Deacon
Παλαιό Μέλος
Μήπως εννοεί τη διδασκαλία?
Δεν εννοεί μόνο την διδασκαλία. Δεν ερμηνεύτηκε έτσι τουλάχιστον από την Εκκλησία. Δείτε σας παρακαλώ την σχετική μαρτυρία του Αγίου Κυρίλλου Ιεροσολύμων που παραθέτω στο μήνυμα 53 του παρόντος. Δεν θα ήθελα να κουράσω με παράθεση πολλών στοιχείων, αλλά νομίζω καλό θα ήταν να γνωρίζουμε κάποια πράγματα για την ιστορία του θέματος. Κατ' αρχήν να πούμε ότι κατά τους πρώτους αιώνες υπήρχε συμμετοχή της γυναίκας στην λεγομένη καθ' υπακοήν ψαλμωδία, για την οποία έχουμε λίγες αλλά σαφείς μαρτυρίες από τον Μέγα Βασίλειο, τον Χρυσόστομο και άλλους Πατέρες (εν καιρώ και αν υπάρξει ενδιαφέρον θα παραθέσω τις σχετικές μαρτυρίες). Ο τρόπος αυτός ψαλμωδίας είχε ως εξής:
Ένας ψάλτης (κανονικός, με χειροθεσία δηλαδή) ξεκινούσε την εμμελή στιχολογία του ψαλμού και ο λαός (και οι γυναίκες μαζί) έλεγε τα λεγόμενα "ακροτελεύτια", οπως π.χ. το "Ότι είς τον αιώνα το έλεος αυτού", το "Αλληλούια" κ.α. Ο τρόπος αυτός ψαλμωδίας δεν επεβίωσε για πολύ (γιατί εν τω μεταξύ μειώθηκε και η συνοχή του εκκλησιαστικού σώματος) και ήδη από την 4η εν Λαοδικεία Οικουμενική Σύνοδο (451 μ.Χ.) επεβλήθη να ψάλλουν μόνο οι κανονικοί ψάλτες με τον ιε’ κανόνα αυτής «Περὶ τοῦ μὴ δεῖν πλὴν τῶν κανονικῶν ψαλτῶν, τῶν ἐπὶ τὸν ἄμβωνα ἀναβαινόντων καὶ ἀπὸ διφθέρας ψαλλόντων, ἑτέρους τινὰς ψάλλειν ἐν ἐκκλησίᾳ.». Η επαναφορά αυτής της αρχαίας πράξεως δεν επετεύχθη πλέον ούτε στα μοναστήρια, τα εκκλησιαστικά κύτταρα δηλαδή με την μεγαλύτερη δυνατή συνοχή.
Σημασία έχει ότι ήδη από τους Κανόνες των Αγίων Αποστόλων (κείμενα καταγεγραμμένα τον 2ο αιώνα υπό Αγίου Κλήμεντος και περιέχοντα την διδασκαλία της 4ης Αποστολικής Συνόδου γύρω στο 44 μ.Χ. ( η ημερομηνία δεν έχει επιβεβαιωθεί κατά τον Αγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη ) αναφέρεται ο όρος "ψάλτης" αποδιδόμενος σε άνδρες, ως κατωτέρους κληρικούς.
Το ότι οι ψάλτες ήταν μόνον άνδρες συνάγεται και από τις ερμηνείες των κανόνων (υπό Βλαστάρεως, Βαλσαμώνος, Ζωναρά κ.λπ.) και από την συμφωνία των κανόνων. Στην 4η Οικουμενική Σύνοδο που προανέφερα και στον ιδ ' κανόνα αυτής αναφέρεται ρητώς «Ἐπειδὴ ἒν τισιν ἐπαρχίαις συγκεχώρηται τοῖς ἀναγνώσταις καὶ ψάλταις, γαμεῖν, ὥρισεν ἡ ἁγία σύνοδος, μὴ ἐξεῖναί τινι αὐτῶν ἑτερόδοξον γυναῖκα λαμβάνειν». Είναι προφανές ότι, για να λαμβάνουν οι ψάλτες «γυναίκες ετερόδοξες», η τάξη των ψαλτών περιελάμβανε στους κόλπους της μόνον άνδρες.
Από τα ανωτέρω προκύπτει σαφώς ότι οι γυναίκες ουδέποτε ανέλαβαν καθήκοντα ψαλτών, ως αυτόνομη τρόπον τινά διακονία εντός της λατρείας. Όπου αυτό έγινε (γιατί φαίνεται ότι επιχειρήθηκε) είχε ανεπιθύμητα αποτελέσματα και απετέλεσε εξαίρεση. Και πάλι συνιστώ την σημαντική εργασία του μακαριστού Τρεμπέλα «Ἡ γυνὴ ἐν τῇ ψαλμῳδίᾳ» με αρκετά σχετικά ιστορικά στοιχεία:
http://<a href="http://www.analogio...nalogion.net/Ekklhsia_ka...hPsalmwdia.pdf</a>http://www.analogion.net/Ekklhsia_ka...hPsalmwdia.pdf
Last edited: