Η αυθεντία του ψαλτικού ύφους

asimos psaltis

Ο ΑΣΗΜΟΣ
Οι περισσότεροι θεωρούν το πατριαρχικό ύφος ως "αυθεντία" με αποτέλεσμα αυτό να θεωρείται ως κριτήριο για το επίπεδο των γνώσεων ενός ψάλτη.

Πιστεύω ότι η άποψη αυτή ή άλλες παρόμοιες που υποτιμούν οποιαδήποτε άλλη ψαλτική παράδοση δεν είναι σωστές και αδικούν την ψαλτική παράδοση άλλων περιοχών της Ελλάδας που έχουν να παρουσιάσουν πανάξιους με το Πατριαρχείο εκπροσώπους και ιστορία.

Μήπως τελικά όλη αυτή η προσπάθεια μυθοποίησης του Πατριαρχικού ύφους υποκινείται και καλλιεργείται εσκεμμένα προκειμένου να προωθηθούν ιδιοτελή συμφέροντα ανθρώπων, που κατα καιρούς έχουν αυτοεπικληθεί με απαράμιλη υπεροψία ως γνήσιοι εκφραστές του ύφους αυτού.

Είναι άραγε τυχαίο που σε καμία άλλη ψαλτική "σχολή" δεν έχουν παρουσιαστεί τέτοιοι άνθρωποι;

Μήπως τελικά όλα αυτά περί μοναδικότητας και γνησιότητας του ψαλτικού ύφους έχουν καλλιεργηθεί από τους ίδιους τους Κωνσταντινουπολίτες, οι οποίοι προσπάθησαν και προσπαθούν να επηρεάσουν όλο τον ψαλτικό και ιερατικό κόσμο για ίδια συμφέροντα;
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Οι περισσότεροι θεωρούν το πατριαρχικό ύφος ως "αυθεντία" με αποτέλεσμα αυτό να θεωρείται ως κριτήριο για το επίπεδο των γνώσεων ενός ψάλτη.

Πιστεύω ότι η άποψη αυτή ή άλλες παρόμοιες που υποτιμούν οποιαδήποτε άλλη ψαλτική παράδοση δεν είναι σωστές και αδικούν την ψαλτική παράδοση άλλων περιοχών της Ελλάδας που έχουν να παρουσιάσουν πανάξιους με το Πατριαρχείο εκπροσώπους και ιστορία.

Μήπως τελικά όλη αυτή η προσπάθεια μυθοποίησης του Πατριαρχικού ύφους υποκινείται και καλλιεργείται εσκεμμένα προκειμένου να προωθηθούν ιδιοτελή συμφέροντα ανθρώπων, που κατα καιρούς έχουν αυτοεπικληθεί με απαράμιλη υπεροψία ως γνήσιοι εκφραστές του ύφους αυτού.

Είναι άραγε τυχαίο που σε καμία άλλη ψαλτική "σχολή" δεν έχουν παρουσιαστεί τέτοιοι άνθρωποι;

Μήπως τελικά όλα αυτά περί μοναδικότητας και γνησιότητας του ψαλτικού ύφους έχουν καλλιεργηθεί από τους ίδιους τους Κωνσταντινουπολίτες, οι οποίοι προσπάθησαν και προσπαθούν να επηρεάσουν όλο τον ψαλτικό και ιερατικό κόσμο για ίδια συμφέροντα;


Τι λές, τι γράφεις; :eek:
Τι τοπικιστικά σχόλια είναι αυτά; Η κάτω Ραχούλα
τσακώνεται με την Άνω Ραχούλα, έτσι το έχεις αντιληφθεί
το θέμα;
Η Βυζαντινή Μουσική ξεκίνησε στην Κωνσταντινούπολη,
εκεί ήταν το κέντρο της Αυτοκρατορίας κ του Οικουμενικού
Πατριαρχείου αιώνες. Δεν μπορώ να σου κάνω μαθήματα
ιστορίας της Τέχνης. Διάβασε κ λιγάκι κ μην βλέπεις
συνομωσίες παντού.:cool:
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Ταπεινη μου αποψη ειναι πως ο καθε ψαλτης επιλεγει ο ιδιος το υφος που θα ακολουθησει.Ολες οι αποψεις υποκειμενικες ειναι.Σε αλλους αρεσεο το Πατριαρχικο κ σε αλλους πχ το Καρεωτικο...
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Σε τι είδους συμφέροντα αναφέρεστε και πόση ουσιαστικά εκκλησιολογική σημασία θα είχε μία τέτοια υποτιθέμενη προσδοκία;
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Σε τι είδους συμφέροντα αναφέρεστε και πόση ουσιαστικά εκκλησιολογική σημασία θα είχε μία τέτοια υποτιθέμενη προσδοκία;

Χρήστο Χριστός ετέχθη,
νομίζω ότι δεν αντιλαμβάνομαι το θέμα που
έθεσε ο άσημος. Τι πρόταση είναι αυτή, τι εξυπηρετεί
κ τελικά ποιό είναι το θέμα;:cool:
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Οι περισσότεροι θεωρούν το πατριαρχικό ύφος ως "αυθεντία" με αποτέλεσμα αυτό να θεωρείται ως κριτήριο για το επίπεδο των γνώσεων ενός ψάλτη.

???? Εγω προσωπικα ποτε δεν εχω ακουσει να κρινεται καποιος ψαλτης με βαση το εαν ψαλλει κατα το "πατριαρχικο υφος"...Μπες στο ψητο (που λεει κ ο Στεφανος Χιος):D
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Οι περισσότεροι θεωρούν το πατριαρχικό ύφος ως "αυθεντία" με αποτέλεσμα αυτό να θεωρείται ως κριτήριο για το επίπεδο των γνώσεων ενός ψάλτη.

Πιστεύω ότι η άποψη αυτή ή άλλες παρόμοιες που υποτιμούν οποιαδήποτε άλλη ψαλτική παράδοση δεν είναι σωστές και αδικούν την ψαλτική παράδοση άλλων περιοχών της Ελλάδας που έχουν να παρουσιάσουν πανάξιους με το Πατριαρχείο εκπροσώπους και ιστορία.

Μήπως τελικά όλη αυτή η προσπάθεια μυθοποίησης του Πατριαρχικού ύφους υποκινείται και καλλιεργείται εσκεμμένα προκειμένου να προωθηθούν ιδιοτελή συμφέροντα ανθρώπων, που κατα καιρούς έχουν αυτοεπικληθεί με απαράμιλη υπεροψία ως γνήσιοι εκφραστές του ύφους αυτού.

Είναι άραγε τυχαίο που σε καμία άλλη ψαλτική "σχολή" δεν έχουν παρουσιαστεί τέτοιοι άνθρωποι;

Μήπως τελικά όλα αυτά περί μοναδικότητας και γνησιότητας του ψαλτικού ύφους έχουν καλλιεργηθεί από τους ίδιους τους Κωνσταντινουπολίτες, οι οποίοι προσπάθησαν και προσπαθούν να επηρεάσουν όλο τον ψαλτικό και ιερατικό κόσμο για ίδια συμφέροντα;

Μεγαλε τα λες .....ωραια !!! Με το κεκοιμημενο παλληκαρι (σ'χωρεμενο) , εχεις καμμια συγγενεια η απλως συνωνυμια :rolleyes::rolleyes::rolleyes: ....;
 
Last edited:
Μήπως τελικά όλα αυτά περί μοναδικότητας και γνησιότητας του ψαλτικού ύφους έχουν καλλιεργηθεί από τους ίδιους τους Κωνσταντινουπολίτες, οι οποίοι προσπάθησαν και προσπαθούν να επηρεάσουν όλο τον ψαλτικό και ιερατικό κόσμο για ίδια συμφέροντα;

Δεν χάνεις τίποτα να κάνεις την ίδια ερώτηση απευθείας στους Κωνσταντινοπολίτες.
 

asimos psaltis

Ο ΑΣΗΜΟΣ
Επειδή αναρωτηθήκατε σε ποια συμφέροντα αναφέρομαι, θα προσπαθήσω να τα προσδιορίσω, χωρίς φυσικά να θίξω ονόματα. Και φυσικά δεν μιλάω με εκκλησιαστικά ή πνευματικά κριτήρια. Μιλάω καθαρά υλιστικά αν και απελθέτω απ΄εμού ο χαρακτηρισμός του υλιστή.

Αναρωτηθήκατε ποτέ ποιοι ψάλτες τα τελευταία 60- με 70 χρόνια ήταν οι πλέον προβεβλημένοι΄και απήλαυσαν δόξας και κυρίως χρήματος από την ψαλτική, ενώ άλλοι πανάξιοι και καλιφωνότατοι πέθαιναν και πεθαίνουν στην αφάνεια;

Εντελώς τυχαία η συντριπτική πλειονότητα αυτών είτε ήταν ή είναι από την Πόλη,είτε ήταν ή είναι μαθητές Πολιτών είτε είχαν ή έχουν στενές σχέσεις με τους προηγούμενους. Βέβαια υπάρχουν και λαμπρές εξαιρέσεις που όμως δεν παύουν να αποτελούν την τρανή απόδειξη του κανόνα.

Κοιτάξτε και το δημοψήφισμα που αφορά τους καλύτερους ψάλτες. Δείτε ποιοι είναι οι "καταξιωμένοι "στο μυαλό της πλειοψηφίας. Τυχαίο;;;;

Και φυσικά η "καταξίωση αυτή δεν έχει να κάνει μόνο με αξιοκρατικά κριτήρια. Η προβολή και η διαφήμιση έχει παίξει τον σημαντικότερο ρόλο στη διαμόρφωση συνειδήσεων.

Μήπως έχουμε πέσει όλοι σε μια τεράστια παγίδα;

Η ψαλτική δεν άνθισε μόνο στο Πατριαρχείο.

Έχουμε φτάσει στο σημείο να απολογούμαστε επαινέσαμε ψάλτες, επειδή αυτοί δεν έχουν το Πατριαρχικό ύφος.

Από την άλλη επαινούμε κάποιους άλλους μόνο και μόνο με το κριτήριο των Πατριαρχικών τους καταβολών (φυσικών ή επίκτητων). Ό,τι είναι Πατριαρχικό είναι καλό ό,τι άλλο εκτός παράδοσης και επομένως κακό!!!!!

Μήπως όλα αυτά υποθάλπουν μια τρομερή αδικία και σε ζώντες και σε κεκοιμημένους ή οποία κάποια στιγμή πρέπει να αποκατασταθεί;
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Μήπως όλα αυτά υποθάλπουν μια τρομερή αδικία και σε ζώντες και σε κεκοιμημένους ή οποία κάποια στιγμή πρέπει να αποκατασταθεί;

...Τόση αδικία.... που έχει και το ότι η Βασιλεύουσα υπήρξε πρωτεύουσα μιας Αυτοκρατορίας για χίλια κ κάτι χρόνια... Τόσο που παρέμεινε πρωτεύουσα στον μουσικό πολιτισμό κ όχι μόνο για άλλα 500 χρόνια, με πρωτεύουσα τη λειτουργική μουσική.. Εμπρός να αλλάξουμε την ιστορία...Τί κάθεσαι; Ο καιρός γαρ εγγύς... Όλα σου τα βιβλία Πολίτες και Πατριαρχικούς περιέχουν...Τυχαίο;...


Δ.
 
Last edited:

asimos psaltis

Ο ΑΣΗΜΟΣ
Μεγαλε τα λες .....ωραια !!! Με το κεκοιμημενο παλληκαρι εχεις καμμια συγγενεια η απλως συνωνυμια :rolleyes::rolleyes::rolleyes: ....;

Δεν χάνεις τίποτα να κάνεις την ίδια ερώτηση απευθείας στους Κωνσταντινοπολίτες.

...Τόση αδικία.... που έχει και το ότι η Βασιλεύουσα υπήρξε πρωτεύουσα μιας Αυτοκρατορίας για χίλια κ κάτι χρόνια... Τόσο που παρέμεινε πρωτεύουσα στον μουσικό πολιτισμό κ όχι μόνο για άλλα 500 χρόνια, με πρωτεύουσα τη λειτουργική μουσική.. Εμπρός να αλλάξουμε την ιστορία...Τί κάθεσαι; Ο καιρός γαρ εγγύς... Όλα σου τα βιβλία Πολίτες και Πατριαρχικούς περιέχουν...Τυχαίο;...


Δ.

Καταλαβαίνω τις αντιδράσεις σας, αλλά δεν νομίζω ότι με τη δομή του λόγου μου και των απόψεών μου έχω δώσει το δικαίωμα για τέτοιες ευτελείς τοποθετήσεις.
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Βλεπω συννεφα στον οριζοντα....φευγω εγω....:eek:

Χειμώνας είναι φίλε, κάτσε στην κουβέντα, μπορεί να βρέχει και να κάνει κρύο έξω, πού θα πας!!!:D
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, ίσως και να έχουμε μπερδέψει το αυστηρώς πατριαρχικό ύφος (=ό,τι εψάλετο - ψάλλεται και μόνο στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό) με το ευρύτερο Κωνσταντινουπολίτικο ύφος που έχει τα τελευταία χρόνια εισχωρήσει και στο Πατριαρχείο έστω και με το ..... σταγονόμετρο.
Ο Στανίτσας πχ έψαλε ποτέ έντεχνα λειτουργικά είτε δικά του είτε του Πρίγγου όσο ήταν στο Πατριαρχείο; Όμως στο μνημόσυνο που ετελέσθη στον Πατριαρχικό Ναό μετά την εκδημία του εψάλησαν τα λειτουργικά του σε δευτερόπρωτο (αν δεν απατώμαι).
Έπειτα στην Πόλη υπήρχαν διάφορες σχολές Ρεδαιστηνού, Παλλάση, Καμαράδου, Χατζηαθανασίου που ανέθρεψαν (και με τα έργα τους ανατρέφουν) γεννιές ψαλτών, πολλοί από τους οποίους (εν οις και ο Στανίτσας) εκλήθησαν έξωθεν να επανδρώσουν τα Πατριαρχικά αναλόγια. Όλοι αυτοί έβαλαν το λιθαράκι τους στην εξέλιξη του Πατριαρχικού ύφους που όλοι μας θαυμάζουμε και προσπαθούμε να ενστερνιστούμε για τη σοβαρότητα, τη μεγαλοπρέπεια και τη λιτότητά του...
Πώς να το κάνουμε; Θέλοντας και μή αυτή είναι η γνήσια παράδοση που συνεχίζεται και θα συνεχίζεται...
Ν.Γ.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Χειμώνας είναι φίλε, κάτσε στην κουβέντα, μπορεί να βρέχει και να κάνει κρύο έξω, πού θα πας!!!:D
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, ίσως και να έχουμε μπερδέψει το αυστηρώς πατριαρχικό ύφος (=ό,τι εψάλετο - ψάλλεται και μόνο στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό) με το ευρύτερο Κωνσταντινουπολίτικο ύφος που έχει τα τελευταία χρόνια εισχωρήσει και στο Πατριαρχείο έστω και με το ..... σταγονόμετρο.
Ο Στανίτσας πχ έψαλε ποτέ έντεχνα λειτουργικά είτε δικά του είτε του Πρίγγου όσο ήταν στο Πατριαρχείο; Όμως στο μνημόσυνο που ετελέσθη στον Πατριαρχικό Ναό μετά την εκδημία του εψάλησαν τα λειτουργικά του σε δευτερόπρωτο (αν δεν απατώμαι).
Έπειτα στην Πόλη υπήρχαν διάφορες σχολές Ρεδαιστηνού, Παλλάση, Καμαράδου, Χατζηαθανασίου που ανέθρεψαν (και με τα έργα τους ανατρέφουν) γεννιές ψαλτών, πολλοί από τους οποίους (εν οις και ο Στανίτσας) εκλήθησαν έξωθεν να επανδρώσουν τα Πατριαρχικά αναλόγια. Όλοι αυτοί έβαλαν το λιθαράκι τους στην εξέλιξη του Πατριαρχικού ύφους που όλοι μας θαυμάζουμε και προσπαθούμε να ενστερνιστούμε για τη σοβαρότητα, τη μεγαλοπρέπεια και τη λιτότητά του...
Ν.Γ.

Σωστός... Σύμφωνα με τη μαρτυρία του π. Φαράσογλου...για το εν Πόλει μνημόσυνον του Θράσου..
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Καταλαβαίνω τις αντιδράσεις σας, αλλά δεν νομίζω ότι με τη δομή του λόγου μου και των απόψεών μου έχω δώσει το δικαίωμα για τέτοιες ευτελείς τοποθετήσεις.

Σε ό,τι με αφορά, δεν θεωρώ ότι η απάντησή μου υπήρξε ευτελής (sic)... Κατά τα λοιπά κατάλαβέ το, μάλλον είσαι Ρωμιός...

Δ.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Δεν έχω αντιληφθεί ποτέ να διαφημίζει το Πατριαρχείο τον εαυτό του στον τομέα αυτόν, μάλλον αυτό πηγάζει από όσους αρέσκονται στο άκουσμα αυτού του είδους όπως και εγώ, το οποίο όμως πρέπει να παραδεχτείτε ότι συμφωνεί με τις κλασικές συνθέσεις περισσότερο από τις υπόλοιπες κατά τόπους παραδόσεις, οι οποίες επιρρεασμένες από την λαϊκή, την δημοτική ή και την ευρωπαϊκή μουσική προβαίνει τις περισσότερες φορές σε εξτρεμισμούς που κάνουν το άκουσμα να χάνει την Ελληνική εκκλησιαστικότητα που τόσο επίμονα προσπαθούσε το Πατριαρχείο (για άλλους λόγους τότε προφανώς) να προφυλάξει με εγκυκλείους κ.α. Εξάλλου όπως αναφέρει και ο Δημήτρης, τα ψαλτικά βιβλία που καταγράφουν την παράδοση πατριαρχικούς ψάλτες έχουν για συνθέτες.

Γενικά η λέξη "ύφος" που τόσο εύκολα χρησιμοποιούμε είναι πάρα πολλά πράγματα και δεν ξέρω αν και κατά πόσο μπορούμε καν να τα προσεγγίσουμε. Πιστεύω ότι οι όποιες ενστάσεις παρουσιάζονται για κάποια ακούσματα, έχουν να κάνουν με την πρόκληση που παρουσιάζουν σε σχέση με την παραδοσιακή ψαλτική γενικότερα και με τη σοβαρότητα που πρέπει να αυτή να εκφράζεται και όχι πάντα σε σύγκριση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Για να μην αναφέρω άλλα ονόματα επ' αυτού, τα όποια ηχητικά αποσπάσματα υπάρχουν στο διαδίκτυο με τη φωνή μου, σίγουρα δεν διέπονται από πατριαρχικό ύφος όσο κι αν προσπαθώ να το προσεγγίσω, εντούτοις δεν υπάρχει κάποια θύελλα αντιδράσεων, τουλάχιστον που να έχω αντιληφθεί.

Όσον αφορά στην "δόξα" τι να πω; Και μόνο που ψάλτες κουβεντιάζουμε για το ποιος πρέπει να δοξάζεται περισσότερο και γιατί εγώ δεν δοξάζομαι το ίδιο με τον τάδε ή τον δείνα, φτάνει και περισσεύει ώστε να μην το κουβεντιάζουμε άλλο... Καλώς ή κακώς, η ψαλτική γεννήθηκε, αναπτύχθηκε και άνθησε σε αυτό τον τόπο, δεν θα έπρεπε να νιώθει ο καθένας μας μειονεκτικά, η ψαλτική είναι μέρος της ελληνικότητάς μας και ίσως θα έπρεπε να μας απασχολεί περισσότερο η επαναφορά της μεγάλης αυτής τέχνης στην καθημερινότητα του ορθόδοξου πιστού, αντί να κοιτάμε πως θα βγούμε στην προσωπική φανταστική μας κορυφή, γνωρίζοντας παράλληλα ότι ο υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Επειδή αναρωτηθήκατε σε ποια συμφέροντα αναφέρομαι, θα προσπαθήσω να τα προσδιορίσω, χωρίς φυσικά να θίξω ονόματα. Και φυσικά δεν μιλάω με εκκλησιαστικά ή πνευματικά κριτήρια. Μιλάω καθαρά υλιστικά αν και απελθέτω απ΄εμού ο χαρακτηρισμός του υλιστή.

Αναρωτηθήκατε ποτέ ποιοι ψάλτες τα τελευταία 60- με 70 χρόνια ήταν οι πλέον προβεβλημένοι΄και απήλαυσαν δόξας και κυρίως χρήματος από την ψαλτική, ενώ άλλοι πανάξιοι και καλιφωνότατοι πέθαιναν και πεθαίνουν στην αφάνεια;

Εντελώς τυχαία η συντριπτική πλειονότητα αυτών είτε ήταν ή είναι από την Πόλη,είτε ήταν ή είναι μαθητές Πολιτών είτε είχαν ή έχουν στενές σχέσεις με τους προηγούμενους. Βέβαια υπάρχουν και λαμπρές εξαιρέσεις που όμως δεν παύουν να αποτελούν την τρανή απόδειξη του κανόνα.

Κοιτάξτε και το δημοψήφισμα που αφορά τους καλύτερους ψάλτες. Δείτε ποιοι είναι οι "καταξιωμένοι "στο μυαλό της πλειοψηφίας. Τυχαίο;;;;

Και φυσικά η "καταξίωση αυτή δεν έχει να κάνει μόνο με αξιοκρατικά κριτήρια. Η προβολή και η διαφήμιση έχει παίξει τον σημαντικότερο ρόλο στη διαμόρφωση συνειδήσεων.

Μήπως έχουμε πέσει όλοι σε μια τεράστια παγίδα;

Η ψαλτική δεν άνθισε μόνο στο Πατριαρχείο.

Έχουμε φτάσει στο σημείο να απολογούμαστε επαινέσαμε ψάλτες, επειδή αυτοί δεν έχουν το Πατριαρχικό ύφος.

Από την άλλη επαινούμε κάποιους άλλους μόνο και μόνο με το κριτήριο των Πατριαρχικών τους καταβολών (φυσικών ή επίκτητων). Ό,τι είναι Πατριαρχικό είναι καλό ό,τι άλλο εκτός παράδοσης και επομένως κακό!!!!!

Μήπως όλα αυτά υποθάλπουν μια τρομερή αδικία και σε ζώντες και σε κεκοιμημένους ή οποία κάποια στιγμή πρέπει να αποκατασταθεί;
Quiz:
-Σε ποια σχολή πήγαν όλοι οι ψάλτες μόλις άλλαξε το σύστημα γραφής για επιμόρφωση;
-Πού έδρασαν όλοι σχεδόν οι συνθέτες των κλασικών μας βιβλίων;
-Τι παράδοση διατείνεται ότι ακολουθεί η Αθηναϊκή σχολή και από πού κάλεσε δάσκαλο για το εθνικό ωδείο;
-Ποιον θεωρούν δάσκαλό τους οι Θεσσαλονικείς και από ποιους επηρεάστηκαν;
-Ακόμη και οι «φίρμες» της ψαλτικής, για τη μαθητεία τους σε ποιους καμαρώνουν; Από πού επιδιώκουν αναγνώριση (για την οποία πολλάκις πασχίζουν μέσω ισχυρών συνδέσμων);
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Χειμώνας είναι φίλε, κάτσε στην κουβέντα, μπορεί να βρέχει και να κάνει κρύο έξω, πού θα πας!!!:D
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, ίσως και να έχουμε μπερδέψει το αυστηρώς πατριαρχικό ύφος (=ό,τι εψάλετο - ψάλλεται και μόνο στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό) με το ευρύτερο Κωνσταντινουπολίτικο ύφος που έχει τα τελευταία χρόνια εισχωρήσει και στο Πατριαρχείο έστω και με το ..... σταγονόμετρο.
Ο Στανίτσας πχ έψαλε ποτέ έντεχνα λειτουργικά είτε δικά του είτε του Πρίγγου όσο ήταν στο Πατριαρχείο; Όμως στο μνημόσυνο που ετελέσθη στον Πατριαρχικό Ναό μετά την εκδημία του εψάλησαν τα λειτουργικά του σε δευτερόπρωτο (αν δεν απατώμαι).
Έπειτα στην Πόλη υπήρχαν διάφορες σχολές Ρεδαιστηνού, Παλλάση, Καμαράδου, Χατζηαθανασίου που ανέθρεψαν (και με τα έργα τους ανατρέφουν) γεννιές ψαλτών, πολλοί από τους οποίους (εν οις και ο Στανίτσας) εκλήθησαν έξωθεν να επανδρώσουν τα Πατριαρχικά αναλόγια. Όλοι αυτοί έβαλαν το λιθαράκι τους στην εξέλιξη του Πατριαρχικού ύφους που όλοι μας θαυμάζουμε και προσπαθούμε να ενστερνιστούμε για τη σοβαρότητα, τη μεγαλοπρέπεια και τη λιτότητά του...
Πώς να το κάνουμε; Θέλοντας και μή αυτή είναι η γνήσια παράδοση που συνεχίζεται και θα συνεχίζεται...
Ν.Γ.

Εγω φιλες κ φιλοι...συμφορουμιστες λεω πως πρεπει να αφησουμε κ τον ανθρωπο να διατυπωσει την αποψη του ελευθερα...Επειδη υπαρχουν ορισμενα πολυ υποτιμητικα σχολια...Ο ΚΑΙΡΟC ΓΑΡ ΕΓΓΥC..
 

asimos psaltis

Ο ΑΣΗΜΟΣ
Δεν έχω αντιληφθεί ποτέ να διαφημίζει το Πατριαρχείο τον εαυτό του .

Το Πατριαρχείο όχι, οι λεγόμενοι Πατριαρχικοί όμως θεωρώ ότι ναι.


Όσον αφορά στην "δόξα" τι να πω; Και μόνο που ψάλτες κουβεντιάζουμε για το ποιος πρέπει να δοξάζεται περισσότερο και γιατί εγώ δεν δοξάζομαι το ίδιο με τον τάδε ή τον δείνα, φτάνει και περισσεύει ώστε να μην το κουβεντιάζουμε άλλο... Καλώς ή κακώς, η ψαλτική γεννήθηκε, αναπτύχθηκε και άνθησε σε αυτό τον τόπο, δεν θα έπρεπε να νιώθει ο καθένας μας μειονεκτικά, η ψαλτική είναι μέρος της ελληνικότητάς μας και ίσως θα έπρεπε να μας απασχολεί περισσότερο η επαναφορά της μεγάλης αυτής τέχνης στην καθημερινότητα του ορθόδοξου πιστού, αντί να κοιτάμε πως θα βγούμε στην προσωπική φανταστική μας κορυφή, γνωρίζοντας παράλληλα ότι ο υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται.

Εσείς εδώ μιλάτε πνευματικά και συμφωνώ απόλυτα.
Εγώ διευκρίνισα ότι θα μιλήσω υλιστικά, έτσι όπως πιστεύω οι επονομαζόμενοι "φίρμες" το βλέπουν.
Κι εδώ που τα λέμε πολλοί από μας εδώ θέλουν να γίνουν φίρμες. Και μη μου πείτε ότι κάνω λάθος.
Εγώ πάντως ούτε ηχογραφήσεις δικές μου ανεβάζω, ούτε αυτοπροβάλομαι με τις επιστημονικές μου γνώσεις και ανακαλύψεις, ούτε "φίλους" έχω εδώ μέσα να με προωθούν, ούτε θέμα με το όνομά μου έχω φτιάξει.
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Quiz:
-Σε ποια σχολή πήγαν όλοι οι ψάλτες μόλις άλλαξε το σύστημα γραφής για επιμόρφωση;
-Πού έδρασαν όλοι σχεδόν οι συνθέτες των κλασικών μας βιβλίων;
-Τι παράδοση διατείνεται ότι ακολουθεί η Αθηναϊκή σχολή και από πού κάλεσε δάσκαλο για το εθνικό ωδείο;
-Ποιον θεωρούν δάσκαλό τους οι Θεσσαλονικείς και από ποιους επηρεάστηκαν;
-Ακόμη και οι «φίρμες» της ψαλτικής, για τη μαθητεία τους σε ποιους καμαρώνουν; Από πού επιδιώκουν αναγνώριση (για την οποία πολλάκις πασχίζουν μέσω ισχυρών συνδέσμων);

Ακριβώς. Και θα προσέθετα: Από πού προέρχεται το εν ισχύι Τυπικό της Εκκλησίας μας; Ποιου ναού την πρακτική απεικονίζει και από ποιους κωδικοποιήθηκε;
Άσχετα με το τι συνέβαινε πριν τον 18ο αιώνα, η παράδοση που έφτασε ως τις μέρες μας προέρχεται αποκλειστικά από την Μ.τ.Χ.Ε. Δεν υφίσταται άλλο, ανεξάρτητο κέντρο καλλιέργειας της ψαλτικής, που να διαχωρίζει σαφώς τη θέση του από την Κωνσταντινούπολη. Ακόμη και οι οπαδοί των πλέον νεωτεριστικών τάσεων στη θεωρία και πράξη της ψαλτικής, ομνύουν στο όνομα των πατριαρχικών (εντάξει, εδώ γίνεται νοσηρό το πράγμα, αλλά τέλος πάντων...)!
Μα δεν υπάρχουν τοπικές παραδόσεις; Βεβαίως και υπάρχουν, εδώ στα Επτάνησα. Αλλά αυτό είναι άλλη υπόθεση. Εξάλλου, όταν οι Επτανήσιοι αναφέρονταν στην εκκλησιαστική μουσική της υπόλοιπης Ελλάδος, σε αντιδιαστολή με τη δική τους, την ονόμαζαν "κωνσταντινουπολίτικη"! Ξεκάθαρα πράγματα. Οι δε Κεφαλονίτες έσπευσαν μεταξύ των πρώτων για να διδαχθούν τη Νέα Μέθοδο στην Πατριαρχική Σχολή.
Σε άλλα μέρη; Ναι μπορεί να υπάρχουν διαφορετικά "ύφη", που αφορούν λεπτομέρειες του τρόπου απόδοσης λέξεων και φθόγγων, ή ακόμη και κάποια τοπικά μέλη, αλλά στα πλαίσια της ίδιας μουσικής, της κωνσταντινουπολίτικης. Όπως μπορεί να υπάρχουν και μουσικές εκτροπές, που μόνο η καλπάζουσα φαντασία ορισμένων θα μπορούσε να ονομάσει "σχολές".
Ξεκαθαρίζω τη θέση μου: Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να μιμείται κανείς και την παραμικρή ανάσα του τάδε ή του δείνα πατριαρχικού. Και αυτό νοσηρό είναι. Ποιον θα μελετήσεις όμως (ακόμη και εάν δεν σου αρέσει ως άκουσμα), ώστε να πάρεις μια έγκριτη άποψη για το πώς ψάλλεται το ένα ή το άλλο μέλος; Ποιος άλλος μπορεί να θεωρηθεί ως κρίκος μιας αδιάσπαστης αλυσσίδας εκπροσώπων της παράδοσης; Απάντηση: ΚΑΝΕΝΑΣ.
Και γεννάται το ερώτημα: Μα καλά, δεν είναι αυτονόητα όλα τα παραπάνω; Για όσους έχουν μελετήσει λίγο, ναι. Για τους υπόλοιπους, όχι.
 
Last edited:
Top