Τι έχουν δηλαδή αυτές οι γραμμές;; Από καθαρά μουσική άποψη μια χαρά είναι! Μου θύμισαν μάλιστα λίγο και χερουβικά Χρυσάνθου, αλλά κάπως εξελιγμένα. Μιλάμε τώρα καθαρά μουσικά, χωρίς να είμαστε εγκλωβισμένοι στη μουσική μιας μόνο περιόδου, όπως κάνουν συνήθως οι οπαδοί της γνωστής σχολής (και όχι μόνο), που παραδέχονται μόνο τα κλασσικά κείμενα ή τα γραμμένα με κλασσικό μόνο τρόπο έκφρασης και ο,τιδήποτε πέρα από αυτό βάλλεται εις το πυρ το εξώτερον (ήδη από τη συζήτηση φάνηκε αυτό). Όταν μιλάμε για εξέλιξη της μουσικής, μιλάμε σαφώς και για κάποιον διαφορετικό τρόπο έκφρασης. Είναι γνωστό ότι πολλά μέλη που σήμερα μας φαίνονται αριστουργήματα, δεν θα υπήρχαν αν δεν είχε απελευθερωθεί η μουσική γραφή από τους τρεις διδασκάλους.
Ξέρω πολλούς που καταφέρονταν κατά των χερουβικών του Χρυσάνθου και του Καραμάνη και μόλις τα άκουσαν καλά εκτελεσμένα, μετά έψαχναν το βιβλίο... (κάποιος μάλιστα ανήκε και στη γνωστή σχολή!) Μήπως λοιπόν δεν μπορείς να εκτιμήσεις το μέλος αυτό, γιατί απλά δεν γνωρίζεις το στυλ του ερμηνευτικά; Γιατί αν πας να το πεις όπως τα χερουβικά του Γρηγορίου ή του Κωνσταντίνου, τότε έχασες...
Θα πρέπει να καταλάβουν μερικοί ότι εκτός από τη βυζαντινή μουσική του Κουκουζέλη, του Μπερεκέτη, του Ιακώβου, του Πέτρου, του Δανιήλ, του Γρηγορίου, του Φωκαέα (άραγε τι θα έλεγε ο Κουκουζέλης αν άκουγε κάποιους από τους μεταγενέστερους που ανέφερα; Μήπως ότι... "αλλοίωσαν την ταυτότητα της βυζαντινής μουσικής";
, υπάρχει και η βυζαντινή μουσική του Καραμάνη, του Χρύσανθου, του Ταλιαδώρου, του Δόντσιου, του Πρίγγου, του Στανίτσα κλπ. (μιλάω από άποψη συνθετική και όχι ερμηνευτική).Η μουσική δουλεύεται, αξιολογείται, ακούγεται, απορρίπτεται κι έτσι προχωράει. Αυτά όμως φυσικώ τω τρόπω και όχι απορρίπτοντας μια ολόκληρη μουσική τάση και δεχόμενοι μόνο την τάση προηγουμένων αιώνων. Αυτό δείχνει, αν μη τι άλλο, ότι είμαστε εκτός μουσικής πραγματικότητας.
Το γεγονός μάλιστα ότι κάποιες συνθέσεις της σύγχρονης μορφής της βυζαντινής μουσικής εκτελούνται ακόμα και στο Άγιο Όρος, όπως τα χερουβικά του Παπανικολάου και του Καραμάνη, νομίζω ότι κάτι σημαίνει για τη μουσική τους αξία και για το αν "αλλοιώνουν την ταυτότητα" της μουσικής μας ή όχι...