Ἀγαπητὲ Εὐστάθιε Μεντζᾶ, πέρα ἀπὸ τὴν ἀπάντησι ποὺ ἔχει δοθῆ ἐδῶ στὸ ψαλτολόγιον γιὰ τὸ θέμα τῶν κοινωνικῶν κατὰ τὰ σάββατα τῆς πασχαλίου περιόδου, ἐξετάζω λίγο τὴν παρατήρησί σου ὅτι «Το τυπικο της Εκκλησιας της Ελλάδος δεν διευκρινιζει...»
1. Στὸ σάββατο τῶν μυροφόρων σαφῶς ἀναφέρουν τὰ Δίπτυχα τοῦ 2008 ὡς κοινωνικὸν τὸ «᾿Αγαλλιᾶσθε». ἄρα ἐδῶ ἡ παρατήρησί σου μᾶλλον ἀδικεῖ τὰ Δίπτυχα. ἐπιπλέον αὐτὸ διευκρινίζει καὶ γιὰ τὰ ἑπόμενα σάββατα (ἀπόδοσις τοῦ θέματος ἁπλῆς πασχαλίου κυριακῆς καὶ ὄχι ἰδιαιτέρας δεσποτικῆς ἑορτῆς) ποιό εἶναι τὸ κατάλληλον κοινωνικόν.
2. Καὶ τὸ πεντηκοστάριον μόνον στὸ σάββατον τῶν μυροφόρων σημειώνει μία ὁδηγία γιὰ τὸ κοινωνικό (γράφει «τῆς ἡμέρας» καὶ ἐννοεῖ τὸ «᾿Αγαλλιᾶσθε»). στὰ ὑπόλοιπα σάββατα δὲν τὴν ἐπαναλαμβάνει, διότι ἐννοεῖται.
3. Στὰ Δίπτυχα τοῦ 2008 ὑπάρχουν «Γενικαὶ τυπικαὶ διατάξεις» γιὰ τὶς καθ᾿ ἡμέραν ἀκολουθίες. μὲ αὐτὲς διευκολύνονται – τὸ «κατὰ δύναμιν»– οἱ ψάλλοντες στὶς καθημερινές, διότι γιὰ τὶς κυριακὲς νομίζουμε ὅτι ξέρουμε τὸ τυπικό, λόγῳ τῆς συχνῆς τελέσως τῆς ἀκολουθίας, ὑπάρχει καὶ ἡ ἀναλυτικώτερη διάταξις τοῦ τυπικοῦ. στὶς καθημερινὲς ὅμως διαπιστώνουμε ὅτι ὑπάρχουν σοβαρὰ προβλήματα λόγῳ ἀγνοίας. στὶς γενικὲς τυπικὲς διατάξεις στὸ κεφ. 3 «Αἱ καθ᾿ ἡμέραν ἀκολουθίαι τῶν προεορτίων καὶ μεθεόρτων περιόδων» καὶ στὴν σ. νf΄σημειώνεται μέσα σὲ διευκρινιστικὴ παρένθεσι· «ἐν σαββάτῳ ᾿Αγαλιᾶσθε, δίκαιοι». μπῆκαν στὴν ἀρχὴ ἀρχὴ αὐτὲς οἱ γενικὲς τυπικὲς διατάξεις, γιὰ νὰ μὴν ἐπαναλαμβάνωνται στὶς ὑπόλοιπες ἡμέρας, διότι ἂν γράφαμε ἀναλυτικὰ τὸ τυπικὸ τῆς κάθε ἡμέρας, γιὰ ὅλο τὸ ἔτος θὰ χρειάζονταν 2000 σελίδες.
4. Τὸ «Σῶμα Χριστοῦ» δὲν εἶναι ἰδιαίτερον κοινωνικὸν τῆς ἑορτῆς τῶν μυροφόρων ἢ κάποιας ἀπὸ τὶς ἑπόμενες κυριακές, ἀλλὰ τοῦ πάσχα. ἐφόσον αὐτὰ τὰ σάββατα δὲν εἶναι ἀπόδοσις τοῦ πάσχα (ὅπου ἐκεῖ λέμε «Σῶμα Χριστοῦ» καὶ μόνον), ἀλλὰ ἀπόδοσις τῆς προλαβούσης κυριακῆς καὶ μεθέορτα τοῦ πάσχα, λέγεται κοινωνικὸν τῆς ἡμέρας. ἄλλωστε καὶ τὰ ὑπόλοιπα σάββατα ὅλου τοῦ χρόνου εἶναι ἀποδόσεις τοῦ ἤχου τῆς προλαβούσης κυριακῆς, ἀλλὰ δὲν λέμε κοινωνικὸ «Αἰνεῖτε». σημειωτέον ὅτι βάσει τοῦ πεντηκοσταρίου τὸ «Αἰνεῖτε» εἶναι τὸ κοινωνικὸν καὶ γιὰ τὶς κυριακὲς ἀπὸ τῶν μυροφόρων καὶ ἑξῆς.
5. Βεβαίως σὲ ὅλη τὴν πασχάλιο περίοδο συνηθίζεται καὶ μποροῦμε νὰ λέμε ὅλες τὶς ἡμέρες ἐκτὸς ἀπὸ τὸ κύριο κοινωνικὸ τῆς κάθε ἡμέρας καὶ τὸ «Σῶμα Χριστοῦ», ἀλλὰ αὐτὸ εἶναι ἄλλο θέμα· εἶναι κάτι τὸ ἐπιπλέον. δὲν ἀναιρεῖ τὸ κοινωνικὸν τῆς ἡμέρας. ἐδῶ διευκρινίζομε τὶς διατάξεις τοῦ τυπικοῦ.
᾿Εν τέλει δὲν νομίζω ὅτι τὰ Δίπτυχα τοῦ 2008 ἀφήνουν ἀδιευκρίνιστο τὸ θέμα αὐτό.
῾Υστερόγραφον. δῶσε τοὺς χαιρετισμούς μου στὸν Χαράλαμπο Θεοτοκᾶτο, στὸν Γιῶργο Βέργο (ἔχω νὰ τὸν δῶ κάτι χρόνια), καὶ στὰ ἄλλα παιδιὰ τῆς χορῳδίας.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης