haris1963
παλαιότατο μέλος
Κατανοητό! Δεν σας εκφράζει το ύφος Αστέρη, Χαριατίδη, Φλοίκου και λοιπών. Αυτό είναι όμως! Όποιος δε μπορεί να αντιληφθεί το μεγαλείο του, μέσα στις απλές, ανεπιτήδευτες και σκόπιμα μη ηδονικές, θελκτικές και ευσεβιστικές μελωδίες και τεχνικές, δεν έχει καταλάβει το πατριαρχικό ύφος, απλά. Λογικό λοιπόν είναι να προσπαθεί και να θέλει την αλλαγή.ἄκουε πολλά said:Αν επεκταθούμε σε σχολιασμό των ψαλλομένων, θα φύγουμε από το θέμα. Δεν ξέρω αν συμφωνείτε. Και δεν είναι και πολύ ευγενικό, νομίζω. Αλλά αν εσείς ακούτε πατριαρχείο στον αριστερό χορό, τότε απαντάται το ερώτημα γιατί δεν προκρίθηκε ο κ. Φλοίκος στο δεξιό αναλόγιο.
Διαφοροποιήθηκε παραλαμβάνοντας και παραδίδοντας, όχι εισπηδώντας. Γι αυτό και ναι, υπάρχει ομοιότητα τεχνικών στοιχείων εμφανής, για όσους έχουν ώτα (για να χρησιμοποιήσω την αγαπημένη σας έκφραση).Κάθε Άρχων Πρωτοψάλτης από Ναυπλιώτη και μετά σε κάποιο βαθμό διαφοροποιήθηκε. Μην πιάσουμε τώρα αυτή την συζήτηση.
Μάλιστα, τον 19ο αιώνα σίγουρα. Νεώτερα δεν άκουσα, παραπέμψτε με αν μπορείτε, πιθανόν και να κάνω λάθος. Έχω προφορικές διαβεβαιώσεις από πολλούς πατριαρχικούς πάντως, πως αυτό δεν συνέβη (ας μην αναφέρω ονόματα).Δεν βλέπω πρόβλημα στην επιλογή της Δοξολογίας. Το ότι στο Πατριαρχείo ψαλλόταν Αναστασιματάριο Ιωάννου το γνωρίζετε.
Κι επειδή γνωρίζω σημαίνει πως συμφωνώ; Αν και δευτερευόντως το ανέφερα αυτό, το ίδιο το μέλος ξενίζει για πατριαρχικό ναό.Όσο για το απήχημα, έχετε υπ΄ όψιν σας τι δίδασκε ο σχετικώς ο π. Δοσίθεος Παρασκευαΐδης;
Όπως θέλετε, δεν σχολίασα πουθενά (αρνητικά) όμως τον πρωτοψάλτη ως ψάλτη, αλλά ως διάδοχο του δεξιού πατριαρχικού αναλογίου. Οπότε αυτά τα περί "σφεντόνας", "τσάπας" κ.λ.π. θα τα χαρακτήριζα τουλάχιστον υπερβολικά, αν όχι άκομψα.Εσείς σχολιάσατε τον πρωτοψάλτη, είναι εύκολο ξέρετε να βάζουμε πέτρα στην σφεντόνα. Θα σιωπήσω όμως, επιτρέψτε μου.
Κατάλαβα, για δεύτερη φορά, δε συμφωνείτε με την εξέλιξη του πατριαρχικού ύφους, από το τελευταίο τέταρτο του προηγούμενου αιώνα ως τις μέρες μας. Μίλησα πριν για το "επικίνδυνον" (υπό μιαν έννοιαν) αυτής της θεώρησης και την πλήρη διαφωνία μου.Θα μπορούσα να σας παραθέσω μαθήματα από Ναυπλιώτη και τα ίδια από Αστέρη και από Φλοίκο, για να εντοπίσουμε μαζί πού ακριβώς κρύφτηκε το πατριαρχικό ύφος. Αφήστε, μην ανοίξουμε καλύτερα αυτήν την συζήτηση, και μάλιστα σε θέμα μη κατάλληλο
Σας αντιλαμβάνομαι πλήρως και έχετε εν μέρει δίκιο. Ωστόσο, η αναφορά μου έγινε σε σχέση με (υπερβαλλόντως) αρνητική κριτική. Από την άλλη, ειδικά ο Αστέρης, ως απερχόμενος Άρχων Πρωτ/λτης με τη μεγαλύτερη θητεία τον τελευταίο αιώνα, θα έπρεπε να είναι, από σεβασμό και μόνο ακόμα, στο απυρόβλητο. Δεν είναι όπως βλέπω όμως, και αναρωτιέμαι, αν όσοι γράφουν σήμερα ό,τι γράφουν, έψαλαν έστω και μια φορά δίπλα του, κι ας μας έλεγαν μετά, ποιος ήταν τιτάνας, χαρισματικότατος, τεράστιου μουσικού και ψαλτικού εκτοπίσματος και άλλα που αναφέρθηκαν. Οι μεγαλύτεροι εν ζωή ψάλτες που γνωρίζω πάντως, συμφωνούν ομόφωνα σε αυτό.Γράψατε δε πως δεν αρέσκεστε σε υπερβολές. Όμως, γράψατε τιτάνα εκτός εισαγωγικών τον Λ. Αστέρη. Αν αυτό δεν υπερβολή, τότε ούτε αυτά που έγραψε ο κ. Παπαδόπουλος είναι υπερβολές. Με αντιλαμβάνεστε, να ελπίσω.
Μάλιστα, υπάρχει σκεπτικισμός για λόγους που εκτέθηκαν. Δεν είχα σκοπό να βάλω κάτι σε φασματογράφο, άλλα είναι τα τεχνικά σημεία στα οποία θα μπορούσα να αναφερθώ, αλλά δεν θα το κάνω το δήλωσα ήδη. Παραθέτω επίσης: http://melourgia.blogspot.gr/2016/04/blog-post.htmlΕγώ διακρίνω πάντως πρωτοφανή σκεπτικισμό και βιασμένη θέση (μόνο) του πρωτοψάλτου στο μικροσκόπιο. Βάλτε τον και στον φασματογράφο και πείτε μας αν πατάει σωστά. Αλλά μετά βάλτε και τον Άρχοντα Α΄ Δομέστικο.
Last edited: