Καραογλάν βασίλειος
Μέλος
Η 24η Μαρτίου ουδέποτε κατά το ιουλιανό ημερολόγιο συμπίπτει με την Β΄ Κυριακή των Νηστειών κατά την οποία εορτάζεται ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. Έτσι μετά την εισαγωγή του διορθωμένου Ιουλιανού οσάκις η 24η Μαρτίου συμπίπτει με την Β΄ Κυριακή των Νηστειών ( όπως φέτος) γίνεται αναγωγή εις την παρόμοια περίπτωση της Δ΄ ή Ε΄ Κυριακής των Νηστειών.Η Δ΄, όμως, και η Ε΄ Κυριακή των Νηστειών δεν διαθέτει στιχηρά των αίνων των εορταζομένων σε αυτές οσίων Ιωάννου της Κλίμακος και Μαρίας της Αιγυπτίας αντιστοίχως (τα νεώτερα, βέβαια, Τυπικά, όχι αδικαιολογήτως, προβλέπουν στιχηρά των οσίων τα του Εσπερινού) ψαλλομένων μόνον των οκτώ αναστασίμων. Έτσι , όταν συμπίπτει κατ’ αυτάς η 24η Μαρτίου είναι λογικό να ψάλλονται αναστάσιμα και προεόρτια ( μη υπαρχόντων τοιούτων λέγονται τα του Μικρού Εσπερινού της Εορτής) εις τους αίνους.
Η Β΄, όμως, Κυριακή των Νηστειών διαθέτει στιχηρά Αίνων του εν αυτή εορταζομένου Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά. Δεν θα ήταν ορθότερο , λοιπόν, κατ’ αυτήν την Κυριακή (συμφώνως με τα ισχύοντα κατά τις προεόρτιες ή μεθέορτες Κυριακές) να ψαλούν είτε:
1. αναστάσιμα μετά των του αγίου , εφ΄όσον ακολουθείται η παλαιά πρακτική της συμπερίληψης στιχηρών εκ δύο μόνον ακολουθιών εις τους Αίνους, είτε:
2. αναστάσιμα , προεόρτια και του Αγίου , εφ’ οσον συμψάλλονται και εις τους Αίνους στιχηρά εκ τριών ακολουθιών;
Και κάτι ακόμη: Εις το «δόξα» των Κεκραγαρίων δεν θα έπρεπε να προτιμηθεί το ιδιόμελον του αγίου επίσης αντί του προεορτίου;
Ποια η θέση των ειδημόνων του ψαλτολογίου;
Η Β΄, όμως, Κυριακή των Νηστειών διαθέτει στιχηρά Αίνων του εν αυτή εορταζομένου Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά. Δεν θα ήταν ορθότερο , λοιπόν, κατ’ αυτήν την Κυριακή (συμφώνως με τα ισχύοντα κατά τις προεόρτιες ή μεθέορτες Κυριακές) να ψαλούν είτε:
1. αναστάσιμα μετά των του αγίου , εφ΄όσον ακολουθείται η παλαιά πρακτική της συμπερίληψης στιχηρών εκ δύο μόνον ακολουθιών εις τους Αίνους, είτε:
2. αναστάσιμα , προεόρτια και του Αγίου , εφ’ οσον συμψάλλονται και εις τους Αίνους στιχηρά εκ τριών ακολουθιών;
Και κάτι ακόμη: Εις το «δόξα» των Κεκραγαρίων δεν θα έπρεπε να προτιμηθεί το ιδιόμελον του αγίου επίσης αντί του προεορτίου;
Ποια η θέση των ειδημόνων του ψαλτολογίου;