Γ. Νταλάρας

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Κάλαντα πρωτοχρονιάς


Κάτσε να φας, κάτσε να πιεις,
κάτσε τον πόνο σου να πεις.
Κάτσε να τραγουδήσεις
και να μας καλοκαρδίσεις…

Αρχιμηνιά κι Αρχιχρονιά,
Ψηλή μου δεντρολιβανιά
κι αρχή καλός μας χρόνος,
Εκκλησιά μετ’ Άγιος Θρόνος.

Αρχή που βγήκεν ο Χριστός,
Άγιος και Πνευματικός,
στη γη να περπατήσει
και να μας καλοκαρδίσει.

Άγιος Βασίλης έρχεται
και δεν μας καταδέχεται,
από την Καισαρεία,
συ ’σαι αρχόντισσα κυρία.

Βαστάει πένα και χαρτί,
ζαχαροκάντιο ζυμωτή,
χαρτί και καλαμάρι,
δες και με το παλληκάρι.

Το καλαμάρι έγραφε,
την μοίρα του την έλεγε
και το χαρτί ομίλει,
Άσπρε μου Άγιε Βασίλη.

Του χρόνου μας αρχή καλή
και ο Χριστός μας προσκαλεί,
την κακία ν’ αρνηθούμε,
μ’ αρετές να στολιστούμε.


Να ζούμε βίο τέλειο,
κατά το Ευαγγέλιο,
με αγάπη, με ειρήνη
και με τη δικαιοσύνη...
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Νομίζω ότι οι περισσότεροι γνωρίζουμε ότι τα Κάλαντα είναι mix δύο διαφορετικών ποιημάτων.
Δηλαδή:

1. Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά

κι αρχή καλός μας χρόνος

Αρχή που βγήκε ο Χριστός

στη γη να περπατήσει.

Άγιος Βασίλης έρχεται

από την Καισαρεία.

Βαστάει πένα και χαρτί,

χαρτί και καλαμάρι.

Το καλαμάρι έγραφε

και το χαρτί ομίλει

Άγιε μου καλέ Βασίλη.



2. Ψηλή μου δεντρολιβανιά

Εκκλησιά μετ’ Άγιος Θρόνος.

Άγιος και Πνευματικός,

και να μας καλοκαρδίσει.

και δεν μας καταδέχεται,

συ ’σαι αρχόντισσα κυρία.

ζαχαροκάντιο ζυμωτή,

δες και με το παλληκάρι.

την μοίρα του την έλεγε

Σύμφωνα με μία ερμηνεία, κάποιο αρχοντόπουλο κατά τους βυζαντινούς χρόνους θέλησε να εξομολογηθεί τον έρωτά του σε κάποια κοπέλα και επέλεξε να το κάνει με τον κεκαλυμμένο αυτό τρόπο μέσω των καλάντων.Η παλαιότερη διατύπωση της ερμηνείας αυτής περιλαμβάνεται σε άρθρο του 1966 και παρέμεινε ως τις μέρες μας.
Το αναφέρω για την ιστορία.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Με βάση την ερμηνεία αυτή οφείλει να λέει "δεν μας καταδεχεστε", απευθυνόμενος στην κοπέλα που δεν τον καταδεχεται.

Πολλοί, νομίζουν ότι ο άγιος είναι που δεν καταδεχεται και το διορθώνουν σε "όλους μας καταδεχεται".

Όλα σχεδόν τα παραδοσιακά κάλαντα έχουν διάλογο με τον ακροατή. Αυτός εξ άλλου είναι ο στόχος.
 
Top