ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Μαίων
... ήταν αδελφός του Δίος Δίου (του πατέρα του Ησίοδος Ησίοδου ) και καταγόταν από τη Σμύρνη. Άλλες παραδόσεις τον θέλουν είτε γιο του Απελλή (να έρχεται στη Σμύρνη με τις Αμαζόνες και να παντρεύεται την Εύμητι ή την Υρνηθώ) είτε να είναι παππούς του Ομήρου (που στην περίπτωση αυτή, ήταν γιος του ποτάμιου θεού Μέλητα και μιας κόρης του Μαίονα).

Θέων
Θέων_ο_Σμυρναίος ο Σμυρναίος (2ος αι. μ.Χ.)· πλατωνικός φιλόσοφος και μαθηματικός. Γεννήθηκε και έζησε στη Σμύρνη (από όπου και το επώνυμό του) τον καιρό της βασιλείας του Αδριανού. Είναι ο συγγραφέας ενός έργου που ασχολείται με τις μαθηματικές επιστήμες (αριθμητική, γεωμετρία, στερεομετρία, αστρονομία και μουσική). Το έργο αυτό εκδόθηκε με το ελληνικό κείμενο και λατινική μετάφραση ...

Μίμνερμος
(περ. 629 π.Χ.-;) από τον Κολοφώνα ή τη Σμύρνη. Ελεγειακός ποιητής και μουσικός, γνωστός και ως έξοχος αυλητής. Κατά τον ιαμβικό ποιητή Ιππώνακτα (Πλούτ. 1133F, 8), ο Μίμνερμος ήταν εκτελεστής του αυλητικού νόμου κραδία (βλ. λ. κραδίας κραδίας νόμος ), πράγμα μάλλον αμφισβητούμενο. Ο Μίμνερμος επονομάστηκε Λιγυαστάδης για τη μελωδικότητα και τη γλυκύτητα της εκτέλεσής του (" εμμελής εμμελές ...

Μίμνερμος ο Κολοφώνιος
Αρχαίος ελεγειακός ποιητής και έξοχος μουσικός, με ακμή περί το 632-600 π.Χ. Πιθανώς να γεννήθηκε στη Σμύρνη από γονείς Κολοφώνιους, γιατί σε κάποια ελεγεία του εξυμνεί τον ηρωϊσμό των Σμυρναίων που εκδίωξαν τους κατακτητές Λυδούς. Σε άλλη ελεγεία (απ. 14) υμνεί την ανδρεία ("& 7936;γήνορα θυμόν") κάποιου Σμυρναίου πολεμιστή, που αγωνίζεται στην πεδιάδα του Έρμου εναντίον των ...

Όμηρος και «Ομηρικό Ζήτημα»
... 13.000 στίχοι) δεν γνωρίζουμε τίποτα. Ήταν ή δεν ήταν υπαρκτό πρόσωπο; κι αν ήταν, πότε και πού έζησε; Το κυριότερο: τί ακριβώς έγραψε; Η Παράδοση τον θέλει τυφλό ραψωδό στη Χίο ή στη Σμύρνη ή στη Σάμο, κ.λπ. (7 πόλεις ερίζουν περί αυτού...). Πιο εύλογη φαίνεται η άποψη πως τα Ομηρικά έπη δημιουργήθηκαν μέσα στο πλήρωμα του χρόνου με τρόπο «λαϊκό»· άρχισαν δηλαδή να σχηματίζονται την ίδια Εποχή ...
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Θράσυλλος ο Φλιάσιος
(;)· συνθέτης άγνωστης εποχής. Αναφέρεται από τον Πλούταρχο (Περί μουσ. 1137F, 21), μαζί με τον Τυρταίο από τη Μαντινεία (βλ. Τυρταίος 2) και τον Ανδρέα τον Κορίνθιο, ως παράδειγμα συνθέτη που κρατούσε την αρχαία παράδοση και απέφευγε το χρωματικόν γένος, τις μετατροπίες, τη χρήση πολλών χορδών και άλλες καινοτομίες στη ρυθμοποιία, στη μελοποιία και στην ερμηνεία.



Θράσυλλος ο Φλιάσιος
(;)· συνθέτης άγνωστης εποχής. Αναφέρεται από τον Πλούταρχο (Περί μουσ. 1137F, 21), μαζί με τον Τυρταίο από τη Μαντινεία (βλ. Τυρταίος 2) και τον Ανδρέα τον Κορίνθιο, ως παράδειγμα συνθέτη που κρατούσε την αρχαία παράδοση και απέφευγε το χρωματικόν γένος, τις μετατροπίες, τη χρήση πολλών χορδών και άλλες καινοτομίες στη ρυθμοποιία, στη μελοποιία και στην ερμηνεία.

Συναυλία
καταρχήν η ταυτόχρονη εκτέλεση αυλητών· συμφωνία αυλητών. Πολυδ. (IV, 83): "Αθήνησι δε και συναυλία τις εκαλείτο συμφωνία τις αυλητών, εν Παναθηναίοις συναυλούντων" (στην Αθήνα συναυλία ονομαζόταν μια [σύμφωνη] εκτέλεση αυλητών, που έπαιζαν μαζί στα Παναθήναια). Ο Σήμος ο Δήλιος, στο πρώτο βιβλίο του έργου του Ιστορία της Δήλου (Αθήν. ΙΔ', 618Α, 9), ορίζει τη συναυλία ως ένα σύμφωνο αγώνα αυλού και ρυθμού, χωρίς λόγια από τον εκτελεστή. Αλλά ο όρος χρησιμοποιούνταν γενικά με τη σημασία: (α) ενός ντουέτου αυλών, δηλ. της ταυτόχρονης εκτέλεσης από δύο αυλητές. Η εκτέλεση με δίαυλο θεωρούνταν συναυλία· (β) ενός ντουέτου κιθάρας και αυλού ή εκτέλεσης δύο οργάνων, ενός αυλού και οποιουδήποτε άλλου οργάνου. Μια παραλλαγή αυτού του δεύτερου ήταν η έναυλος κιθάρισις (σόλο κιθάρας με συνοδεία αυλού). Στη δεύτερη περίπτωση, το έγχορδο όργανο, συνήθως κιθάρα, έπαιζε το κύριο μέρος, ενώ ο αυλός συνόδευε (ίσως με μια διακοσμητική γραμμή). Πρβ. ετεροφωνία. Φαίνεται ότι η συναυλία στην αρχική της μορφή είχε πολύ παλαιά καταγωγή και, κατά την παράδοση, εφευρέθηκε από τον Όλυμπο. Η συναυλία ως σόλο κιθάρας με συνοδεία αυλού εισάγεται από τη σχολή του Επίγονου. (Βλ. λ. έναυλος κιθάρισις.) Η λέξη σύναυλος σήμαινε σε συμφωνία με τον αυλό, αλλά επίσης σε συμφωνία με τη φωνή ή μ' ένα όργανο. Το ρήμα συναυλώ σήμαινε παίζω μαζί (σε συμφωνία) με αυλό· επίσης, συνοδεύω με αυλό. Στον Αθήναιο (ΙΔ', 617, 8) αναφέρεται με τη δεύτερη σημασία του: "Πρατίνας δε ο Φλιάσιος... αγανακτήσας επί τω τους αυλητάς μή συναυλείν τοις χοροίς, καθάπερ ήν πάτριον" (αλλά ο Πρατίνας ο Φλιάσιος... αγανάκτησε γιατί οι αυλητές δε συνόδευαν τους χορούς [χορωδίες], με τον παραδοσιακό τρόπο).
Βλ. τα λ. προσαύλημα και προσαύλησις.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Φλιασία

Η Αρχαία Φλιασία βρίσκεται 5 χλμ. δυτικά της Αρχαίας Νεμέας και θεωρείτο σημαντικό φιλοσοφικό κέντρο της αρχαιότητας.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ίων ο Χίος
Αρχαίος λυρικός ποιητής, συνθέτης και κιθαρωδός του 5ου π.Χ. αι. Σύγχρονος και φίλος του Σοφοκλή. Κατά τον Κλεονίδη, έπαιζε ενδεκάχορδη λύρα (βλ. και ενδεκάχορδον). Έτσι τεκμαίρεται ότι πρόσθεσε στη λύρα την 11η χορδή της (το οξύ σολ). Έγραψε ύμνους, ελεγείες, διθυράμβους, κ.λπ., εισάγοντας πιθανότατα στην κιθάρα (λύρα) και τη 12η χορδή της. Παραθέτουμε στίχους του (σε μετάφραση Σίμου Μενάρδου) : «Του βασιλιά μας του καλού πατέρα μας σπολλάτη! Τώρ’ ας γυρίζουν τα παιδιά να μας κερνούν κρασί μέσ’ στα ποτήρια τ’ αργυρά· κι όποιος τα θεία φυλάττει ας κάμει κι αγνή πρόποση στην κούπα τη χρυσή. Ας πίνουμε κι ας παίζουμε· καθένας ας πει κάτι· και το τραγούδι και ο χορός ας πάει ώς την αυγή· και όντινα σπίτι καρτερεί γυναίκα νια και αφράτη, εκείνος πρώτ’ απ’ όλους μας γερότερα θα πιεί».

Ενδεκάχορδον
... διεζευγμένο ": Πρβ. Πτολεμ. ΙΙ, 4 H ενδέκατη χορδή είχε προστεθεί από τον Τιμόθεος Τιμόθεο τον Μιλήσιο , τον περίφημο μουσικό και καινοτόμο του 5ου-4ου αι. π.Χ. Ο Ίων Ίων ο Χίος είπε την ακόλουθη έκφραση: "ενδεκάχορδε λύρη δεκαβάμονα τάξιν έχουσα" (ενδεκάχορδη λύρα , με δέκα διαστήματα)· βλ. Bergk PLG ΙΙ, 253, απόσπ. 3. Category:Αρχαία Ελληνική Μουσική ...

Επτάτονος
... του επτάφθογγος και επτάχορδος . Ευριπ. (Ηρακλής 683-684): "παρά τε χέλυος επτατόνου μολπάν" (και όπου η επτάχορδη χέλυς ηχεί). Επίσης, βλ. Ίων Ίων ο Χίος (Bergk PLG ΙΙ, 253, απόσπ. 3), και λ. τετράγηρυς . Category:Αρχαία Ελληνική Μουσική Category:ΜΟ - οργανολογία

Σπονδείον
... που χρησιμοποιούνταν για την τέλεση των σπονδών. Στη μουσική: (α) τραγούδι που τραγουδιόταν ή οργανική μελωδία που παιζόταν μπροστά στο βωμό κατά τη σπονδή (πρβ. Πολυδ. IV, 79). Κατά τον Μέναιχμο, ο Δίων ο Χίος ήταν ο πρώτος που έπαιξε το σπονδείο μέλος στην κιθάρα (Αθήν. ΙΔ', 638Α, 42· βλ. και Σέξτος Εμπειρ. VI, 8, με τον τίτλο επαυλείν). Σπονδείον αύλημα λεγόταν όταν παιζόταν ...

Τεχνίται Διονύσου
... Graecarum II, 458-459, αρ. 2619, 2620· δύο επιγραφές που ανακαλύφθηκαν η μία στην Αμμόχωστο, κοντά στη Σαλαμίνα, και η άλλη στα ερείπια της αρχαίας Πάφου, αντίστοιχα). 4. Θήβα, 5. Χίος, 6. Αλεξάνδρεια, 7. Πτολεμαΐδα, 8. Ν. Ιταλία κτλ. Βιβλιογραφία: Otto Luders, Die dionysischen Kunstler, Βερολίνο 1873, σσ. 200 (συμπλ. 149-200)· ...

Φιλόξενίδης ο Σίφνιος
... οποίων δημιούργησε το ρήμα "σιφνιάζειν" (από τον τόπο καταγωγής του δημιουργού τους). Παρόμοια σημασία είχε και το ρήμα "χιάζειν" (από τον τόπο καταγωγής του μουσικού Δημόκριτος_ο_Χίος Δημόκριτου του Χίου ). Οι πληροφορίες μας οφείλονται στον Μπετίνης_Πολυδεύκης Πολυδεύκη (ΙV, 65), ο οποίος γράφει "τ& 8056; μέντοι σιφνιάζειν κα& 8054; χιάζειν ...
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Καστοριών
ο Σολεύς· λυρικός ποιητής του 4ου αι. π.Χ. από τους Σόλους της Κύπρου. Έζησε στην Αθήνα επί άρχοντα Δημητρίου Φαληρέα (317-308 π.Χ;· βλ. Πάριο Χρονικό, έκδ. F. Jacoby, σ. 23, στ. 20).
Μερικά αποσπάσματα ποιημάτων του έχουν διασωθεί από τον Αθήναιο (Ι, 454F και IB', 542Ε)· ένα από αυτά απευθυνόταν στον Πάνα και ένα άλλο τραγουδιόταν από χορό (κατά την πομπή των Διονυσίων) προς τιμήν του Δημ. Φαληρέα, τον οποίον ο Καστορίων αποκαλεί ηλιόμορφο σε ομορφιά: "εξόχως δ' ευγενέτας ηλιόμορφος ζαθέοισ' άρχων σε τιμαίσι γεραίρειν" (ο άρχοντας, ευγενέστατος, ηλιόμορφος σε ομορφιά, σε γιορτάζει με θεϊκές τιμές).
Βλ. Bergk PLG III, 634-636· Diehl Anth. Lyr. Gr. 260-261· Page PMG 447, απόσπ. 845.

Ασκληπίεια
έτσι ονομάζονταν οι γιορτές προς τιμήν του Ασκληπιού. Γίνονταν στην Αθήνα, την Κώ, την Πέργαμο, τη Λάμψακο, την Άγκυρα, την Κάρπαθο, τη Νίκαια, την Τύρο, τη Λαοδίκεια, τη Ροδιόπολη, τους Σόλους και αλλού. Όμως η επιφανέστερη από όλες τις αρχαίες σχετικές γιορτές ήταν τα πεντετηρικά Μεγάλα Ασκληπίεια στην Επίδαυρο, που διαρκούσαν 7 μέρες και τελούνταν "μετ& 8048; & 7952;ννέα & 7969;μέρας τ& 8182; ...
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Κηφισόδοτος
(4ος αι. π.Χ.)· Αθηναίος κιθαριστής· γεννήθηκε στις Αχαρνές Αττικής. Αναφέρεται στον Αθήναιο (Δ', 131Β, 7) ανάμεσα στους βιρτουόζους που προσκλήθηκαν στο υπερβολικό και ματαιόδοξο συμπόσιο, που οργάνωσε ο βασιλιάς της Θράκης Κότυς με την ευκαιρία των γάμων της κόρης του με τον Αθηναίο ρήτορα και στρατηγό Ιφικράτη. Καμιά άλλη λεπτομέρεια για τη ζωή του δεν είναι γνωστή, εκτός από το ότι ήταν μια εξέχουσα μορφή της Σχολής του Στρατόνικου. Βλ. Dinse Antig. Theb. 13· και λ. Αντιγενίδας.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Οι Αχαρνές ήταν ένας από τους αρχαίους δήμους της Αττικής, υπό την ονομασία Αχαρναί, που ανήκε στην Οινηίδα φυλή. Οι κάτοικοι του ήταν καρβουνιάρηδες και μάλιστα αυτό ήταν το θέμα στην κωμωδία του Αριστοφάνη Αχαρνείς, η οποία διδάχθηκε το 425 π.Χ.[1]. Σήμερα αποτελούν μεγάλη Πόλη της Ανατολικής Αττικής, βόρεια των Αθηνών, με έδρα το Μενίδι.
 

Attachments

  • DimosAcharnon.jpg
    14.2 KB · Views: 1

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Λάσος
ο Ερμιονεύς γεννήθηκε το 548/545 περίπου π.Χ. (κατά την 58η Ολυμπιάδα αναφέρει η Σούδα) στην Ερμιόνη της Αχαΐας. Σημαντική μορφή στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής μουσικής και σοφιστής μεγάλης φήμης. Κατά τον Διογένη Λαέρτιο (Α', Ι, 42), ο Έρμιππος στο έργο του Περί των σοφών αναγνωρίζει 17, μαζί και τον Λάσο. Η Σούδα, από την άλλη, αναφέρει ότι μερικοί τον κατέτασσαν στους επτά σοφούς αντί του Περίανδρου. Η Σούδα λέει ακόμα ότι ο Λάσος υπήρξε ο πρώτος που έγραψε βιβλίο για τη μουσική ("Πρώτος δε ούτος περί μουσικής λόγον έγραψε")· το βιβλίο αυτό χάθηκε, το σχέδιό του όμως διασώθηκε από τον Martianus Capella (βιβλ. IX, 936 [317C], έκδ. Α. Dick, 1969). Ο Λάσος υπήρξε αντίπαλος του Σιμωνίδη και δάσκαλος του Πινδάρου. Θεωρείται ως ένας από τους κύριους καινοτόμους της μουσικής με σημαντική επίδραση· ανάμεσα στους διαδόχους του αναφέρονται ο Ερατοκλής, ο Αγήνωρ και ο Πυθαγόρας ο Ζακύνθιος. Μερικοί γραμματικοί του απέδιδαν τη δημιουργία του αττικού διθύραμβου· μέσω του Ιππάρχου πέτυχε να επιβάλει την εισαγωγή του διθύραμβου στους μουσικούς διαγωνισμούς. Πλούτισε την οργανική (αυλητική) συνοδεία του διθύραμβου προσθέτοντας διακοσμήσεις, με τη χρήση πιο πολλών και χωρισμένων με πηδήματα φθόγγων (Πλούτ. Περί μουσ. 1141C, 29: "πλείοσί τε φθόγγοις και διερριμμένοις χρησάμενος").
Ο Λάσος, όπως και μερικοί της Σχολής του Επίγονου, πίστευαν πως ο ήχος είχε πλάτος, μια άποψη που επικρίθηκε από τον Αριστόξενο ως λαθεμένη (Αρμον. Ι, 3, 23 Mb). Ενδιαφέρθηκε για τα προβλήματα ακουστικής και έκανε πειράματα με τον Ίππασο τον Μεταποντίνο· μερικοί του αποδίδουν ακόμα και την ανακάλυψη ότι οι δονήσεις είναι αιτία παραγωγής του ήχου (βλ. λ. Αρχύτας (1)). Ενδιαφερόμενος πάντα για την εκλέπτυνση της ποσότητας του τόνου, συνέθεσε ποιήματα, στα οποία απέφυγε το γράμμα Σ ως τραχύ· τέτοιος ήταν ένας ύμνος του στη Δήμητρα που ήταν "άσιγμος". Ο Αθήναιος διέσωσε τρεις στίχους του ύμνου αυτού, στον οποίο πραγματικά δεν υπάρχει Σ (ΙΔ', 624E-F, 19):
Δάματρα μέλπω Κόραν τε Κλυμένοι άλοχον, μελιβόαν ύμνον αναγνέων Αιολίδ' ανά βαρύβρομον αρμονίαν
(Υμνώ τη Δήμητρα και την Κόρη [Περσεφόνη], γυναίκα του Πλούτωνα, υψώνοντας προς αυτές έναν γλυκύφθογγο ύμνο στη βαρύτονη αιολική αρμονία).
Βλ. Bergk PLG III, 376-377, 4 απόσπ.· Page PMG 364-366, απόσπ. 702-706.

Επικλής
Κιθαριστής από την Ερμιόνη. Κατά τον Πλούταρχο, ήταν δάσκαλος του Θεμιστοκλή ("Θεμιστοκλής" 5).


Θεόπομπος
Αυλητής του 3ου π.Χ. αι., καταγόμενος από την Ερμιόνη. Αναφέρεται από τον Αθήναιο.

Κηδείδης
(5ος π.Χ. αι.). Αθηναίος διθυραμβοποιός, για τον οποίο ο Αριστοφάνης παρατηρεί ότι τα ποιήματά του διδάσκονταν στα αθηναϊκά σχολεία. Ο Φώτιος τον συγχέει με άλλο ομότεχνό του, ονομαζόμενο ίσως Κυδία (από την Ερμιόνη).

Απόλλων
... τον θεό προστάτη της οικίας. Όλβιος («ευτυχής»): Επίθετο του θεού στην '''''Παλατινή Ανθολογία''''' (''ΙΧ, 525''), στην οποία ονομάζεται επίσης Ολβιεργός. Όριος: Επίκληση στην Ερμιόνη, όπου υπήρχε ναός και άγαλμα του θεού (''Παυσανίας Β' 35,2''). Ορχηστής: επίθετο του Απόλλωνα, ως θεού της όρχησης: «ορχήστ' αγλαϊας ανάσσων ευρυφάρετρ΄ Απολλον» ...
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Μελάμπους
ο Κεφαλλήν (7ος προς 6ο αι. π.Χ.) κιθαρωδός από την Κεφαλληνία. Διαγωνίστηκε στα Πύθια στους Δελφούς το 586 π.Χ. και κέρδισε το πρώτο βραβείο για την κιθαρωδική, ενώ νικητές στην αυλωδική και στην αυλητική ήταν ο Εχέμβροτος και ο Σακάδας, αντίστοιχα (Παυσανίας Ι', 7, 4).
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Μεσομήδης
Κρητικός λυρικός ποιητής και συνθέτης του 2ου αι. μ.Χ. Έζησε κατά τη βασιλεία του αυτοκράτορα Αδριανού (117-138 μ.Χ.), ο οποίος τον είχε υπό φιλική εύνοια. Η Σούδα σ' ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα λέει ότι ο Μεσομήδης έγραψε ένα εγκώμιο για τον Αντίνοο και διάφορα άλλα μέλη. Το όνομα του Μεσομήδη έχει αναφερθεί από πολλούς μελετητές σχετικά με τη σύνθεση των τριών Ύμνων (στη Μούσα Καλλιόπη, στον Ηλιο και στη Νέμεση), που πρώτος δημοσίευσε ο Vincenzo Galilei, πατέρας του μεγάλου αστρονόμου, στο βιβλίο του Dialogo della Musica antica e della moderna (Φλωρεντία 1581, σ. 97). Στον Μεσομήδη αποδίδεται αναντίρρητα η σύνθεση του Ύμνου στη Νέμεση και, από ορισμένους, πιθανώς και του Ύμνου στον Ήλιο . Για μερικούς μελετητές ήταν ο συνθέτης και των τριών· ανάμεσα σε αυτούς ο Th. Reinach, ο οποίος υποστηρίζει την άποψη αυτή έμμεσα σε μια διάλεξή του (Conference sur la musique grecque et l' hymne a Apollon, σ. 8): "Αυτοί οι ύμνοι, λέει, διαφυλαγμένοι σε πολλά χειρόγραφα, αποδίδονται σε δύο συνθέτες, τον Διονύσιο, του οποίου η ύπαρξη αμφισβητείται σήμερα, και τον Μεσομήδη, που είχε αρκετά μεγάλη φήμη". Στο βιβλίο του La mus. gr. (σσ. 196, 199) ο Reinach αποδίδει στον Μεσομήδη μόνο τους δύο τελευταίους.
Βλ. γι' αυτό το θέμα στο λήμμα λείψανα ελληνικής μουσικής (αρ. 8-10), όπου συζητείται αρκετά λεπτομερειακά. Επίσης, W. Vetter, στην Pauly RE τόμ. 29, στ. 1103. Konstantin Horna, Die Hymnen des Mesomedes (Βιέννη και Λιψία 1928· Akad. der Wissenschaften in Wien, Band 207, Abh. 1· σχ. 8ο, σσ. 40). Guido Martelotti, Mesomede (Ρώμη 1929· Scuola di Filologia Classica dell' Universita di Roma· 8o, σσ. 47).

Ορσίτης
κρητικός πολεμικός χορός που αναφέρεται στον Αθήναιο (ΙΔ', 629C, 26· βλ. το κείμενο στο λ. επικρήδιος). Μερικοί συγγραφείς πιστεύουν ότι και οι δύο χοροί ορσίτης και επικρήδιος είναι διαφορετικά ονόματα του ίδιου χορού. Τίποτε δεν είναι γνωστό για το χαρακτήρα του.

