Συνοψίζω. Ο λόγος που ανέβασα την εν λόγω ηχογράφηση ήταν κυρίως ιστορικός. Ήθελα να αποτελέσει απόδειξη ότι τρεις εκπρόσωποι διαφορετικών σχολών, μπορούν τελικά να ψάλλουν μαζί.
Καλά, και τον Γαϊτάνο να βάλεις δίπλα στον Παϊκόπουλο, ας πούμε, μουσικός είναι, φωνάρα έχει, θα μπορέσει να ψάλει μαζί με τον άρχοντα, τι σημαίνει αυτό;
Αν ο σκοπός σου αδελφέ είναι απλώς να δείξεις τη συνύπαρξη σχολών -γενικώς και αορίστως- πάνω στο αναλόγιο, να το δεχτώ.
Μπορείς όμως να μου εξηγήσεις πώς συμβαίνει οι μαθητές της σχολής Καρά να προβάλλουν συνεχώς ΜΕΜΟΜΩΜΕΝΑ σημεία ψαλσίματος αξιόλογων παραδοσιακών ψαλτών, ΑΓΝΟΩΝΤΑΣ ΤΟ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΑΚΟΥΣΜΑ, μόνο και μόνο για να πουν "Να κοιτάξτε, εδώ ο Στανίτσας έκανε κύλισμα ή έξω πεταστή" κι απ' αυτό να δώσουν επιχείρημα αναγωγής του κυλίσματος ή της έξω πεταστής ΣΥΝΕΧΩΣ και με ΤΡΟΠΟ ΔΙΑΦΟΡΟ του τρόπου των παραδοσιακών ψαλτών;; Το ίδιο υπονόησες κι εσύ λέγοντας για έξω πεταστές κλπ. που εκτελεί ο Σουρλατζής. Ε και;; Τι σχέση έχουν αυτές με τις έξω πεταστές του Καρά και των συν αυτώ;; Η ηχογράφηση που παρέθεσες όμως δεν είναι μεμονωμένες φράσεις (ευτυχώς) και η σύγκριση γίνεται καθαρά και πραγματικά βγάζει μάτια...
Εξάλλου, για το αν μπορούν να "ψάλλουν μαζί" όλοι αυτοί, το έχει πει ο ίδιος ο κ. Εμμανουηλίδης:
Ο κύριος Εμμανουηλίδης μου είχε πεί ότι ωραία τα ψάλλουν στον Αγγελόπουλο αλλά δεν είναι παραδοσιακά και κάνουν τα δικά τους.
Το συμπέρασμα λοιπόν το έβγαλε ο ίδιος ο συμψάλλων άρχων, "τι χρείαν έχομεν μαρτύρων";
Το άλλο το χαρακτηριστικό, μόνο εμένα ενοχλεί; Αυτοί οι αστείοι εκτός χρόνου (στο περίπου) λαρυγγισμοί "δίκην χλιμιντρίσματος" δηλαδή τι είναι; ποιός άλλος, εκτός από τον Καρά και πριν από τον Καρά, έκανε τέτοια "ιλαροχορευτικά" τερτίπια (κατά Γ. Μιχαλάκη) στο ψάλσιμό του; Δεν είχαν καλά λαρύγγια οι προηγούμενοι;
ΧΣ
Γειά σου Χάρη!!! (θα μου επιτρέψεις μια φορά τον ενικό, ήταν αυθόρμητος...)
Γιατί, στα διαστήματα του δευτέρου που ακούμε ενίοτε κάτι ΚΕ χαμηλωμένα και κάτι ΖΩ υψωμένα που ούτε πλάγιος του δευτέρου να ήταν, τι να πει κανείς;; Και σε συνδυασμό με αυτό το έρμο το ΓΑ δίεση, πραγματικά σκοτώνουν... Όποιος θέλει να καταλάβει στην πράξη το περίφημο 8-16-6 της θεωρίας του Καρά και τη διαφορά του με τον κανονικό δεύτερο, ας ακούσει αυτή την ηχογράφηση, ας ακούσει και τη χορωδία του Καρά. Στους ξένους δεν ξέρω πώς ακούγονται αυτά, για ελληνικό αυτί πάντως θεωρώ ότι είναι τουλάχιστον αποκρουστικά.
Μα και στην παραδοσιακή μουσική με τις χορωδίες του τα ίδια έκανε. Ευτυχώς εκεί κανείς σοβαρός παραδοσιακός τραγουδιστής δεν τα ξεσήκωσε, όχι τίποτε άλλο θα έμενε και χωρίς δουλειά. Χώρια που εκεί δεν έχουν και τίποτα μεσαιωνικούς κώδικες να τους λένε: να έτσι τα έλεγαν το 1750 και τα άλλαξαν οι αρματωλοί και οι κλέφτες στην Επανάσταση του '21...
Έγραψες πάλι!! Που ν' ακούσετε τι σχόλια γίνονταν από τη σχολή Καρά παλαιότερα για πατριαρχικούς ψάλτες αλλά και για παραδοσιακά κλαρίνα σαν του αξέχαστου Καρακώστα (ναι, τον πήρε κι αυτόν η μπάλα...)
Το ποιον θεωρεί ορθότερο κανείς, εκφράστηκε με πάθος! Δεν ήταν αυτός ο σκοπός για μένα.
Συνάδελφοι εάν θεωρείτε και τις δύο εκδοχές του δευτέρου καλές και άγιες, έχετε κάθε δικαίωμα να το πιστεύετε. Έχετε μπερδέψει όμως κάτι:
Οι διαφορετικές εκφάνσεις
του ίδιου ύφους είναι καλές και θεμιτές. Εκεί μπορεί να ανεχτείς και μικρο-διαφοροποιήσεις στα διαστήματα και στις αναλύσεις και στην έκφραση. Όμως σε βασικά - χοντρά πράγματα ορισμού του παραδοσιακού ψαλσίματος δεν χωράνε υποχωρήσεις εν ονόματι της "διαφορετικότητας" (!!):
το παραδοσιακό ύφος είναι στιβαρό και μετρημένο ή "ιλαροχορευτικό";; Τα διαστήματα και οι έλξεις εκφέρονται μαλακά και φυσικά ή σκληρά και βεβιασμένα;; Αυτά τα πράγματα δεν πάνε μαζί, το είπε κι ο Εμμανουηλίδης ξεκάθαρα ότι αυτά ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ!
Δεν μπορείς να πεις "ωραίο το ένα ωραίο και το άλλο" γιατί ο ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ψάλτης "ου δύναται δυσίν κυρίοις δουλεύειν". ΤΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΑΥΛΑ.