Συμφωνω απολυτως!Παντου τα ιδια.Αυταρχικοι ιερεις,συμφεροντολογοι, παμπονηροι και ψαλτοφαγοι!!!Στην νησο Αιγινα μετα απο πεντε χροννια @ οκτω μηνες ιεροψαλτικης διακονιας @ προσφορας με εδιωξε ο "ποιμενας"του ναου με το ετσι θελω δια στοματος υποχειριου "επιτροπου"!!!
Δε σας γνωρίζω αγαπητέ κύριε, και πραγματικά εύχομαι σύντομα να βρεθεί κάποιος ναός και να συνεχίσετε εκεί την ψαλτική σας πορεία.
Γενικότερα όμως μιλώντας, παίρνω δηλαδή αφορμή από τη μήνυμά σας και κάνοντας κάποια γενικά και όχι προσωπικά σχόλια θα ήθελα να πω ότι σύμφωνα με τη γνώμη μου θα έπρεπε οι ψάλτες να είναι πιο προσεχτικοί στον τρόπο που μιλούν για τους ιερείς, τουλάχιστον δημόσια. ;Πολύ συχνά διαβάζουμε παρόμοια μηνύματα, κάτι έχουμε γράψει και παλιότερα, όμως χρειάζεται νομίζω να γίνεται επανάληψη κάποιες φορές. Δημόσια αρνητικά σχόλια προς τους ιερείς όχι για πνευματικούς λόγους, αυτό είναι άλλο θέμα, εκτός Ψαλτολογίου άλλωστε, αλλά διότι η οποιαδήποτε δημόσια κριτική αν δεν έχει λογικά επιχειρήματα μπορεί να τελικά να βλάψει περισσότερο εμάς τους ίδιους παρά τον οποιοδήποτε άλλο.
Εντάξει, σε μία προσωπική ιδιωτική συζήτηση, άνθρωποι είμαστε, σίγουρα θα μας ξεφύγει κάτι παραπάνω. Όμως γιατί δημόσια;
Θα ήθελα λοιπόν να καταθέσω και τη δική μου θέση. Πιστεύω ότι η πλειοψηφία των διορισμένων πρωτοψαλτών και λαμπαδαρίων, και όχι μόνον, αλλά κυρίως αυτοί, κατέχουν ανάξια τη θέση τους πανελλαδικά και υπό υγιείς συνθήκες δεν έπρεπε να είχαν αναλάβει αναλόγιο. Αντί τουλάχιστον να έχουν επίγνωση της κατάστασής τους, ότι δηλαδή κατέχουν μια θέση που δε την αξίζουν και επομένως να προσπαθούν καθημερινά να διορθώνονται ψαλτικά, αντί γι’ αυτό λοιπόν όχι μόνο δεν βελτιώνονται αλλά ρίχνουν συνέχεια της ευθύνες αλλού και κατηγορούν τους ιερείς είτε δημόσια είτε ιδιωτικά για απρεπή στάση.
Ποιοι; Αυτοί που γνωρίζουν μέχρι και την τελευταία τελεία από τα δικαιώματά τους, αλλά εάν τους κρύψεις τα δίπτυχα τους κόβεις τα πόδια, ακόμα κι αν είναι πολλά χρόνια στο αναλόγιο. Να αναφέρω και άλλα δείγματα που στηρίζουν αυτή την αναξιότητα;
Πόσοι ιεροψάλτες δεξιοί και αριστεροί μπορούν να κάνουν σωστό ισοκράτημα;
Και δε αναφερόμαστε αν και πόσες αλλαγές θα κάνουν, αλλά να πιάνουν τη βάση στην πραγματική βάση της και όχι λίγο πιο πάνω ή λίγο πιο κάτω. Ελάχιστοι. Το φαινόμενο να βρεις ψάλτη και πρωτοψάλτη και γνωστό και άγνωστο όνομα που να μπορεί να σου ισοκρατεί, έχει γίνει πλέον σπάνιο φαινόμενο. Και δυστυχώς το χειρότερο είναι πως δεν έχουν επίγνωση το πόσο δυσκολεύουν τον ψάλλοντα αλλά ούτε καταλαβαίνουν το λάθος τους. Τα ελάχιστα μόρια λάθους ισοκρατήματος ουσιαστικά καταστρέφουν το κομμάτι και δυσκολεύουν αυτόν που ψάλλει, περισσότερο από ένα εντελώς φάλτσο ισοκράτημα.
Δηλαδή με λίγα λόγια οι περισσότεροι διορισμένοι ψάλτες δεν μπορούν να κάνουν κάτι που το κάνει ακόμα και ο αρχάριος μαθητής της ψαλτικής. Οι λόγοι είναι πολλοί. Ο βασικός όμως πιστεύω πως είναι ότι δεν κάνουν ποτέ ισοκράτημα παρά σε σπάνιες περιπτώσεις και έτσι έχουν ξεχάσει και αυτά που ήξεραν.
