Επαναλαμβάνω: όταν κάποιος έχει ερωτήματα απευθύνεται στον ειδικό. Κάποιος ο οποίος έχει την έδρα της Ψαλτικής-Ερμηνεία μέλους μιλά για το έργο του Αγγελόπουλου. Εσάς βέβαια αυτό σας είναι αδιάφορο διότι απλά έχετε καταλήξει στα συμπεράσματά σας και παραπέρα δεν παίζει κάτι διαφορετικό!
Μα εσείς είπατε αγαπητέ ότι ο Καράς έκανε λάθη, όχι ο "ειδικός"! Κι όταν σας λέμε να μας πείτε ποια -επιτέλους- ήταν αυτά τα λάθη, μας παραπέμπετε στον σεβαστό καθηγητή εν είδει αυθεντίας! Εγώ ευχαρίστως να τον ακούσω βέβαια. Αλλά το ότι με τον τρόπο αυτό (δηλ. με την παραπομπή στην "αυθεντία") εμμέσως ομολογείτε ότι δεν είστε ειδικός, είναι κι αυτό κάτι. Όσο για το ότι για μένα "δεν παίζει κάτι διαφορετικό" από τα συμπεράσματα στα οποία έχω καταλήξει, εγώ έχω δείξει ότι δεν έχω πρόβλημα να δεχτώ κάτι αντίθετο, αρκεί να είναι τεκμηριωμένο και να το μελετήσω. Και το έχω κάνει (π.χ.
εδώ, όπου έβαλα και ως τίτλο την αλλαγή της άποψής μου). Για τα λάθη του Καρά γνωρίζετε (ή πιθανώς και να μη γνωρίζετε) ότι έχω μιλήσει αναλυτικά και, κατά το δυνατόν, τεκμηριωμένα
εδώ. Υποδείξτε μου κάτι αντίθετο ή κάποια λάθη στους υπολογισμούς μου να το δούμε. Όταν όμως ο αντίλογος στα στοιχεία και τους υπολογισμούς που παραθέτω είναι ότι "θα βγει ένα νέο βιβλίο του Καρά και θα σε αποστομώσει", τότε τι διαφορετικό δηλαδή να δεχθώ από τα συμπεράσματα στα οποία έχω καταλήξει για τα λάθη του Καρά;
Μελετάτε και μπράβο σας. Το θέμα είναι τι; και πως;
Σχετικά με τη μελέτη μου στα λάθη του Καρά, που είναι και το θέμα μας, σας παρέπεμψα ήδη
εδώ, όπου δεν υπάρχει παραπομπή σε άλλες "αυθεντίες", όπως κάνετε εσείς, αλλά συγκεκριμένα στοιχεία από βιβλία του Καρά, με αριθμητικούς υπολογισμούς των λαθών στους συγκερασμούς των διαστημάτων και με κατάδειξη των αντιφάσεών του στον τομέα αυτό, μέσω της σύγκρισης των όσων γράφει στα διάφορα έργα του. Διαβάστε το (αν ασχολείστε με το θέμα), υποδείξτε μου τα πιθανά λάθη μου με δικούς σας υπολογισμούς και ευχαρίστως να τα δούμε.
Έγραψα κάτι συγκεκριμένο. Κατέθεσα κάποιες απλές σκέψεις και ο γνωστός κ. Θεοτοκάτος πετάγεται να μας πει τη γνωστή ιστοριούλα του.
"Κάτι συγκεκριμένο";;!! Προφανώς ως ανέκδοτο θα το αναφέρετε... Μα ακριβώς επειδή δεν είστε συγκεκριμένος δημιουργήθηκε το όλο θέμα: δεν μπορεί να γράφετε ότι "έκανε λάθη ο Καράς" κι όταν σας ρωτάμε "ποια είναι τα λάθη" να μας λέτε "σας παραπέμπω στην τάδε αυθεντία και... είμαι και συγκεκριμένος!"
Αφήστε επιτέλους να μιλήσει και κάποιος άλλος, εάν θέλει.
Εσείς μπορεί να λέτε ότι θέλετε, δεν σας εμποδίζει κανένας. Απλώς θα πρέπει να καταδειχθεί κατά πόσο στηρίζετε τα λεγόμενά σας του τύπου "έκανε λάθη κι ο Καράς". Δικαίωμά σας το να μην θέλετε να τα στηρίξετε, για να μην θίξετε τον διδάσκαλο ή για να μην διακινδυνεύσετε τη φήμη σας στη γνωστή σχολή (που προφανώς θα τρωθεί, εάν μιλήσετε ευθαρσώς για τα πολλά λάθη του Καρά...). Αλλά στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να καταδειχθεί εδώ μέσα ότι ο λόγος σας αυτός είναι απλώς και μόνο προς δημιουργία εντυπώσεων (για να δείξετε απλώς ότι είστε "αντικειμενικός" και ότι, δήθεν, δεν θεωρείτε τον Καρά αυθεντία) και όχι κάτι που το εννοείτε ουσιαστικά. Και θα πρέπει να φανεί αυτό, ώστε να μπορεί να αξιολογηθεί η εγκυρότητα των γραφομένων σας από το ίδιο το περιεχόμενό τους και όχι από τη βαρύτητα των ενδεχόμενων τίτλων σας (το ίδιο φυσικά ισχύει και για την ομιλία στην οποία με παραπέμψατε: θα αξιολογηθεί βάσει του περιεχομένου της και όχι βάσει των όποιων ακαδημαϊκών τίτλων του ομιλούντα).
Υπήρξατε κάποια στιγμή δικηγόρος, αλλά για κάποιους λόγους το ρίξατε στη μουσική.
Μιλήσατε προηγουμένως για αγένεια εκ μέρους μου, αλλά βλέπω ότι οι ειρωνείες για την επαγγελματική σταδιοδρομία του συνομιλητή σας πάνε σύννεφο... Καταλαβαίνω ότι έτσι εκφράζεστε όταν πανικοβάλεστε και δεν έχετε κάτι άλλο να πείτε. Αλλά ακόμα κι έτσι, πάλι κάνετε λάθος, αφού το κύριό μου επάγγελμα δεν είναι ούτε η δικηγορία αλλά ούτε η μουσική.
Δεν σας ρωτώ σαν μουσικό. Σας ρωτώ σαν δικηγόρο. Εάν ο Καράς ήταν πελάτης σας, δεν θα ρωτάγατε το δικαστήριο βάσει ποιων μελετών κατέληξε σε αυτό το αποτέλεσμα η εκγύκλιος; Ο τρόπος ψαλσίματος σε πολλά σημεία είναι διαφορετικός σε σχέση με κάποια άλλα ακούσματα. Τα λάθη όμως περί θεωρίας χρίζουν τεκμηρίωσης.
Για να λέτε αυτά σε μένα, προφανώς δεν έχετε διαβάσει τι έχω γράψει για την εγκύκλιο. Διαβάστε το λοιπόν
εδώ και μετά μιλάμε. Σας λέω εκ των προτέρων ότι δεν είναι ακριβώς αυτό που περιμένετε. Ήδη το πρώτο μου συμπέρασμα είναι ότι "δεν υπάρχει μουσικολογική τεκμηρίωση".
Για την αλλαγή θέσεων των Τριών Δασκάλων δημιουργήθηκε Επιτροπή και κατέθεσε ΓΡΑΠΤΩΣ τα πορίσματά της. Τώρα;
Μα και άλλες φορές καταδικάστηκαν από το Πατριαρχείο πράγματα ξένα προς την παράδοση, χωρίς να προηγηθεί αναλυτική τεκμηρίωση. Το θέμα της Επιτροπής, που άλλαξε όχι τις θέσεις, αλλά (κυρίως) τη μουσική κλίμακα που χρησιμοποίησαν οι τρεις διδάσκαλοι, καθώς και το θέμα του καθορισμού των διαστημάτων της μουσικής μας, ήταν μείζον και προφανώς έχρηζε τεκμηρίωσης και υπήρχε ανάγκη να γίνει, αφού η 68άρα χρυσανθινή κλίμακα ήταν μουσικολογικά off, όπως έχω γράψει επανειλημμένως. Όμως η παραδοχή ότι ένα θεωρητικό έργο, όπως του Καρά ή στο παρελθόν του Λεσβίου ή άλλων, είναι εκτός παραδόσεως, πιθανώς να εκτίμησε το Πατριαρχείο ότι δεν χρήζει αναλυτικής μουσικολογικής τεκμηρίωσης, όπως έχρηζε στην περίπτωση του καθορισμού της μουσικής κλίμακας και των διαστημάτων, όπου συνεστήθη ειδική Επιτροπή.
