Μην το βλέπετε τόσο κοντόφθαλμα. Κάποιος που προσφέρεται να ψάλει δωρεάν, εκτός από το μισθό που δεν παίρνει ρίχνει στο παγκάρι κι άλλον έναν από την τσέπη του, με αποτέλεσμα ο ναός να έχει υπερδιπλάσια δυνατότητα να δώσει στον οποιοδήποτε άπορο, ψάλτη ή μη, τα χρήματα που του λείπουν, ακόμα και χωρίς να ψάλει.
Απλά αν ο ναός έχει και πτωχότερους να βοηθήσει από τους τυγχάνοντας και ψάλτες, τότε κάνει μια ιεράρχηση.
....Το λυπηρό είναι ότι αυτοί που υποστηρίζουν την δωρεάν προσφορά, συλλήβδην των ψαλτών ( ιερείς ή επίτροποι) το κάνουν ακριβώς από φιλαργυρία επειδή τους ικανοποιεί η συσσώρευση πλούτου και ας στολίζουν το πάθος τους αυτό με ευσεβιστική υποκρισία ...
Δεν το κατάλαβα αυτό. Όποιος δεν γνωρίζει μουσική δεν πρέπει να βγαίνει στο αναλόγιο;Εκφράζεις υπερβολικές και ακραίες απόψεις αγαπητέ ,αυτό λέγεται "ου κατ επίγνωσιν ζήλος" . Νομίζω πως οι ψάλτες που προσεγγίζουν την μουσική και την ψαλτική με σοβαρότητα, ψάλουν με σεβασμό και ταπείνωση. Δεν γίνεται είναι φύσει και θέση αδύνατον να αγαπάς την μουσική να είσαι μελετηρός και υπεύθυνος και να μην αισθάνεσαι σεβασμό απέναντι σ΄αυτό το μεγαλείο που ονομάζεται εκκλησιαστική ποίηση σε συνδυασμό με την μουσική της καθ' ημάς Ανατολής. Αυτά είναι πράγματα που από μόνα τους σε καλλιεργούν και σε ανεβάζουν.
Το χρήμα από μόνο του δεν είναι κακό, η χρήση του είναι που το δαιμονοποιεί. Όταν λατρεύεις "την κτίση παρά τον κτίσαντα" τότε αρχίζει το πρόβλημα .Το λυπηρό είναι ότι αυτοί που υποστηρίζουν την δωρεάν προσφορά, συλλήβδην των ψαλτών ( ιερείς ή επίτροποι) το κάνουν ακριβώς από φιλαργυρία επειδή τους ικανοποιεί η συσσώρευση πλούτου και ας στολίζουν το πάθος τους αυτό με ευσεβιστική υποκρισία
Βέβαια και εγώ υποστηρίζω ότι πολλοί ψάλτες παίρνουν δυσανάλογους μισθούς των δυνατοτήτων τους . Αυτό είναι λάθος διότι αυτοί όχι μόνο διώχνουν τον κόσμο από τους ναούς αλλά κουράζουν κιόλας και αντί να δημιουργούν στο εκκλησίασμα ψυχική ανάταση δημιουργούν κατάθλιψη και λογικό είναι ότι αυτοί οι ψάλτες θα έπρεπε να παίρνουν ένα ελάχιστο ποσό για τον κόπο τους ή και καθόλου.
Κάποτε σε μια εκκλησία που έψαλλα ο παππάς που ήταν χαμηλού μορφωτικού επιπέδου αν και είχε τελειώσει θεολογική, μου έλεγε ότι οι ψάλτες δεν πρέπει να πληρώνονται και μου έφερε ως παράδειγμα τον πατέρα του, που έψαλλε στην εκκλησία του χωριού και ποτέ δεν δέχτηκε να πάρει χρήματα. Τον ρώτησα τότε " Ο πατέρας σου πάτερ μου γνώριζε μουσική ;" Όχι μου απάντησε ήταν πρακτικός. " Ήταν εγγράματος ; " Όχι μου απάντησε ήταν της Τετάρτης δημοτικού " Τότε κακώς τον άφηναν να ανεβαίνει στο στασίδι " συνέχισα. Μα αφού δεν υπήρχε άλλος ; μου απάντησε ο παππάς. Σταμάτησα τη συζήτηση και ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματα του.
Εξαρτάται από το αναλόγιο ! αν σε κάποιο αναλόγιο υπάρχει χορός " νοικοκυρεμένος" που έλεγε ο αείμνηστος Καραμάνης και εννοούσε χορό όχι μόνο που ψάλλει από μουσικό κείμενο αλλά που έχει και άλλου είδους γνώσεις λεπτομερέστερες, τότε αυτός που δεν γνωρίζει μουσική τι να κάνει εκεί ; να χαλάει το σύνολο; Κάποιος που δεν γνωρίζει μουσική τι μπορεί να προσφέρει δίπλα σε κάποιον ψάλτη με μουσική εκπαίδευση -όχι γιαλατζί- να μουρμουρίζει και να του ανεβάζει τη βάση; Τώρα αν ψάλλει κάποιος μόνος του για τις ανάγκες του ναού φυσικά και μπορεί . Αν και ο εν Λαοδικεία ΙΕ΄ κανών είναι σαφής . " από διφθέρας ψαλλόντων" τουτέστιν ; να έχει εκπαιδευτεί στην ψαλτική τέχνη.Δεν το κατάλαβα αυτό. Όποιος δεν γνωρίζει μουσική δεν πρέπει να βγαίνει στο αναλόγιο;
Δεν υπονοώ τίποτα ! Χρησιμοποίησα τη Λέξη "Φιλάργυρος" ο Φιλάργυρος δεν θέλει να ξοδεύει αλλά να μαζεύει , του αρέσει να γεμίζει τον τραπεζικό λογαριασμό, εν προκειμένω της εκκλησίας.Υπονοείται ότι τα κέρδη από το παγκάρι τα οικειοποιούνται ιερείς και επίτροποι;
Και το γέμισμα του λογαριασμού, χρήσιμο είναι κι αυτό. Διότι μακροπρόθεσμα οι ναοί θέλουν ανακαίνιση, επέκταση, ανοικοδόμηση κλπ, που αν δε γίνουν, ο ψάλτης θα είναι ο πρώτος που θα χάσει το μισθό του.
Μακάρι να ήταν έτσι τα πράγματα αλλά αμφιβάλλω.Αν κινδύνευες να πεινάσεις κι ο δικός σου ιερέας θα το άνοιγε το ταμείο να στα δώσει, αφήνοντας τα έργα ημιτελή. Δεν αποκλείεται η παρεξήγηση να οφείλεται σε κακή αντίληψη της οικονομίας εκ μέρους του, όχι σε πρόθεση να σε εκμεταλλευτεί.
Μακάρι να ήταν έτσι τα πράγματα αλλά αμφιβάλλω.
Ο ψάλτης πληρώνεται συνήθως από το παγκάρι εκτός από κάποιες περιπτώσεις ,που έχω ακούσει , κυρίως παραθαλασσίων πόλεων όπου αναλαμβάνουν αυτό το έξοδο σε ορισμένους ναούς καπεταναίοι ή εφοπλιστάδες . Τα έργα στους ναούς δεν τελειώνουν ποτέ πάντα κάτι θα προκύπτει, για αυτό το λόγο τα έργα γίνονται συνήθως από δωρεές των πιστών και όχι από το κεράκι των πιστών. Το να φέρνει ο παππάς σαν επιχείρημα τα έργα του ναού για να μην δώσει αύξηση ή ικανοποιητικό μισθό αυτό είναι σίγουρα εκμετάλλευση και ειδικά όταν ψάλλεις σε ενορία είκοσι χιλιάδων ανθρώπων .
προσωπικά έχω το κριτήριο και καταλαβαίνω τις δυνατότητες ενός ναού .Το λέω αυτό διότι ξέρω πολύ καλά ότι υπάρχουν "ψάλτες" που δεν έχουν αυτό το κριτήριο και δεν νομίζω πως είναι τυχαίο ότι αυτούς που έχω εγώ στο μυαλό μου είναι ψάλτες Β' και Γ' κατηγορίας. Είναι αυτοί δηλαδή που ουσιαστικά θα έπρεπε να παίρνουν ένα χαρτζιλίκι ,ίσα ίσα για τον κόπο τους.
Ένας καλός ψάλτης προσφέρει πολύ περισσότερα πράγματα απ' αυτά που μπορούμε να φανταστούμε ! αυτό το καταλαβαίνουν όλοι αλλά όταν μπαίνουν στη μέση τα πάθη της φιλαργυρίας ή του φθόνου δεν σε αφήνουν να το παραδεχθείς.
Μπορώ να προσφέρω τις υπηρεσίες μου χωρίς αμοιβή. p631@otenet.gr Χρήστος Νικολαϊδης
Για ποιες περιοχές ζητάτε για Αναλόγιο;Αναζητώ και γώ αναλόγιο, αμοισθί εις οιονδήποτε ναόν.
Κίνητρό μου είναι ο σφετερισμός της θέσεως ενός οδυνομένου συναδέλφου, που αγωνίζεται να ταΐσει την οικογένειά του, και γκρινιάζει μεμψίμοιρος.
Δύναμαι να ανταποκριθώ εις αργάς δοξολογίας μετά κρατήματος, ομοίως και τιρερισμού εν τέλει του τρισαγίου ύμνου.