Εξόδιος ακολουθία του γέροντος Ιωσήφ

Status
Not open for further replies.

Λάμπρος Λιασής

Παλαιό Μέλος
Ούτε το ένα, ούτε το άλλο κατ ανάγκη. Γέροντας είναι ο πνευματικός πατέρας. Αυτός που καθοδηγεί τους μοναχούς στον πνευματικό αγώνα. Για να είναι πνευματικός - εξομολόγος ή ηγούμενος, πρέπει να έχει το μυστήριο της ιεροσύνης, να είναι κληρικός. Κάποιοι γέροντες μπορεί να είναι και εξομολόγοι ή και ηγουμένοι.
 

iotentas

Νέο μέλος
Καλησπέρα και από εμένα στο φόρουμ. Χαράλαμπε ευχαριστούμε για την εξόδιο ακολουθία του γέροντος Ιωσήφ. Μήπως θυμάσαι σε ποιο site την βρήκες;
 

Γιάννης Βενιέρης

Ο αποχωρήσας...

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
Ένα ποίημα που περιγράφει τη ζωή του μακαρίου Γέροντα Ιωσήφ του Βατοπαιδινου έγραψαν Πατέρες της Μονής Βατοπαιδίου σε 15σύλλαβους στίχους.

Μερικοί στίχοι μελοποιήθηκαν από τον μοναχό Θεοφάνη Βατοπαιδινό και παρουσιάστηκαν την Κυριακή (09.08.2009) μετά το τεσσαρακονθήμερο μνημόσυνο στο Συνοδικό της Μονής.

Παραθέτω το ηχητικό άκουσμα καθώς το αντίστοιχο βίντεο.

ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΙΩΣΗΦ Ο ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΣ

Ο Γέροντάς μας Ιωσήφ, —Βατοπαιδίου κλέος—,​
υπήρξε γόνος εκλεκτός, ησυχαστή σπουδαίος.​
Η Κύπρος τον εγέννησε, η νήσος των αγίων,​
στο Σταυροβούνι νεαρός να ζήσει «θείον βίον»,​
προσέρχεται ως ζηλωτής των νοητών αστέρων​
να γίνει μιμητής καλός των βίων των πατέρων.​

Πατέρες ευλαβείς πολλούς και αρετής ταμεία,​
γεμάτη ήταν η μονή, τί θεία ευωδία!​
Η θεία Πρόνοια σοφά στου Αθωνα τα μέρη​
τον πάει για να καταστεί, της νηπτικής αστέρι,​
παρά τους πόδας μέγιστου και έμπειρου αγίου,​
που καρδιακά την προσευχή την είχε διά βίου.​

Με βία και ασκήσεις και αγώνες νικηφόρους,​
τα πάθη κατετρόπωσε, μα και εχθρούς πυρφόρους.​
Η Παναγιά του έστειλε για τις συκοφαντίες,​
που θα ’ρχονταν αμέτρητες, απ’ τις αντιζηλίες,​
εικόνα χαριτόβρυτη, που θα ’χε για ελπίδα·​
Παντάνασσα την κάλεσε, παρηγοριάς αχτίδα.​

Τριγύρω του μαζεύτηκαν ελάφια που διψούσαν​
και κείνος τα επότιζε με νέκταρ, που μπορούσαν,​
τα άμαθα τα χείλη τους, με πόθο να ρουφήξουν​
και στων Πατέρων την γραμμή να μπούν και να τραβήξουν.​
Στο Βατοπαίδι τελικά, η Παναγιά τον φέρνει​
για να στηρίξει την μονή, που ως ηγέτης παίρνει.​

Οι δυσκολίες και εδώ, δεν παύουν απ’ τον φθόνο,​
που οδηγεί τους ατελείς και φέρνει τόσο πόνο.​
Ημέρες έζησε πολλές και φώτισε τα πλήθη,​
με λόγους παραινετικούς, τους ύψωσε τα ήθη.​
Πατέρα μας αξέχαστε, που όλους συγχωρούσες,​
μη μας ξεχνάς τα τέκνα σου, που τόσο αγαπούσες!
 

Attachments

  • Ι.Μ. Βατοπαιδίου - Ψαλτοτράγουδο για τον Γέροντα Ιωσήφ τον Βατοπαιδινό.mp3
    6.2 MB · Views: 96

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Θὰ ἐπαναληφθεῖ πολλὲς φορὲς ἀκόμη ἡ συγκεκριμένη κηδεία;

Καταντᾶ λίγο κουραστικό, τουλάχιστον γιὰ μένα ...
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Όσο δε για το "ράψιμο" του λειψάνου του μοναχού κλπ κλπ ούτε λόγος! :eek:
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Το πρόσωπο των μοναχών εξ όσων γνωρίζω δεν φαίνεται στην κηδεία εφόσον είναι "ραμμένοι" μέσα στο ράσο τους. Κάνω λάθος;
 
Το πρόσωπο των μοναχών εξ όσων γνωρίζω δεν φαίνεται στην κηδεία εφόσον είναι "ραμμένοι" μέσα στο ράσο τους. Κάνω λάθος;
Ὂχι δὲν κάνετε λάθος, ἀλλά...
Ὅταν ἐπισυµβεῖ νὰ κοιµηθεῖ ἕνα γεροντάκι ἢ ὁποιοσδήποτε µoναχὸς (συνήθως φθάνουν σὲ µeγάλη ἡλικία, γιατί δὲν κάνουν καταχρήσεις καὶ τρῶνε ὑγιεινὲς τροφές), δὲν τοῦ κάνουν λουτρό, ἀλλὰ τὸν σφουγγίζουν µὲ χλιαρὸ νερὸ σταυροειδῶς στὸ µέτωπο, τὸ στῆθος, τὰ χέρια, τὰ γόνατα καὶ τὰ πόδια. Χωρὶς νὰ τὸν δεῖ γυµνὸ ὁ µοναχὸς ποὺ θὰ τὸν ντύσει, τὸν ἀλλάζει, τοῦ φοράει κάλτσες καθαρές, ἐσώβρακο µακρύ, φανέλλα, τὸ σχήµα, τὸ πολυσταύρι, τοῦ σταυρώνει τὰ χέρια καὶ τὰ δένει µἐ ἐπίδεσµο. Τοῦ περνάει µετὰ ἕνα κοµποσχοινάκι σ' αὐτό, τοῦ βάζει σκοῦφο καὶ τοῦ σκεπάζει µὲ τὸ κουκούλι, ποὺ τοῦ βάζει, τὸ πρόσωπο σχηµατίζοντας σταυρό. Τὸν τοποθετεῖ στὸ σάγισµα (τρίχινο ἢ ψαθί), ἀφοῦ τὸν περιζώσει µὲ τὸ λουρὶ καὶ τοῦ φορέσει καινούργια ὑποδήµατα. Μετὰ ρίχνει πάνω του τὸ ράσο µὲ σχιστὰ τὰ µανίκια, ποὺ τὰ τοποθετεῖ διαγωνίως καὶ τὸ ράβει ὅλο, ὥστε νὰ περιλάβει µέσα ὅλο τὸ λείψανο, µὲ µαύρη κλωστή. Μὲ ἄσπρη κάνει τρεῖς σταυροὺς στὸ κεφάλι, τὸ στῆθος καὶ τὰ πόδια. Ἂν ἔχει κοιµηθεῖ στὸ Νοσοκοµεῖο ἢ τὸ Γηροκοµεῖο, ἔρχεται ἕνας ἱερέας καὶ κάνει τρισάγιο. Ἂν ὁ ἴδιος ὁ νεκρὸς εἶναι ἱεροµόναχος, τοῦ βάζουν ἀπὸ πάνω ἕνα πετραχήλι. Ἂν εἶναι ἠγούµενος δὲν τοῦ σκεπάζουν τὸ κεφάλι. Μὲ ξύλινο φορεῖο (νεκροκράβατο) µεταφέρεται στὸ νάρθηκα. Ὅσον καιρὸ µένει ἐκεῖ, καίει λαµπάδα καὶ ἀδελφοὶ ἐναλλὰξ διαβάζουν τὸ ψαλτήρι. Ἡ νεκρώσιµη (ἐξοδιαστικὴ) ἀκολουθία ἱεροµονάχου ψάλλεται στὸ µέσο τοῦ καθολικοῦ, ἐνῶ ἁπλοῦ µοναχοῦ στὸ µέσο τῆς λιτῆς.

