Γέρων Παΐσιος (κατά κόσμον Αρσένιος Εζνεπίδης)

πεταστής

Παλαιό Μέλος - Χαράλαμπος
Νομίζω πως δεν έχουν ανεβεί στο psaltologion, και θεώρησα καλό να τα ανεβάσω και ας μην έχουν ιδιαίτερο ψαλτικό ενδιαφέρον.


Την επεξήγηση στο τίτλο την έκανα για να καταλάβετε ότι αναφέρομαι στο γνωστό γέροντα Παΐσιο.

Την ευλογία του γέροντα να έχουμε!
 

Attachments

  • 1.mp3
    2.6 MB · Views: 269

Οδυσσέας Εσκιτζής

Παλαιό Μέλος


Θεολογία είναι ο λόγος του Θεού που συλλαμβάνεται από τις αγνές, τις ταπεινές και αναγεννημένες πνευματικά ψυχές και όχι τα λόγια του μυαλού, που φτιάχνονται με φιλολογική τέχνη και εκφράζονται με το νομικό ή το κοσμικό πνεύμα.
Τα φτιαχτά λόγια δεν μπορούν να μιλήσουν στην ψυχή του ανθρώπου, όπως δεν μπορεί να μιλήσει ένα όμορφο άγαλμα, εκτός εάν οι ακροατές είναι πολύ κοσμικοί και ευχαριστιούνται απλώς από τις όμορφες κουβέντες.
Η θεολογία που διδάσκεται σαν επιστήμη, συνήθως εξετάζει τα πράγματα ιστορικά και επόμενο είναι να τα καταλαβαίνει εξωτερικά και επειδή λείπει η πατερική άσκηση, τα εσωτερικά βιώματα, είναι γεμάτη από αμφιβολίες και ερωτηματικά, διότι με το μυαλό δεν μπορεί να καταλάβει κανείς τις θείες ενέργειες, εάν δεν ασκηθεί πρώτα να τις ζήσει, για να ενεργήσει μέσα του η Χάρη του Θεού.

http://agioritikesmnimes.pblogs.gr/...a-logia-toy-myaloy-kai-o-logos-toy-theoy.html
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Έλαβα διαμαρτυρία οτι και το τελευταίο βίντεο είναι ψευδεπίγραφο καθότι ο γέροντας δεν ήξερε μουσικά. Εάν υπάρχει απόδειξη περί του αντιθέτου ας παρατεθεί αλλιώς το βίντεο θα αποσυρθεί πάραυτα και θα παρακαλέσω να μην ανεβούν άλλα μη-ψαλτικά αφιερώματα εδώ.
 

Οδυσσέας Εσκιτζής

Παλαιό Μέλος
Ο γέροντας Παΐσιος πήγαινε συχνά στο Σταυρονικητιανό κελί του Τιμίου Σταυρού όπου ασκήτευε ο παπα-Τύχων ο πνευματικός, τον συμβουλευόταν και τον βοηθούσε στη θεία λειτουργία, κάνοντας τον ψάλτη.

Σε μια συζήτηση με τον μετέπειτα βιογράφο του ιερομόναχο Χριστόδουλο Αγγελόγλου αγιορείτη, είπε ("Ο ΓΕΡΩΝ ΠΑΪΣΙΟΣ" Άγιον Όρος 1994, σελ.202-203):

-"Καλοί μουσικοί είναι αυτοί που δίνονται και κατά κάποιον τρόπο, "το γλεντούν". Εμένα δεν μ' αναπαύει ούτε το γρήγορο ψάλσιμο "άντε, να τελειώνουμε", ούτε το αργό, που λες:"άντε να δούμε, πότε πια θα τελειώσουν". Μου αρέσει η αργοσύντομη γραμμή, εννοείται βέβαια ότι σε μια πανήγυρη ενός μοναστηριού θα πουν και τα αργά.

Οι αγρυπνίες, οι συνηθισμένες, μου αρέσουν να είναι τόσων ωρών, ώστε να μην κοιμούνται όλη την ημέρα οι μοναχοί από την κούραση. Σε μια αγρυπνία θα πρέπει να λαμβάνουμε υπ' όψιν μας και τους πιο νέους αδελφούς -που είναι ακόμη αδύνατοι- και τα γεροντάκια και να μην κάνουμε αδιακρίτως πολύωρες αγρυπνίες, με αποτέλεσμα όλοι να "κουτουλάνε" στα στασίδια και να αγανακτούν (για την μεγάλη διάρκεια). Όταν μια αγρυπνία, ας πούμε, διαρκεί έξι-εφτά ώρες, τότε και οι μικροί μοναχοί και τα γεροντάκια αντέχουν. Οι δυνατοί αδελφοί, που θέλουν περισσότερη αγρυπνία, μπορούν μετά το τέλος της να καθήσουν στο κελί τους, για να συνεχίσουν τον πνευματικό τους αγώνα. Έτσι πρέπει, με διάκριση, τα πάντα να γίνονται.

Μερικοί θέλουν είτε να προσθέτουν αγρυπνίες, είτε να αφαιρούν. Και τα δύο κινούνται ιδιοτελώς και δεν σέβονται τη χιλιόχρονη παράδοση των πατέρων. Νομίζουν ότι αυτοί είναι πιο πνευματικοί από τους πατέρες. Όμως οι πατέρες τα πάντα τα έκαναν "εν σοφία".

Τα μουσικά χρειάζονται και πρέπει να τα μαθαίνουν οι μοναχοί, όμως πρέπει η κάθε εργασία να γίνεται ανιδιοτελώς, αλλιώς τσάμπα ο κόπος. Ακούω μερικές χορωδίες, που έχουν μέσα πολλά ισοκρατήματα, άλλα υψίφωνα (τενόρους), άλλα βαθύφωνα (μπάσους) κι έτσι προκαλούν μια υπερβολική ευχαρίστηση στα αυτιά. Σ' αυτές τις περιπτώσεις αντί να ευχαριστούν την καρδιά με τα λόγια, τέρπουν την ακοή με την έντεχνη μουσική. Εμένα μου αρέσει να μην τραβά την προσοχή του νου τίποτ' απολύτως, ούτε κάποιο ιδιαίτερο μπάσο ή κάποιο υψίφωνο ισοκράτημα κλπ.

Η βυζαντινή μουσική δεν επιδέχεται στολίδια και επίδειξη. Όταν κάποιος ψέλνει ανεπιτήδευτα, χωρίς επιδείξεις, έχει μια φυσική ομορφιά και μοιάζει σαν μια γυναίκα που ο Θεός της έχει δώσει φυσική ομορφιά. Όταν όμως προσπαθεί να προκαλέσει ακουστική εντύπωση με διάφορα τεχνάσματα, περίτεχνα ισοκρατήματα και διάφορα άλλα, τότε μοιάζει σαν μια γυναίκα άσχημη, η οποία με κραγιόν, δαχτυλίδια, σκουλαρίκια κι ένα σωρό άλλα προσπαθεί να δείξει ότι είναι όμορφη. Όμως μ' αυτόν τον τρόπο, το μόνο που πετυχαίνει είναι να κάνει τον άλλο να αηδιάζει."
 
Last edited:

neophokaeus

Μέλος
Ο γέροντας Παΐσιος πήγαινε συχνά στο Σταυρονικητιανό κελί του Τιμίου Σταυρού όπου ασκήτευε ο παπα-Τύχων ο πνευματικός, τον συμβουλευόταν και τον βοηθούσε στη θεία λειτουργία, κάνοντας τον ψάλτη.

Σε μια συζήτηση με τον μετέπειτα βιογράφο του ιερομόναχο Χριστόδουλο Αγγελόγλου αγιορείτη, είπε ("Ο ΓΕΡΩΝ ΠΑΪΣΙΟΣ" Άγιον Όρος 1994, σελ.202-203):

-"Καλοί μουσικοί είναι αυτοί που δίνονται και κατά κάποιον τρόπο, "το γλεντούν". Εμένα δεν μ' αναπαύει ούτε το γρήγορο ψάλσιμο "άντε, να τελειώνουμε", ούτε το αργό, που λες:"άντε να δούμε, πότε πια θα τελειώσουν". Μου αρέσει η αργοσύντομη γραμμή, εννοείται βέβαια ότι σε μια πανήγυρη ενός μοναστηριού θα πουν και τα αργά.

Οι αγρυπνίες, οι συνηθισμένες, μου αρέσουν να είναι τόσων ωρών, ώστε να μην κοιμούνται όλη την ημέρα οι μοναχοί από την κούραση. Σε μια αγρυπνία θα πρέπει να λαμβάνουμε υπ' όψιν μας και τους πιο νέους αδελφούς -που είναι ακόμη αδύνατοι- και τα γεροντάκια και να μην κάνουμε αδιακρίτως πολύωρες αγρυπνίες, με αποτέλεσμα όλοι να "κουτουλάνε" στα στασίδια και να αγανακτούν (για την μεγάλη διάρκεια). Όταν μια αγρυπνία, ας πούμε, διαρκεί έξι-εφτά ώρες, τότε και οι μικροί μοναχοί και τα γεροντάκια αντέχουν. Οι δυνατοί αδελφοί, που θέλουν περισσότερη αγρυπνία, μπορούν μετά το τέλος της να καθήσουν στο κελί τους, για να συνεχίσουν τον πνευματικό τους αγώνα. Έτσι πρέπει, με διάκριση, τα πάντα να γίνονται.

Μερικοί θέλουν είτε να προσθέτουν αγρυπνίες, είτε να αφαιρούν. Και τα δύο κινούνται ιδιοτελώς και δεν σέβονται τη χιλιόχρονη παράδοση των πατέρων. Νομίζουν ότι αυτοί είναι πιο πνευματικοί από τους πατέρες. Όμως οι πατέρες τα πάντα τα έκαναν "εν σοφία".

Τα μουσικά χρειάζονται και πρέπει να τα μαθαίνουν οι μοναχοί, όμως πρέπει η κάθε εργασία να γίνεται ανιδιοτελώς, αλλιώς τσάμπα ο κόπος. Ακούω μερικές χορωδίες, που έχουν μέσα πολλά ισοκρατήματα, άλλα υψίφωνα (τενόρους), άλλα βαθύφωνα (μπάσους) κι έτσι προκαλούν μια υπερβολική ευχαρίστηση στα αυτιά. Σ' αυτές τις περιπτώσεις αντί να ευχαριστούν την καρδιά με τα λόγια, τέρπουν την ακοή με την έντεχνη μουσική. Εμένα μου αρέσει να μην τραβά την προσοχή του νου τίποτ' απολύτως, ούτε κάποιο ιδιαίτερο μπάσο ή κάποιο υψίφωνο ισοκράτημα κλπ.

Η βυζαντινή μουσική δεν επιδέχεται στολίδια και επίδειξη. Όταν κάποιος ψέλνει ανεπιτήδευτα, χωρίς επιδείξεις, έχει μια φυσική ομορφιά και μοιάζει σαν μια γυναίκα που ο Θεός της έχει δώσει φυσική ομορφιά. Όταν όμως προσπαθεί να προκαλέσει ακουστική εντύπωση με διάφορα τεχνάσματα, περίτεχνα ισοκρατήματα και διάφορα άλλα, τότε μοιάζει σαν μια γυναίκα άσχημη, η οποία με κραγιόν, δαχτυλίδια, σκουλαρίκια κι ένα σωρό άλλα προσπαθεί να δείξει ότι είναι όμορφη. Όμως μ' αυτόν τον τρόπο, το μόνο που πετυχαίνει είναι να κάνει τον άλλο να αηδιάζει."

Είναι μια άποψη, σεβαστή αλλά πολύ υποκειμενική.
 

Vavilis Georgios

Νέο μέλος
Για ένα τέτοιο θέμα υπάρχει αντικειμενική άποψη;
Kala ta leei o Gerontas. An diabasei kaneis ti biografia tou makariti tou Priggou tha dei oti legontai ta idia logia me diaforetikes diatypwseis.
Makari na mas boitha o Theos me tous theosystatous ymnous mesw tis psaltikis texnis na aggeizoume tis kardies twn pistwn kai oxi na efrainoume ta wtia tous.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Kala ta leei o Gerontas. An diabasei kaneis ti biografia tou makariti tou Priggou tha dei oti legontai ta idia logia me diaforetikes diatypwseis.
Makari na mas boitha o Theos me tous theosystatous ymnous mesw tis psaltikis texnis na aggeizoume tis kardies twn pistwn kai oxi na efrainoume ta wtia tous.

Παρακαλώ ελληνικό αλφάβητο (όχι greeklish!)
Ευχαριστώ!
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Παρακαλώ ελληνικό αλφάβητο (όχι greeklish!)
Ευχαριστώ!
Αρχικό μήνυμα απο Vavilis Georgios
Kala ta leei o Gerontas. An diabasei kaneis ti biografia tou makariti tou Priggou tha dei oti legontai ta idia logia me diaforetikes diatypwseis.
Makari na mas boitha o Theos me tous theosystatous ymnous mesw tis psaltikis texnis na aggeizoume tis kardies twn pistwn kai oxi na efrainoume ta wtia tous.
Από ακριβή αυτόματη μετατροπή από Εδώ

Καλά τα λέει ο Γέροντας. Αν διαβάσει κανεις τη βιογραφία του μακαρίτη του Πρίγγου θα δει ότι λέγονται τα ίδια λόγια με διαφορετικές διατυπώσεις.
Μακάρι να μας βοηθα ο Θεός με τους "θεοσυστατους" ύμνους μέσω τις ψαλτικής τέχνης να αγγίζουμε τις καρδιές των πιστών και όχι να "εφραινουμε" τα ωτία τους.
 

Οδυσσέας Εσκιτζής

Παλαιό Μέλος
διαβάζοντας την στήλη των γενεθλίων στο κάτω μέρος της αρχικής σελίδας του φόρουμ, είδα ότι σήμερα γιορτάζει ο agiooros, του έστειλα τις ευχές μου και μπήκα στην ιστοσελίδα του, όπου με μεγάλη μου έκπληξη βρήκα αυτό το βιντεάκι με τον γερο-Παΐσιο αινούντα και ψάλλοντα έξω καρδιά!



ο Κύριος να βάλει το χέρι του να σβήσει η φωτιά που άναψε και καίει το Όρος
 
το κατεβάσαμε και το ανεβάζουμε!

(από εδώ το εργαλείο του... ανεβοκατεβάσματος!
http://www.dwrean.net/2011/01/free-youtube-to-mp3-converter-mp3.html )
Παιδιά με συγχωρείτε, λίγη προσοχή! Δεν είναι δυνατόν να γίνεται κάθε φορά αυτό το πράγμα. Δεν είναι αυτή η φωνή του Γέροντα.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος


Αυτή η ανάρτηση γίνεται με αφορμή την 1η Ι. Πανήγυρη εις την εορτή του Γέροντος (Οσίου) Παΐσιου του Αγιορείτου, την 12η Ιουλίου 2015.

Υ.Γ.: Ακούμε το γέροντα να ψάλλει αφ' ενός μεν, βιωματικά, εφ' ετέρου να διαθέτει μουσικό τάλαντο και ευστροφία, αφού στο πιο πάνω Εξαποστειλάριο και τη φράση "κηδεύσατέ μου το σώμα", εκτελεί με τη μελωδία να κατέρχεται μέχρι τον κάτω ΓΑ , "θέση", που και δεινοί Ιεροψάλτες την αποφεύγουν..........
 
Top