A
andy
Guest
Εν συντομία:
1. Ισχυρίζεσαι δηλαδή, ότι ο διατονικός Ζω απέχει 2 τόνους βαρύτερα του Πα; Τότε πρόκειται για τον Ζω ύφεση, τη βάση δηλαδή του εναρμονίου Βαρέως.
Ο Διατονικός και ο Εναρμόνιος Βαρύς, έχουν την αυτήν βάση.
Ποια θεωρία το λέει αυτό κ. Ευάγγελε;
Η θεωρία λέει:
Ο Χρύσανθος (§ 362) λέει ότι το Ζω βρίσκεται ένα μείζονα και έναν ελάχιστο τόνο κάτω απ’ τον Πα.
Στην επόμενη παράγραφο, λέει ότι η κλίμαξ του εναρμονίου έχει Βου με δίεση (δηλαδή μείζονας τόνος το διάστημα Πα-Βου) και Ζω με ύφεση.
Επίσης (§ 271) δείχνει την κλίμακα του μακάμ Έβιτζ (κ’), όπου έχει τον Ζω στην διατονική του θέση και τον Κε με δίεση.
Στην επόμενη παράγραφο δείχνει την κλίμακα του μακάμ Ατζέμ Ασιράν (δ’ υποσημείωση) με Ζω ύφεση και Βου ύφεση.
Στον Χρύσανθο δεν δεχόμαστε τα διατονικά διαστήματα που παραθέτει, καθώς είναι πολύ μαλακά (έως ...), καμία σχέση δηλαδή με την μουσική πράξη.
Στην τελική, προσωπικά μου αρέσει ο Βου υψηλότερος, έως 10/9 κατά την ανάβαση και 800/729 κατά την κατάβαση, απόσταση απ’ τον Πα.
Όταν λοιπόν, στο μέλος «Τον Δεσπότην και Αρχιερέα» βάλουμε χρωματική φθορά του Β΄ στον Πα (όπως και έχει), τότε το μέλος θα αποκτήσει ποιότητα Β΄, αφού ο έχει βαρύνει και ο Γα οξυνθεί, έτσι ώστε Πα-Βου και Γα-Δι, ελάχιστοι τόνοι.
Ο Ζω πάντα στη θέση του, αφού τώρα θα λέγεται κατά την παραλαγή Βου. Μόνο το όνομά του αλλάζει, όχι η οξύτητά του.
Η διαφορά ακούγεται λίγο πριν το "ημών" που επί του Βου μπαίνει διατονική φθορά και τότε το μέλος αποκτά άκουσμα Α' Ήχου μέχρι τέλους.
2. Ο τριαδικός με τον τρίσημο δεν έχει καμία σχέση, κατά την εκτέλεση, πώς έβγαλες το συμπέρασμα ότι τα έχω μπερδέψει; Το βάλς είναι τρίσημος, το "Πού 'ν' το πού 'ν' το το δαχτυλίδι" τροχαίος, δηλαδή και τριαδικός και τρίσημος.
Παρ’ όλα αυτά (πρόσεξε τώρα), κάθε τριαδικός μπορεί να γραφεί σαν τρίσημος και κάθε τρίσημος σαν τριαδικός.
3. Το ότι είσαι 40 πού κολλάει; Άλλοι είναι 60 και ισχυρίζονται ότι ο Β΄ ήχος και ο πλ. Β΄ είναι ο ίδιος ήχος από άλλη βάση, ο μεν από Νη, ο δε από Πα. Παίζουν δε πιάνο, παροτρύνοντας τους μαθητές των να αγοράσουν ένα αρμόνιο για να μάθουν καλύτερα να … ψάλλουν.
Δεν έχει σημασία η ηλικία κ. Ευάγγελε, αλλά η γνώση.
Απλά, η γνώση στα 20 είναι καπνός, στα 30 ατμός, στα 40 νερό, στα 50 τζελ. Απ’ τα 60 και έπειτα, αν δεν έχει παραμείνει το μυαλό τζελ (κοινώς ζελές) τότε έρχεται η στερεή γνώση, (βλέπε Σουρλατζή για την ποιότητα εκτέλεσης των μελών, σε διάφορες ηλικίες).
Εγώ είμαι ακόμα στον ατμό, αλλά υγροποιούμαι σιγά σιγά.
4. Τα περί κλιτού τα αντιπαρέρχομαι τελείως, αφού ως μοναδική σου πηγή επικαλείσαι τον Βαμβουδάκη που το λέει κάπου σε κάποιο έργο του. Ε, και;
Ο Χρύσανθος πάλι, άλλα λέει: (§ 273) μακάμ Νισσαμπούρ (α’) με Βου δίεση και Ζω ύφεση.
