Πτυχία και Διπλώματα "μαϊμού"

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ φίλε και πατριώτη μου Συμεών,

το γεγονός ότι πολλοί ξαφνικά βρίσκονται με μεταπτυχιακά και διδακτορικά ΒΜ δεν με ενοχλεί, αλλά με καθιστά πολύ χαρούμενο.
Τα στάρια φυτεύονται όλα μαζί και καρπίζουν όλα μαζί, ξέρεις...
Εδώ και 40 χρόνια ένας άνθρωπος πάσκισε στην Ελλάδα να ανοίξει τα μάτια των Ψαλτών, ο καθηγητής κ. Γρ. Στάθης. Επί 40 έτη έσπερνε και τώρα είναι η εποχή του θέρους.
Ξαφνικά δεν ήρθαν τα διδακτορικά, όπως τα στάχια δεν καρπίζουν ξαφνικά, αλλά όλοι εκείνοι οι ευλογημένοι άνθρωποι που δεν λυπήθηκαν χρόνο, κόπο, έξοδα, οικογένεια κλπ δούλευαν σιωπηλά, χωρίς τυμπανοκρουσίες για την Ψαλτική μας και όταν ήρθς ο καιρός απέδωσαν το καρπό τους. Ιδού, λοιπόν, καιρός θερισμού.
ΟΠΟΙΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΗ ΓΝΩΣΗ, ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΖΕΙ ΣΕ ΜΕΣΑΙΩΝΑ. Η γνώση ποτέ δεν δίνει λανθασμένα στοιχεία. Πρωτότυπα ναι, παράδοξα στους πολλούς ναι, εντυπωσιακά ναι, όχι όμως λανθασμένα. Κι αν κάτι γίνει λανθασμένα κατανοητὀ, πάλι η επιστήμη θα το διορθώσει, όχι ο σκοταδισμός και η ημιμάθεια.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ, ΑΝ ΑΝΗΚΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΩΝ "ΜΗ ΘΙΓΕΤΕ ΤΑ ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ", ΛΥΠΑΜΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ ΣΕ ΜΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΙΛΟΓΟ. ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΘΗΚΕΣ ΣΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΜΟΥ, ΕΤΣΩ ΚΙ ΑΝ ΕΧΕΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ.

Τέλος, δυστυχώς είμαι πολύ σίγουρος ότι οι κάκοι πάντα πάνε να διδάξουν γιατί παρακολουθώ το φαινόμενο πολλά χρόνια. Όσοι δεν έχουν την αυτογνωσία, ώστε να πάρουν το χαρτί με την αξία τους, δεν έχουν ούτε το φιλότιμο να ντραπούν μπροστά στα ελεγκτικά μάτια των παιδιών - μαθητών τους, που "ἑτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα".
Ελάχιστοι αρκούντε στο χαρτί. Όταν το πιάσουν στα χέρια τους... "σκουπίζονται"...
Μετα συγχωρήσεως
ΚΧΚ
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Αγαπητέ φίλε και πατριώτη μου Συμεών,

το γεγονός ότι πολλοί ξαφνικά βρίσκονται με μεταπτυχιακά και διδακτορικά ΒΜ δεν με ενοχλεί, αλλά με καθιστά πολύ χαρούμενο.
Τα στάρια φυτεύονται όλα μαζί και καρπίζουν όλα μαζί, ξέρεις...
Εδώ και 40 χρόνια ένας άνθρωπος πάσκισε στην Ελλάδα να ανοίξει τα μάτια των Ψαλτών, ο καθηγητής κ. Γρ. Στάθης. Επί 40 έτη έσπερνε και τώρα είναι η εποχή του θέρους.
Ξαφνικά δεν ήρθαν τα διδακτορικά, όπως τα στάχια δεν καρπίζουν ξαφνικά, αλλά όλοι εκείνοι οι ευλογημένοι άνθρωποι που δεν λυπήθηκαν χρόνο, κόπο, έξοδα, οικογένεια κλπ δούλευαν σιωπηλά, χωρίς τυμπανοκρουσίες για την Ψαλτική μας και όταν ήρθς ο καιρός απέδωσαν το καρπό τους. Ιδού, λοιπόν, καιρός θερισμού.
ΟΠΟΙΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΗ ΓΝΩΣΗ, ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΖΕΙ ΣΕ ΜΕΣΑΙΩΝΑ. Η γνώση ποτέ δεν δίνει λανθασμένα στοιχεία. Πρωτότυπα ναι, παράδοξα στους πολλούς ναι, εντυπωσιακά ναι, όχι όμως λανθασμένα. Κι αν κάτι γίνει λανθασμένα κατανοητὀ, πάλι η επιστήμη θα το διορθώσει, όχι ο σκοταδισμός και η ημιμάθεια.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ, ΑΝ ΑΝΗΚΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΩΝ "ΜΗ ΘΙΓΕΤΕ ΤΑ ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ", ΛΥΠΑΜΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ ΣΕ ΜΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΙΛΟΓΟ. ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΘΗΚΕΣ ΣΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΜΟΥ, ΕΤΣΩ ΚΙ ΑΝ ΕΧΕΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ.

