Τώρα έχουμε το παράδοξο (χρήση οξείας) από Πατριαρχικούς... Τί άλλο θα δούμε;;;
Πού είναι το παράδοξο;
Στη γραφή του Πέτρου και των μαθητών του δεν υπήρχε η οξεία;;; Μέσα στο Πατριαρχείο δεν δραστηριοποιήθηκαν αυτοί;;;
Μήπως, μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα (και μέχρι τον Ιάκωβο Ναυπλιώτη) δεν είχαμε μέσα στον πατριαρχικό ναό γνώστες της γραφής του Πέτρου;;;
Η ζώσα πατριαρχική παράδοση, έχει διασώσει την σωστή ενέργεια (όπου και όποτε αυτή ήταν ουσιαστική) και της οξείας και όλων των καταργημένων σημαδιών της προηγούμενης γραφής, τα οποία σημάδια στην πραγματικότητα πάλι αυτή την παράδοση προσπαθούσαν να αποτυπώσουν.
Από εκεί και πέρα, είναι γνωστό ότι ο ΠΝ ψάλλει τα μαθήματα αυτά από στήθους, όπως και οι περισσότεροι από τους έμπειρους και παραδοσιακούς ψάλτες. Οπότε είναι λάθος να προσπαθούμε να βρούμε το κείμενο από το οποίο ψάλλει, αφού στη θέση αυτή όλα τα κείμενα τον Πέτρο ερμηνεύουν (παρεμπιπτόντως στο Τριώδιό του ο Στανίτσας και στις δύο εκδοχές του μαθήματος, βάζει τη διατονική φθορά, όπως όλοι οι πατριαρχικοί το ψάλλουν).
Πρόκειται για διαφορετική προσέγγιση της διαστηματικής συμπεριφοράς του ήχου, και λανθασμένη, σε σχέση με την προφορική παράδοση στο Πατριαρχείο, η οποία είναι όμως και η σωστή καθώς ερμηνεύει ορθά (με την αδιάσπαστη συνέχεια που την διέκρινε) το κείμενο της γραφής του Πέτρου.