Διαφραγματική αναπνοή

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών


αναφέρεται για όσους τραγουδούν αλλά σ'αυτό το μάθημα δεν νομίζω να υπάρχει διάκριση μεταξύ τραγουδιού και ψαλμωδίας..μερικά πράγματα είναι κοινά όπως η διαφραγματική αναπνοή, δηλ. με ποιο τρόπο θα αναπνεύσω έτσι ώστε να έχω αρκετά αποθέματα αέρα στα πνευμόνια. Νομίζω αυτό μαζί με την γνώση σε ποια σημεία πρέπει να παίρνεις αναπνοή (εγώ ξέρω δεν πρέπει να παίρνουμε αναπνοή μέσα στις λέξεις=να μην τις τεμαχίζουμε, αν κάποιος γνωρίζει κάτι παραπάνω ας το γράψει) είναι από τα πιο σημαντικά μαζί με την γνώση και χειρισμό της εκπνοής, της οποίας το αποτέλεσμα είναι αυτό που ακούγεται προς τα έξω..
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Πολύ ενδιαφέρον Μανώλη!

Επειδή ασχολούμαι με το θεατρο,εχω παρακολουθήσει τέτοιο σεμινάριο.
Διαφραγματικής αναπνοής και ορθοφωνίας. Χρησιμα και για εμάς τους ψάλτες,δεν το συζητώ.
 

neophokaeus

Μέλος
Πρέπει να ξέρετε ότι οι γυναίκες αδυνατούν να διδάσκουν φωνητική στους άντρες... δεν έχουμε την ίδια φύση και το στήριγμα τους είναι πολύ διαφορετικό από μας... καλόν είναι να καταφύγουμε σε άντρες φωνητικούς... οι γυναίκες μόνον γυναίκες μπορούν να βοηθήσουν... οι ψάλτες πρέπει να μαθητεύσουν σε άντρες βαρύτονοι ή βαθύφωνοι... και όχι δίπλα σε κολορατούρες!!!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Πρέπει να ξέρετε ότι οι γυναίκες αδυνατούν να διδάσκουν φωνητική στους άντρες... δεν έχουμε την ίδια φύση και το στήριγμα τους είναι πολύ διαφορετικό από μας... καλόν είναι να καταφύγουμε σε άντρες φωνητικούς... οι γυναίκες μόνον γυναίκες μπορούν να βοηθήσουν... οι ψάλτες πρέπει να μαθητεύσουν σε άντρες βαρύτονοι ή βαθύφωνοι... και όχι δίπλα σε κολορατούρες!!!
Αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση απόλυτο, ούτε αποτελεί "κόλλημα" για την φωνητική εκπαίδευση κανενός, όσον αφορά πάντα τον καθαρά τεχνικό τομέα. Η σύζυγός μου είναι mezzo soprano και διδάσκει σε μπάσους, βαρύτονους, κολορατούρες κλπ. με την ίδια επιτυχία. Είμαι βαρύτονος και με ένα και μόνο μάθημα πρόσθεσα έναν τόνο προς τα πάνω στο εύρος μου και βοηθήθηκα τα μέγιστα στον τομέα της αναπνοής, αν και λόγω του ότι δεν μου έγινε βίωμα, δηλαδή δεν κατάφερα να αναπνέω στην καθημερινότητά μου έτσι όπως πρέπει, μου "έφυγε". Προσπαθώ πάντως να τηρώ τα όσα θυμάμαι στο αναλόγιο. Η βασική δασκάλα της συζύγου μου ήταν δραματική soprano και αυτός που της έδωσε το δίπλωμά της στον οποίο παρακολούθησε κάποια master class και ωφελήθηκε απίστευτα ήταν τενόρος οπότε...

Πρέπει να ξέρουμε ότι ιδιαιτέρως το θέμα που κουβεντιάζουμε για το κλασικό τραγούδι είναι εντελώς συγκεκριμένο και αφορά όλων των εκτάσεων τις φωνές. Όταν αναφερόμαστε σε μία τεχνική που αφορά στον καθαρά ενστικτώδη τρόπο λειτουργίας της αναπνοής, τον οποίο όλα τα συγγενικά με μας ζώα χρησιμοποιούν και εμείς φυσικά στην βρεφική μας ηλικία πριν σταθούμε στα πόδια μας, δεν έχει καμία απολύτως σημασία αν αυτός που μας την διδάσκει έχει το ίδιο τονικό εύρος με εμάς.
Μία γελοία απλή απόδειξη του ως άνω. Ας προσέξουμε έναν σκύλο την ώρα που γαβγίζει ποιο μέρος του σώματός του συσπάται, ο θώρακας ή η κοιλιακή χώρα; Παρατηρήστε πως αναπνέει ένα μωρό, πως αναπνέουμε τη στιγμή που γελάμε τρανταχτά καθώς και (άσχετο ίσως) σε ποιο σημείο του κρανιακού ηχείου τοποθετούμε τη φωνή μας τη στιγμή που χασμουριόμαστε και εάν έχει σχέση με το λαρυγγικό ή με το ρυννικό ηχείο που χρησιμοποιούμε πολλοί συνήθως...
 

π. Ραφαήλ Γκουρβέλος

Βλάσιος-Ραφαήλ Γκουρβέλος
Η Θεωρία που ακούμε στο παραπάνω βίντεο διδασκόταν στο παρελθόν ως η πιο "παραδεκτή" στα ωδεία και τις σχολές όσον αφορά στο κλασικό τραγούδι. Πολλά σημεία της όμως αναθεωρούνται συνεχώς.

Επίσης, ένα θεματάκι είναι η αναγκαιότητα ή μη, χρήσης της ακριβούς ιατρικής ορολογίας που είναι παγκόσμια ορολογία. Αν χρησιμοποιήσουμε μη ιατρική ορολογία ο καθένας θα καταλάβει διαφορετικό νόημα ανάλογα με το βαθμό αντίληψης ή ενασχόλησής του με το θέμα.

Για παράδειγμα, θάθελα να ρωτήσω: Αναφέρεται στο παραπάνω απόσπασμα ότι ο αέρας πρέπει να κάνει τη διαδρομή από τη μύτη έως και την κάτω κοιλιακή χώρα. Πού πάει ο αέρας στην περιοχή της κάτω κοιλιακής χώρας; Στο λεπτό έντερο; στο παχύ έντερο; στην ουροδόχο κύστη; ανάμεσα σ' αυτά τα όργανα; ανάμεσα στους μύες της πυέλου;

Ή μήπως ο αέρας πηγαίνει στους πνεύμονες οι οποίοι με τη σειρά τους μετακινούν τον διαφραγματικό μύ και στη συνέχεια εκείνος πιέζει τα υπόλοιπα όργανα;
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Η Θεωρία που ακούμε στο παραπάνω βίντεο διδασκόταν στο παρελθόν ως η πιο "παραδεκτή" στα ωδεία και τις σχολές όσον αφορά στο κλασικό τραγούδι. Πολλά σημεία της όμως αναθεωρούνται συνεχώς.

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η τοποθέτησή σας, πάτερ, και φαίνεστε γνώστης του αντικειμένου. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα σχετικά;

YΓ Ένα ενδιαφέρον βίντεο στο διαδίκτυο είναι και το παρακάτω, όπου στο 3ο λεπτό κ.ε. δίνεται μια πολύ καλή και εύκολη άσκηση για ενδυνάμωση του διαφράγματος.
http://www.youtube.com/watch?v=SwbM9oTo6mw
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
O αέρας πηγαινει φυσικά στους πνεύμονες.
Και με το στήθος,αναπνέουν πολλοι,όμως το αποτέλεσμα απ'αυτήν την τακτική,κυρίως του τραγουδιού και της ομίλιας,είναι τραγικό.
Οταν λειτουργεί σωστά το διάφραγμα,έχουμε φυσική,αβίαστη αναπνοή-ομιλία,γι' αυτό και το εκπαιδεύουμε.
Μόνο στα μικρά παιδια το διάφραγμα λειτουργεί αυτόματα.
 

π. Ραφαήλ Γκουρβέλος

Βλάσιος-Ραφαήλ Γκουρβέλος
Αγαπητέ Γιώργο,
Τα τελευταία χρόνια παρουσιάστηκε η ανάγκη να επανεξεταστεί το θέμα της αναπνοής των συγχρόνων τραγουδιστών διότι γενικά απαιτείται πλέον εκτός από το τέλειο τραγούδι, όχι μόνο η φώνηση σε συνθήκες θεατρικής απλής ή συνθετότερης κίνησης, αλλά η εναρμόνιση του (τέλειου) τραγουδιού με τον επαγγελματικό χορό. Με βάση αυτό επιχειρήθηκε από πολλούς η βελτίωση της παλαιάς τεχνικής της φώνησης.
Τα στοιχεία διδασκαλίας στα θέματα αυτά δεν μπορούν να μεταδοθούν στους μαθητευόμενους επ' ουδενί μέσα από ένα κειμενάκι ή ένα βίντεο. Χρειάζεται οπωσδήποτε η μαθητεία σε άξιο δάσκαλο με το χάρισμα βέβαια της μεταδοτικότητας, και η με μεγάλη υπομονή εξάσκηση στα επί μέρους τμήματα της τεχνικής, πρώτο εκ των οποίων είναι η λειτουργία της αναπνοής.
Το γεγονός ότι ασχολήθηκα και ασχολούμαι με το θέμα πάνω από δέκα συναπτά χρόνια μου δίνει το δικαίωμα να πω ότι καθώς εντρυφά κανείς και εξασκείται συνεχώς, του ανοίγονται ολοένα και νέοι ορίζοντες και επίπεδα αισθητής βελτίωσης. θα πρέπει όμως να μην έχει προκαταλήψεις, κολλήματα και αγκυλώσεις σε διάφορες θεωρίες, ιδέες ή "σχολές". Διότι στον κάθε τραγουδιστή ή ψάλτη ισχύουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με την προσωπικότητα, το ηχόχρωμα, το ύφος, την ανατομία και φυσιολογία του σώματος κ. α.
Για να επανέλθουμε τώρα στο θέμα της αναπνοής, υπάρχουν είδη τραγουδιστών ( ή ψαλτών) που σφίγγοντας τους κάτω κοιλιακούς μύες δημιουργούν μία βάση επάνω στην οποία πατάει το διάφραγμα που διογκώνεται και έτσι έχουν ένα τρόπον τινα "αιωρούμενο διάφραγμα".
Δεν έχουμε όμως κυκλοφορία του αέρα στο στομάχι ή την κοιλιά.


Υγ. Ομίλησα μόνο από την εμπειρία μου κοντά σε ειδικούς και όχι σαν ειδικός.
 

gassi384

Παλαιό μέλος
Μήπως ξέρετε που μπορώ να βρω δωρεαν μαθηματα φωνητικης στο ιντερνετ ή τουλάχιστον φωνητικές ασκήσεις?
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Μήπως ξέρετε που μπορώ να βρω δωρεαν μαθηματα φωνητικης στο ιντερνετ ή τουλάχιστον φωνητικές ασκήσεις?

Για δωρεάν μαθήματα το βλέπω πολύ δύσκολο να βρεις κάτι. Αν θες γίνε μέλος σ'αυτό το φορουμ και ρώτησε εκεί, θα ξέρουν να σας πουν.
 
Δεν ξερω πόσοι το ξέρουν αλλά στην σχολή της Αρχιεπισκοπής της Αθήνας στη Ζωοδόχου Πηγής γινονται μαθήματα φωνητικής με μόνο 40 ευρώ !
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Δεν ξερω πόσοι το ξέρουν αλλά στην σχολή της Αρχιεπισκοπής της Αθήνας στη Ζωοδόχου Πηγής γινονται μαθήματα φωνητικής με μόνο 40 ευρώ !

περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να μας δώσετε (π.χ. ποιος κάνει μαθήματα, ώρες μαθημάτων κ.λπ.);

ευχαριστώ
 
Last edited:

kmironakis

π. Ευστάθιος
Η ταπεινή μου γνώμη είναι αυτά τα μαθήματα να γίνουν σε δάσκαλο φωνητικής. Υπάρχουν αρκετοί, υπάρχει και η δυνατότητα online.
Τι γίνεται για τους υπόλοιπους για όσους δεν έχουν ίντερνετ υπάρχουν βιβλία με CD και ασκήσεις. Για όσους έχουν ίντερνετ ελληνικά βίντεο και εγώ μόνο αυτό βρήκα, αντίθετα βρήκα πολλά αγγλόφωνα επέλεξα 3 δασκάλους (όχι δασκάλες). Το πρώτο είναι από τον Eric

Προσοχή, για να μην βγαίνουν ακατάλληλα στο Youtube επιλέξτε κάτω κάτω Ασφάλεια Ενεργή!

https://www.youtube.com/watch?v=-SeSL9WdVBo
https://www.youtube.com/watch?v=MXq90p-mHUg
https://www.youtube.com/watch?v=he6v96SAbNw
https://www.youtube.com/watch?v=xEaK6oCY-GQ

Με λίγα λόγια προτείνει για καθημερινή άσκηση

1 δεν σηκώνουμε ώμους , χαλαροί, χαλαρός ο λαιμός

2 3 σετ από 10 φορές αναπνέουμε πιέζοντας ελαφρά το διάφραγμα, βάζοντας τα δάκτυλα μας ακριβώς κάτω από τα πλευρά βοηθάει να δυναμώσει το διάφραγμα

3 3 σετ παίρνουμε αέρα και κρατάμε 40 δευτερόλεπτα λέγοντάς το τσσσσσσσ
καλό είναι να φτάσουμε τα 40 δεύτερα αλλιώς αρχικά όσο μπορούμε.

Δεύτερο δάσκαλο επέλεξα τον Justin Stoney

https://www.youtube.com/watch?v=mDQoMyPmg9s

Τρίτο τον Dave Trevor

http://www.youtube.com/watch?annota...&feature=iv&src_vid=b2anL3OF2Bc&v=vuYTGkSS9rg

Συμπέρασμα να μάθουμε να αναπνέουμε από το διάφραγμα, αν θέλουμε να ψέλνουμε σωστά. Τα υπόλοιπα μαθήματα είναι πολύ σημαντικά, προτείνω όμως να μην γίνουν οι ασκήσεις από πιάνο άλλο να τις γράφουμε αν έχουμε το μελωδό ακόμα καλύτερα αν δεν έχουμε υπάρχει το BZQ.

Παράδειγμα με το BZQ για πρώτο ήχο

1s
50x d k z n p n z k d 100x d k z n p n z k d
50x k z n p b p n z k 100x k z n p b p n z k
50x z n p b g b p n z 100x z n p b g b p n z
50x n p b g D g b p n 100x n p b g D g b p n
50x p b g D K D g b p 100x p b g D K D g b p
50x b g D K Z K D g b 100x b g D K Z K D g b
50x g D K Z N Z K D g 100x g D K Z N Z K D g
50x D K Z N P N Z K D 100x D K Z N P N Z K D
50x K Z N P B P N Z K 100x K Z N P B P N Z K
50x D K Z N P N Z K D 100x D K Z N P N Z K D
50x g D K Z N Z K D g 100x g D K Z N Z K D g
50x b g D K Z K D g b 100x b g D K Z K D g b
50x p b g D K D g b p 100x p b g D K D g b p
50x n p b g D g b p n 100x n p b g D g b p n
50x z n p b g b p n z 100x z n p b g b p n z
50x k z n p b p n z k 100x k z n p b p n z k
50x d k z n p n z k d 100x d k z n p n z k d

Ξεκινάει η άσκηση από το κάτω ΔΙ μέχρι τον άνω ΒΟΥ και πάλι κάτω,
αλλάζοντας τη πρώτη γραμμή 1s με 2s έχουμε το δεύτερο ήχο κλπ

Καλό είναι να κάνουμε και τις ασκήσεις από το βιβλίο του κ.Σώχου.
Σε καμιά περίπτωση δεν προτείνω αυτή την άσκηση απλά έδωσα ένα παράδειγμα για να κάνετε τις ασκήσεις που προτείνονται με ήχους βυζαντινής μουσικής και όχι με το πιάνο.

Π. Ευστάθιος
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Πατερ την ευχη σας!
Πολυ ωφελιμες οι αναρτησεις σας!
Μια ερωτηση μονο:
Στο Νο 3,αναφερετε,οτι παιρνουμε αερα για 3 σετ λεγοντας το τςςςςς...
Για να κανουμε αυτη την ασκηση,εισπνεουμε απο το διαφραγμα ή απο τους πνευμονες,προσεχοντας απλα,να μη σηκωνουμε τους ωμους,χαλαρωνοντας λαιμο,κλπ.;
Ευχαριστω!
 

kmironakis

π. Ευστάθιος
Του Κυρίου.
Από το διάφραγμα, θα έλεγα είναι σαν να βγάζουμε την αναπνοή απο τον "αυτόματο πιλότο" και περνάμε σε χειροκίνητη λειτουργία! Και επειδη η κινήσεις του διαφράγματος είναι 4 έχουμε 4 ταχύτητες συν την αυξομοίωση της έντασης της φωνής δηλαδή έχουμε και γκάζι!!!!!!
Θέλει όμως εξάσκηση και χρόνο.
Αν η διαφραγματική αναπνοη διορθώνει -βελτιώνει τόσα, φανταστείτε τι γίνεται με τις υπόλοιπες. Καλό είναι να βρείτε το κοντινότερο δάσκαλο φωνητικής, πραγματικά θα βοηθήσει.

Καλή Σαρακοστή.
π. Ευστάθιος
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Του Κυρίου.
Από το διάφραγμα, θα έλεγα είναι σαν να βγάζουμε την αναπνοή απο τον "αυτόματο πιλότο" και περνάμε σε χειροκίνητη λειτουργία! Και επειδη η κινήσεις του διαφράγματος είναι 4 έχουμε 4 ταχύτητες συν την αυξομοίωση της έντασης της φωνής δηλαδή έχουμε και γκάζι!!!!!!
Θέλει όμως εξάσκηση και χρόνο.
Αν η διαφραγματική αναπνοη διορθώνει -βελτιώνει τόσα, φανταστείτε τι γίνεται με τις υπόλοιπες. Καλό είναι να βρείτε το κοντινότερο δάσκαλο φωνητικής, πραγματικά θα βοηθήσει.

Καλή Σαρακοστή.
π. Ευστάθιος

Σας ευχαριστω πολυ πατερ!
Να ειστε καλα!
 

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
Για να καταλάβω....η διαφραγματική αναπνοή είναι όταν αναπνέεις να φουσκώνει και να ξεφουσκωνει μόνο η κοιλιά??
 
Top