Τέλος, δυστυχώς είμαι πολύ σίγουρος ότι οι κάκοι πάντα πάνε να διδάξουν γιατί παρακολουθώ το φαινόμενο πολλά χρόνια. Όσοι δεν έχουν την αυτογνωσία, ώστε να πάρουν το χαρτί με την αξία τους, δεν έχουν ούτε το φιλότιμο να ντραπούν μπροστά στα ελεγκτικά μάτια των παιδιών - μαθητών τους, που "ἑτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα".
Ελάχιστοι αρκούντε στο χαρτί. Όταν το πιάσουν στα χέρια τους... "σκουπίζονται"...
Μετα συγχωρήσεως
ΚΧΚ

Φίλε Κώστα, δεν νομίζω από τα λεγόμενά μου να κατάλαβες ότι είμαι στην κατηγορία που με κατέταξες!!! Αντιθέτως σε προκάλεσα να πεις ονόματα. Μόνο έτσι θα βοηθήσεις την κατάσταση, αλλιώς μάλλον μόνο λόγια και ευχές θα συνεχίσουμε να έχουμε.
Να κάνω και μία απλή ερώτηση την οποία έκανε και πιο μπροστά ο Χρήστος. Στην χώρα που μεγαλώσαμε, ανδρωθήκαμε έχουμε αξιοκρατία ή όχι. Γιατί επομένως στην ΒΜ να υπάρχει αξιοκρατία, όταν ο καθένας έχει αναλωθεί στο να μαζέψει όσα περισσότερα χαρτιά γίνετε για να επιζήσει? Εγώ αυτό γίνετε το βλέπω πολύ λογικό.
Τα διδακτορικά και τα μεταπτυχιακά, ακολουθούν την κανονική ροή τους ή όποιος θέλει τα κάνει? και με ποιά κριτήρια? Είναι αναγνωρισμένα ή απλά επειδή κάποιος έχει μία θέση σε κάποιο πανεπιστήμιο 'μοιράζει' σε 'δικούς' του μεταπτυχιακά και διδακτορικά?
Με εκτίμηση,
Σ
 
ΟΠΟΙΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΗ ΓΝΩΣΗ, ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΖΕΙ ΣΕ ΜΕΣΑΙΩΝΑ.

Ας όψονται οι καθηγητές με τα διδακτορικά και τα μεταπτυχιακά και τα μουσικολογικά διπλώματα που δεν έβαλαν ούτε ένα λιθαράκι στο να γίνει η γνώση αυτή κτήμα των πολλών(κλασσικό παράδειγμα η έκδοση καταλόγων των χειρογράφων, αντί να εκδόσουν τα ίδια τα χειρόγραφα).Αντιθέτως κάνανε όνομα από την εκμετάλλευση της γνώσης αυτής(της αποκεκρυμένης).
Στα μοναστήρια και στις βιβλιοθήκες είναι θαμμένες ακόμη εκατοντάδες σελίδες μουσικού υλικού.
Εντάξει το κράτος μας δε νοιάζεται για τη βυζαντινή μας μουσική, το έχει αποδείξει, όμως οι μεγάλοι και οι τρανοί καθηγητάδες της μουσικής δεν έπρεπε να συνεισφέρουν στην κοινοποίηση τέτοιων θησαυρών; Ποιος πρέπει να το κάνει, τίποτα μικροψαλτάκια σαν εμάς, τρέχοντας χρόνια τώρα με την ψυχή στο στόμα να βρούμε ότι υπάρχει και να το μοιραστούμε με τους φίλους μας;
Ένα Ψαλτολόγιο, μία Ανέμη και πρόσφατα και ο Σύλλογος Ιεροψαλτών Χαλκιδικής έχουν προσφέρει απείρως περισσότερα από τους μεγαλομορφωμένους του κλάδου.
Δε θέλουμε μασημένη τροφή κύριοι, έχουμε δικαίωμα στην γνώση και για να προαχθεί η βυζαντινή μουσική παιδεία, εκτός από παραδοσιακούς δασκάλους θέλουμε και πρόσβαση στα γραπτά των πατέρων μας.
Γι' αυτό όποιος μελετήσει το έργο του Βουδούρη νιώθει ευγνωμοσύνη στον άνθρωπο αυτό που με τα πενιχρά μέσα της εποχής και όπως μπορούσε κατέγραψε, ενημέρωσε, πρόσφερε τόσα πολλά.
Σε μια εποχή που το χρήμα κινεί τα πάντα, ας μην μας παραξενεύουν τα διπλώματα μαϊμού, αφού και όλο το μουσικό σύστημα έχει τα χούγια της μαϊμούς.
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ Σίμο,
σε διαβεβαιώ ότι θα περάσει ένας αιώνας για να καταλάβουμε την εισφορά του καθηγητού Στάθη στη διάσωση και μελέτη της Ψαλτικής Τέχνης και συμβολή του στην εγκαθίδρυση επιστήμης μουσικολογίας στην Ελλάδα, αιώνες καθυστερημένοι σε σχέση με το εξωτερικό...

Αξιότιμε κ. Νικόλαε,
συμφωνώ μαζί σας, πως η επιστήμη πρέπει σιγά σιγά να εκλαϊκεύεται και να κατεβαίνει στους Ψάλτες, όμως και οι Ψάλτες πρέπει να γίνουν δεκτικοί για να κατανοήσουν την αναγκαιότητα της επιστήμης, αλλά και τις μεθόδους με τις οποίες η επιστήμη εργάζεται. Η καταγραφή των χειρογράφων σε καταλόγους ήταν το πρώτο και θεμελιώδες βήμα για την παραπέρα έρευνα και πρόοδο της επιστήμης. Χωρίς αυτό δε θα υπήρχε σήμερα Μουσικολογία της Ψαλτικής Τέχνης. Πρέπει να είμαστε έστω λίγο ευγνώμονες για το έργο αυτό και να μάθουμε με πόσο κόπο και θυσίες έγινε. Κι ακόμη φυσικά συνεχίζεται...

