Δεν είναι ζήτημα αγιότητας αλλά κοινής αισθητικής.Έχω την διάθεση να ακούσω όλες τις πλευρές και είναι σεβαστές.
Όταν η εκκλησία αποφασίζει όμως να λέγονται, να λέγονται.
Όταν σε ένα μοναστήρι λένε οι γέροντες να μην λέγονται, να μην λέγονται.
Και οι δύο τρόποι ανάγνωσης των ευχών έβγαλαν Αγίους.
Αυτός δεν είναι ο σκοπός μας;
Δεν κρίνω, συζήτηση κάνουμε νομίζω...Να πας εκεί που αναπαύεσαι.
Δεν υπάρχει λόγος να κρίνεις.
Και κρίνεις πολλές φορές εδώ στο Ψ άσχημα, χωρίς καθόλου τρόπους.
Άλλος έχει το δικαίωμα της κρίσης.
Και αν νομίζεις ότι όλα γίνονται για την αισθητική και όχι για την αγιοποίηση, έχεις πάρει λάθος δρόμο.
Αντιφάσκεις.Σου το ξανά λέω αγαπητέ Ευάγγελε.
Δεν ψάλλουμε για την αισθητική.
Μεγάλωσες μαζί μας, ακόμη δεν το κατάλαβες;
Επαναλαμβάνω, δεν εξετάζουμε το θέμα σωτηριολογικά. Το φόρουμ αυτό δεν είναι για θεολογικά ζητήματα αλλά για μουσικά. Εννοείται ότι και ένας φάλτσος μπορεί να είναι πιο Άγιος από όλους μας κι ο καλύτερος Ψάλτης όλων των εποχών ίσως να πάει στην κόλαση.. Δεν σημαίνει όμως ότι θα αναδείξουμε το φάλτσο και το κακόηχο ως αρετή! Δεν είναι το θέμα μας η σωτηρία, ούτε το θέμα του φόρουμ "Ψαλτολόγιον" είναι αυτό. Εδώ συζητάμε τα ψαλτικά και μόνο αυτά.Γνωρίζουν οι περισσότεροι χριστιανοί τις συμφωνίες και την αρμονία, με βάση την αισθητική;
Δηλαδή οι αλλοεθνής που δεν ψάλλουν με τα δικά σου πρότυπα (της γνήσιας βυζαντινής μουσικής) δεν μεταλαμβάνουν Χριστό; Δεν αναδεικνύει εκεί ο Κύριος αγίους;
Μην κάνεις σαν τον Δον Κιχώτη...
...Πουθενά όμως δεν υπάρχει να ψάλλουν ή να τραγουδούν αν θες και ταυτόχρονα να διαβάζει δυνατά τις ευχές ο παπάς και σε λάθος τις περισσότερες φορές τόνο. Είναι κακόηχο!
Τα παραδεδομένα λειτουργικά της λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλείου του Ιωάννου του Γλυκέως να τα καταργήσουμε ή θα λέει την ευχή και μετά θα λέμε κι αυτά;Δηλαδή, εάν πει ο ψάλτης σύντομα τα λειτουργικά (τα αρχαία) σε σωστό χρόνο και ύφος (κατά των αρχαίων βυζαντινών) και μετά πει ο ιερέας τις ευχές εκφώνως στο σωστό τόνο και χρόνο (κλιτόν), δεν έχεις πρόβλημα! έτσι; αυτό είναι το πρόβλημά σου... η αισθητική.
Όλα αυτά έχουν γίνει από τους πατέρες, έτσι παραλάβαμε, εμείς σήμερα δεν έχουμε να εξετάσουμε αλλά να διατηρήσουμε την πνευματική πανδαισία που παραλάβαμεΕίναι αδύνατον να εξετασθεί η αισθητική στον χώρο της εκκλησίας ερήμην της θεολογίας της.
Τα παραδεδομένα λειτουργικά της λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλείου του Ιωάννου του Γλυκέως να τα καταργήσουμε ή θα λέει την ευχή και μετά θα λέμε κι αυτά;
Αν δεν εξετάζεις και δεν αναρωτιέσαι συνέχεια τι κάνεις και γιατί το κάνεις, στο τέλος δεν θα σου μείνει τίποτε. Ούτε παράδοση ούτε και ουσία.Όλα αυτά έχουν γίνει από τους πατέρες, έτσι παραλάβαμε, εμείς σήμερα δεν έχουμε να εξετάσουμε αλλά να διατηρήσουμε την πνευματική πανδαισία που παραλάβαμε
Εσυ δεν απάντησες. Εννόησα ότι αυτό που λες θα μπορουσε να εφαρμοστεί ίσως στην λειτουργία του Χρυσοστόμου αλλά στην περιπτωση του Μ Βασιλείου τα καταργούμε ;Δεν μου απάντησες... δεν πειράζει, σε μάθαμε.... μιά ζωή στην κόντρα είσαι... με όλους και με όλα...
Θα μπορούσε και εκεί να εφαρμοστεί ασφαλώς. Αν δεν υπάρχει το πρόβλημα της ώρας, τότε μετά το τέλος του συνήθους αργού μέλους, ο ιερέας διαβάζει εάν θέλει και την μακροσκελή ευχή. Αλλιώς μπορεί κάλλιστα να ψαλεί και σύντομο μέλος. Όλα γίνονται μετά από συνεννόηση και συμφωνία, χωρίς χασμωδίες και με την πρέπουσα αισθητική..... θα μπορουσε να εφαρμοστεί ίσως στην λειτουργία του Χρυσοστόμου αλλά στην περιπτωση του Μ Βασιλείου τα καταργούμε ;...