ATHANASSIOS
Αθανάσιος Χατζής
Θα μεταφέρω την απάντηση από το θέμα Ηλεκτρονικά βιβλία στο ψαλτήρι και ξεκινώ νέο θέμα με τίτλο, "Η αλόγιστη χρήση της τεχνολογίας στην ψαλτική και την εκκλησία."
Αδελφέ, η ανθρώπινη "λογική" και τεχνο-λογία είναι τις περισσότερες φορές μωρία στα μάτια του Θεού. Γι'αυτό που γράφεις μάλλον θέλεις να πεις καλύτερα ότι για λόγους συγκατάβασης και οικονομίας για εμάς τους σύγχρονους και ασθενικότερους, οι Πατέρες αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν μουλάρια. Γιατί τέτοια ζώα υπήρχαν και παλαιότερα, και αν θέλανε θα μπορούσαν να είχαν βάλει και οι παλαιότεροι, αλλά τα δικά τους ασκητικά μέτρα δεν είχαν μέτρο σύγκρισης, μόνο αυτό του Χριστού.
Ας διαβάσει κανείς το έξοχο βιβλίο του Αρχιμ. Χερουβείμ, "Από το περιβόλι της Παναγιάς" Ι.Μ. Παρακλήτου, όπου μιλάει εκ πείρας ως μοναχός στην σκήτη της Αγίας Άννας, σελ 165. Υπάρχει εκεί η περιγραφή ενός υποτακτικού που μετέφερε όπως λες στον ώμο βαρύ φορτίο και τον κατέλαβε αδημονία ότι ματαίως κοπιάζει, και του απάντησε η Υπεραγία Θεοτόκος ότι "ως θυσία ευάρεστος εις τον Θεόν προσφέρονται και οι ιδρώτες ους χύνουσιν ανερχόμενοι, ως αίμα μαρτυρικόν παρά τω Χριστώ λογισθήσονται και μέγα μισθόν λήψονται εν τη ημέρα της κρίσεως οι αγογγύστως υπομένοντες τους σκληρούς κόπους της ενταύθα ασκήσεως και υπακοής". Η παράδοσις αναφέρει ότι ο πατριάρχης Κων/πόλεως Κύριλλος Ε ο Καράκαλλος, ο οποίος ασκήτευε τότε στην Ιερά Σκήτη της Αγιάς Άννης πληροφορήθηκε αυτή την αποκάλυψη και από εκείνη την ημέρα έπαυσε να μεταφέρει με υποζύγιο τα γεωργικά του εργαλεία στον ελαιώνα, ο οποίος ευρισκόταν κοντά στον τόπο όπου έγινε το θαύμα, και τα μετέφερε στον ώμο του, για να λάβη και αυτός τον στέφανο των μαρτυρικών ιδρώτων των αδελφών και υποτακτικών της σκήτης.
Υπήρξε και σχετική συζήτηση των πατέρων της σκήτης της Αγίας Άννης για να "επιδιορθώσουν" τα δρομάκια της σκήτης σελ 142 και τότε ο γέρων Γαβριήλ Κάρτσωνας είπε τα εξής αξιομνημόνευτα: "Πατέρες αυτά τα σκληρά και ανηφορικά και δύσβατα δρομάκια της σκήτης μας εβοήθησαν τους προ ημών πατέρας να φθάσουν και μέχρις αγιότητος ακόμη, χάρις στους ιδρώτας και τους σκληρούς αγώνας."
Αυτά για τους Αγιορείτες και τον "δρόμο" που άνοιξαν οι νεότεροι με τα τεχνολογικά επιτεύγματα κλείνοντας άλλον Δρόμο που είχε ανοίξει ο Θεός και η Παναγιά εδώ και πολλά χρόνια με την πνευματική καλλιέργεια. Τέτοιους Δρόμους κλείνουμε και εμείς σήμερα όντως φυγόπονοι, μιλάω κυρίως για τον εαυτό μου. Σαφώς η τεχνολογία είναι δώρο Θεού, αλλά η χρήση της είναι αλόγιστη, δηλαδή δεν υπάρχει Χριστός και έτσι γίνεται όχι προς δόξαν Θεού και οικονομία της δικής μας σωτηρίας αλλά προς δόξαν ανθρώπων και μέσο για να περάσουμε όσο καλύτερα γίνεται σε αυτή τη ζωή.
Πάμε στην Εκλλησία να κάτσουμε 1-2 ώρες και αν δεν έχει θέρμανση ή aircondition βαρυγκομούμε και αναστενάζουμε. Αντί μάλιστα να ανάβουμε τα κανδύλια κάποιες εκκλησίες βάλανε φωτάκια. Τις καμπάνες βαριούνται κάποιοι φαίνεται να τις χτυπάνε και βάλανε ηλεκτρικές. Σε λίγο θα βαρεθούμε να ψέλνουμε ή δεν θα υπάρχουν ψάλτες και θα βάλουμε το μαγνητόφωνο να παίξει και τον Ιερέα και τον ψάλτη έτσι σαφώς θα ακούγεται και καλύτερα, το έχουν κάνει και αυτό στο εξωτερικό.
Δεν είναι θέμα απλά κατάνυξης και ατμόσφαιρας είναι θέμα του πως λειτουργείται η σωτηρία μας με τα μέσα που χρησιμοποιούμε. Τα μέσα, ο τρόπος που τα χρησιμοποιούμε, αγιάζουν εμάς και όχι το τελικό αποτέλεσμα και ο στόχος που το ΕΓΩ μας έβαλε για να πετύχουμε. Το πως αγωνίζεται κανείς έχει σημασία....
Κάποιοι χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς ισοκράτες σε ναούς, αν πιστεύουν ότι έτσι κατανύγονται περισσότερο, ή βοηθούν το εκκλησίασμα να συνεχίσουν, αλλά ας ρωτήσουν και άλλους και ας μην έχουν μόνο την δική τους γνώμη. Προσωπικά μου φαίνεται ως κάτι ξένο και δεν με βοηθάει.
Ή μήπως να πιάσουμε και το θέμα των μικροφώνων ή καλύτερα μικρο-φόνων που σκοτώνει πολλές φορές κάθε ιεροπρέπεια σε ναούς γιατί κάτι "ψαλτάρες" επιθημούν να κράζουν με αυτά. Δεν φταίνε βέβαια τα μικρόφωνα, αν είχαν φωνή θα μας είχαν κράξει. Και μιας και λέω για μικρόφωνα, το συνάντησα και αυτό, σε παλαιό ναό προκειμένου να βάλουν την μικροφωνική και να περάσουν τα καλώδια χαλάσανε την τοιχο-αγιο-γραφία !!!
Αυτά περι αλογίστου χρήσης της τεχνολογίας στην Εκκλησία
"Χαίρε, φιλοσόφους ασόφους δεικνύουσα' χαίρε, τεχνολόγους αλόγους ελέγχουσα"
Υπεραγία Θεοτόκε Σώσον Ημάς
Αθανάσιος Ι. Χατζής
Ἀπὸ ποὺ νὰ περάσει δρόμος γιὰ νὰ φθάσει στὴ Σκήτη τῆς Ἁγίας Ἄννης; Δύο χιλιάδες σκαλοπάτια ἔχει γιὰ νὰ ἀνεβεῖς στὸ Κυριακό, καὶ τὸ μέρος τόσο ἀπότομο, ποὺ καὶ νὰ ἤθελαν δρόμος δὲν περνάει.
Γιὰ νὰ ξέρετε ὅμως ὅτι ἀκόμη καὶ ἐκεῖ οἱ πατέρες, μέχρι τὴν δεκαετία τοῦ '60 ὅλα τὰ χρειαζούμενα τὰ ἀνέβαζαν στὴν πλάτη τους 2000 σκαλοπάτια, καὶ μετὰ εἶδαν κι ἀπὸειδαν καὶ ἔβαλαν μουλάρια, ὅπως εἶναι σήμερα.
Δὲν τὸ λέω γιὰ να τοὺς κατακρίνω, πολὺ καλὰ ἔκαναν, ποῦ νὰ κουβαλήσεις τσιμέντο 50 κιλὰ στὴν πλάτη νὰ ἀνακαινίσεις τὸ Κυριακό ἢ τὴν καλύβη.
Ἄς εἴμαστε λογικοί!
Αδελφέ, η ανθρώπινη "λογική" και τεχνο-λογία είναι τις περισσότερες φορές μωρία στα μάτια του Θεού. Γι'αυτό που γράφεις μάλλον θέλεις να πεις καλύτερα ότι για λόγους συγκατάβασης και οικονομίας για εμάς τους σύγχρονους και ασθενικότερους, οι Πατέρες αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν μουλάρια. Γιατί τέτοια ζώα υπήρχαν και παλαιότερα, και αν θέλανε θα μπορούσαν να είχαν βάλει και οι παλαιότεροι, αλλά τα δικά τους ασκητικά μέτρα δεν είχαν μέτρο σύγκρισης, μόνο αυτό του Χριστού.
Ας διαβάσει κανείς το έξοχο βιβλίο του Αρχιμ. Χερουβείμ, "Από το περιβόλι της Παναγιάς" Ι.Μ. Παρακλήτου, όπου μιλάει εκ πείρας ως μοναχός στην σκήτη της Αγίας Άννας, σελ 165. Υπάρχει εκεί η περιγραφή ενός υποτακτικού που μετέφερε όπως λες στον ώμο βαρύ φορτίο και τον κατέλαβε αδημονία ότι ματαίως κοπιάζει, και του απάντησε η Υπεραγία Θεοτόκος ότι "ως θυσία ευάρεστος εις τον Θεόν προσφέρονται και οι ιδρώτες ους χύνουσιν ανερχόμενοι, ως αίμα μαρτυρικόν παρά τω Χριστώ λογισθήσονται και μέγα μισθόν λήψονται εν τη ημέρα της κρίσεως οι αγογγύστως υπομένοντες τους σκληρούς κόπους της ενταύθα ασκήσεως και υπακοής". Η παράδοσις αναφέρει ότι ο πατριάρχης Κων/πόλεως Κύριλλος Ε ο Καράκαλλος, ο οποίος ασκήτευε τότε στην Ιερά Σκήτη της Αγιάς Άννης πληροφορήθηκε αυτή την αποκάλυψη και από εκείνη την ημέρα έπαυσε να μεταφέρει με υποζύγιο τα γεωργικά του εργαλεία στον ελαιώνα, ο οποίος ευρισκόταν κοντά στον τόπο όπου έγινε το θαύμα, και τα μετέφερε στον ώμο του, για να λάβη και αυτός τον στέφανο των μαρτυρικών ιδρώτων των αδελφών και υποτακτικών της σκήτης.
Υπήρξε και σχετική συζήτηση των πατέρων της σκήτης της Αγίας Άννης για να "επιδιορθώσουν" τα δρομάκια της σκήτης σελ 142 και τότε ο γέρων Γαβριήλ Κάρτσωνας είπε τα εξής αξιομνημόνευτα: "Πατέρες αυτά τα σκληρά και ανηφορικά και δύσβατα δρομάκια της σκήτης μας εβοήθησαν τους προ ημών πατέρας να φθάσουν και μέχρις αγιότητος ακόμη, χάρις στους ιδρώτας και τους σκληρούς αγώνας."
Αυτά για τους Αγιορείτες και τον "δρόμο" που άνοιξαν οι νεότεροι με τα τεχνολογικά επιτεύγματα κλείνοντας άλλον Δρόμο που είχε ανοίξει ο Θεός και η Παναγιά εδώ και πολλά χρόνια με την πνευματική καλλιέργεια. Τέτοιους Δρόμους κλείνουμε και εμείς σήμερα όντως φυγόπονοι, μιλάω κυρίως για τον εαυτό μου. Σαφώς η τεχνολογία είναι δώρο Θεού, αλλά η χρήση της είναι αλόγιστη, δηλαδή δεν υπάρχει Χριστός και έτσι γίνεται όχι προς δόξαν Θεού και οικονομία της δικής μας σωτηρίας αλλά προς δόξαν ανθρώπων και μέσο για να περάσουμε όσο καλύτερα γίνεται σε αυτή τη ζωή.
Πάμε στην Εκλλησία να κάτσουμε 1-2 ώρες και αν δεν έχει θέρμανση ή aircondition βαρυγκομούμε και αναστενάζουμε. Αντί μάλιστα να ανάβουμε τα κανδύλια κάποιες εκκλησίες βάλανε φωτάκια. Τις καμπάνες βαριούνται κάποιοι φαίνεται να τις χτυπάνε και βάλανε ηλεκτρικές. Σε λίγο θα βαρεθούμε να ψέλνουμε ή δεν θα υπάρχουν ψάλτες και θα βάλουμε το μαγνητόφωνο να παίξει και τον Ιερέα και τον ψάλτη έτσι σαφώς θα ακούγεται και καλύτερα, το έχουν κάνει και αυτό στο εξωτερικό.
Δεν είναι θέμα απλά κατάνυξης και ατμόσφαιρας είναι θέμα του πως λειτουργείται η σωτηρία μας με τα μέσα που χρησιμοποιούμε. Τα μέσα, ο τρόπος που τα χρησιμοποιούμε, αγιάζουν εμάς και όχι το τελικό αποτέλεσμα και ο στόχος που το ΕΓΩ μας έβαλε για να πετύχουμε. Το πως αγωνίζεται κανείς έχει σημασία....
Κάποιοι χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς ισοκράτες σε ναούς, αν πιστεύουν ότι έτσι κατανύγονται περισσότερο, ή βοηθούν το εκκλησίασμα να συνεχίσουν, αλλά ας ρωτήσουν και άλλους και ας μην έχουν μόνο την δική τους γνώμη. Προσωπικά μου φαίνεται ως κάτι ξένο και δεν με βοηθάει.
Ή μήπως να πιάσουμε και το θέμα των μικροφώνων ή καλύτερα μικρο-φόνων που σκοτώνει πολλές φορές κάθε ιεροπρέπεια σε ναούς γιατί κάτι "ψαλτάρες" επιθημούν να κράζουν με αυτά. Δεν φταίνε βέβαια τα μικρόφωνα, αν είχαν φωνή θα μας είχαν κράξει. Και μιας και λέω για μικρόφωνα, το συνάντησα και αυτό, σε παλαιό ναό προκειμένου να βάλουν την μικροφωνική και να περάσουν τα καλώδια χαλάσανε την τοιχο-αγιο-γραφία !!!
Αυτά περι αλογίστου χρήσης της τεχνολογίας στην Εκκλησία
"Χαίρε, φιλοσόφους ασόφους δεικνύουσα' χαίρε, τεχνολόγους αλόγους ελέγχουσα"
Υπεραγία Θεοτόκε Σώσον Ημάς
Αθανάσιος Ι. Χατζής
Last edited: