Εόρτια... γκρίνια!

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Λίγες σκέψεις...ψαλτικές...
Πρέπει όλοι οι συμμετέχοντες στην διεξαγωγή των ιερών ακολουθιών να φροντίζουμε στην σωστή και ακριβή τήρηση του τυπικού, από το Τυπικό της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Γ. Βιολάκη και όχι από αυτά τα νεότυπα τυπικά, συμπεριλαμβανομένου και του Τυπικού της Εκκλησίας της Ελλάδος, που κυκλοφορούν και έχουν πολλά λάθη και ανακρίβειες...
Οι εκφωνήσεις ιερέων και Διακόνων πρέπει να είναι λιτές, εκκλησιαστικές και παραδοσιακές, στον ήχο του κλιτού και μόνο. Έχουν πάρει μορφή επιδημίας οι λεγόμενες κατ¨ήχον εκφωνήσεις, που κάθε άλλο παρά παραδοσιακές είναι.
Τα ίδια ισχύουν και για τα εμμελή αναγνώσματα, Αποστόλου και Ευαγγελίου. Αυτά, έχουν μια συγκεκριμένη μουσική φόρμα, λιτή και σύντομη, ακολουθώντας την έννοια του κειμένου και δίνοντας την προτεραιότητα στον λόγο και όχι στην μουσική. Δυστυχώς πολλοί μουσοτραφείς δεν κατανοούν ότι ο Απόστολος και το Ευαγγέλιο ΔΕΝ είναι το πεδίο φωνητικών ή μουσικών επιδείξεων. Εννοείται δε, ότι ΟΥΔΕΠΟΤΕ ο Απόστολος και τον Ευαγγέλιο λέγονται χύμα, ούτε και κατά την περίοδο της Μ. Εβδομάδας!
Για δε την Ακολουθία των Χαιρετισμών από που να ξεκινήσω... από τον κανόνα που για την δήθεν κατ¨έννοιαν απόδοση των ψαλλομένων περιλαμβάνονται αργές γραμμές, ρυθμοτονικές αλλαγές, χρωματικές κλίμακες, ακόμη και σόλο! Εκφωνήσεις των Οίκων σε απαράδεκτο χρόνο, ρυθμό και κλίμακα (μινόρε) και στο τέλος κήρυγμα από τον Ιερέα ή τον Δεσπότη... Οι ακολουθίες των Χαιρετισμών ή της Μ. Εβδομάδος είναι ήδη μεστές από νοήματα συντριβής και μετάνοιας, Λόγο!, κατά τη γνώμη μου άστοχη η επιλογή του κηρύγματος...μερικές φορές η σιωπή λέγει πιο πολλά από βιβλία ολόκληρα. Για το Άσπιλε, καλό θα ήταν να το λένε καλώς προετοιμασμένα παιδιά...με λιτό και σύντομο τρόπο. Για την δε Ωραιότητα, έχει επικρατήσει, κακώς, στις μέρες μας, το σύντομο Σακελλαρίδιο, το οποίο πολύ κακώς το έχει οικιοποιηθεί ο Δεξιός Χορός. Η Ωραιότητα, το Πάντων Προστατεύεις Αγαθή στους Κατανυκτικούς Εσπερινούς, το Τροπάριο της Κασσιανής, ανήκουν στον Αριστερό Χορό. Σε όσους ενώ το ξέρουν δεν το τηρούν, ανήκει αυτό που λέει ο λαός, Δάσκαλε που δίδασκες και νόμο δεν εκράτεις!
Χρόνια Πολλά, σήμερα οι πρώτοι Χαιρετισμοί, θα επανέλθω με νέες...γκρίνιες από τον χώρο της ψαλτικής!
 