Ως ψάλτης αγωνιώ και θέλω να πατώ με σιγουριά. Προσωπικά βρίσκω την εγκύκλιο μη ολοκληρωμένη.
Θα ήταν όμως ολοκληρωμένη εάν υποστήριζε τον Καρά ή εάν καταδίκαζε κάτι άλλο, που θα βόλευε τις απόψεις σας, έστω και χωρίς τεκμηρίωση... Εάν πραγματικά θέλατε να αναζητήσετε στοιχεία και να "πατήσετε με σιγουριά" στην άποψη ότι το θεωρητικό του Καρά δεν εκφράζει την παράδοση της μουσικής μας, θα διαβάζατε τα πολλά και ποικίλα που έχουν γραφεί εδώ μέσα και θα παραθέτατε τις αντιρρήσεις σας. Όταν όμως σας γράφουμε ότι τα διαστήματα είναι λάθος επειδή ο άλφα και ο βήτα υπολογισμός του Καρά είναι λανθασμένοι και σας δίνουμε και τους μαθηματικούς τύπους που βγάζουν το συγκερασμό παγκοσμίως και σας αναρτάμε και αρχείο excel προς διευκόλυνση και το μόνο που κάνετε είναι να μας ειρωνεύεστε, τότε προφανώς ΔΕΝ ΘΕΛΕΤΕ να πατήσετε κάπου με σιγουριά, γιατί αν πατήσετε εκεί που υπαγορεύει η πατριαρχική εγκύκλιος, αυτό θα σήμαινε την αναίρεση θέσεών σας υπέρ των διαστημάτων του Καρά, που υποστηρίζατε για χρόνια και αυτό δεν είναι κάτι που το επιθυμείτε...
Έθεσα κάποια ερωτήματα, που δεν είναι μόνο δικά μου.[...]
Σας έθεσα και κάποιο ερώτημα περί της Επιτροπής του 1881-3. Εάν θέλετε τοποθετηθείτε και αφήστε την ιστοριούλα τα περί της γνωστής σχολής, δεν έχει ο Δεσπότης επιχειρήματα και τη γνωστή καραμέλα...Εντυπώσεις κερδίζετε εύκολα μόνο εάν υπάρχει και τεκμήριο. Σε άλλη περίπτωση ο δικηγόρος απέτυχε και χαρακτηρίζεται γραφικός...
Εγώ η μόνη πρόταση με ερωτηματικό που βλέπω στο μήνυμά σας είναι: "Μήπως τελικά δεν θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν τα πορίσματα της Μουσικής Επιτροπής;" Μα καλά, είμαστε σοβαροί τώρα; Ξέρετε εσείς να έχουν αμφισβητηθεί ποτέ ΕΠΙΣΗΜΩΣ τα πορίσματα της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1883; Έγινε μια Επιτροπή, την δέχθηκε το Πατριαρχείο και καθόρισε κάποια πράγματα. Εφόσον δεν έχει γίνει κάποια άλλη που να τα αναιρεί, παραμένουμε σ' αυτά, τόσο απλό! Όσοι εύχονται αλλαγή των πορισμάτων της Επιτροπής για να προωθήσουν πράγματα που δεν δέχθηκε η Επιτροπή (είτε αυτό λέγεται διαστήματα και έλξεις του Καρά είτε αλλαγή των διαστημάτων της βασικής διατονικής μουσικής κλίμακας είτε κατάργηση της 72άρας κλίμακας και χρήση άλλης είτε ο,τιδήποτε άλλο) θα πρέπει να περιμένουν.
Και περιμένετε δηλαδή απάντηση σε αυτό από εμένα, όταν έχω τοποθετηθεί χιλιάδες φορές εδώ μέσα για τα γραφόμενα της Επιτροπής; Έχω πει τόσες φορές πού είναι σωστή για μένα η Επιτροπή (στα διαστήματα) και πού χρήζει διευκρινίσεων (στην όμοια διφωνία σε μια υποπερίπτωση στον β' ήχο συν κάποιες διευκρινίσεις/προσθήκες στις έλξεις κ.ά.). Εσείς μάλλον είστε αυτός που δεν φαίνεται να έχετε άποψη. Γιατί αν δεχθείτε λ.χ. τα διαστήματα της Επιτροπής, σημαίνει ότι παραδέχεστε τα λάθη στα διαστήματα του Καρά, αυτά δεν πάνε μαζί. Κι αυτός είναι προφανώς ο λόγος που δεν τοποθετείστε ευθέως...