Πάτερ, συγχωρέστε με, ἀλλά ἐννοεῖτε τά μεγαλυνάρια, τόν ἀριθμό τῶν μεγαλυναρίων τῆς θ΄ ᾠδῆς καί ὄχι τούς στίχους τῶν βιβλικῶν ᾠδῶν, ἀφοῦ ἔχετε καταργήσει τήν στιχολογία στίς δεσποτικές καί θεομητορικές ἑορτές. Αὐτά τά ἔχουμε ἀναλύσει εἰς βάθος στό Ψαλτολόγιον στά οἰκεῖα θέματα. Ἡ ἁγιορείτικη τάξη καθιέρωσε τήν (ἀπαράδεκτη γιά ἄλλους) «συντετμημένη δωδεκάστιχη στιχολογία».Ἀδελφέ μου πάτερ Μάξιμε, ἐδώ ἔγκειται ἡ διαφορά πού ἔγραψα παραπάνω σέ Μεγάλες καί Μικρές Δεσποτικές ἑορτές. Οἱ Μεγάλες ἔχουν 16, οἱ Μικρές 14 τροπάρια. Μπορεῖ κανεῖς νά παρατηρήσει καί τόν ἀριθμό τῶν στίχων π.χ. στά Χριστούγεννα πού εἶναι 16.
το τυπικόν Γ Ρήγα αναφέρει μόνο τον κανόνα του Τριωδίου Πανηγύρεως ημέρα μετά των ειρμών εις 14, ,ήτοι τον ειρμόν δις, το αναστάσιμον τροπάριον αυτού δις και τα ετερα τροπαρια του Σταυρού μετά του Τριαδικου και του θεοτοκίου εις 10. Λέγομεν δε και τους 12 συνήθεις στίχους της στιχολογίας. Ευλογητάρια λέγονται. Εις την λειτουργίαν τα τυπικά και οι μακαρισμοί του ήχου εις 4 και η στ ωδή του Σταυρού.εις 4.(εκτός του αναστασίμου τροπαρίου αλλά συν τω τριαδικώ και τω θεοτοκίω).
Πάτερ, συγχωρέστε με, ἀλλά ἐννοεῖτε τά μεγαλυνάρια, τόν ἀριθμό τῶν μεγαλυναρίων τῆς θ΄ ᾠδῆς καί ὄχι τούς στίχους τῶν βιβλικῶν ᾠδῶν, ἀφοῦ ἔχετε καταργήσει τήν στιχολογία στίς δεσποτικές καί θεομητορικές ἑορτές.
Ι. Μ. ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ ΑΓ.ΟΡΟΥΣ;67557 said:Πολύ ἐνδιαφέρουσα ἡ τοποθέτηση τοῦ π. Ρήγα. Μοῦ κάνει ἐντύπωση πόσο ἐπηρέασε τελικά τό τυπικό τῆς Ὑψώσεως τήν ἑορτή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως. Ἀλλά καί φυσικό δέν εἶναι; Πάντως, ἐφ' ὅσον ὅλα τά λοιπά ἀναστάσιμα ψάλλονται δέν βλέπω τό λόγο τῆς παραλείψεως τοῦ ἀναστασίμου κανόνος, εἴ μή μόνον ἐξ ἐπηρείας τῆς ἑορτῆς τῆς Ὑψώσεως. Μήπως κάποιος ἄλλος ἀδελφός ἐδώ γνωρίζει κάτι;
Τόν λόγο τόν ὑπενόησε παραπάνω (#16) ὁ Δημήτρης. Συμβαίνει κάτι ἀντίστοιχο μέ τόν κανόνα τῆς Κυριακῆς πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως, ὅπου ὑπάρχει καί ἀναστάσιμο τροπάριο. Μόνον τόν κανόνα τῆς Κυριακῆς πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως προβλέπει καί τό ΤΑΣ, κεφ. ΙΕ΄ «Δεῖ γὰρ εἰδέναι, ὅτι ἀναστάσιμος κανών, οὐ λέγεται».Πάντως, ἐφ' ὅσον ὅλα τά λοιπά ἀναστάσιμα ψάλλονται δέν βλέπω τό λόγο τῆς παραλείψεως τοῦ ἀναστασίμου κανόνος, εἴ μή μόνον ἐξ ἐπηρείας τῆς ἑορτῆς τῆς Ὑψώσεως. Μήπως κάποιος ἄλλος ἀδελφός ἐδώ γνωρίζει κάτι;
Είναι κάτι αντίστοιχο με την καθιέρωση της ψαλμωδίας ενός κανόνα την Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως.
Μόνον τόν κανόνα τῆς Κυριακῆς πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως προβλέπει καί τό ΤΑΣ [/SIZE][/FONT]
Ι. Μ. ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ ΑΓ.ΟΡΟΥΣ;67557 said:Πολύ ἐνδιαφέρουσα ἡ τοποθέτηση τοῦ π. Ρήγα. Μοῦ κάνει ἐντύπωση πόσο ἐπηρέασε τελικά τό τυπικό τῆς Ὑψώσεως τήν ἑορτή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως.
..... όσο στο χειρόγραφο Τυπικό της εν Αγίω Όρει Μονής Κωνσταμονίτου όπου ορίζει μετά τον Ν΄ ψαλμόν ............τα του Σταυρού ήτοι: Δόξα ¨Συ μου σκέπη...¨ Και νυν το αυτό Στίχος ¨Ελέησόν με... Σταυρέ του Χριστού...¨[/U][/I](πηγή: Σύστημα Τυπικού)
Τό γράψαμε, πάτερ, τρεῖς φορές· ἐπειδή ὑπάρχει καί ἀναστάσιμο τροπάριο στόν κανόνα καί καλύπτεται ὁ ἀναστάσιμος. Αὐτή τήν ἐξήγηση ξέρω.Γιά φωτίστε μας πάτερ μου! Γιά ποιό λόγο; Μήπως λόγῳ πληθώρας κανόνων; Ξέρετε κάτι ἄλλο; Καί πού ταιριάζει ἡ Σταυροπροσκύνηση, ὥστε νά προσπαθήσουν τά νεώτερα τυπικά νά καθιερώσουν ἴδια τάξη;
ἐπειδή ὑπάρχει καί ἀναστάσιμο τροπάριο στόν κανόνα καί καλύπτεται ὁ ἀναστάσιμος.
[..] η παράλειψή του (στις ενορίες) ήταν μια βιώσιμη (για τον ένα κανόνα μετά των ειρμών εις 8 και χωρίς στιχολογία) λύση.
Τό γράψαμε, πάτερ, τρεῖς φορές· ἐπειδή ὑπάρχει καί ἀναστάσιμο τροπάριο στόν κανόνα καί καλύπτεται ὁ ἀναστάσιμος. Αὐτή τήν ἐξήγηση ξέρω.
Μου φαίνεται πάρα πολύ αδύναμο το επιχείρημα!
Κοίταξε· ὁπωσδήποτε τά νεώτερα Πατριαρχικά Τυπικά ὑπολογίζουν τόν χρόνο καί προωθοῦν τίς συντομεύσεις, μέ τά ἀνάλογα «κοψίματα» (ὄχι στό βαθμό πού τά φτάσαμε...). Ἄν δέν ὑπῆρχε ὅμως τό ἀναστάσιμο τροπάριο –καί ἡ ἀνάλογη πρακτική τῆς ΚΠΧΓ– δέν θά τό ἔκαναν. Τό ὅτι διασώζουν καί ἀρχαιότατες διατάξεις ἀπό τά παλιά ΚΠολίτικα τυπικά, εἶναι μιά ἀλήθεια.Καὶ ἡ πίεση χρόνου λόγῳ τῆς τελετῆς τῆς σταυροπροσκυνήσεως καὶ τῆς λειτουργίας τοῦ Μ. Βασιλείου.
Καὶ ἡ πίεση χρόνου λόγῳ τῆς τελετῆς τῆς σταυροπροσκυνήσεως καὶ τῆς λειτουργίας τοῦ Μ. Βασιλείου.
Μετά τήν συμπλήρωσή σου... διάβασε ὅτι καί ὁ Καλπακίδης σ᾿ αὐτό πού ἀπομονώνεις, προτάσσειΠερισσότερο με καλύπτει το δια ταύτα της τοποθέτησης του κ. Καλπακίδη
Τίμια πράγματα
Επειδή ο κανών έχει και τροπάρια Αναστάσιμα,
π. Μάξιμος;67588 said:ΥΓ. Χρῆστο, μή μοῦ κολλᾶς...