλεκτρονικό κατάστημα της Βατοπαιδίου, για άμεση αγορά. Έχει φωτογραφίες και τιμή μάλιστα. Γιατί ρωτάτε αν/πότε θα κυκλοφορήσει; Νομίζω είναι προφανές ότι.....κυκλοφορεί!

Από την άλλη, με μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο δεν βρήκα κάποια αναφορά. Θα ήταν ίσως χρήσιμο να δούμε κάποιο δείγμα γραφής.
 

Σισώης μοναχός

Ἱερὰ Μονὴ Ὁσίου Γρηγορίου, Ἅγιον Ὄρος
Και αυτό και του Σεπτεμβρίου βρίσκονται στο ηλεκτρονικό κατάστημα της Βατοπαιδίου, για άμεση αγορά. Έχει φωτογραφίες και τιμή μάλιστα. Γιατί ρωτάτε αν/πότε θα κυκλοφορήσει; Νομίζω είναι προφανές ότι.....κυκλοφορεί!

Από την άλλη, με μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο δεν βρήκα κάποια αναφορά. Θα ήταν ίσως χρήσιμο να δούμε κάποιο δείγμα γραφής.
Εὐχαριστῶ πολὺ γιὰ τὴν ἄμεσο ἀπάντησι κ. Μιχαήλ!
Ἁπλῶς ῥωτῶ διότι στὸν σύνδεσμο ποὺ ἔβαλα τὸ ἀναφέρει ὡς «Μὴ διαθέσιμο» καὶ δὲν «πατιέται» τὸ «Ἀγορὰ προϊόντος», παρ᾿ ὅλο ποὺ ἡ παρουσίασι ἔγινε τὸν Νοἐμβριο τοῦ περασμένου ἔτους (ἄρα, φαντάζομαι, καὶ ἡ κυκλοφορία).
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Πράγματι....δεν το πρόσεξα.

Λογικά θα είναι προσωρινό. Πάντως, στην εκδήλωση του Νοεμβρίου είχε εξαγγελθεί η διαθεσιμότητα αυτών των τριών βιβλίων (Σεπτέμβριος, Οκτώβριος, Εσπερινός).
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Σχετικά με τον όρο «Ἀκολουθάριον» ο οποίος, ομολογώ, μου φάνηκε αρκετά κακόηχος, βρήκα τα παρακάτω:
Από την σελίδα του κ. Αχιλλέα Χαλδαιάκη το συνημμένο

Από την σελίδα του κ. Κ.Χ. Καραγκούνη το παρακάτω:
Ακολουθάριον: Περιέχει ό,τι ψάλλεται κατά τις ακολουθίες των κυριότε-
ρων εορτών του Μηνολογίου, του Σριωδίου και του Πεντηκοσταρίου. Επίσης –
σύμφωνα με το Συπικό – διάφορα τροπάρια μελοποιημένα, πολυέλεοι, ή δοξο-
λογίες, ή χερουβικά ή κοινωνικά, επιλογή του εκάστοτε κωδικογράφου, ως συ-
μπλήρωμα στις διάφορες εορτές (δυστυχώς συνήθως παραδίδονται ανώνυμα).
 

Attachments

  • Ακολουθάριον.jpg
    Ακολουθάριον.jpg
    134.9 KB · Views: 49

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Μα ο τίτλος του έργου είναι από τον ίδιο τον Χουρμούζιο. Δεν επινοήθηκε από τους εκδότες.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Μα ο τίτλος του έργου είναι από τον ίδιο τον Χουρμούζιο. Δεν επινοήθηκε από τους εκδότες.
Στην "Πέργαμο" πάντως, όπου υπάρχουν τα χειρόγραφα του Χουρμουζίου, αναφέρονται ως "Μηνολόγια"
(Προφανώς δεν επινοήθηκε από του εκδότες, αφού υπάρχει από παλιά, όπως ανέφερα ήδη)
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Υπάρχει γενικώς μια αναζήτηση και "ανάσταση" παλαιότερων ορολογιών.
 

Diogenes

Νέο μέλος
Ακριβώς κύριε Νεοκλή!
Ο τίτλος είναι αυτός που γράφετε στην ανάρτησή σας εκεί:
«Αρχή συν Θεώ αγίω των ακολουθιών των δοξαζομένων αγίων, συν των δοξαστικών αυτών και των μη εορταζομένων αγίων του όλου ενιαυτού, μελοποιηθέντων κατά το εκκλησιαστικόν μέλος παρά Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος και Γρηγορίου πρωτοψάλτου, κατά το ύφος της του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας.»
«Ακολουθάριον» δεν ακούγεται ωραίο.
 
Last edited:

Σισώης μοναχός

Ἱερὰ Μονὴ Ὁσίου Γρηγορίου, Ἅγιον Ὄρος
Ἀδελφοί, χαίρετε!
Μήπως γνωρίζει κάποιος ὁτιδήποτε σχετικὰ μὲ τὸ παρακάτω (ἂν εἶναι ἢ ὄχι διαθέσιμο, πότε θὰ κυκλοφορήσει ἢ ἂν κυκλοφορῇ, κ.λπ.);


Πρωτόγραφα Τριῶν Διδασκάλων: «Ἀκολουθάριον», Τόμος Ὀκτωβρίου
Ὁ σύνδεσμος πλέον δὲν λειτουργεῖ· οὔτε στὴν σελίδα τῆς Μονῆς τὸ βρίσκω ὅπως τὶς προηγούμενες μέρες. Μόνο στὴν Ἁγιορείτικη Ἑστία, ὅπως ἀναφέρει στὸ #5 μήνυμά του ὁ κ. Λευκόπουλος.

Χαίρετε! Επικοινώνησα και τα παράγγειλα, τους τόμους του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου. Λογικά από Δευτέρα θα τα έχω και θα σας στείλω δείγμα.
Ἀδημονοῦμε λίαν!
[Εἶναι βέβαια καὶ ὁ Ἑσπερινὸς Παπαδικῆς τοῦ Γρηγορίου ποὺ ἦταν μὲν στὴν σελίδα τῆς Μονῆς ἀλλὰ τώρα δὲν τὸ βρίσκω (οὔτε στὴν Ἁγιορείτικη ἑστία), βλ. παρακάτω]


1708172903753.png
 

Γιάννης Μουσελλής19

Φοιτητής Νομικής
Καλημέρα σας και καλή εβδομάδα!
Παρέλαβα μόλις τους τόμους του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου και παραθέτω δείγμα.
Οποίος θέλει κάτι περαιτέρω, ας μου στείλει προσωπικό μήνυμα.
 

Attachments

  • IMG_6478.jpeg
    IMG_6478.jpeg
    1.4 MB · Views: 64
  • IMG_6480.jpeg
    IMG_6480.jpeg
    2.1 MB · Views: 66
  • IMG_6481.jpeg
    IMG_6481.jpeg
    2.1 MB · Views: 66
  • IMG_6483.jpeg
    IMG_6483.jpeg
    1.9 MB · Views: 71
  • IMG_6484.jpeg
    IMG_6484.jpeg
    1.9 MB · Views: 70
  • IMG_6485.jpeg
    IMG_6485.jpeg
    1.9 MB · Views: 69
  • IMG_6486.jpeg
    IMG_6486.jpeg
    1.6 MB · Views: 68
  • IMG_6487.jpeg
    IMG_6487.jpeg
    1.6 MB · Views: 63
  • IMG_6488.jpeg
    IMG_6488.jpeg
    1.4 MB · Views: 71
  • IMG_6489.jpeg
    IMG_6489.jpeg
    1.7 MB · Views: 74
  • IMG_6490.jpeg
    IMG_6490.jpeg
    1.7 MB · Views: 75
  • IMG_6491.jpeg
    IMG_6491.jpeg
    1.8 MB · Views: 60
  • IMG_6492.jpeg
    IMG_6492.jpeg
    1.8 MB · Views: 59
  • IMG_6493.jpeg
    IMG_6493.jpeg
    1.6 MB · Views: 54
  • IMG_6494.jpeg
    IMG_6494.jpeg
    1.5 MB · Views: 64

Diogenes

Νέο μέλος
Αξιότιμε κε. @Γιάννης Μουσελλής19,
σάς ευχαριστώ πολύ για τις φωτογραφίες που ανεβάσατε. Χαίρομαι. :)(y) Τώρα μπορούμε καλλίτερα να κρίνουμε τα βιβλία αυτά. Ακόμη δεν διάβασα τις φωτογραφίες σας.
Και ιδιαίτερα χαίρομαι που φωτογραφήσατε και μερικά τροπάρια κανόνων.
Στην πρώτη όψη φαίνεται ότι πρόκειται για ένα πολύ καλό και σωβαρό έργο.
Να είστε καλά και να προοδεύετε!
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Γιάννη σε ευχαριστούμε για όλα. Να ρωτήσω, σε κάθε ακολουθία τι περιλαμβάνει; Εννοώ δεν έχει μόνο τα ιδιόμελα και το απολυτίκιο όπως η Μουσική Κυψέλη Στεφάνου, έτσι δεν είναι?

Μήπως μπορείς να μας πεις για μια μεγάλη ημέρα ιδίως, εννοώ π.χ. Σταυρού η Γενέσιο της Θεοτόκου, τι περιλαμβάνει?
 

NKontis

Παλαιό Μέλος
Στην πρώτη όψη φαίνεται ότι πρόκειται για ένα πολύ καλό και σωβαρό έργο.

Όπως ακριβώς το λέτε: «στην πρώτη όψη», γιατί σε μια δεύτερη ματιά, δυστυχώς, το έργο δεν είναι απαλλαγμένο από ιδεοληψίες και έμμεσες παρεμβάσεις. Τί εννοώ:
1) Έχουν τοποθετηθεί ισοκρατήματα.
2) Έχουν τοποθετηθεί διαστολές και μέτρα. Μάλιστα τα μέτρα αυτά είναι έτσι σημειωμένα, ώστε να σου επιβάλλουν την μέτρηση με συγκεκριμένο τρόπο εκτέλεσης (γνωστής «ιδεολογίας»)!
3) Δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες (και σωστές) διορθώσεις στις παραβλέψεις του Χουρμουζίου, οι οποίες υπάρχουν στα χειρόγραφά του, όπως είναι λογικό να συμβαίνει σε τέτοια τεράστια έργα. Δηλ. θα έπρεπε ορισμένα σημεία (ευτυχώς είναι λίγα) που έχει γίνει κάποιο λάθος από τον Χουρμούζιο να διορθώνονταν και να μην πέρναγαν στην έκδοση. Στα συνημμένα παραθέτω ένα παράδειγμα: στην φράση «αιτούμεν σε» ο Χουρμούζιος έχει κάνει λάθος και έχει βάλει Κλάσμα πάνω στην Απόστροφο (το σημειώνω με κόκκινο κύκλο στο χφ.). Αυτό το λάθος του Χουρμουζίου έχει περάσει και στην έκδοση και μάλιστα έχει μετρηθεί με 5σημο μέτρο!!! Δεν νομίζω όμως να υπάρχει ψάλτης που να μην καταλαβαίνει ότι στη συγκεκριμένη θέση το Κλάσμα έχει τοποθετηθεί εκεί ολοφάνερα κατά λάθος και πως απλώς του έχει «ξεφύγει» του Χουρμουζίου. Και αυτό δεν είναι δικό μου συμπέρασμα. Και ο Χουρμούζιος έκανε λάθη όπως φαίνεται στην ακριβώς αμέσως επόμενη γραμμή «τα πυρφόρα», όπου εκεί στην έκδοση σωστά διορθώνεται (το σημειώνω στο χφ. με κόκκινο παραλληλόγραμμο). Το Κλάσμα, λοιπόν, γιατί να μην διορθωθεί;


Θα μου πείτε τώρα: και γιατί σε πειράζουν εσένα αυτά; ειδικά τα ισοκρατήματα και τα μέτρα; δεν μπορείς να τα αγνοήσεις;
Και θα απαντήσω: με ενοχλούν κυρίως για δύο λόγους:
α) γιατί η καταγραφή των ισοκρατημάτων και των μέτρων έχει επίδραση στην απόδοση των ψαλλομένων, όσο και εάν φαίνονται ανεξάρτητα αυτά τα στοιχεία από την βασική μελωδία, και
β) γιατί, υποτίθεται, ότι η αυτή η έκδοση αποτελεί ένα μνημειώδες έργο διάσωσης και παρουσίασης των χφ. Ένα είδος «επιστημονικής» εργασίας που θα μείνει στις επόμενες γενεές, ώστε να γίνει γνωστό το έργο του Χουρμουζίου. Ο καθένας μετά, αφού έχει το γνήσιο κείμενο, μπορεί να κάνει ό,τι θέλει και να το επεξεργαστεί όπως θέλει. Το κείμενο όμως στην πρώτη του φανέρωση πρέπει να παραδοθεί αυτούσιο, όπως το ήθελε ο δημιουργός του (με διόρθωση φυσικά των καταφανών αβλεψιών). Αυτό επιβάλλει η «επιστήμη». Μάλιστα, εάν θέλαμε να ήμασταν ακόμα πιο ακριβείς, θα έπρεπε να υπήρχε και κάποιο σημείο (που δεν θα ενοχλούσε) όπου θα φαίνονταν οι «διορθώσεις» των λαθών, ώστε οι μελετητές να γνωρίζουν ακριβώς το πρωτότυπο ακόμα και στα λάθη του, γιατί και από τα λάθη ενός γραφέως μπορούν να εξαχθούν ορισμένα συμπεράσματα!


Όσο για τα περιεχόμενα, τα χφ. στις σημαντικότερες εορτές (που εορτάζονταν στην Πόλη) έχουν μελοποιημένες ολόκληρες τις ακολουθίες. Ακόμα και τα προσόμοια (στιχηρά, απόστιχα, καθίσματα, αίνοι κτλ) και όλες τις ωδές των κανόνων. Στις μικρές εορτές έχουν μελοποιηθεί μόνο τα βασικά και καθόλου από τους κανόνες.
 

Attachments

  • 384549241_707250464790596_5878940024099041668_n.jpg
    384549241_707250464790596_5878940024099041668_n.jpg
    110 KB · Views: 53
  • ακολουθάριον.jpg
    ακολουθάριον.jpg
    123.2 KB · Views: 53
Top