Πρύλις
(θηλ.)· είδος πολεμικού χορού· κρητικός πυρρίχιος· χορευόταν με οπλισμό. Καλλίμαχος Ύμνος στον Δία (51): "Κουρήτες σε περί πρύλιν ωρχήσαντο" (οι Κουρήτες χόρεψαν τον πολεμικό χορό γύρω σου). Σύμφωνα με μερικές πηγές, η πυρρίχη ονομαζόταν πρύλις από τους Κυπρίους (Αριστοτ. απόσπ. 519 στα Schol. Pind. Carm. του Α. Β. Drachmann, II, 52· FHG ΙΙ, 166, απόσπ. 205 και σ. 182, απόσπ. 257α).

Πρύλις
(θηλ.)· είδος πολεμικού χορού· κρητικός πυρρίχιος· χορευόταν με οπλισμό. Καλλίμαχος Ύμνος στον Δία (51): "Κουρήτες σε περί πρύλιν ωρχήσαντο" (οι Κουρήτες χόρεψαν τον πολεμικό χορό γύρω σου). Σύμφωνα με μερικές πηγές, η πυρρίχη ονομαζόταν πρύλις από τους Κυπρίους (Αριστοτ. απόσπ. 519 στα Schol. Pind. Carm. του Α. Β. Drachmann, II, 52· FHG ΙΙ, 166, απόσπ. 205 και σ. 182, απόσπ. 257α).

Απόλλων
... λατρεία του Απόλλωνα επιταχθείσα από τον Διόνυσο. Δονάκτας: Επίθετο του θεού ως εφευρέτη του '''''δόνακος''''' (''ποιμενικού αυλού''). Δρομαίος: Επίκληση στην Κρήτη και στη Σπάρτη (''ταύτιση με ''"Κάρνειο"). Το επίθετο προέρχεται από τους πρώτους (''μυθικούς'') Ολυμπιακούς Αγώνες, που καθιέρωσε ο Δίας για να γιορτάσει την έκπτωση του Κρόνου. Τότε ...

Απόλλων
... λατρεία του Απόλλωνα επιταχθείσα από τον Διόνυσο. Δονάκτας: Επίθετο του θεού ως εφευρέτη του '''''δόνακος''''' (''ποιμενικού αυλού''). Δρομαίος: Επίκληση στην Κρήτη και στη Σπάρτη (''ταύτιση με ''"Κάρνειο"). Το επίθετο προέρχεται από τους πρώτους (''μυθικούς'') Ολυμπιακούς Αγώνες, που καθιέρωσε ο Δίας για να γιορτάσει την έκπτωση του Κρόνου. Τότε ...

Γέρανος
(α) χορός που τον εφεύρε, σύμφωνα με μια παράδοση, ο Θησέας· τον χόρεψε για πρώτη φορά στη Δήλο μαζί με τους επτά νέους και τις επτά νέες που έσωσε από τον Μινώταυρο στην Κρήτη. Οι κινήσεις του χορού επιζητούσαν να εκφράσουν τους πολύπλοκους ελιγμούς που οδηγούσαν μέσα από το λαβύρινθο προς τα έξω. Ο Πολυδεύκης (IV, 101) γράφει: "συνήθιζαν να χορεύουν το γέρανο πολλοί μαζί, με τον ένα χορευτή πίσω από τον άλλο σε μια σειρά· τα άκρα της σειράς σε κάθε πλευρά τα κρατούσαν οι κορυφαίοι γύρω από τον Θησέα και [χόρευαν το γέρανο] πρώτα γύρω από τον Δήλιο βωμό, μιμούμενοι την έξοδο από το λαβύρινθο". Ο αρχηγός (κορυφαίος) του γέρανου λεγόταν γερανουλκός· Ησ.: "ο του χορού του εν Δήλω γερανουλκός".
(β) γέρανος (και γερανός) λεγόταν ο χορός που απομιμούνταν το πέταγμα των γερανών σε σειρά· πρβ. Λουκ. Περί ορχ. 34.

Εμβατήριον
μέλος· (α) εμβατήριο· τραγούδι που συνόδευε και ρύθμιζε το βήμα των στρατιωτών. Φαίνεται πως η μελωδία παιζόταν στον αυλό, ενώ τα λόγια τα απάγγελλαν· το ρυθμό τον κρατούσαν οι στρατιώτες με το βηματισμό τους. Ονομαζόταν επίσης και ενόπλιον μέλος. Περίφημα εμβατήρια ήταν του Τυρταίου στη Σπάρτη (και γενικά άλλα στη Λακωνία) και του Ίβυκου στην Κρήτη. Καθώς λέει ο Αθήναιος (ΙΔ', 630F, 29): "οι Σπαρτιάτες (οι Λάκωνες) είναι πολεμικοί και τα παιδιά τους υιοθετούν τα εμβατήρια μέλη, που λέγονται και ενόπλια. Και οι Λάκωνες οι ίδιοι στους πολέμους απαγγέλλουν "από μνήμης" τα ποιήματα του Τυρταίου, καθώς προχωρούν ρυθμικά". Εμβατήριο μέλος λεγόταν και η μελωδία που παιζόταν στον αυλό· Ησ.: "είδος αυλήματος". Βλ. λ. καστόριον μέλος. (β) εμβατήριος ρυθμός· ο ρυθμός των εμβατηρίων μελών, βασισμένος σε αναπαιστικούς πόδες. Ο Πλούταρχος (Λακωνικά αποφθέγματα 238Β, 16) γράφει: "και οι εμβατήριοι ρυθμοί προτρέπουν (παρακινούν) προς ανδρεία, θάρρος και περιφρόνηση του θανάτου· τους χρησιμοποιούσαν και στους χορούς με συνοδεία αυλού, διεγείροντας τους πολεμιστές". (γ) εμβατήριοι κινήσεις· είδος πολεμικού χορού.