Λίγες σκέψεις...ψαλτικές...
Πρέπει όλοι οι συμμετέχοντες στην διεξαγωγή των ιερών ακολουθιών να φροντίζουμε στην σωστή και ακριβή τήρηση του τυπικού, από το Τυπικό της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Γ. Βιολάκη και όχι από αυτά τα νεότυπα τυπικά, συμπεριλαμβανομένου και του Τυπικού της Εκκλησίας της Ελλάδος, που κυκλοφορούν και έχουν πολλά λάθη και ανακρίβειες...
Οι εκφωνήσεις ιερέων και Διακόνων πρέπει να είναι λιτές, εκκλησιαστικές και παραδοσιακές, στον ήχο του κλιτού και μόνο. Έχουν πάρει μορφή επιδημίας οι λεγόμενες κατ¨ήχον εκφωνήσεις, που κάθε άλλο παρά παραδοσιακές είναι.
Τα ίδια ισχύουν και για τα εμμελή αναγνώσματα, Αποστόλου και Ευαγγελίου. Αυτά, έχουν μια συγκεκριμένη μουσική φόρμα, λιτή και σύντομη, ακολουθώντας την έννοια του κειμένου και δίνοντας την προτεραιότητα στον λόγο και όχι στην μουσική. Δυστυχώς πολλοί μουσοτραφείς δεν κατανοούν ότι ο Απόστολος και το Ευαγγέλιο ΔΕΝ είναι το πεδίο φωνητικών ή μουσικών επιδείξεων. Εννοείται δε, ότι ΟΥΔΕΠΟΤΕ ο Απόστολος και τον Ευαγγέλιο λέγονται χύμα, ούτε και κατά την περίοδο της Μ. Εβδομάδας!
Για δε την Ακολουθία των Χαιρετισμών από που να ξεκινήσω... από τον κανόνα που για την δήθεν κατ¨έννοιαν απόδοση των ψαλλομένων περιλαμβάνονται αργές γραμμές, ρυθμοτονικές αλλαγές, χρωματικές κλίμακες, ακόμη και σόλο! Εκφωνήσεις των Οίκων σε απαράδεκτο χρόνο, ρυθμό και κλίμακα (μινόρε) και στο τέλος κήρυγμα από τον Ιερέα ή τον Δεσπότη... Οι ακολουθίες των Χαιρετισμών ή της Μ. Εβδομάδος είναι ήδη μεστές από νοήματα συντριβής και μετάνοιας, Λόγο!, κατά τη γνώμη μου άστοχη η επιλογή του κηρύγματος...μερικές φορές η σιωπή λέγει πιο πολλά από βιβλία ολόκληρα. Για το Άσπιλε, καλό θα ήταν να το λένε καλώς προετοιμασμένα παιδιά...με λιτό και σύντομο τρόπο. Για την δε Ωραιότητα, έχει επικρατήσει, κακώς, στις μέρες μας, το σύντομο Σακελλαρίδιο, το οποίο πολύ κακώς το έχει οικιοποιηθεί ο Δεξιός Χορός. Η Ωραιότητα, το Πάντων Προστατεύεις Αγαθή στους Κατανυκτικούς Εσπερινούς, το Τροπάριο της Κασσιανής, ανήκουν στον Αριστερό Χορό. Σε όσους ενώ το ξέρουν δεν το τηρούν, ανήκει αυτό που λέει ο λαός, Δάσκαλε που δίδασκες και νόμο δεν εκράτεις!
Χρόνια Πολλά, σήμερα οι πρώτοι Χαιρετισμοί, θα επανέλθω με νέες...γκρίνιες από τον χώρο της ψαλτικής!

Σε γενικές γραμμες,καλά τα λες αγαπητέ συνάδελφε... Ομως:

1.Δεν φταίνε οι σωστοί συνάδελφοι και ιερείς,αν υπάρχουν τέτοιου είδους φαινόμενα(επιδειξεις,κλπ)

2.Την ερχόμενη Μ. Εβδομάδα,να σενεννοηθείς με τον ιερέα σου,να πείς εσύ το 1ο Ευαγγέλιο της Μ. Πέμπτης σε στυλ μουσικής απαγγελίας.... Για να δω... Θα σου βγει, ή όχι η γλώσσα εξω;.. Και στις ενορίες που υπάρχουν ψάλτες,έχει καλώς... Στις ενορίες όμως που δεν εχουν,παραπάνω από έναν ψάλτη,αυτό δεν γίνεται που αναφέρεις,γιατί πολύ απλά ο ιερέας σ'αυτή την περίπτωση,βοηθάει τον ψάλτη του. Αρα ο ιερέας παίρνει στην πλάτη του,διπλάσια κουραση,οπότε μια τέτοια κίνηση μπορεί να δικαιολογηθεί.

3.Συγγνώμη,αλλά νομίζω,οτι όλες οι υπάρχουσες μουσικές ακολουθίες του Ακαθίστου,περιλαμβάνουν και καποιες θέσεις σολο!... Να τις καταργήσουμε;

4.Για το σύντομο τρόπο,όσον αφορά το Ασπιλε,θα μπορούσες να γίνεις λίγο πιο συγκεκριμένος; Ακόμα και με ηχητικο.

5.Για το τροπάριο της Κασσιανής,συμφωνώ,γιατί, παραδόξως τα αποστιχα είναι 4 και όχι 3,όπως τις άλλες βραδιές.:wink:
Για το Πάντων Προστατεύεις και το Την Ωραιότητα,πού το έχεις αγαπητέ μου δει γραμμένο οτι ανήκουν στον αριστερό χορό;

6.Α,και όσο για το τυπικό της Εκκλησίας της ¨Ελλάδος,είχε καποτε ανακρίβειες,θεωρώ όμως οτι διορθώθηκε επι Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου.
 
3: Ὁ κανὼν τοῦ Ἰωάννου πρωτοψάλτου δὲν ἔχει solo.
5: Γιὰ τὸ βˊ σκέλος, ἀνατρέξτε στὸ ὠρολόγιον.

Υ.Γ. καλὰ, τί βιβλία ὑπάρχουν στὰ ἀναλόγια;
 
Λίγες σκέψεις...ψαλτικές...
Πρέπει όλοι οι συμμετέχοντες στην διεξαγωγή των ιερών ακολουθιών να φροντίζουμε στην σωστή και ακριβή τήρηση του τυπικού, από το Τυπικό της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Γ. Βιολάκη και όχι από αυτά τα νεότυπα τυπικά,

συμπεριλαμβανομένου και του Τυπικού της Εκκλησίας της Ελλάδος, που κυκλοφορούν και έχουν πολλά λάθη και ανακρίβειες...
...

Δὲν νομίζω πὼς τὰ Δίπτυχα ἔχουν πολλὰ λάθη καὶ εἰδικὰ ἀνακρίβειες. Φυσικὰ οὐδεὶς ἀλάνθαστος, ἀλλὰ τὰ Δίπτυχα εἶναι τὸ πιὸ ἰσορροπημένο τυπικὸ ποὺ κυκλοφορεῖ σήμερα, σὲ σχέση μὲ ἄλλα ... ἀνισόρροπα.

Ἐπίσης, τυγχάνει νὰ γνωρίζουμε καὶ ποιοὶ μετέχουν στὴν διαδικασία σύνταξής τους καὶ μποροῦμε νὰ τοὺς λέμε καὶ δημοσίως τὰ παράπονά μας -καλόπιστα πάντα, σὲ ἀντίθεση μὲ τὶς ... «ἀνώνυμες ἐπιτροπὲς συνεργατῶν» ἄλλων ἐκδόσεων.

Γιὰ τὰ ὑπόλοιπα ποὺ ἀναφέρετε ὅλα εἶναι θέμα ἐπαγγελματισμοῦ. Προσωπικὰ δὲν κάθομαι νὰ μαλώνω. Ἄν ὁ ἀριστερὸς θέλει νὰ πεῖ τὴν Κασσιανὴ και ΕΠΙΜΕΝΕΙ ντὲ καὶ καλά, ἄς τὴν πεῖ, εἰδικὰ ἅμα ἔχει τὴν ... ψαλτόλυσσα. Ἐγὼ κάθομαι καὶ ... ξεκουράζομαι στὸ στασίδι μου, ἐτοιμαζόμενος γιὰ τὸ ὑπόλοιπο τῆς Μ. Ἑβδομάδος. Τὸ ἄχτι μου τὸ ψαλτικὸ, τὸ ΄χω βγάλει ἐδῶ καὶ πολλὰ χρόνια, ἀλλὰ καὶ τὸ σύνδρομο τοῦ ἀριστεροῦ ἐπίσης ἔχω ἀποβάλει, δὲν περιμένω τὴν Κασσιανὴ γιὰ νὰ τὸ βγάλω ἤ μὲ ἕνα τροπάριο στὸ τέλος τοῦ ἀποδείπνου.
 
Δεν αναφέρομαι στον Domesticus, σε όλους μας ότι η Κασσιανή είναι του αριστερού, συνεπώς αυτός έχει τον πρώτο λόγο. Εξυπακούεται ότι θα την πει αυτός, εκτός αν ΘΕΛΕΙ να την μοιραστεί με τον δεξιό του.
 
Λίγες σκέψεις...ψαλτικές...
Πρέπει όλοι οι συμμετέχοντες στην διεξαγωγή των ιερών ακολουθιών να φροντίζουμε στην σωστή και ακριβή τήρηση του τυπικού, από το Τυπικό της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Γ. Βιολάκη και όχι από αυτά τα νεότυπα τυπικά, συμπεριλαμβανομένου και του Τυπικού της Εκκλησίας της Ελλάδος, που κυκλοφορούν και έχουν πολλά λάθη και ανακρίβειες...

Αν εννοείτε "λάθη και ανακρίβειες" τις διαφοροποιήσεις των "Διπτύχων" από το ΤΜΕ ,σκεφτήκατε μήπως πρόκειται για διορθώσεις λαθών και ανακριβειών;
 
Last edited by a moderator:
Δεν αναφέρομαι στον Domesticus, σε όλους μας ότι η Κασσιανή είναι του αριστερού, συνεπώς αυτός έχει τον πρώτο λόγο. Εξυπακούεται ότι θα την πει αυτός, εκτός αν ΘΕΛΕΙ να την μοιραστεί με τον δεξιό του.

Εκ μέρους των Πρωτοψαλτών :
https://www.youtube.com/watch?v=XLEcGZMkz-A
:p:p:p:p:p:p
 
Επανέρχομαι στα της ψαλτικής...

Παρατηρώντας την συνήθη διαδικασία στους Χαιρετισμούς, έχω να παρατηρήσω ότι απομακρυνόμαστε αργά αλλά σταθερά από την παράδοση, σε σημείο που σε μερικά χρόνια ό'τι ξέραμε να έχει χαθεί.
Υπενθυμίζω, ότι η παράδοση έχει επιβάλει να ψάλλεται ο κανόνας σύντομα, χωρίς σόλο, αργές γραμμές κλπ., τη Υπερμάχω αργό και μετά μέλους, οι Οίκοι απλά και σύντομα σε εκκλησιαστικό ύφος από τον λειτουργούντα Ιερέα ή Αρχιερέα, το Άσπιλε από τους ψάλτες (κανονικά το λένε καλώς ετοιμασμένα παιδιά -πούν'τα;;, ή οι δομέστικοι των ψαλτών) ομοίως στο ίδιο ύφος και η Ωραιότητα κανονικά αργή ή άντε, δεν θα τα χαλάσουμε εδώ, σύντομη, από τον αριστερό όμως χορό.

