Εκδημία Μανόλη Χατζηγιακουμή

lavtaci

Μέλος
Με μεγάλη λύπη θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τον θάνατο του Δασκάλου και Μέντορά μας Δρ. Μανόλη Χατζηγιακουμή. Το έργο και η προσφορά του στα γράμματα αλλά και στην Εκκλησιαστική μουσική αποτελεί τεράστια παρακαταθήκη για τον εν γένει ελληνισμό. Το πολυσχιδές συγγραφικό, εκδοτικό, ερευνητικό και δισκογραφικό του έργο έχουν συζητηθεί πολλάκις στο πλαίσιο του παρόντος forum.
Η Εξόδιος Ακολουθία θα ψαλεί την Τετάρτη στις 11:00 στο Α' Κοιμητήριο Αθηνών, ενώ η ταφή θα πραγματοποιηθεί στην ιδιαίτερή του πατρίδα, την Κω.
Συνημμένα θα βρείτε την πλήρη εκδοχή της συνέντευξης που είχε παραχωρήσει στο ΒΗΜΑ το 2006.

Νίκος Ανδρίκος
Επίκουρος Καθηγητής
Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
 
Last edited:

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟΝ ΜΑΝΟΛΗ ΧΑΤΖΗΓΙΑΚΟΥΜΗ, φιλόλογο και μουσικό ερευνητή, που έφυγε χτες από τη ζωή, από το βιβλίο μου "Λυκούργος Αγγελόπουλος, Ο Δάσκαλος που ευεργετούσε κρυφά":

Κάποια μέρα ρώτησε ο δάσκαλος τα μεγαλύτερα παιδιά της παιδικής χορωδίας αν μπορούσαμε να τον συνοδεύσουμε το απόγευμα της Κυριακής στην έκθεση βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως, για να τον βοηθήσουμε να κουβαλήσει κάποια βιβλία. Κανένας όμως δεν μπορούσε να τον εξυπηρετήσει. Το επόμενο Σάββατο ήρθε στην εκκλησία κρατώντας σακούλες με βιβλία μουσικής, τις οποίες μας μοίρασε μετά το τέλος του Εσπερινού. Περιείχαν το ογκώδες βιβλίο «Χειρόγραφα εκκλησιαστικής μουσικής 1453-1820» του φιλολόγου και μουσικού ερευνητή Μανόλη Χατζηγιακουμή, μια πολυτελή έκδοση της Εθνικής Τράπεζας που περιείχε διακόσιες πενήντα τέσσερις φωτογραφίες χειρογράφων Βυζαντινής μουσικής και συνοδευόταν από δίσκο βινυλίου με ηχογραφήσεις του Θρασύβουλου Στανίτσα. Για την επιλογή των χειρογράφων ο Χατζηγιακουμής είχε μελετήσει τη δεκαετία του 1970 περίπου πέντε χιλιάδες χειρόγραφα που εντόπισε διάσπαρτα σε βιβλιοθήκες όλου του κόσμου, ανάμεσά τους εκείνες του Αγίου Όρους και της Κύπρου, που ευτυχώς ερευνήθηκαν όλες πριν από την Εισβολή.

Κατά τη διάρκεια της Β’ Λυκείου, βοηθούσα τον δάσκαλο στις πρόβες της παιδικής χορωδίας, κάνοντας μελωδικές ασκήσεις στα νέα μέλη της χορωδίας, την ώρα που ο δάσκαλος έκανε πρόβα με τα μεγαλύτερα παιδιά. Πλησιάζοντας προς το τέλος της σχολικής χρονιάς, ο δάσκαλος, που ποτέ δεν είχε τύχει να με ρωτήσει τι σπουδές σκόπευα να ακολουθήσω, μου ανέφερε ότι ο Μανόλης Χατζηγιακουμής αναλάμβανε ο ίδιος προσωπικά την εντατική προετοιμασία λίγων παιδιών για τις Πανελλήνιες εξετάσεις, τα οποία πετύχαιναν όλα στη θεωρητική σχολή της επιλογής τους. Μου πρότεινε να μεσολαβήσει ώστε να γίνω και εγώ ένας από τους επιλεγμένους μαθητές του, αφήνοντας εμμέσως πλην σαφώς να εννοηθεί ότι θα φρόντιζε ο ίδιος για το κόστος. Τον ενημέρωσα ότι είχα επιλέξει την Α’ Δέσμη (θετικές και τεχνολογικές επιστήμες), στοχεύοντας κυρίως σε σχολές Πληροφορικής, οπότε η συζήτηση δεν συνεχίστηκε παραπέρα.

Παρά τις μουσικολογικές διαφορές που είχαν οι δύο άντρες, ο Λυκούργος Αγγελόπουλος και ο Μανόλης Χατζηγιακουμής, ήταν βαθιά η εκτίμηση που έτρεφε ο ένας για τον άλλον.

Φωτογραφία: EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
 

Attachments

  • Screenshot 2024-02-26 at 9.15.04 AM.png
    Screenshot 2024-02-26 at 9.15.04 AM.png
    1.8 MB · Views: 5

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής

Diogenes

Νέο μέλος
Από την ιστοσελίδα https://www.pemptousia.gr/2024/03/mnimi-manoli-k-chatzigiakoumi-skapaneas-diasostis-kivotos/.

Μνήμη Μανόλη Κ. Χατζηγιακουμή: σκαπανέας, διασώστης, κιβωτός
π. Ιωάννης Μπούτσης, Αρχιδιάκονος Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών
27 Μαρτίου 2024​
Είναι σύνηθες το να σημειώνεται, επ’ ευκαιρία της κοίμησης δημοσίου προσώπου, η εμβέλεια της συνεισφοράς του και το δυσαναπλήρωτο κενό που αφήνει∙ ενίοτε με τα στοιχεία υπερβολής που ανευρίσκονται στις δημόσιες νεκρολογίες. Όμως στην περίπτωση του Μανόλη Κ. Χατζηγιακουμή είναι εξαιρετικά δύσκολο να υπερβάλει κανείς,τόσο για την εμβέλεια της συνεισφοράς και κληρονομιάς του όσο και για το όντως δυσαναπλήρωτο κενό. Διότι, ακόμη κι αν πρόκειται για προσωπικότητα που είναι ίσως λιγότερο γνωστή σε ένα ευρύτερο, μέσο κοινό και περισσότερο γνωστή στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ (και, όπως θα δούμε, δεν ήταν μία η Ιερουσαλήμ του Μανόλη Χατζηγιακουμή, αλλά πολλές), η κληρονομιά που αφήνει πίσω του τυγχάνει καλειδοσκοπικά πολυποίκιλη με δριμύτατα ευρύ τρόπο.

IMG_1488-1-887x1024.jpg


Με την αφετηριακή σκευή του φιλολόγου, ο Μανόλης Χατζηγιακουμής άφησε βαρύ το αποτύπωμά του στη μελέτη του Διονυσίου Σολωμού —με την περίφημη και πρωτοποριακή τότε διδακτορική διατριβή «Νεοελληνικές Πηγές του Σολωμού»— και Κωστή Παλαμά, στη διάσωση της δημώδους ποίησης αλλά και στη νεοελληνική μετάφραση του συνόλου της Οδύσσειας του Ομήρου, έργο από μόνο του ακραία απαιτητικό. Δεν έμεινε όμως στη φιλολογική συνεισφορά, ακόμη κι αν η συμβολή του εκεί θα υπερεπαρκούσε για παραπάνω από μια ζωή: κατέστη διασώστης και σκαπανέας της πατρώας μουσικής κληρονομιάς, τόσο της θύραθεν όσο και της εκκλησιαστικής — με θησαυρίσματα της λαϊκής και δημώδους μουσικής και τραγουδιών, πρωτίστως δε της γενέτειράς του (καθ’ ότι ορμώμενος εξ Ασφενδιού της Κω), αλλά και με τη δόμηση μιας πραγματικής κιβωτού εκκλησιαστικής μουσικής, με ύψιστη διασωστική αξία για τη ζωντανή μας πολιτισμική παράδοση. Παράδοση την οποία υπηρέτησε με τρεις ιδιότητες —σκαπανέας, διασώστης, κιβωτός— σε όλο της το εύρος, από τις φιλολογικές πηγές μέχρι το τραγούδι και την ψαλτική.

Ερευνητής, δάσκαλος, εκδότης. Όχι εκ του ασφαλούς, όχι εκ του γραφείου: ήδη από το 1964 είχε ξεκινήσει την ηχογράφηση της μουσικής παράδοσης της Κω με ένα μικρό φορητό μαγνητόφωνοGrundig TK 23, πόρτα-πόρτα κι από χωριό σε χωριό — εξ ου και η αρχειακή συλλογή «Μουσικός Θησαυρός της Κω», με γλωσσολογικό και μουσικολογικό υπομνηματισμό.Χαρακτηριστική της πολιτισμικής του διφυΐας και της άνεσης στην περιδιάβαση μεταξύ διαφορετικών παραδόσεων είναι η μεταγραφή των τραγουδιών από τον Μανόλη Χατζηγιακουμή τόσο σεβυζαντινή όσο και ευρωπαϊκή μουσική σημειογραφία. Την ίδια εθνογραφική και αποθησαυριστική ζέση για τα πολυτίμητα του λαού μας θα αφιερώσει και στη πατρώα εκκλησιαστική μουσική, με τις εκδοτικές σειρές «Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής», «Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής», «Αρχείον Εκκλησιαστικής Μουσικής» — και με ηχογραφήσεις εκκλησιαστικών μελών, ιδίως της οθωμανικής περιόδου, από τους μέγιστους τότε εν ζωή ιεροψάλτες μας, όπως τον Θρασύβουλο Στανίτσα. Ευτυχώς για εμάς τους περιλειπομένους, η κιβωτός κληρονομιάς που με τόσο μόχθο έχτισε στέκεται και μετά την κατά σάρκα κοίμησή του, με το «Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων» (https://e-kere.gr/), ιδρυθέν το 1994, κάθε πτυχή του οποίου αποτελεί γηθόσυνη πανήγυρη πολυεπίπεδης πατριδογνωσίας. Κείμενα, βιβλία, χιλιάδες χειρόγραφα, τριψήφιος αριθμός ψηφιακών δίσκων — αποθησαύριση και υπομνηματισμός μαζί.

IMG_1487-1-1024x461.jpg


Το εκτόπισμα του Μανόλη Χατζηγιακουμή, όπως σημειώσαμε ήδη, συνίσταται ακριβώς στο ότι δεν αφιερώθηκε μόνο σε ένα πεδίο (είτε π.χ. στη φιλολογία, είτε στη λαϊκή μουσική, είτε στην εκκλησιαστική, είτε μόνο στην διάσωση-αρχειοθέτηση είτε μόνο στη σκαπάνη-έρευνα-υπομνηματισμό) αλλά σε ένα σύνολο πεδίων, κάθε ένα εκ των οποίων θα απαιτούσε μια ζωή για άλλους — αλλά όλα μαζί, ως ψηφίδες, συνθέτουν ένα πραγματικό ψηφιδωτό του καθ’ ημάς πολιτισμού σε όλη την πολυπλοκότητά του, σε όλη του τη συνέχεια και ενοείδεια μέσα από τις φαινομενικές ασυνέχειες. Δεν θέλω να είμαι εγώ που θα εστιάσω σε μια από τις ψηφίδες, διακινδυνεύοντας έτσι να αποπροσανατολίσω από την εποπτεία του συνόλου και της «μεγάλης εικόνας» του έργου του, δεν μπορώ όμως ως κι εκ της ιδιότητός μου να μην υπογραμμίσω την αναντικατάστατη σημασία του διασωστικού του έργου στην εκκλησιαστική μουσική για την Εκκλησία μας — τόσο για την Εκκλησία της Ελλάδος όσο και για το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, για σύνολο το γένος. Ας θυμηθούμε τα δικά του λόγια, από μια συνέντευξή του: «η εκκλησιαστική και λειτουργική μουσική του Ελληνισμού είναι ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς της καλλιτεχνικής και πνευματικής του έκφρασης. Ένας τομέας όμως εντελώς άγνωστος και παραμελημένος. Συνθέτες, μέλη, μουσικά είδη, όλα συγκροτούν ένα αποκαλυπτικό δημιουργικό πεδίο. Όχι μόνο για τη μεγάλη Βυζαντινή περίοδο, αλλά κυρίως για τα νεώτερα χρόνια, τα χρόνια της λεγόμενης, και τόσο διαβεβλημένης παλαιότερα, Τουρκοκρατίας. Υλικό που σώζεται σήμερα σε 7.000 περίπου μουσικά χειρόγραφα διασκορπισμένα σε όλο τον κόσμο και χρονολογημένα από τον 10ο αιώνα έως το 1820, χρονιά που δημοσιεύεται το πρώτο μουσικό βιβλίο και σε πολυάριθμα, στη συνέχεια, μουσικά έντυπα, από το 1820 κ.εξ. Και όλα αυτά πέρα από τη μεγάλη επίσης προφορική παράδοση…».

Λένε πως «η Ελλάδα τρώει τα παιδιά της»∙ και πράγματι, στη ζωή του ο Μανόλης Χατζηγιακουμής αντιμετώπισε μεταξύ άλλων, και αντί για πάνδημη αναγνώριση της εθνικής σημασίας του έργου του, εμπόδια, φθόνο, αποκλεισμούς (κάποτε και από μέρη και κύκλους της εκκλησιαστικής ζωής) — ακριβώς επειδή το έργο του άνθιζε. Έπρεπε να φτάσουμε στο 2005 για να τιμηθεί από την Ακαδημία Αθηνών με το Αριστείο Γραμμάτων, ενώ πιο πρόσφατα το 2018, σε εποχές που υπήρχαν και αυτές οι προτεραιότητες στον κορυφαίο πολιτειακό θεσμό, τιμήθηκε από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο με το παράσημο του Ταξιάρχη του Τάγματος της Τιμής.

IMG_1485-1-1024x640.jpg


Είναι έτσι τα της Πρόνοιας στις ζωές μας, που τύχη αγαθή (μάλλον: προνοία αγαθή) ο Μανόλης Χατζηγιακουμής ετύγχανε επίσης συμφοιτητής του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου — κι έκτοτε φίλος.

Ενδεικτική μόνο η παράθεση κάποιων από τους καρπούς του — και οι αναγνώστες ας σπεύσουν στο «Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων» (https://e-kere.gr/) για τα περαιτέρω, όχι εν είδει μνημοσύνου μα εν είδει ανάληψης σκυτάλης:

Νεοελληνικά Φιλολογικά Ανάλεκτα. Σολωμός – Παλαμάς – Ερωτόκριτος – Διγενής, Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων, Αθήνα 2020.

Ανθολόγιο Οδύσσειας, Αποσπάσματα Μεταφρασμένα, Ραψωδίες Α-Ω, Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων, Αθήνα 2016, Ομήρου Οδύσσεια, Εισαγωγή – Κείμενο – Μετάφραση – Σχόλια, Ραψωδίες Α-Ω, Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων, Αθήνα 2015, 832 σελ.

Μνημεία – Σύμμεικτα – Αρχείον Εκκλησιαστικής Μουσικής, Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων, Αθήνα 2000/2001, σχ. 8ο μικρό, 68 σελ.

Η Εκκλησιαστική Μουσική του Ελληνισμού μετά την Άλωση (1453-1820). Σχεδίασμα Ιστορίας, Κέντρον Ερευνών & Εκδόσεων, Αθήνα 1999, σχ. 8ο, 216 σελ.

Χειρόγραφα Εκκλησιαστικής Μουσικής 1453-1820. Συμβολή στην έρευνα του Νέου Ελληνισμού, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Αθήνα 1980, 506 σελ.

Τα Μεσαιωνικά Δημώδη Κείμενα, Συμβολή στη μελέτη και στην έκδοσή τους, τόμ. Α΄, Αθήνα 1977, Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων, 264 σελ.
Νεοελληνικές Πηγές του Σολωμού, Κρητική Λογοτεχνία – Δημώδη Μεσαιωνικά Κείμενα – Δημοτική Ποίησις, Εθνικόν και ΚαποδιστριακόνΠανεπιστήμιον Αθηνών, Βιβλιοθήκη Σοφίας Ν. Σαριπόλου, αρ. 1, Εν Αθήναις 1968, 208 σελ., διδακτορική διατριβή.

IMG_1484-1-1024x596.jpg


Από τον Όμηρο στον Σολωμό και στον Παλαμά, από τα μεσαιωνικά δημώδη κείμενα ως το παραδοσιακό τραγούδι, από τα βάθη της ψαλτικής παράδοσης στον μόχθο της μαγνητοφώνησης, της ηχογράφησης, της μουσικολογικής και ιστορικής έρευνας, της διάσωσης χειρογράφων, της δόμησης ενός αρχείου ανεκτίμητης αξίας και σπάνιας εμβέλειας. Ερευνητής, δάσκαλος, εκδότης∙ σκαπανέας, διασώστης, κιβωτός. Εκοιμήθη ένας Μεγάλος του τρόπου μας. Καλή Ανάσταση!

Μετὰ τῶν Ἁγίων ἀνάπαυσον, Χριστέ, τὴν ψυχὴν τοῦ δούλου σου, ἔνθα οὐκ ἔστι πόνος, οὐ λύπη, οὐ στεναγμός, ἀλλὰ ζωὴ ἀτελεύτητος.
 
Top