Ενόπλιος
(α) ενόπλιος ρυθμός· πολεμικός (ή στρατιωτικός) ρυθμός· ρυθμός πολεμικών μελωδιών. Ο Ξενοφών (Κύρου Ανάβ. VI, Ι, 11) γράφει: "Μετά από αυτό [το χορό καρπαία] οι Μαντινείς και μερικοί από τους Αρκάδες σηκώθηκαν απάνω οπλισμένοι όσο καλύτερα μπορούσαν, και τραγούδησαν στον ενόπλιο ρυθμό που έπαιζε ο αυλός, και τραγούδησαν παιάνες και χόρεψαν, όπως στις πομπές προς τιμήν θεών"· πρβ. λ. πους. (β) ενόπλιος όρχησις· πολεμικός χορός που χορευόταν στον ενόπλιο ρυθμό. Η ενόπλιος όρχησις λεγόταν και κουρητική, από τους Κουρήτες, που τη χόρευαν στην Κρήτη. Δίων Χρυσ. Περί βασιλείας (ΙΙ Β, 61): "την ενόπλιον κουρητικήν, ήπερ ήν επιχώριος τοις Κρησί". (γ) ενόπλιον μέλος· πολεμική (στρατιωτική) μελωδία. (δ) ενόπλιος νόμος· αυλητικός νόμος· σόλο αυλού με χαρακτήρα παρορμητικό προς πόλεμο, συνδυασμένο συνήθως με χορό. Ο Επίχαρμος στις Μούσες του λέει πως η Αθηνά έπαιζε στον αυλό τον ενόπλιο νόμο στους Διόσκουρους ("και την Αθηνάν δέ, φησίν Επίχαρμος εν Μούσαις, επαυλήσαι τοις Διοσκούροις τον ενόπλιον"· Αθήν Δ', 184F, 84).

Όρχησις
... με μια πανάρχαιη παράδοση, η Ρέα, μητέρα των ολύμπιων θεών, ήταν η πρώτη που μαγεύτηκε από αυτή την τέχνη· εκείνη με τη σειρά της δίδαξε το χορό στους ιερείς της, τους Κουρήτες στην Κρήτη και τους Κορύβαντες στη Φρυγία. Στα ομηρικά χρόνια το τραγούδι και ο χορός ήταν απαραίτητα στοιχεία κάθε θρησκευτικής τελετής και κάθε εθνικής ή κοινωνικής γιορτής. Ακόμη και στα μυστήρια, ο χορός ήταν ένα μέσο ...

Οσχοφορικά άσματα
Τραγουδιόνταν στην Αρχαιότητα από νεαρούς Αθηναίους κατά τη γιορτή των Οσχοφορίων (ή Ωσχοφορίων), που σύμφωνα με την παράδοση θεσμοθετήθηκε από τον Θησέα. Κατά τη διάρκεια της εορτής (που αποτελούσε πρόλογο στον τρύγο) σχηματιζόταν μεγάλη πομπή (από το ιερό του Διονύσου ώς το Φαληρικό ιερό της Σκιράδος Αθηνάς) με επικεφαλής 20 «αμφιθαλείς» (οι οποίοι δηλαδή είχαν και τους 2 γονείς στη ζωή) αρχοντογεννημένους (τους «οσχοφόρους») που κρατούσαν "όσχους" (δηλαδή αμπελόβεργες κατάφορτες σταφύλια). Πίσω τους έρχονταν 7 νέοι, σε ανάμνηση των θυμάτων που στέλνονταν κάθε χρόνο στην Κρήτη, ως βορά στον Μινώταυρο. Ακολουθούσαν οι «δειπνοφόρες», δηλαδή οι μητέρες των «οσχοφόρων» που μετέφεραν τρόφιμα σε ανάμνηση των μητέρων που συνόδευαν τα παιδιά τους ώς τη μοιραία τριήρη που τα μετέφερε στον Λαβύρινθο. Η "χορωδία" εκτελούσε επίσης και διάφορες ορχήσεις. Στις παρεπόμενες θυσίες γινόταν στέψη του κηρυκείου (του κήρυκα) και, όπως μας λέει ο [[Πλούταρχος|Πλούταρχος]] ("Θησεύς", 22). οι παριστάμενοι έψαλλαν "ἐλελεῦ, ἰού, ἰού".