Σήμερα, όπως έχει επικρατήσει να εκτελείται στις εκκλησίες, ο κανόνας είναι αργός, σημαινόμενος μάλιστα και έτσι σε διάφορες μουσικές εκδόσεις, όπως πχ του Χ. Ταλιαδώρου, με διάφορα σόλο και αργές γραμμές.
Τη Υπερμάχω σύντομο, ή το πολύ αργοσύντομο (το πιο σύντομο...απο τα αργοσύντομα!)
Οι Οίκοι σε αργές εκφωνήσεις απο τους Ιερείς, ενίοτε στην καλύτερη των περιπτώσεων, εκφώνηση σε minore...
Και πάντα, κήρυγμα στο τέλος, σαν να μην ήταν αρκετή η τόση υμνολογία μόλις πρίν.
Για το θέμα του κηρύγματος έχω πεί την άποψή μου, δηλαδή ότι δεν πρέπει να γίνεται κατάχρηση!
Η Εκκλησία διδάσκει με την υμνολογία και τα Αναγνώσματά της, το δε κήρυγμα πρέπει να περιορίζεται στην Θ. Λειτουργία αμέσως μετά απο το Ιερό Ευαγγέλιο και στους μεγάλους Εσπερινούς των εορτών, όχι όπως κακώς-κάκιστα έχει επικρατήσει να λέγεται την ώρα του Κοινωνικού, την πιο Ιερή στιγμή, να αποσπάται ο πιστός που ετοιμάζεται να λάβει τον Κύριο δια της μεταλήψεως.
Όσο για το πανηγυρικώς ψάλλειν, έχω να παρατηρήσω τα εξής:
πρέπει να ψάλλουμε ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, με άδειο το ναό, με γεμάτο τον ναό, με χοροστατούντα τον ιερέα της ενορίας, τον Αρχιερέα, τον Αρχιεπίσκοπο, τον Πατριάρχη!
Δεν ψάλλουμε δια το θεαθήναι τοις ανθρώποις...πρέπει το στυλ να μην αλλάζει ανάλογα με την περίσταση, αλλά να είναι το ίδιο ανεξαρτήτως των παρευρισκομένων στον ναό.
Εδώ, δεν μιλάω για επιλογές που πράγματι αλλάζουν ανάλογα με την περίσταση, δηλαδή μια αργή δοξολογία, ένα αργό δύναμις, ένα αργό χερουβικό... αλλά να λέμε με πιο πομπώδη ύφος τα Κύριε Ελέησον για να είναι πιο πανηγυρικά, να λέμε με πιο αργό τρόπο το τελευταίο Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε του Ακαθίστου "γιατί είναι το τελευταίο", να έχουμε συνθέσει άλλα -ας πούμε Κύριε Εκέκραξα, με την επιγραφή μάλιστα "Τα πανηγυρικά", λες και τα σύνηθη είναι..., αυτά είναι κοσμικότητες ανεπίτρεπτες για το ύφος και ήθος του Χριστιανισμού.
Αγαπητοί μου, αυτά δεν τα λέω με διάθεση επικριτική. Είναι κάποιες σκέψεις που κάνω, με την πεποίθηση ότι πρέπει να προχωρούμε προς τα εμπρός κοιτάζοντας προς τα πίσω, όπως είχε πεί ο Λ. Αστέρης κάποτε...

Εύχεσθε!
 
έχω να παρατηρήσω τα εξής:
πρέπει να ψάλλουμε ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, με άδειο το ναό, με γεμάτο τον ναό, με χοροστατούντα τον ιερέα της ενορίας, τον Αρχιερέα, τον Αρχιεπίσκοπο, τον Πατριάρχη!
Δεν ψάλλουμε δια το θεαθήναι τοις ανθρώποις...πρέπει το στυλ να μην αλλάζει ανάλογα με την περίσταση, αλλά να είναι το ίδιο ανεξαρτήτως των παρευρισκομένων στον ναό.
Εδώ, δεν μιλάω για επιλογές που πράγματι αλλάζουν ανάλογα με την περίσταση, δηλαδή μια αργή δοξολογία, ένα αργό δύναμις, ένα αργό χερουβικό...
Αγαπητοί μου, αυτά δεν τα λέω με διάθεση επικριτική. Είναι κάποιες σκέψεις που κάνω, με την πεποίθηση ότι πρέπει να προχωρούμε προς τα εμπρός κοιτάζοντας προς τα πίσω, όπως είχε πεί ο Λ. Αστέρης κάποτε...

Εύχεσθε!


Συμφωνώ.
 
Μια παρατήρηση στα άνω στα οποία σε γενικές γραμμές συμφωνώ.

Οι χαιρετισμοί να ψάλλονται σε minore δεν είναι κάτι εκτός παράδοσης. Το μινόρε ΔΕΝ είναι δυτικός τρόπος είναι παραδοσιακότατος, το μινόρε είναι το νενανώ είναι το πουσελίκ που λένε στην εξωτερική μουσική. Στη Σμύρνη και όλη την Μικρά Ασία το μινόρε τραγουδούσαν και ψέλνανε. Εμείς εδώ στην Κοκκινά μινόρε ακούγαμε παιδιά από όλους αυτούς ψάλτες και παπάδες.
Το μινόρε είναι πλάγιος του πρώτου ήχος:

ήχος πλάγιος πρώτος=ήχος πρώτος + ήχος τέταρτος=μινόρε

Ακούστε χαιρετισμούς από τον αείμνηστο μουσικολογιότατο π. Αθανάσιο Ρούκαλη στην Βλαχέρνα στο Κερατσίνι πριν καμιά 20αριά χρόνια

 
Θα συμφωνήσω κατ' αρχήν. Ιδιαίτερα για το κήρυγμα, θα ήθελα να τονίσω την προσέγγιση του εν πολλοίς μακαριστού τέως μητροπολίτη Κορίνθου, κ. Παντελεήμονα: κρατούσε μαζί με την ποιμαντορική του ράβδο (χωρίς να φαίνεται από το εκκλησίασμα) το ρολόι του, ώστε να μην υπερβεί το "χρυσό" κανόνα του δεκάλεπτου κατά το κήρυγμα, φυσικά μετά το ευαγγελικό ανάγνωσμα και μιλώντας με άμεσο και πηγαίο τρόπο. Αργότερα, η εμπειρία του π. Παντελεήμονα (Καθρεπτίδη) από τον άμβωνα της Μητρόπολης Αθηνών επίσης άφησε εποχή, κατά τη γνώμη μου πάντα, πάντα όμως με χρόνο! Πολλά τα αντιπαραδείγματα δυστυχώς (ή ευτυχώς ?). Ιερείς και ψάλτες έχουν το "προνόμιο" να πράττουν άνευ "αντιλογίας": και αυτό είναι που επιτάσσει το μέτρο, κυρίαρχη συνιστώσα του οποίου αποτελεί η με φειδώ χρήση του χρόνου.
 
Μια παρατήρηση στα άνω στα οποία σε γενικές γραμμές συμφωνώ.

Οι χαιρετισμοί να ψάλλονται σε minore δεν είναι κάτι εκτός παράδοσης. Το μινόρε ΔΕΝ είναι δυτικός τρόπος είναι παραδοσιακότατος, το μινόρε είναι το νενανώ είναι το πουσελίκ που λένε στην εξωτερική μουσική. Στη Σμύρνη και όλη την Μικρά Ασία το μινόρε τραγουδούσαν και ψέλνανε. Εμείς εδώ στην Κοκκινά μινόρε ακούγαμε παιδιά από όλους αυτούς ψάλτες και παπάδες.
Το μινόρε είναι πλάγιος του πρώτου ήχος:

ήχος πλάγιος πρώτος=ήχος πρώτος + ήχος τέταρτος=μινόρε

Ακούστε χαιρετισμούς από τον αείμνηστο μουσικολογιότατο π. Αθανάσιο Ρούκαλη στην Βλαχέρνα στο Κερατσίνι πριν καμιά 20αριά χρόνια

https://www.youtube.com/watch?v=Qb2Wa-mwlEo
Βαγγέλη ευχαριστώ για την επισήμανση, είναι πάντα ενδιαφέροντα αυτά που λές όπως και το ηχητικό του σεβασμίου Ιερέως.
Ναι, στην Μ. Ασία όντως είχαν μια κάποια διαφοροποίηση από την παράδοση της Κων/λεως και δη της Μ. Εκκλησίας.
Προσωπικά σέβομαι όλες τις κατά τόπους παραδόσεις, αλλά η άποψή μου είναι ότι κρατώντας ζωντανή την κάθε παράδοση, πρέπει ταυτόχρονα να έχουμε αποκρυσταλλώσει το τι είναι κλασικό. Δεν είμαι δογματικός υπέρ της μιας ή της άλλης φιλοσοφίας (αν και εγώ έχω τις προσωπικές μου προτιμήσεις), αρκεί να μην δημιουργείται σύγχυση στον νέο κυρίως μουσικό που ασχολείται με την ψαλτική. Αυτό λέγω και στους "μαθητές" μου, μάθετε πρώτα τι θεωρείται κλασικό και μετά -αν θέλετε, απορρίψτε το...
 
Last edited by a moderator:
Αδελφέ,συμφωνώ σε αρκετά σε αυτά που αναφέρεις...

Ακόμα όμως δεν μου έλυσες την απορία για το ''Την Ωραιότητα'' :wink:
Από πού το στηρίζεις οτι το κομμάτι ανήκει στον αριστερό χορο;....
 
Αδελφέ,συμφωνώ σε αρκετά σε αυτά που αναφέρεις...

Ακόμα όμως δεν μου έλυσες την απορία για το ''Την Ωραιότητα'' :wink:
Από πού το στηρίζεις οτι το κομμάτι ανήκει στον αριστερό χορο;....

Στο Τυπικό του Βιολάκη!
 
Πάντως, στὴν ἠχογράφηση ἀπὸ τὸ Πατριαρχεῖον τοῦ 1952 (ἢ 57) ποὺ ἔχει ἀνέβει, τὸ "Τὴν ὡραιότητα" τὸ ψάλλει ὁ Πρίγγος. Ἐὰν δὲ ἐνθυμοῦμαι καλῶς, ὁ κ. Ἐμμανουηλίδης μοῦ εἶχε πεῖ ὅτι τὸ ἔψαλλαν ἐναλλὰξ ὁ δεξιὸς μὲ τὸν ἀριστερὸ χορό.
 
Eυχαριστώ για τις αναρτήσεις σας,παιδιά,αυτά τα σημεία,δεν τα είχα υποψην μου.
Ομως η καταστάσεις δειχνουν το αντιθετο,με το να παρουσιάζουν δηλ. τον δεξιο ψαλτη να λεει την ωραιότητα.
Αλλη μια ηχογράφηση,εκτός απο την προαναφερόμενη του συνάδελφου,μαρτηρει του λόγου το αληθές.
Δεξια ο Στανίτσας,αριστερ ο Ταλιαδώρος. Το παντων προστατεύεις,το λέει,αν θυμαμαι καλά ο Στανίτσας και φαντάζομαι οτι οι περπτώσεις, Την Ωραιότητα-Παντων προστατεύεις,μοιαζουν.
 
Η δική μου η άποψη -όπως και οι καταγεγραμμένες θέσεις του Τυπικού, είναι ότι τα συγκεκριμένα, δηλαδή: Ωραιότητα, Πάντων Προστατεύεις, Δεύτε τελευταίον ασπασμόν (στη νεκρώσιμη ακολουθία), Τροπάριο Κασσιανής, είναι και ανήκουν στον Αριστερό Χορό.
Αν υπάρχουν περιπτώσεις που ο Αριστερός Χορός δεν μπορεί να ανταποκριθεί, τότε καλόπιστα ο Δεξιός Ιεροψάλτης μπορεί να αναλάβει την εκτέλεση η έστω την διδασκαλία. Σε περιπτώσεις που ο Αριστερός μπορεί να ανταποκριθεί αλλά παρόλα αυτά..., τότε ισχύει το "δάσκαλε που δίδασκες...".
Είναι κάποιες λεπτομέρειες -και δεν έχουν μείνει πολλές, που συμβάλλουν στην ισοτιμία που πρέπει να διέπει τους Χορούς. Σε κάποιες άλλες εποχές ο Αριστερός έψαλε επιπλέον, το αργό Αλληλουάριο, το αργό Ιδού γαρ αλήθειαν ηγάπησας στον 50ό ψαλμό, το αργό Αινείτε στις Χοροστασίες και την Μ. Εβδομάδα, το Άνωθεν οι Προφήται ή το αργό Αναστάσεως Ημέρα στην ένδυση του Αρχιερέως... τώρα έχουν μείνει μόνο αυτά... μέχρι πότε;;
 
Η δική μου η άποψη -όπως και οι καταγεγραμμένες θέσεις του Τυπικού, είναι ότι τα συγκεκριμένα, δηλαδή: Ωραιότητα, Πάντων Προστατεύεις, Δεύτε τελευταίον ασπασμόν (στη νεκρώσιμη ακολουθία), Τροπάριο Κασσιανής, είναι και ανήκουν στον Αριστερό Χορό.
Αν υπάρχουν περιπτώσεις που ο Αριστερός Χορός δεν μπορεί να ανταποκριθεί, τότε καλόπιστα ο Δεξιός Ιεροψάλτης μπορεί να αναλάβει την εκτέλεση η έστω την διδασκαλία. Σε περιπτώσεις που ο Αριστερός μπορεί να ανταποκριθεί αλλά παρόλα αυτά..., τότε ισχύει το "δάσκαλε που δίδασκες...".
Είναι κάποιες λεπτομέρειες -και δεν έχουν μείνει πολλές, που συμβάλλουν στην ισοτιμία που πρέπει να διέπει τους Χορούς. Σε κάποιες άλλες εποχές ο Αριστερός έψαλε επιπλέον, το αργό Αλληλουάριο, το αργό Ιδού γαρ αλήθειαν ηγάπησας στον 50ό ψαλμό, το αργό Αινείτε στις Χοροστασίες και την Μ. Εβδομάδα, το Άνωθεν οι Προφήται ή το αργό Αναστάσεως Ημέρα στην ένδυση του Αρχιερέως... τώρα έχουν μείνει μόνο αυτά... μέχρι πότε;;
Αν και το θέμα δείχνει να μετατοπίζεται κάπως από τον τίτλο του θα σε ρωτήσω ένα πράγμα. Γύρισε όλη την Ελλάδα. Όλες τις εκκλησίες. Εντάξει; Δες πόσες έχουν και αριστερό και δεξιό ψάλτη, και μετά δες πόσοι από αυτούς που είναι αριστεροί, που ψάλλουν δηλαδή στο αριστερό αναλόγιο είναι σε θέση να ψάλλουν αυτά τα κομμάτια που λες. Εδώ η κατάσταση είναι απογοητευτική στους δεξιούς. Μακάρι να υπήρχαν, ή αν θες μακάρι να είμαι λάθος και να υπάρχουν πολλοί ψάλτες που αν και στο αριστερό αναλόγιο μπορούν να ερμηνεύσουν και όχι να συλλαβίσουν τα κομμάτια που μας λες.
Πάνω από είκοσι τριάντα νοματαίους, που έλεγε κι ένα συγγενικό μου πρόσωπο, δε θα βρεις.
 
Back
Top