Αν αφήσουμε τον Βου δίεση, που το διάστημα Πα-Βου είναι από επόγδοος μέχρι εφέβδομος τόνος, με τον Ζω σε ύφεση, δεν συνίσταται το 4χ του Άγια, αφού αυτός, εκτός από οξυμένο Κε κατά τι, θέλει και τον Ζω στην διατονική του θέση.
5. Τέλος, όσον αφορά το ψάλλειν του π. Νικολάου που ανέφερες, θα σου μιλήσω με ειλικρίνεια: Δεν μου αρέσει καθόλου το ψάλσιμο αυτό. Εκτός από πολύ αργό, έχει υπερβολικά πολλές αναλύσεις και μινυρίσματα που το κάνουν από κουραστικό έως βαρετό (Δεν κατάφερα να το ακούσω ολόκληρο). Τον τριαδικό επίσης τον εκτελεί χωρίς ρυθμό και χρόνο, κάνει δικά του, άσχετα με το κείμενο, κλπ. Παράδειγμα προς αποφυγή.
ΤΟ παράδειγμα προς μίμηση είναι εδώ και το ίδιο απ' τον επί 20ετία μαθητή του. Καλή ακρόαση.
6. Επειδή έχω ακούσει πολλές φορές τελευταία, γι' αυτόν τον άμοιρο τον Πλουσιδιανό και την περίφημη φράση του "Πάσα τριφωνίαν τον αυτόν ήχον ποιεί", θα σου πω κάτι απλό.
Λέει ο Πλουσιδιανός: "Πάσα τριφωνίαν τον αυτόν ήχον ποιεί".
Πού ακριβώς συμβαίνει αυτό; Στο σύστημα συνημμένων τετραχόρδων μόνο και όχι όπου εσύ νομίζεις.
Κι εγώ σου λέω το εξής: "Κάθε τετραφωνία τον αυτόν ήχον ποιεί".
Πού; Στο σύστημα συνημμένων πενταχόρδων, δηλαδή στον τροχό.
Τι ακριβώς σημαίνουν τα παραπάνω σε θεωρία και πράξη; (Η απάντηση αύριο, αν δεν το έχεις βρει μέχρι τότε )
Δεν είναι απλά μαθηματικά η μουσική, είναι γεμάτη διαφορικές εξισώσεις, κι εσύ κι εγώ και όλοι μας, φοιτάμε το πολύ μέχρι την Γ' γυμνασίου.
1. Ισχυρίζεσαι δηλαδή, ότι ο διατονικός Ζω απέχει 2 τόνους βαρύτερα του Πα; Τότε πρόκειται για τον Ζω ύφεση, τη βάση δηλαδή του εναρμονίου Βαρέως.
Ο Διατονικός και ο Εναρμόνιος Βαρύς, έχουν την αυτήν βάση.
Ποια θεωρία το λέει αυτό κ. Ευάγγελε;
Η θεωρία λέει:
Ο Χρύσανθος (§ 362) λέει ότι το Ζω βρίσκεται ένα μείζονα και έναν ελάχιστο τόνο κάτω απ’ τον Πα.
Στην επόμενη παράγραφο, λέει ότι η κλίμαξ του εναρμονίου έχει Βου με δίεση (δηλαδή μείζονας τόνος το διάστημα Πα-Βου) και Ζω με ύφεση.
Επίσης (§ 271) δείχνει την κλίμακα του μακάμ Έβιτζ (κ’), όπου έχει τον Ζω στην διατονική του θέση και τον Κε με δίεση.
Στην επόμενη παράγραφο δείχνει την κλίμακα του μακάμ Ατζέμ Ασιράν (δ’ υποσημείωση) με Ζω ύφεση και Βου ύφεση.
Στον Χρύσανθο δεν δεχόμαστε τα διατονικά διαστήματα που παραθέτει, καθώς είναι πολύ μαλακά (έως ...), καμία σχέση δηλαδή με την μουσική πράξη.
Στην τελική, προσωπικά μου αρέσει ο Βου υψηλότερος, έως 10/9 κατά την ανάβαση και 800/729 κατά την κατάβαση, απόσταση απ’ τον Πα.
Όταν λοιπόν, στο μέλος «Τον Δεσπότην και Αρχιερέα» βάλουμε χρωματική φθορά του Β΄ στον Πα (όπως και έχει), τότε το μέλος θα αποκτήσει ποιότητα Β΄, αφού ο έχει βαρύνει και ο Γα οξυνθεί, έτσι ώστε Πα-Βου και Γα-Δι, ελάχιστοι τόνοι.
Ο Ζω πάντα στη θέση του, αφού τώρα θα λέγεται κατά την παραλαγή Βου. Μόνο το όνομά του αλλάζει, όχι η οξύτητά του.