Ούπιγγος νόμος
... ) κατά τους τοκετούς, προς τιμήν της Αρτέμιδος. Προέρχεται από το «ούπις», που είναι επίθετο αποδιδόμενο στη θεά ως προστάτιδα των επιτόκων. Η ωδή (και οι σχετικοί ύμνοι, καλούμενοι "ούπιγγες") συνηθίζονταν κυρίως στη Σπάρτη, την Έφεσο, την Κρήτη και τη Θράκη.
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Μίδας Ακραγαντίνος
(6ος-5ος π.Χ. αι.). Αρχαίος αυλητής που έμεινε αθάνατος, όχι τόσο επειδή νίκησε σε αγώνα αυλού στα 24α και τα 25α Πύθια (490 και 486 π.Χ.) αλλά γιατί η 1η από αυτές τις νίκες του υμνήθηκε από τον Πίνδαρο (στον 12ο Πυθιόνικο, τον μοναδικό του Επίνικο ύμνο για μουσικό...). Αναφέρεται επίσης ότι ο Μίδας νίκησε και σε Παναθήναια.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Νικόμαχος
ο Γερασηνός (2ος αι. μ.Χ.)· Πυθαγόρειος μαθηματικός και θεωρητικός της μουσικής· γεννήθηκε στην πόλη Γέρασα της Συρίας από όπου και το επώνυμο του Γερασηνός. Έγραψε ένα βιβλίο με τον τίτλο Αρμονικής Εγχειρίδιον (ή Αρμονικόν Εγχειρίδιον), στο οποίο εκθέτει και διασαφηνίζει, τις πυθαγόρειες αρχές πάνω στη μουσική. Το ελληνικό κείμενο του Εγχειριδίου πρωτοεκδόθηκε από τον Johannes Meursius στο έργο του Auctores veteris musices antiquissimi (Leyden, έκδ. Elzevir, 1616), μαζί με τα Αρμονικά Στοιχεία του Αριστόξενου και την Εισαγωγή Μουσική του Αλύπιου. Η επόμενη έκδοση του ελληνικού κειμένου με λατινική μετάφραση έγινε από τον Marcus Meibom στο σημαντικότατο έργο του Antiquae musicae auctores septem, graece et latine (Άμστερνταμ 1652, τόμ. Ι, iii, σσ. 1-28), με τον τίτλο Νικόμαχου Γερασηνού Πυθαγορικού Αρμονικής Εγχειρίδιον. Τρίτη έκδοση, που περιλαμβάνει τη λατινική μετάφραση του Meibom, στην πλήρη έκδοση των έργων του Meursius από τον Lami (Φλωρεντία 1745, τόμ. VI, σ. 123 κε.). Και ο Carl v. Jan περιέλαβε το ελληνικό κείμενο του Εγχειριδίου στο Musici scriptores Graeci (Λιψία 1895, T., τόμ. V, σσ. 236-265, με τον τίτλο Νικόμαχου Πυθαγορείου Γερασηνού αρμονικόν εγχειρίδιον υπαγορευθέν εξ υπογύου [πρόχειρα] κατά το παλαιόν). Και στις δύο εκδόσεις, του Meibom και του Jan, υπάρχουν και μερικά αποσπάσματα (Εκλογές), που θεωρείται ότι αποτελούν το Δεύτερο Βιβλίο του Εγχειριδίου (του αυτού Νικόμαχου, Excerpta ex Nicomacho· Mb 29-41, C.v.J. 226-282). Ο Ch.-Em. Ruelle στην έκδοσή του Collection des auteurs grecs relatifs a la musique (τόμ. II, Nicomaque de Gerase, Manuel d'Harmonique, Παρίσι 1881, σσ. 9-40) δημοσίευσε μια γαλλική μετάφραση με βάση το κείμενο Meibom, με εισαγωγικό σημείωμα (σσ. 1-8) και σχόλια. Ο Ruelle περιέλαβε σε αυτή την έκδοση (σσ. 41-55) τη μετάφραση έξι αποσπασμάτων, το σύνολο των οποίων, κατά τη γνώμη του, αποτελούν το υποτιθέμενο Δεύτερο Βιβλίο του Εγχειριδίου. Φαίνεται πως, εκτός από το Εγχειρίδιο, ο Νικόμαχος έγραψε κι ένα βιβλίο Περί μουσικής σε αρκετούς τόμους, που χάθηκε (πρβ. Ευτόκιος Ασκαλωνίτης, Υπόμνημα στου Αρχιμήδη Περί σφαίρας και κυλίνδρου [Eutocii Askalonitae in Archimedes libros: De sphaera et cylindo· Βασιλεία 1544], στον Ruelle, σ. 2). Ο Ruelle πιθανολογεί ότι μερικά μέρη αυτού του έργου έχουν ίσως διασωθεί και είναι εκείνα που θεωρούνται το Δεύτερο Βιβλίο του Εγχειριδίου.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Γέρασα
 

Attachments

  • 250px-Jordan_location_map.svg.png
    20.2 KB · Views: 4
  • 96770161502598165.png
    54.6 KB · Views: 3
Last edited:
Top