Κατὰ τὴ διάρκεια τῆς ἀκολουθίας ὅλοι οἱ ἀδελφοὶ κρατοῦν ἀναµµένα κεριά. Πάνω στὸ στῆθος τοῦ νεκροῦ ὑπάρχει ἡ τρίµορφη εἰκόνα. Ἡ ἀκολουθία εἶναι πολὺ µεγαλύτερη ἀπὸ τὴ συνήθη.

Αµέσως µετά, ἐνῶ ψέλνεται τὸ Τρισάγιο, τὸ λείψανο µεταφέρεται στὸ κοιµητήρι. Μπρὸς πηγαίνουν οἱ ἐκκλησιαστικοὶ κρατώντας φανάρια, ἀκολουθοῦν οἱ χοροὶ τῶν ψαλτῶν, τῶν ἱερέων καὶ τῶν ἄλλων ἀδελφῶν καὶ καθ' ὁδὸν γίνονται στάσεις, γιὰ ν' ἀναπεµφθοῦν αἰτήσεις. Ἀφοῦ τοποθετηθεῖ τὸ λείψανο χωρὶς τὸ σάγισµα στὸ µνήµα, ὁ ἱερέας ρίχνει σταυροειδῶς χώµα καὶ λάδι ἀπ' τὸ καντήλι τοῦ Χριστοῦ (στὸ Κοιµητήρι)… Μετὰ οἱ ἀδελφοὶ κάνουν κοµποσχοίνι 100άρι ὑπὲρ ἀναπαύσεως… Ὕστερα γίνεται τὸ Τρισάγιο…καὶ ὁ Ἠγούµενος ἐκφωνεῖ λόγο ἐξαίροντας τὴν ἀρετὴ καὶ τοὺς πνευµατικοὺς ἀγῶνες τοῦ µοναχοῦ ποὺ κοιµήθηκε.

Ἐπὶ 40 µέρες οἱ ἀδελφοί του µοναστηριοῦ κάνουν στὸν κανόνα τοὺς κοµποσχοίνι "ὑπὲρ ἀναπαύσεως" τοῦ ἀδελφοῦ ποὺ κοιµήθηκε. Ὁ νεκρὸς µνηµονεύεται ἐπὶ 40 µἔρες µἐτὰ τὴν ταφὴ τοῦ κατὰ τὴ µἐγάλη εἴσοδο. Ἂν εἶναι Ἠγούµενος, πολὺ περισσότερο χρόνο. Ἀναγράφεται στὰ δίπτυχα (ὁ κάθε µοναχὸς ποὺ ἀπῆλθε) καὶ µνηµονεύεται καθηµερινὰ στὴν προσκοµιδὴ κατὰ τὴ Θεία Λειτουργία (καθολικό, παρεκκλήσια).

ΠΗΓΗ: http://www.pentapostagma.gr/2011/07/blog-post_2654.html#ixzz1lL0lak9y

...ὁ ρόλος τοῦ Γέροντος Ἰωσὴφ στὴ συνοδεία, ἀλλὰ καὶ ἡ θέση καὶ ἡ τιμὴ ποὺ τοῦ ἀποδίδει ὁ Ἅγιος καθηγούμενος Ἐφραὶμ καὶ τὰ ἀγγελούδια τῆς συνοδείας του, δηλαδὴ πιὸ πάνω ἀπὸ τὸν Ἡγούμενο, ἐπιβάλλει τὴ συγκεκριμένη τάξη ποὺ ἀκολουθήθηκε στὴ Μονὴ κατὰ τὴν ἐκδημία τοῦ μακαριστοῦ Γέροντος.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ὂχι δὲν κάνετε λάθος, ἀλλά...


...ὁ ρόλος τοῦ Γέροντος Ἰωσὴφ στὴ συνοδεία, ἀλλὰ καὶ ἡ θέση καὶ ἡ τιμὴ ποὺ τοῦ ἀποδίδει ὁ Ἅγιος καθηγούμενος Ἐφραὶμ καὶ τὰ ἀγγελούδια τῆς συνοδείας του, δηλαδὴ πιὸ πάνω ἀπὸ τὸν Ἡγούμενο, ἐπιβάλλει τὴ συγκεκριμένη τάξη ποὺ ἀκολουθήθηκε στὴ Μονὴ κατὰ τὴν ἐκδημία τοῦ μακαριστοῦ Γέροντος.

Αὐτοαναιρεῖσθε ...
 
Last edited:
Αὐτοαναιρεῖσθε ...

Τὶ δὲν καταλάβατε; Δύο πράγματα μᾶς ἐνδιαφέρουν, ἐπὶ τοῦ θέματος, ἀπὸ τὴ διαδικασία. Τὸ πρῶτο ὂτι γιὰ τὸν ἁπλὸ μοναχὸ, ἡ νεκρώσιµος (ἐξοδιαστικὴ) ἀκολουθία ψάλλεται στὸ µέσον τῆς λιτῆς καὶ τὸ δεύτερο ὂτι γιὰ τὸν ἁπλὸ μοναχό, ὃπως σωστὰ γνώριζε ὁ κ. Σόμαλης, ἡ κεφαλὴ σκεπάζεται καὶ ἀκολουθεῖ τὸ ράψιμο.

Γιὰ τὸν Πνευματικό πατέρα τῆς Μονῆς, τὸν Γέροντα τῆς Μονῆς, Ἰωσήφ, αὐτὰ δὲν ἀκολουθήθηκαν, διότι ὃπως ἐξήγησα δὲν ἦταν ἓνας ἁπλὸς μοναχός. Ἂλλωστε ὃποιος γνωρίζει ἀπὸ Μονή Βατοπαιδείου καὶ ἀπὸ Γέροντα Ἰωσὴφ, πιστεύω πὼς καταλαβαίνει τὶ λέω.

Πάντως ἂν αὐτοαναιροῦμαι, ἐξηγῆστε μου πῶς γιατὶ δὲν τὸ πιάνω.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium

Τὶ δὲν καταλάβατε; Δύο πράγματα μᾶς ἐνδιαφέρουν, ἐπὶ τοῦ θέματος, ἀπὸ τὴ διαδικασία. Τὸ πρῶτο ὂτι γιὰ τὸν ἁπλὸ μοναχὸ, ἡ νεκρώσιµος (ἐξοδιαστικὴ) ἀκολουθία ψάλλεται στὸ µέσον τῆς λιτῆς καὶ τὸ δεύτερο ὂτι γιὰ τὸν ἁπλὸ μοναχό, ὃπως σωστὰ γνώριζε ὁ κ. Σόμαλης, ἡ κεφαλὴ σκεπάζεται καὶ ἀκολουθεῖ τὸ ράψιμο.

Γιὰ τὸν Πνευματικό πατέρα τῆς Μονῆς, τὸν Γέροντα τῆς Μονῆς, Ἰωσήφ, αὐτὰ δὲν ἀκολουθήθηκαν, διότι ὃπως ἐξήγησα δὲν ἦταν ἓνας ἁπλὸς μοναχός. Ἂλλωστε ὃποιος γνωρίζει ἀπὸ Μονή Βατοπαιδείου καὶ ἀπὸ Γέροντα Ἰωσὴφ, πιστεύω πὼς καταλαβαίνει τὶ λέω.

Πάντως ἂν αὐτοαναιροῦμαι, ἐξηγῆστε μου πῶς γιατὶ δὲν τὸ πιάνω.

Ἀπο τὴ μιὰ
γιὰ τὸν ἁπλὸ μοναχό, ὃπως σωστὰ γνώριζε ὁ κ. Σόμαλης, ἡ κεφαλὴ σκεπάζεται καὶ ἀκολουθεῖ τὸ ράψιμο.

Ἀπὸ τὴν ἄλλη ὁ συγκεκριμένος ἦταν μοναχὸς ἀλλὰ δὲν ἦταν ἁπλὸς μοναχός.

Ἄρα ἡ τάξη παραβιάστηκε γιατὶ ἁπλὰ ἔτσι ἄρεσε στὴ Μονὴ (καὶ καλὰ ἔκαναν δὲν μὲ ἀφορᾶ οὕτε καὶ μὲ νοιάζει ἰδιάιτερα). Ἁπλὰ δὲν μ' ἀρέσουν αὐτὲς οἱ «ἰδιαιτερότητες» καὶ οἱ «διαβαθμίσεις» ἁπλῶν καὶ μὴ ἁπλῶν. Παρ' ὅλο ποὺ νόμιζα πὼς ἡ ἁπλότητα ἀποτελεῖ βασικὴ χριστιανικὴ ἀρετή. Ἴσως στὶς μέρες μας νὰ μὴν εἶναι τελικὰ ἤ νὰ μὴν τὴν βρίσκουμε ἐκεῖ ποὺ περιμένουμε ἤ μᾶς λένε.

Γιὰ τὸ ποιὸς ἦταν ὁ συγχωρεμένος δὲν θὰ πῶ ἀπολύτως τίποτε, οἱ τεθνεῶτες βρίσκονται στὴν Κρίση τοῦ Θεοῦ καὶ μόνο, χωρὶς νὰ παίζει ρόλο πλέον ἡ γνώμη τῶν ἀνθρώπων εἴτε λαϊκῶν εἴτε μοναχῶν εἴτε ἱερωμένων.

Ἄς μὴν τὸ συνεχίσουμε ὅμως. Ἄν σᾶς ἀναπαύει ἄς ξανανεβεῖ καμιὰ διακοσαριὰ φορὲς ἀκόμη ἡ συγκεκριμένη κηδέια, καὶ σὲ High Definition.

Nema problema, Καλὴ καρδιὰ καὶ Καλὴ μετάνοια σὲ ὅλους καὶ ἁπλοὺς καὶ ... σύνθετους
 
Ἀπο τὴ μιὰ

Ἀπὸ τὴν ἄλλη ὁ συγκεκριμένος ἦταν μοναχὸς ἀλλὰ δὲν ἦταν ἁπλὸς μοναχός.

Ἄρα ἡ τάξη παραβιάστηκε γιατὶ ἁπλὰ ἔτσι ἄρεσε στὴ Μονὴ (καὶ καλὰ ἔκαναν δὲν μὲ ἀφορᾶ οὕτε καὶ μὲ νοιάζει ἰδιάιτερα). Ἁπλὰ δὲν μ' ἀρέσουν αὐτὲς οἱ «ἰδιαιτερότητες» καὶ οἱ «διαβαθμίσεις» ἁπλῶν καὶ μὴ ἁπλῶν. Παρ' ὅλο ποὺ νόμιζα πὼς ἡ ἁπλότητα ἀποτελεῖ βασικὴ χριστιανικὴ ἀρετή. Ἴσως στὶς μέρες μας νὰ μὴν εἶναι τελικὰ ἤ νὰ μὴν τὴν βρίσκουμε ἐκεῖ ποὺ περιμένουμε ἤ μᾶς λένε.

Γιὰ τὸ ποιὸς ἦταν ὁ συγχωρεμένος δὲν θὰ πῶ ἀπολύτως τίποτε, οἱ τεθνεῶτες βρίσκονται στὴν Κρίση τοῦ Θεοῦ καὶ μόνο, χωρὶς νὰ παίζει ρόλο πλέον ἡ γνώμη τῶν ἀνθρώπων εἴτε λαϊκῶν εἴτε μοναχῶν εἴτε ἱερωμένων.

Ἄς μὴν τὸ συνεχίσουμε ὅμως. Ἄν σᾶς ἀναπαύει ἄς ξανανεβεῖ καμιὰ διακοσαριὰ φορὲς ἀκόμη ἡ συγκεκριμένη κηδέια, καὶ σὲ High Definition.

Nema problema, Καλὴ καρδιὰ καὶ Καλὴ μετάνοια σὲ ὅλους καὶ ἁπλοὺς καὶ ... σύνθετους

Δὲ θὰ ἢθελα νὰ συνεχίσω ὃπως κι ἐσεῖς τὸ ζητᾶτε, ἀλλὰ βλέπω πὼς μπερδεύετε τὴ θέση ἢ τὸ ἀξίωμα ἑνὸς ἀνθρώπου, μὲ τὴν κατάσταση ἁπλότητας καὶ ἁγιότητας τῆς καρδίας του. Τό ἓνα δὲν ἀποκλείει τὸ ἂλλο. Ἒχουμε πολλοὺς Ἁγίους, ἠγέτες σὲ κοσμικὸ ἢ πνευματικό ἐπίπεδο, ποὺ κάθε ἂλλο ἁπλοὺς ἀνθρώπους θὰ τοὺς λέγαμε. Κατὰ τὰ μέτρα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ὃμως, εἶναι ἁπλοὶ, πνευματικοὶ ἂνθρωποι, Ἃγιοι, μέ ἁπλότητα πίστεως καὶ ὁμολογίας.

Ὁ γέροντας Ἰωσὴφ, φυσικὰ καὶ δὲν ἦταν ἁπλὸς μοναχὸς, ὂχι στὴν ἀρετὴ τῆς ἁπλότητας ποὺ μπερδευτήκατε καὶ σκανδαλιστήκατε, αὐτὸ τὸ γνωρίζει μόνο Ὁ Ἐτάζων νεφροὺς καὶ καρδίας, ἀλλὰ δὲν ἦταν ἁπλὸς μοναχὸς γιατί ἦταν ὁ Γέροντας τῆς Μονῆς. Ὁ ἒχων τὴν πνευματικὴ εὐθύνη τῆς Ἱερᾶς Συνοδείας. Καὶ μόνο ἀπὸ αὐτὸ, δὲν γίνεται κατανοητὴ ἠ διαφορὰ ἑνὸς ἁπλοῦ μοναχοῦ κι ἑνὸς γέροντος στὶς τάξεις τοῦ Κοινοβίου;

Ἒλεγε ὁ Ἃγιος Γέροντὰς του καὶ Γέροντὰς μας παπποὺς Ἰωσήφ ὁ Ἠσυχαστὴς καὶ Σπηλαιώτης, πὼς ἡ ἀρετὴ, ὃπως αὐτὴ τῆς ἁπλότητος,δὲν ἒχει κουδούνια, νὰ βροντοῦν καὶ νὰ ὑποδυκνείουν τὸν ἐνάρετο. Κατὰ συνέποια βρίσκεται ἐκεῖ ποὺ δὲν φανταζόμαστε ἢ ποὺ δὲν περιμένουμε. Δὲν περιορίζεται ἀπὸ ἀξιώματα καὶ θέσεις.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημ. συντ.] Ένα ΠΜ εκτός θέματος και θεματολογίας διεγράφη. Οδυσσέα σε παρακαλώ πολύ μη μας κουράζεις. Και προηγούμενα μηνύματα είναι εκτός θέματος, αλλά δεν ξέρω και ποιό είναι το θέμα σχετικά με Ηχογραφήσεις>Βατοπεδινοί. Γι᾿ αυτό το κλείνω και θα αποσυρθεί.
 
Status
Not open for further replies.
Top