ΚΧΚ




Αγαπητοί συνάδελφοι,
όσοι μου στείλατε προσωπικά μηνύματα σχετικά με την παραπάνω απάντηση, δε νομίζω να διαβάσατε σωστά το μήνυμά μου. Πού φαίνεται ότι θεωρώ τους ψάλτες αμόρφωτους;
Αν σας μπέρδεψε η φράση "εκλαΐκευση" εννοώ ότι η επιστήμη πρέπει να αποσαφηνίζεται και να πρακτικοποιείται, ώστε να εφαρμόζονται στην πράξη τα πορίσματά της.
Σαφώς και οι ψάλτες όλοι δεν μετέχουν των γνώσεων της επιστημονικής έρευνας, αλλά αυτό δεν υποβιβάζει το ρόλο τους.
Όπως εγώ ως μουσικολόγος δεν μειώνομαι που δεν είμαι και γιατρός... έτσι οι ψάλτες δεν πειράζει που δεν είναι όλοι μουσικολόγοι.
Καθένας με το τάλαντό του...
Όμως, όλοι θα πρέπει να πολλαπλασιάσουμε και να διευρύνουμε τα τάλαντά μας, δε νομίζετε; Αυτό σημαίνει υπεροψία εκ μέρους μου;
Ο μουσικολόγος ερευνά τους Ψάλτες. Χωρίς αυτούς δε θα είχε λόγο ύπαρξης. Αλλά και οι Ψάλτες έχουν πολλά να οφεληθούν από όσα φέρνει στην επιφάνεια η έρευνα.
Δε διανοήθηκε κανείς να απορρίψει τα πορίσματα της αρχαιολογικής σκαπάνης επειδή είναι αρχιτέκτονας.
Το ζήτημα είναι να συμπορευθούμε, αφήνοντας κατά μέρος τις προκαταλήψεις μας και τις ανασφάλειές μας, είτε μας λείπει η φωνή, είτε μας λείπει η επιστήμη.
Η συμπόρευση θα μας καταστήσει αρτιμελείς, γιατί τώρα είμαστε κουτσοί. Όλοι.
Αν τώρα κάποιοι πανεπιστημιακοί ή κάποι Ψάλτες αισθάνονται ανωτερότητα προς τους άλλους, αυτοί ίσως "έχασαν την μπάλα", αλλά ας μην παίξουμε όλοι το παιχνίδι τους.

Με αγάπη Χριστού
ΚΧΚ
 
Last edited:

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Αγαπητέ Σίμο,
σε διαβεβαιώ ότι θα περάσει ένας αιώνας για να καταλάβουμε την εισφορά του καθηγητού Στάθη στη διάσωση και μελέτη της Ψαλτικής Τέχνης και συμβολή του στην εγκαθίδρυση επιστήμης μουσικολογίας στην Ελλάδα, αιώνες καθυστερημένοι σε σχέση με το εξωτερικό...

Αξιότιμε κ. Νικόλαε,
συμφωνώ μαζί σας, πως η επιστήμη πρέπει σιγά σιγά να εκλαϊκεύεται και να κατεβαίνει στους Ψάλτες, όμως και οι Ψάλτες πρέπει να γίνουν δεκτικοί για να κατανοήσουν την αναγκαιότητα της επιστήμης, αλλά και τις μεθόδους με τις οποίες η επιστήμη εργάζεται. Η καταγραφή των χειρογράφων σε καταλόγους ήταν το πρώτο και θεμελιώδες βήμα για την παραπέρα έρευνα και πρόοδο της επιστήμης. Χωρίς αυτό δε θα υπήρχε σήμερα Μουσικολογία της Ψαλτικής Τέχνης. Πρέπει να είμαστε έστω λίγο ευγνώμονες για το έργο αυτό και να μάθουμε με πόσο κόπο και θυσίες έγινε. Κι ακόμη φυσικά συνεχίζεται...

ΚΧΚ

Κώστα,
με την λογική που χρησιμοποίησες λίγο πιο μπροστά να υποθέσουμε ότι και ο κ.Στάθης, με όλο τον σεβασμό μου και δεν τον ξέρω, τα έχει 'πάρει' και αυτός! Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι ότι δεν πρέπει να γενικεύουμε τις καταστάσεις και δεν μπορούμε να ρίχνουμε τους δασκάλους μας, γιατί μας είπανε να διαβάσουμε 5 κομμάτια και να πάμε να δώσουμε εξετάσεις. Εσύ όταν μάθαινες ΒΜ δεν διάβαζες αυτά που σου έλεγε ο δάσκαλος σου? δεν ακολουθούσες ότι έβλεπες? Όταν τέλος πάντων κατάλαβες ότι η ΒΜ ήτανε το αντικείμενό σου, τότε άρχιζες λίγο-λίγο να διαφοροποιήσε από τον δάσκαλό σου, να ψάχνεσαι περισσότερο κτλ. Επομένως δεν είναι κακό να σου λέει κάποιος να διαβάσεις 5 κομμάτια και να δώσεις εξετάσεις, αρκεί φυσικά να προσπαθείς και μόνος σου να διαβάσεις ακόμη 5 κτλ.
Το δικό μου ερώτημα είναι, ο κ.Στάθης πως ξεκίνησε την καθηγητική του καριέρα, ποιος τον εξέτασε και πόσα κομμάτια έπρεπε να διαβάσει και αυτός για να πάει να δώσει εξετάσεις! Δεν πρέπει ξαφνικά να λέμε ότι κάποιος προήλθε από παρθενογέννηση.
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Παιδιά όσοι έχουμε κάνει Ευρωπαϊκή μουσική στις κατατακτήριες ή από Μέση για Ανωτέρα ή στα Διπλώματα γίνεται ανακοίνωση των υποψηφίων κ του προγράμματός τους.Αποτέλεσμα όταν πας στην εξέταση εκτος της Επιτροπής (που δεν "πάιζει" τις περισσότερες φορές) έχεις κ κοινό από κάτω που σε κάνει "ρόμπα" με τα σχόλιά του μέσα κ έξω από την αίθουσα.Ασε που πολλές φορές ηχογραφείσαι. Ζήτησα να παρευρεθώ σε γνωστού την εξέταση κ κύριος εξεταστής (εξέδωσε κ θεωρητικό πορτοκαλί χρώματος!) μου απαγόρευσε την είσοδο κ όταν άρχισα να γελώ μου ζήτησε να φύγω γιατί είχε κ σε άλλα Ωδεία να εξετάσει κ εκεί μου κόπηκε το γέλιο. ΕΜΠΟΡΙΟ
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητοί συνάδελφοι,

βλέπω, δυστυχώς, ότι το αρχικό θέμα παρανοήθηκε και εξετράπη. Δε θα δώσω απαντήσεις σε προκαταλήψεις και μικρότητες του τύπου "δεν ξέρω τον άνθρωπο", δεν έχω μελετήσει το έργο του, αλλά βγάζω συμπεράσματα... Τα αφήνω στην κρίση των μελών του Ψαλτολογίου.

Επιτρέψτε μου, όμως, να επαναφέρω.
Σαφώς και το πρόβλημα δεν είναι, αν έχοντας διέλθει όλη την ύλη, ετοιμάσαμε και 5 κομμάτια καλύτερα για τις εξετάσεις των μαθητών μας.
Το πρόβλημα είναι για τις περιπτώσεις που ο εξεταζόμενος δεν ξέρει τίποτε περισσότερο από αυτά τα 5 κομμάτια.
Όποιος κάνει πως δεν καταλαβαίνει, έχει ήδη δηλώσει ένοχος.

Έχοντας παρακολουθήσει όλες τις παρεμβάσεις σ' αυτή τη συζήτηση, επιθυμώ να υποβάλω μια πρόταση και μακάρι να βρεθεί τρόπος να την υλοποιήσουμε.

Θεωρώ, ότι πρέπει να γίνουν συντονισμένα διαβήματα προς την Εκκλησία και την Ι. Σύνοδο από όλους τους φορείς της Ψαλτικής ΟΜΣΙΕ, Ιδρ. Βυζαντ. Μουσικολογίας, Συλλόγους, Σχολές κλπ. ώστε μεταφερθεί το ζήτημα σε πολιτικό επίπεδο και να αλλάξει ο νόμος. Νομίζω πως πρέπει να θεσπισθεί ένας νέος τίτλος σπουδών. Αυτόν τον τίτλο θα τον χαρακτήριζα "ΔΙΠΛΩΜΑ ΨΑΛΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ". Θα ήταν βεβαίως αναγνωρισμένος από το κράτος, θα ήταν ανώτερος του Διπλώματος Βυζαντινής Μουσικής και θα δινόταν σε όποιον είχε ιεροψαλτική επάρκεια.

Σήμερα, πρέπει όλοι να αναγνωρίσουμε, ότι υπάρχει ανάγκη τεκμηρίωσης των γνώσεων Βυζ. Μουσικής σε πρόσωπα που δεν ενδιαφέρονται να σκήσουν το διακόνημα του Ιεροψάλτου. Π.χ. μουσικοί παραδοσιακών οργάνων. Αυτούς τους ζητούν Δίπλωμα Βυζαντινής για να αποδείξουν ότι παίζουν κάποιο όργανο. Αστεία πράγματα. Τα ξέρετε όλοι. Τί πρέπει λοιπόν να γίνει; Να αρνηθούμε στους ανθρώπους αυτούς την επαφή με τη Βυζαντινή Μουσική; Όχι, βέβαια. Όλοι αυτοί οι ενδιαφερόμενοι να παίρνουν το Δίπλωμα Βυζαντινής για τους επαγγελματικούς λόγους που έχουν, αφού πρώτα περάσουν την ισχύουσα ύλη και αποκτήσουν την ευχέρεια της "εκ πρώτης όψεως ανάγνωσης", αλλά να μην έχουν δικαίωμα να διδάξουν Βυζαντινή Μουσική με το ισχύον Δίπλωμα. Ίσως θα έπρεπε να σκεφτούμε το ενδεχόμενο, κάποιος να μην ερμήνευε καν φωνητικά τα μέλη, αν δεν μπορούσε, αν δεν είχε τη φωνή, αλλά να τα έπαιζε στο όργανό του.
Θα μπορούσε, δηλαδή, το Διπλωμα Βυζαντινής να είναι τεκμήριο γνώσεως της σημειογραφίας και των ειδών του ρεπερτορίου της Ελληνικής Εκκλησιαστικής και Παραδοσιακής Μουσικής.

Απ' την άλλη πλευρά, όμως, το Δίπλωμα Ψαλτικής να δίνεται κατόπιν αυστηρών γραπτών -πανελλαδικών, ίσως;- εξετάσεων σε όλα τα υποχρεωτικά μαθήματα και προφορική εξέταση στην πράξη, επί Εσπερινού ή Όρθρου, επί του αναλογίου εν ώρα λατρείας ή μη. Οι λεπτομέρειες μπορούν εύκολα να καθοριστούν.


Δεν ξέρω πόσοι θα συμμεριζόσασταν αυτήν την πρόταση.
Ας δεί ο καθένας τι μπορεί να κάνει από τη θέση του, χωρίς όμως να ξεχνάμε ότι μόνο με την συνεργασία μας (και τη συνεργεία του Αγ. Πνεύματος) θα μπορέσουμε να αλλάξουμε τις καταστάσεις.

Αδελφικά
ΚΧΚ
 

ΦΩΤΙΟΣ ΚΕΡΜΕΛΙΔΗΣ

Παλαιό Μέλος
[Απ' την άλλη πλευρά, όμως, το Δίπλωμα Ψαλτικής να δίνεται κατόπιν αυστηρών γραπτών -πανελλαδικών, ίσως;- εξετάσεων σε όλα τα υποχρεωτικά μαθήματα και προφορική εξέταση στην πράξη, επί Εσπερινού ή Όρθρου, επί του αναλογίου εν ώρα λατρείας ή μη. Οι λεπτομέρειες μπορούν εύκολα να καθοριστούν.[/B]

Δεν ξέρω πόσοι θα συμμεριζόσασταν αυτήν την πρόταση.
Ας δεί ο καθένας τι μπορεί να κάνει από τη θέση του, χωρίς όμως να ξεχνάμε ότι μόνο με την συνεργασία μας (και τη συνεργεία του Αγ. Πνεύματος) θα μπορέσουμε να αλλάξουμε τις καταστάσεις.

Αδελφικά
ΚΧΚ[/QUOTE]

Συμφωνούμε απόλυτα με τα λεγόμενά σας κ.Καραγκούνη.Αυτά συζητούσαμε και προ μηνός με τον φίλο μας και συνάδελφο κ.Ιωάννη Σχώρη στον Βόλο.Θέλω να ρωτήσω όμως, η επιτροπή που θα εξετάσει τους ιεροψάλτας επί του αναλογίου εν ώρα λατρείας από τι πρόσωπα,ποια,βάσει τινων κριτηρίων,ποιοι θα τους επιλέξουν για να αποτελέσουν την επιτροπή; Πιστεύω ότι η χθεσινή μου παρέμβαση τα λέει όλα.Όσον αφορά την συνεργασία όλων μας πιστεύω ότι εάν δεν ταπεινωθούμε,δεν αγαπήσουμε ο ένας τον άλλον με τα ελλατώματά μας,δεν συνεργαστούμε χωρίς φιλονικίες,φαμφαρολογίες,κοκορομαχίες κ.λ.π. δεν πρόκειται ποτέ να δούμε βελτίωση.Το καλό είναι ότι μπορούμε στο αναλόγιό του ο καθένας μας να μεταλαμπαδεύσει στους παροικούντας εν τω αναλογίω,τα αποτελέσματα των μελετών του,ακουσμάτων του,έργων του.Με αγάπη και σεβασμό.Φ.Κ.
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ κ. Κερμελίδη
σας ευχαριστώ για το μήνυμά σας.

Πραγματικά, το ζήτημα των επιτροπών είναι μεγάλο και δύσβατο. Όμως, νομίζω ότι πάντοτε υπάρχουν τρόποι να ξεπερνάμε τα προβλήματα, αν το θέλουμε, βέβαια.

Αν για τη λήψη Διπλώματος Ψαλτικής Τέχνης, έπρεπε κανείς να περάσει από εξέταση-ακρόαση σε μία Ακολουθία, θα ετίθεντο εξ αρχής συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης, σταθερά και αδιαμφισβήτητα, μάλιστα με αναλυτική και τεκμηριωμένη μοριοδότηση-βαθμολογία για το καθένα, ώστε οποιαδήποτε επιτροπή θα ήταν δεσμευμένη και δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει ως "πηγαδάκι".
Τέτοια κριτήρια -πόλύ πρόχειρα- μπορεί να είναι:
- Γνώση τυπικού
- Εμπειρία στο "κούρδιασμα" στον ήχο
- Ακριβής τονικότητα
- Ευρυθμία
- Ανάγνωση, απαγγελία
- Άρθρωση
- Γνώση γλώσσας
- Σωστός τονισμός
- Διαχείριση βοηθών και ισοκρατών
- Γνώση κανόνων και προσομοίων
και οτιδήποτε άλλο μπορούμε να σκεφτούμε...

Όμως, το ζητούμενο δεν είναι τόσο η κρίση του εξεταζόμενου από μια επιτροπή, όσο το γεγονός ότι για να εξεταστεί ο υποψήφιος σε μια ακολουθία χρειάζεται πολύ περισσότερες γνώσεις και δεξιότητες και ευρύτερη κατάρτιση περί την λατρεία (θα έχουν προηγηθεί άλλωστε οι γραπτές εξετάσεις), ώστε δεν θα μπορεί κάποιος μη Ψάλτης να διεκδικήσει ένα Δίπλωμα Ψαλτικής.

Ακόμη, νομίζω πως θα μπορούσαμε να ενεργοποιήσουμε και άλλα κριτήρια, όπως την διαρκή, επί διετία τουλάχιστον, παρουσία -βάσει παρουσιολογίου- του εξεταζόμενου στο Αναλόγιο του δασκάλου του ή κάποιου άλλου εξουσιοδοτημένου Ψάλτου, αλλά και την αξιολόγηση του υποψηφίου σε θέματα διδασκαλίας, π.χ. με υποχρεωτική πρακτική διδασκαλία σε αρχαρίους μαθητές κ.α.

Αυτά πολύ πρόχειρα.
Αν μπει το θέμα επί τάπητος, πολλά μυαλά θα σκεφτούν και θα προτείνουν και καλύτερα πράγματα.

ΚΧΚ
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Αγαπητέ κ. Κερμελίδη
σας ευχαριστώ για το μήνυμά σας.

Πραγματικά, το ζήτημα των επιτροπών είναι μεγάλο και δύσβατο. Όμως, νομίζω ότι πάντοτε υπάρχουν τρόποι να ξεπερνάμε τα προβλήματα, αν το θέλουμε, βέβαια.

Αν για τη λήψη Διπλώματος Ψαλτικής Τέχνης, έπρεπε κανείς να περάσει από εξέταση-ακρόαση σε μία Ακολουθία, θα ετίθεντο εξ αρχής συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης, σταθερά και αδιαμφισβήτητα, μάλιστα με αναλυτική και τεκμηριωμένη μοριοδότηση-βαθμολογία για το καθένα, ώστε οποιαδήποτε επιτροπή θα ήταν δεσμευμένη και δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει ως "πηγαδάκι".
Τέτοια κριτήρια -πόλύ πρόχειρα- μπορεί να είναι:
- Γνώση τυπικού
- Εμπειρία στο "κούρδιασμα" στον ήχο
- Ακριβής τονικότητα
- Ευρυθμία
- Ανάγνωση, απαγγελία
- Άρθρωση
- Γνώση γλώσσας
- Σωστός τονισμός
- Διαχείριση βοηθών και ισοκρατών
- Γνώση κανόνων και προσομοίων
και οτιδήποτε άλλο μπορούμε να σκεφτούμε...