Η διαφορά ακούγεται λίγο πριν το "ημών" που επί του Βου μπαίνει διατονική φθορά και τότε το μέλος αποκτά άκουσμα Α' Ήχου μέχρι τέλους.
2. Ο τριαδικός με τον τρίσημο δεν έχει καμία σχέση, κατά την εκτέλεση, πώς έβγαλες το συμπέρασμα ότι τα έχω μπερδέψει; Το βάλς είναι τρίσημος, το "Πού 'ν' το πού 'ν' το το δαχτυλίδι" τροχαίος, δηλαδή και τριαδικός και τρίσημος.
Παρ’ όλα αυτά (πρόσεξε τώρα), κάθε τριαδικός μπορεί να γραφεί σαν τρίσημος και κάθε τρίσημος σαν τριαδικός.
3. Το ότι είσαι 40 πού κολλάει; Άλλοι είναι 60 και ισχυρίζονται ότι ο Β΄ ήχος και ο πλ. Β΄ είναι ο ίδιος ήχος από άλλη βάση, ο μεν από Νη, ο δε από Πα. Παίζουν δε πιάνο, παροτρύνοντας τους μαθητές των να αγοράσουν ένα αρμόνιο για να μάθουν καλύτερα να … ψάλλουν.
Δεν έχει σημασία η ηλικία κ. Ευάγγελε, αλλά η γνώση.
Απλά, η γνώση στα 20 είναι καπνός, στα 30 ατμός, στα 40 νερό, στα 50 τζελ. Απ’ τα 60 και έπειτα, αν δεν έχει παραμείνει το μυαλό τζελ (κοινώς ζελές) τότε έρχεται η στερεή γνώση, (βλέπε Σουρλατζή για την ποιότητα εκτέλεσης των μελών, σε διάφορες ηλικίες).
Εγώ είμαι ακόμα στον ατμό, αλλά υγροποιούμαι σιγά σιγά.
4. Τα περί κλιτού τα αντιπαρέρχομαι τελείως, αφού ως μοναδική σου πηγή επικαλείσαι τον Βαμβουδάκη που το λέει κάπου σε κάποιο έργο του. Ε, και;
Ο Χρύσανθος πάλι, άλλα λέει: (§ 273) μακάμ Νισσαμπούρ (α’) με Βου δίεση και Ζω ύφεση.
Αν αφήσουμε τον Βου δίεση, που το διάστημα Πα-Βου είναι από επόγδοος μέχρι εφέβδομος τόνος, με τον Ζω σε ύφεση, δεν συνίσταται το 4χ του Άγια, αφού αυτός, εκτός από οξυμένο Κε κατά τι, θέλει και τον Ζω στην διατονική του θέση.
5. Τέλος, όσον αφορά το ψάλλειν του π. Νικολάου που ανέφερες, θα σου μιλήσω με ειλικρίνεια: Δεν μου αρέσει καθόλου το ψάλσιμο αυτό. Εκτός από πολύ αργό, έχει υπερβολικά πολλές αναλύσεις και μινυρίσματα που το κάνουν από κουραστικό έως βαρετό (Δεν κατάφερα να το ακούσω ολόκληρο). Τον τριαδικό επίσης τον εκτελεί χωρίς ρυθμό και χρόνο, κάνει δικά του, άσχετα με το κείμενο, κλπ. Παράδειγμα προς αποφυγή.
ΤΟ παράδειγμα προς μίμηση είναι εδώ και το ίδιο απ' τον επί 20ετία μαθητή του. Καλή ακρόαση.
6. Επειδή έχω ακούσει πολλές φορές τελευταία, γι' αυτόν τον άμοιρο τον Πλουσιδιανό και την περίφημη φράση του "Πάσα τριφωνίαν τον αυτόν ήχον ποιεί", θα σου πω κάτι απλό.
Λέει ο Πλουσιδιανός: "Πάσα τριφωνίαν τον αυτόν ήχον ποιεί".
Πού ακριβώς συμβαίνει αυτό; Στο σύστημα συνημμένων τετραχόρδων μόνο και όχι όπου εσύ νομίζεις.
Κι εγώ σου λέω το εξής: "Κάθε τετραφωνία τον αυτόν ήχον ποιεί".
Πού; Στο σύστημα συνημμένων πενταχόρδων, δηλαδή στον τροχό.
Τι ακριβώς σημαίνουν τα παραπάνω σε θεωρία και πράξη; (Η απάντηση αύριο, αν δεν το έχεις βρει μέχρι τότε )
Δεν είναι απλά μαθηματικά η μουσική, είναι γεμάτη διαφορικές εξισώσεις, κι εσύ κι εγώ και όλοι μας, φοιτάμε το πολύ μέχρι την Γ' γυμνασίου.
Last edited: