ψαλμός 50ός
Ελένη Ντόβα-Χατζή
Σε τι ήχο λέγεται ο Χερουβικός ύμνος και τα Λειτουργικά, στην απόδοση της Υπαπαντής;
Στον ήχο της ημέρας της εβδομάδος ή όχι;;;
Ευχαριστώ
Στον ήχο της ημέρας της εβδομάδος ή όχι;;;
Ευχαριστώ
Κατά την προσωπική μου άποψη, τα Λειτουργικά, αλλά & ο χερουβικός ϋμνος, στην Απόδοση κάθε Δεσποτικής ή Θεομητορικής εορτής, ψάλλονται στον ήχο του Μεγαλυναρίου της Παναγίας, που ψάλλεται αντί του "Άξιον εστί".Σε τι ήχο λέγεται ο Χερουβικός ύμνος και τα Λειτουργικά, στην απόδοση της Υπαπαντής;
Στον ήχο της ημέρας της εβδομάδος ή όχι;;;
Ευχαριστώ
Κατά την προσωπική μου άποψη, τα Λειτουργικά, αλλά & ο χερουβικός ϋμνος, στην Απόδοση κάθε Δεσποτικής ή Θεομητορικής εορτής, ψάλλονται στον ήχο του Μεγαλυναρίου της Παναγίας, που ψάλλεται αντί του "Άξιον εστί".
Κατά την προσωπική μου άποψη, τα Λειτουργικά, αλλά & ο χερουβικός ϋμνος, στην Απόδοση κάθε Δεσποτικής ή Θεομητορικής εορτής, ψάλλονται στον ήχο του Μεγαλυναρίου της Παναγίας, που ψάλλεται αντί του "Άξιον εστί".
Στη συγκεκριμένη εορτή της Υπαπαντής του Κυρίου, είναι σε Γ' ήχο!
Αυτή την αιτιολόγηση την κατατάσω στο "άγραφο Τυπικό".
Αὐτό ἰσχύει καί γιά τίς κύριες (ἤ μόνον τίς ἀποδόσεις);
Κατά την άποψή μου, η λογική του να ψάλλονται Χερουβικός Ύμνος & Λειτουργικά στον ήχο του Μεγαλυναρίου της Θεοτόκου, που ψάλλεται αντί του "Άξιον εστί", ισχύει και στις δύο περιπτώσεις: Κύριες εορτές & αποδόσεις τους με την αιτιολογία ότι θα πρέπει να "πηγαίνουν μουσικά, κοστούμι" κι όχι να αλλάζουμε κάθε λίγο & λιγάκι τον ήχο!Αὐτό ἰσχύει καί γιά τίς κύριες (ἤ μόνον τίς ἀποδόσεις);
Ἀφοῦ ἄλλα λές πρίν...Γνωρίζω ότι ισχύει και για τις κύριες.
Ὄχι μόνον...... εν προκειμένω δˊ Ποτήριον σωτηρίου...
Ὑπάρχει θέμα (ὑπόμνημα) πού σέ πολλές (κατά πατριαρχικήν τάξιν) ἐκδόσεις ἐμπλέκουν καί τά λειτουργικά... (ἴδιος ἦχος χερουβικό, λειτουργικά, κοινωνικό).Κατά την άποψή μου, η λογική του να ψάλλονται Χερουβικός Ύμνος & Λειτουργικά στον ήχο του Μεγαλυναρίου της Θεοτόκου, που ψάλλεται αντί του "Άξιον εστί", ισχύει και στις δύο περιπτώσεις: Κύριες εορτές & αποδόσεις τους με την αιτιολογία ότι θα πρέπει να "πηγαίνουν μουσικά, κοστούμι" κι όχι να αλλάζουμε κάθε λίγο & λιγάκι τον ήχο!
Τα παραπάνω ισχύουν, εφ' όσον δεχόμαστε το νεωτερισμό να ψάλλουμε Λειτουργικά! Ως γνωστόν, στην παράδοση τα Λειτουργικά λέγονταν με κλιτόν, εμμελή απαγγελία κι όχι σε κάποιον συγκεκριμένο ήχο!
Κατά μίαν ἄλλη ἄποψη (πρβλ. ἐδῶ) πρέπει νά ἰσχύουν τά τῆς κύριας ἡμέρας.Κατά τη δεύτερη περίπτωση (παραδοσιακά), ο ήχος μπορεί να είναι της ημέρας, αφού τα λειτουργικά θα ειπωθούν απλά εμμελώς!
Ἀφοῦ ἄλλα λές πρίν...
(Ήχος της Θεοτόκου).
Ὑπάρχει θέμα (ὑπόμνημα) πού σέ πολλές (κατά πατριαρχικήν τάξιν) ἐκδόσεις ἐμπλέκουν καί τά λειτουργικά... (ἴδιος ἦχος χερουβικό, λειτουργικά, κοινωνικό).
Κατά μίαν ἄλλη ἄποψη (πρβλ. ἐδῶ) πρέπει νά ἰσχύουν τά τῆς κύριας ἡμέρας.
Τί ἰσχύει γιά τήν Ὑπαπαντή;
...- μύρια έπονται...
Ἀπό ποῦ προκύπτει; Ἀπό τό τυπικό; Καί σέ κάποιες δεσποτικές δέν καταλιμπάνονται τά ἀναστάσιμα ἐν Κυριακῇ....συγκαταλέγεται στις θεομητορικές
Με όλο το σεβασμό μου προς όλους σας, δυστυχώς, αλλά δεν έβγαλα άκρη.Ἀπό ποῦ προκύπτει; Ἀπό τό τυπικό; Καί σέ κάποιες δεσποτικές δέν καταλιμπάνονται τά ἀναστάσιμα ἐν Κυριακῇ.
Πάντως τό ἀνέφερα αὐτό σχετικά μέ τό θέμα. Τί ἀκολουθοῦμε; Τά τῶν δεσποτικῶν; Τά τῶν θεομητορικῶν; Ἄλλά, κατά τό «μύρια έπονται...»; Τῆς ἡμέρας τῆς ἑβδομάδος; Τῆς κύριας ἡμέρας; Τί προβλέπεται γιά τήν Ὑπαπαντή (ἐπαναλαμβάνομαι); Αὐτά εἶναι ἄσχετα;
Τί κατάλαβες Ἑλένη;
Δεν φταίει κανείς, εκ των πραγμάτων δεν γίνεται να βγει άκρη. Ίσως αυτό που προκύπτει είναι ότι δεν χρειάζεται να αγχωνόμαστε για τέτοιες περιπτώσεις. Όταν ο ήχος είναι καλά σερβιρισμένος όλα καλά. Οτιδήποτε κι αν επιλέξετε, υπάρχουν λόγοι που το δικαιολογούν και λόγοι που μπορούν να το απορρύψουν. Αυτό που έφτασε τα πράγματα σε αυτή την κατάσταση είναι αυτό που έγραψε παραπάνω ο Δημήτρης και η γενικότερη μουσικοκεντρικότητα που απέκτησε στο μυστήριο.Με όλο το σεβασμό μου προς όλους σας, δυστυχώς, αλλά δεν έβγαλα άκρη.
Όπως ανέφερα και παραπάνω, αυτό είναι μία επιλογή, την οποία όπως βλέπετε δικαιολογείτε με κάποια λογική, ενώ εγώ διαφωνώ, διότι ήχος της εβδομάδος υφίσταται εφόσον υφίσταται Παρακλητική (... ούτε με αυτή την λογική συμφωνώ προσωπικά...). Από την άλλη όμως, για ποιο λόγο κάτι που αφορά στον Όρθρο θα πρέπει να επιρρεάσει την Θεία Λειτουργία; Βλέπετε πόσο φαύλος είναι ο κύκλος που μπαίνουμε άνευ λόγου;Μήπως θα πρέπει να δοθεί περισσότερη βαρύτητα στον ήχο της εβδομάδος που θα πρέπει να "κλείσει";;. Στην προκειμένη περίπτωση, Β΄ήχος.;;;
Νομίζω πὼς ἀσχολούμαστε μὲ ὑπερβολικὲς μικρολεπτομέρειες, ἀποδόσεις ἦχων κλπ.
Ὁ ἦχος στὴν Θ. Λειτουργία δὲν εἶναι καὶ θέσφατο, μουσικὴ προτίμηση εἶναι κατὰ βάσιν εἶτε σὲ καθημερινὴ, εἴτε Κυριακή, ἑορτὴ ἤ ἀπόδοση.
Ἄλλο στὸν Ὄρθρο ὅταν ψάλλουμε ἀπὸ τὴν Παρακλητική (ὅσοι ἔχουν ἀπομείνει δηλαδὴ νὰ τὴν χρησιμοποιοῦν, τώρα ποὺ κάθε μέρα πανηγυρίζει κάποιος ἅγιος καὶ ἔχουν καταντήσει οἱ φυλλάδες ... φυλλάδες τελικά)