Όμως, το ζητούμενο δεν είναι τόσο η κρίση του εξεταζόμενου από μια επιτροπή, όσο το γεγονός ότι για να εξεταστεί ο υποψήφιος σε μια ακολουθία χρειάζεται πολύ περισσότερες γνώσεις και δεξιότητες και ευρύτερη κατάρτιση περί την λατρεία (θα έχουν προηγηθεί άλλωστε οι γραπτές εξετάσεις), ώστε δεν θα μπορεί κάποιος μη Ψάλτης να διεκδικήσει ένα Δίπλωμα Ψαλτικής.

Ακόμη, νομίζω πως θα μπορούσαμε να ενεργοποιήσουμε και άλλα κριτήρια, όπως την διαρκή, επί διετία τουλάχιστον, παρουσία -βάσει παρουσιολογίου- του εξεταζόμενου στο Αναλόγιο του δασκάλου του ή κάποιου άλλου εξουσιοδοτημένου Ψάλτου, αλλά και την αξιολόγηση του υποψηφίου σε θέματα διδασκαλίας, π.χ. με υποχρεωτική πρακτική διδασκαλία σε αρχαρίους μαθητές κ.α.

Αυτά πολύ πρόχειρα.
Αν μπει το θέμα επί τάπητος, πολλά μυαλά θα σκεφτούν και θα προτείνουν και καλύτερα πράγματα.

ΚΧΚ


Καλησπέρα και πάλι,

για να καταλάβω δλδ, τον καινούργιο τρόπο απόκτισης διπλώματος ή όπως αλλιώς το πείτε, θα έχει να κάνει μόνο με αυτούς τους όχι ψάλτες, που απλά ζητούν ένα χαρτί για να διορισθούν στο δημόσιο (μουσικά σχολεία)?
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ Σίμο,
όλα τα παραπάνω, που δεν είναι τίποτε περισσότερο από σκέψεις, αγονίες και προτάσεις στον... αέρα, βασίζονται σε ένα σκεπτικό.
Το να διορθώσουμε ό,τι στραβό έχει γίνει μέχρι τώρα, δεν είναι εφικτό. Το να σταματήσουμε τους ασυνείδητους, δε γίνεται. Τι γίνεται; Να αλλάξουμε τροχιά, για να διορθώσουμε το μέλλον.
Ανεβάζουμε τον πήχυ και βάζουμε τους ενδιαφερόμενους στη διαδικασία να τον φτάσουν.

ΚΧΚ
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Απ' την άλλη πλευρά, όμως, το Δίπλωμα Ψαλτικής να δίνεται κατόπιν αυστηρών γραπτών -πανελλαδικών, ίσως;- εξετάσεων σε όλα τα υποχρεωτικά μαθήματα και προφορική εξέταση στην πράξη, επί Εσπερινού ή Όρθρου, επί του αναλογίου εν ώρα λατρείας ή μη...

Παίρνω ευκαιρία από το παραπάνω να αφηγηθώ ένα γεγονός που μάλλον στα ευτράπελα πρέπει να γραφεί:

Σε πανήγυρη παρεκκλησίου, στο οποίο ψάλλαμε μετά των μαθητών, κατόπιν παρακλήσεως του προϊσταμένου του Ναού φιλοξενήσαμε "πτυχιούχο" στο αναλόγιο με σκοπό να αναλάβει και το αριστερό αναλόγιο του Ναού μελλοντικά...
Ενώ ψάλλαμε "χορωδιακά" τα περισσότερα μέλη του Εσπερινού, τα Ιδιόμελα τα ψάλλαμε εγώ κι ο φίλος μου και εξαιρετικός ψάλτης Σπυρίδων Κιζιρίδης.
Κατόπιν "διαβουλεύσεως" ο "πτυχιούχος" θα έψαλλε το "Ο ποιητής και λυτρωτής μου"...
Επειδή το μικρόφωνο τύπου "akg 1000" ήταν ένα, τον βάλαμε στην μέση.
Ξαφνικά ακούστηκε (αντί για το "Και νύν") ένα περίεργο "αα", μια σιγή, και μόλις καταλάβαμε τί παίζει... πήραμε πρωτοβουλία για να σώσουμε την κατάσταση.
Φυσικά το παιδί δεν συνέψαλλε μαζί μας αφού δεν μπορούσε.
Αυτοπροτάθηκε όμως ως λαμπαδάριος (αφού ο Ναός ζητάει κάποιον επιμόνως που να εξυπηρετεί και καθημερινές...) λέγοντας ότι είναι πτυχιούχος.
Σε συζήτηση που είχα μαζί του μου μασούσε τα λόγια του λέγοντας ότι έχει παρακολουθήσει, ότι δεν τα θυμάται, ότι θέλει να συνεχίσει κ.α. φαιδρά...
Βγάλτε τα συμπεράσματά σας...

Σε ερώτηση του Ιερέως αν μπορεί να ψάλλει απάντησα με περισσή κακία ομολογώ: "πάτερ, αυτός να μιλήσει δε μπορεί"
 
Last edited:

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Δημήτρη μου,

Αν είναι σε θέση, τουλάχιστον, να διαβάζει εκ πρώτης όψεως άγνωστα κείμενα ή έστω με λίγο μελέτη, είναι τυχερός.
Άν, όμως, έχει μάθει μόνο ακουστικώς να βγάζει τα κομμάτια, τότε...
Ψάλτης, βέβαια, μπορεί να γίνει. Δάσκαλος, όμως;

ΚΧΚ
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Δημήτρη μου,

Αν είναι σε θέση, τουλάχιστον, να διαβάζει εκ πρώτης όψεως άγνωστα κείμενα ή έστω με λίγο μελέτη, είναι τυχερός.

Αναστασιματάριον Πέτρου ή Ιωάννου θεωρώ δεδομένο πως κάποιος που θέλει να λέγεται ψάλτης να ξέρει να διαβάζει.
Άν, όμως, έχει μάθει μόνο ακουστικώς να βγάζει τα κομμάτια, τότε...
Άστα!...
Ψάλτης, βέβαια, μπορεί να γίνει. Δάσκαλος, όμως;
ΚΧΚ
Πρέπει να υπάρχουν διακρίσεις.
 

π. Ρωμανός Καράνος

Παλαιό Μέλος
Ας όψονται οι καθηγητές με τα διδακτορικά και τα μεταπτυχιακά και τα μουσικολογικά διπλώματα που δεν έβαλαν ούτε ένα λιθαράκι στο να γίνει η γνώση αυτή κτήμα των πολλών(κλασσικό παράδειγμα η έκδοση καταλόγων των χειρογράφων, αντί να εκδόσουν τα ίδια τα χειρόγραφα).Αντιθέτως κάνανε όνομα από την εκμετάλλευση της γνώσης αυτής(της αποκεκρυμένης).
Στα μοναστήρια και στις βιβλιοθήκες είναι θαμμένες ακόμη εκατοντάδες σελίδες μουσικού υλικού.
Εντάξει το κράτος μας δε νοιάζεται για τη βυζαντινή μας μουσική, το έχει αποδείξει, όμως οι μεγάλοι και οι τρανοί καθηγητάδες της μουσικής δεν έπρεπε να συνεισφέρουν στην κοινοποίηση τέτοιων θησαυρών; Ποιος πρέπει να το κάνει, τίποτα μικροψαλτάκια σαν εμάς, τρέχοντας χρόνια τώρα με την ψυχή στο στόμα να βρούμε ότι υπάρχει και να το μοιραστούμε με τους φίλους μας;
Ένα Ψαλτολόγιο, μία Ανέμη και πρόσφατα και ο Σύλλογος Ιεροψαλτών Χαλκιδικής έχουν προσφέρει απείρως περισσότερα από τους μεγαλομορφωμένους του κλάδου.
Δε θέλουμε μασημένη τροφή κύριοι, έχουμε δικαίωμα στην γνώση και για να προαχθεί η βυζαντινή μουσική παιδεία, εκτός από παραδοσιακούς δασκάλους θέλουμε και πρόσβαση στα γραπτά των πατέρων μας.
Γι' αυτό όποιος μελετήσει το έργο του Βουδούρη νιώθει ευγνωμοσύνη στον άνθρωπο αυτό που με τα πενιχρά μέσα της εποχής και όπως μπορούσε κατέγραψε, ενημέρωσε, πρόσφερε τόσα πολλά.
Σε μια εποχή που το χρήμα κινεί τα πάντα, ας μην μας παραξενεύουν τα διπλώματα μαϊμού, αφού και όλο το μουσικό σύστημα έχει τα χούγια της μαϊμούς.


Συμφωνώ και διαφωνώ.:) Και εξηγούμαι:

Συμφωνώ ότι πρέπει ΟΛΟΙ μας να εργαστούμε από τη θέση μας και με οποιονδήποτε τρόπο μπορεί ο καθένας, για να γίνει προσβάσιμος σε όλους ο ανεκτίμητος εθνικός, πολιτιστικός και θρησκευτικός θησαυρός που λέγεται χειρόγραφα βυζαντινής και μεταβυζαντινής Ψαλτικής Τέχνης. Προσβάσιμος όχι μόνο στους μουσικολόγους ή τους ψάλτες, αλλά και στους φιλολόγους, ιστορικούς, κωδικολόγους, θεολόγους και σε κάθε ενδιαφερόμενο.

Διαφωνώ όμως ότι ο θησαυρός αυτός είναι "αποκεκρυμμένος" ή ότι η έκδοση καταλόγων δεν προσφέρει στη γνώση. Η μελέτη των καταλόγων είναι το αναγκαιότερο ίσως εργαλείο κατάρτισης ενός βυζαντινομουσικολόγου. Όσοι έχουν εντρυφήσει στους καταλόγους μπορούν να το επιβεβαιώσουν. Άλλωστε, χωρίς τον κατάλογο με την αναλυτική περιγραφή των κωδίκων πώς θα ήταν γνωστή έστω η ύπαρξη πάρα πολλών συνθέσεων που ανθολογούνται στους κώδικες και που ήταν παντελώς άγνωστες πριν; Ο κύριος Καραγκούνης ήδη αναφέρθηκε στην ανυπολόγιστης αξίας συμβολή του κ. Στάθη και της μνημειώδους εργασίας του στην καταλογογράφηση των μουσικών κωδίκων στη θεμελίωση του επιστημονικού κλάδου της Βυζαντινής Μουσικολογίας στη χώρα μας, αλλά στην πραγματικότητα και στο εξωτερικό. Πλέον οι υποψήφιοι διδάκτορες Βυζαντινής Μουσικολογίας και εκτός Ελλάδος αρχίζουν την έρευνά τους από τους καταλόγους χειρογράφων. Και πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά; Κατ' αρχήν, ο κατάλογος δίνει μια εποπτική θεώρηση της ιστορίας της Ψαλτικής Τέχνης. Παρέχει τη δυνατότητα συγκρότησης των corpus (σωμάτων) ομοειδών συνθέσεων ή των απάντων ποιημάτων ενός εκάστου μελοποιού. Διευκολύνει τη διασταύρωση πληροφοριών, τον έλεγχο ημερομηνιών, τη συλλογή βιογραφικών στοιχείων των μελουργών. Και άλλα πολλά "ων ουκ έστιν αριθμός". Χωρίς τους καταλόγους θα ήταν ακόμη πιο επίμοχθη και δυσχερής η επιστημονική μουσικολογική έρευνα. Θα έπρεπε ο κάθε ερευνητής να επαναλαμβάνει το έργο του κ. Στάθη, να ξεφυλλίζει δηλαδή χιλιάδες χειρόγραφα στην Ελλάδα και το εξωτερικό! Πράγμα βεβαίως αδύνατον.

Επανέρχομαι όμως στην ανάγκη ευκολώτερης πρόσβασης στα ίδια τα χειρόγραφα, που ορθώς και δικαίως διετύπωσε ο κ. Νικόλαος. Μακάρι να δημοσιευθούν τα χειρόγραφα! Μακάρι να εξηγηθούν όλες οι ανθολογούμενες σ' αυτά συνθέσεις στη Νέα Μέθοδο και να δημοσιευθούν κι αυτές. Μακάρι, εγώ λέω, να μεταγραφούν και στην πενταγραμμική σημειογραφία (όχι κατά τις μεθόδους των Μνημείων Βυζαντινής Μουσικής της Κοπεγχάγης, αλλά με γνώμονα και την προφορική παράδοση και τα νεώτερα πορίσματα της έρευνας), ώστε να γίνει ευρύτερα γνωστός ο μουσικός μας πολιτισμός και στους αμυήτους, ημεδαπούς τε και αλλοδαπούς (και όχι γιατί πρέπει να καταργήσουμε ή να θίξουμε το σοφό και επαρκέστατο σημειογραφικό μας σύστημα, μη γένοιτο!).

Πώς θα γίνουν όμως όλα αυτά; Δεν είναι απλά εκατοντάδες οι σελίδες μουσικού υλικού, είναι πολύ περισσότερες. 7.500 κώδικες σ' όλον τον κόσμο, ίσως και περισσότεροι, πολλοί από τους οποίους είναι ογκωδέστατοι. Ποιος θα κάτσει να πάρει έναν έναν να τον φωτογραφίσει, να τον ψηφιοποιήσει κτλ.; Πού θα βρεθούν τα κονδύλια; Ποιος οργανισμός ή εκδοτικός οίκος θα αναλάβει την έντυπη έκδοση χειρογράφων; Πόσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα ή το ενδιαφέρον περί τα ψαλτικά, ώστε να δώσουν τα 30 ή 40 ή 100 ή 200 ευρώ, για να αγοράσουν ένα εκδεδομένο χειρόγραφο και να συνεισφέρουν έτσι στην κάλυψη των οικονομικών απαιτήσεων παρόμοιων εγχειρημάτων;

Προσωπικά πιστεύω ότι πρέπει να είμαστε ευγνώμονες και να λέμε δόξα τω Θεώ για όσα έχουν γίνει μέχρι σήμερα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, λιγότερο από μισό αιώνα. Έχουμε καταλόγους, έχουμε Ανέμη, έχουμε Ψαλτολόγιον, έχουμε πανεπιστημιακές σπουδές, έχουμε διδακτορικά, έχουμε αλλεπάλληλες εκδόσεις μουσικών βιβλίων και ηχητικού υλικού, συναυλίες, συνέδρια και άλλα πολλά και καλά. Πολλοί οι συμβαλόντες, περισσότεροι οι καρπωσάμενοι. Κι ας συνεχίσουμε όλοι και να συμβάλλουμε και να καρπωνόμαστε!

Μένιος
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ κ. Καράνο,

σας ευχαριστώ για την παρέμβασή σας.
Δυστυχώς, ενώ οι περισσότεροι είμαστε έξω απο το χορό, επιμένουμε να τραγουδάμε στο "χαβά" μας...
Για άλλη μια φορά εφαρμόζεται το αγιογραφικό "καθένας που θα σας φονεύει, θα νομίζει ότι μ' αυτόν τον τρόπο προσφέρει λατρεία στο Θεό"...

Ο Δάσκαλος το 'πε σωστά:
Μετά από σαράντα χρόνια περιπλανήσεως στην ΕΡΗΜΟ, ήρθε η ώρα εισόδου στη... ΓΗ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΙΑΣ της Ψαλτικής Τέχνης.
Ελάχιστοι, όμως, από εκείνους που ξεκίνησαν από την "ΑΙΓΥΠΤΟ", θα πατήσουν το πόδι τους σ' αυτή.

Ας ελπίσουμε ότι η επόμενη γενιά θα αξιωθεί να διαβεί τον ΙΟΔΡΑΝΗ "αβρόχοις ποσί" και να ρίξει τα τείχη της ΙΕΡΙΧΟΥΣ "εν φωνή αλαλαγμού"...
"Ο έχων ώτα ακούειν, ακουέτω"...

ΚΧΚ

Υ.Γ.
Α... Δε φαντάζομαι να ρωτήσει κανείς, ποιος είναι αυτός ο Δάσκαλος... Ο "νοών νοείτω"...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Υ.Γ.
Α... Δε φαντάζομαι να ρωτήσει κανείς, ποιος είναι αυτός ο Δάσκαλος... Ο "νοών νοείτω"...

Εποφειλομένη ''τιμή προς τον διδάσκαλον...''

Δ.
 

N/A

Μέλος
Επόμενος προτιμότερο θα ήταν οι απόφοιτοι των σχολών μουσικολογίας να προσλαμβάνονται ως καθηγητές BM στα μουσικά λύκεια και γυμνάσια.
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Κατόπιν σοβαρών εξετάσεων του ΑΣΕΠ ειδικά για βυζαντινή, ισως...
ΚΧΚ
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Κατόπιν σοβαρών εξετάσεων του ΑΣΕΠ ειδικά για βυζαντινή, ισως...
ΚΧΚ

Άρα δλδ να μην μπαίνουν κατευθείαν από τις σχολές μουσικολογίας? ¨οποιος έχει ότι πτυχίο νάναι, μαθηματικός, φυσικός, γιατρός, θεολόγος, θα έχει πρόσβαση στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ?
 
Top