Μήπως να αναφέρουμε και τη συμπεριφορά τους όταν ψάλλουν δύο χοροί δεξιά και αριστερά, όπου ο διευθύνων τον ένα χορό απαγορεύει με αυστηρό και απόλυτο τρόπο να ισοκρατούν τα μέλη του στον απέναντι χορό γιατί μη ξεχνάμε, πως εμείς είμαστε και πρέπει να φανούμε οι καλύτεροι; Όχι και να βοηθάμε τους απέναντι τους χειρότερους. Αυτό έχει σχεδόν καθιερωθεί στις μεγάλες εορτές που μαζεύονται αρκετοί ιεροψάλτες δεξιά και αριστερά.
Λοιπόν τι λέμε τώρα. Ποιος μιλάει τώρα για δικαιοσύνη και σωστή συμπεριφορά; Δε βλέπεις πως είσαι ανάξιος να είσαι ψάλτης και με τη στάση σου δυσφημίζεις όχι μόνη την ψαλτική αλλά και την εκκλησία μας; Ο ιερέας σε ενόχλησε τώρα;
Σε πειράζει που ο ιερέας δεν έπιασε μια φορά τον ήχο και δεν ακούς τον ήχο της τσιγαροφωνής σου που θέλεις και αναλόγιο; Επιτρέπεται τώρα να ακούς ψάλτες να ψάλλουν με φωνή ρεμπέτη;
Δυστυχώς είναι πάρα πολλοί και όχι ένας και δύο οι ψάλτες που δεν έχουν συναίσθηση της ψαλτικής κατάστασής τους, και ειδικοί ψυχίατροι και ψυχολόγοι θα μπορούσαν άνετα να διαγνώσουν διάφορες διαταραχές και διπολικά και τριπολικά σύνδρομα.
Ξέρετε, πέρα απ όσα αναφέραμε μέχρι τώρα, πόσοι ψάλτες λένε πως εμένα δε μου φεύγει ποτέ η βάση; Και το πιστεύουν γιατί την αλλαγή της βάσης δεν μπορούν να την καταλάβουν στον εαυτό τους παρά μόνο στους άλλους!
Το ίδιο παράλογο είναι να βλέπεις και όσους δε γνωρίζουν μουσικά, να κουβαλάνε συνέχεια βιβλία μουσικά και χωρίς αυτά να μη μπορούν να ψάλλουν! Θα κινήσουν γη και ουρανό μάλιστα εάν ξέχασαν κάποιο μουσικό βιβλίο προσπαθώντας με οποιοδήποτε τρόπο να το βρουν. Που μία, όχι ολόκληρο κομμάτι, μία σειρά δε μπορούν να ψάλλουν μουσικά!
Αν ήταν μία και δύο αυτές οι περιπτώσεις δε θα τις αναφέραμε. Είναι όχι μόνο πολλές αλλά πάρα πολλές με μια τάση αυξητική. Επίσης εάν υπήρχε παραδοχή της κατάστασης δε θα αντιδρούσε κανείς. Άνθρωποι είμαστε και όχι έχουμε αδυναμίες. Όταν όμως απαιτείς τα δικαιώματά σου χωρίς να αξίζεις τη θέση στην οποία βρίσκεται και εμφανίζεσαι ως ο αδικημένος και προβαίνεις σε δημόσιες κριτικές τότε αλλάζουν τα πράγματα.
Γιατί μήπως τι λογική έχει να τσακώνεσαι με τον ιερέα σου επειδή συμφωνεί ή δε συμφωνεί να λες το «Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς» στο της «Της Παναγίας αχράντου…» για λόγους δήθεν σεβασμού προς την παράδοση και τήρησης του τυπικού;
Και πρόσεξε, αν διαφωνήσει μαζί μου, δε το έχω σε τίποτα να τον προσβάλω δημόσια και μπορώ ακόμα και να σηκωθώ να φύγω από το ναό μόνο και μόνο γι΄αυτό το θέμα γιατί εγώ δε θέλω να λέω ξένα προς την εκκλησία μας πράγματα, ενώ ότι καθημερινά παραλείπω όχι μόνο το απόδειπνο αλλά όλες τις ακολουθίες και όχι μόνο μια πρόταση δε με ενοχλεί καθόλου!
Μήπως αν τον φέρεις τον… αδικημένο από τους ιερείς ψάλτη τίποτα καθημερινές και Σάββατα με αλλήλούια να ψάλλει δε θα τα κάνει μαντάρα; Όμως για το μνημόσυνο θα ρωτήσει και θα απαιτήσει τα χρήματα! Έτσι; Αλλιώς τι ψάλτης είναι;
Γι’ αυτούς και για άλλους τόσους λόγους, ένα μεγάλο μέρος των ιεροψαλτών, θα έπρεπε να είναι πιο προσεχτικό στο τι λέει σχετικά με τους ιερείς προϊσταμένους του. Ας κοιτάξουμε τα λάθη μας ο καθένας, και βεβαίως αυτά αφορούν και εμένα και ας προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε την αναξιότητά μας ως ψάλτες (δεν κάνουμε λόγο εδώ για πνευματική αναξιότητα αλλά για έλλειψη ψαλτικών γνώσεων και επαφής με την πραγματικότητα), και ας αφήσουμε στην άκρη τις κρίσεις μας για τους κληρικούς. Πιστεύω πως η επίγνωση της κατάστασής μας, αυτόματα θα εξαλείψει κάθε άσχημο αίσθημα που έχουμε προς τους προϊσταμένους μας.