Δεν πρόκειται να συζητήσουν περί πίστεως. Φεστιβάλ είναι, όχι ακολουθία στην εκκλησία (ή σε τζαμί).
Αλήθεια ο Απόστολος Παύλος τι γύρευε μεταξύ ειδωλολατρών, εν πολλοίς καταφρονητών της χριστιανικής αλήθειας, στην Πνύκα;
Ο Απ. Παύλος δίδασκε το λόγο του Θεού μεταξύ των ειδωλολατρών και εκείνο που έμενε στα πλήθη ήταν η διαφορά του χριστιανικού λόγου από τις ειδωλολατρικές δοξασίες. Η εν λόγω χορωδία προφανώς δεν έχει τέτοιο σκοπό και αυτό που μένει είναι τα κοινό στοιχείο του "μυστικισμού" με όλες τις άλλες χορωδίες (έτσι όπως αντιλαμβάνεται ο κόσμος την έννοια αυτή φυσικά, δηλ. διαφοροποιημένη τελείως από την ορθόδοξη αντίληψη περί μυστικής θεολογίας κλπ.)
Ευτυχώς ο τίτλος του φεστιβάλ είναι αρκετά συγκεκριμένος, ώστε να αποφεύγονται τέτοιου είδους παρεξηγήσεις. Μυστικιστική μουσική έχουν και πολλοί άλλοι λαοί και δόγματα. Τιμά τους διοργανωτές και εμάς ως Έλληνες και ορθοδόξους η πρόσκληση αυτή.
Πολύ σημαντικό φεστιβάλ και όντως "διεθνές"...συγχαρητήρια θα είναι μια προβολή της ψαλτικής τέχνης σε ανθρώπους που θέλουν να γνωρίσουν την λειτουργική μουσική της Ορθοδόξου λατρείας...
Θα ήταν έτσι εάν διοργανωνόταν ένα φεστιβάλ θρησκευτικής μουσικής από όλα τα έθνη και ανάμεσα σ' αυτό συμμετείχε και μια βυζαντινή χορωδία, και πάλι υπό προϋποθέσεις (τονίζοντας π.χ. τη διαφορά της δικής μας αντίληψης περί λατρείας του Θεού από τις άλλες). Η συμμετοχή σε ένα τέτοιο φεστιβάλ θα υποδήλωνε χαρακτήρα θρησκευτικής λατρείας στη συμμετέχουσα χορωδία. Εδώ όμως είναι φεστιβάλ όχι λατρευτικής, αλλά "mystic music" και επομένως η συμμετοχή μιας χορωδίας δηλώνει ότι υπηρετεί μια μουσική με μυστικιστικά στοιχεία, όπως είπε πετυχημένα και πολύ λογικά και ο domesticus παραπάνω. Κάθε άλλο παρά συγχαρητήρια λοιπόν αξίζει μια συμμετοχή που συμβάλει στην κοσμική αντίληψη περί κατάταξης της μουσικής μας στις "μυστικιστικές".
Τι θα έλεγαν άραγε οι μύστες του προσευχητικού ύφους της Εκκλησίας μας, οι αγιορείτες πατέρες Δανιήλ, Δαμασκηνός, Θωμάς, αν έβλεπαν τη συμμετοχή αυτή;;;
Χρήστο (ο 1ος), μετά και τη
διαδικτυακή συνέντευξη που είχαμε δώσει στον "Ορφέα", δεν περίμενα να υιοθετείς κι εσύ το χαρακτηρισμό της μουσικής μας ως "μυστικιστικής", τουλάχιστον έτσι όπως την εννοεί το φεστιβάλ...
Ὁ Πέτρος Πελοποννήσιος εἶχε φιλικὲς σχέσεις μὲ τοὺς Σούφι στὴν Πόλι. Τὸν ἀποκαλοῦσαν δάσκαλο καὶ τὴν ὥρα τῆς κηδείας του τοποθέτησαν ἕνα νέι στὸ φέρετρο ... Ἄρα ὀφείλομε νὰ τὸν ἀναθεματίσουμε καὶ νὰ διώξουμε τὰ μελουργήματά του ἀπὸ τὰ βιβλία μας;
Φιλικές σχέσεις έχουμε κι εμείς με τους Τούρκους μουσικούς, τι θα πει αυτό;; Από το να θαυμάζουμε την τέχνη τους και ν' ακούμε τη μουσική τους (όπως ακούμε και πολλές άλλες μουσικές), μέχρι να συμμετέχουμε σε φεστιβάλ και να αποδεχόμαστε το χαρακτηρισμό της μουσικής μας όχι ως ορθόδοξης λατρευτικής, αλλά ως "μυστικιστικής", έχει διαφορά...
[Συναυλία μέ συμμετοχή χορωδιῶν καί ἀπό ἄλλα δόγματα εἶχε γίνει καί ἐπί Ἱερωνύμου τοῦ Α΄ καί τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἐκπροσώπησε ἡ χορωδία τοῦ μακαριστοῦ Ἄρχοντος Θρ. Στανίτσα.
Προσωπικά δεν με ενοχλεί η συμμετοχή σε συναυλία με άλλα δόγματα, αρκεί να τονίζεται η διαφορά της ορθόδοξης λογικής της δικής μας μουσικής από τις άλλες. Δεν ξέρω υπό ποιες συνθήκες έγινε η συναυλία του Στανίτσα, αν όμως από τη συναυλία βγαίνουν μηνύματα του στυλ
"Όλοι τον ίδιο Θεό λατρεύουμε, δεν έχει σημασία η μουσική και το δόγμα που πιστεύεις, αρκεί μέσα σου να πιστεύεις με το δικό σου τρόπο" και τέτοια πράγματα, η συμμετοχή για μένα είναι μεμπτή, ακόμα κι αν συμμετείχε ο Στανίτσας, ο Πρίγγος, ο Ιάκωβος και όποιος άλλος.
Βρε παιδιά γιατί σχίζετε τα ιμάτιά σας για μία συναυλία; Καταρχήν ο κάθε ένας που δημιουργεί έναν καλλιτεχνικό χορό(έστω και βυζαντινής μουσικής) μπορεί να κάνει συναυλία όπου θέλει, δικαίωμά του είναι, δεν είναι εκπρόσωπος της εκκλησίας, ούτε καν εκφραστής της εκκλησιαστικής λατρευτικής παραδοσιακής μουσικής. Γιατί μας πειράζει τόσο πολύ;
Στα πλαίσια αυτής της ερμηνείας λοιπόν δεν είναι καθόλου μεμπτό να μιλούμε για ορθόδοξο μυστικισμό, ο οποίος είναι μια από τις μορφές μυστικισμού (υπάρχει και ο ινδουϊστικός, ο μουσουλμανικός κ.λπ.). Η συμμετοχή στα πλαίσια ενός τέτοιου φεστιβάλ σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αποδοχή των όρων και προϋποθέσεων μυστικισμού των άλλων θρησκειών (όπως και η συμμετοχή σε ένα φεστιβάλ θρησκευτικής μουσικής, κοινότατο φαινόμενο, δεν θα σήμαινε ποτέ κάτι τέτοιο).
Το επιχείρημα αυτό, αγαπητέ Γεώργιε, είναι και το πιο συνηθισμένο σε όποιον του πεις ότι κάτι είναι αντίθετο με τη χριστιανική διδασκαλία. Θα σου πει:
"Ε, και τι μ' αυτό; Αν δηλ. το κάνω, σημαίνει ότι θα χάσω την πίστη μου;;" Αν το πάρουμε καλλιτεχνικά-νομικά-δημοκρατικά, όπως κάνει ο Nikolaos, σίγουρα ο καθένας έχει δικαίωμα να κάνει το κάθε τι, ειδικά σήμερα. Σίγουρα δεν χάνουμε την πίστη μας ούτε αν πάμε π.χ. κάθε Σαββατόβραδο στα σκυλάδικα μέχρι τις 5 η ώρα το πρωί, ούτε αν έχουμε ψωμοτύρι τις βρισιές, ούτε αν κάνουμε γιόγκα, ούτε.. ούτε... ούτε... Κι ούτε φυσικά σημαίνουν αυτά ότι αποδεχόμαστε τη φιλοσοφία και τη στάση ζωής των σκυλάδικων, του γιόγκα κι ό,τι άλλο. Όμως αυτός ο συγχρωτισμός, αυτές οι "αβαρείες", φανερώνουν απόσταση από κοσμικές αντιλήψεις ή υιοθέτησή τους στην πράξη;; (γιατί στη θεωρία όλοι είμαστε "άγιοι"...)
Όσο για το τι σημαίνει η συμμετοχή σε ένα τέτοιο φεστιβάλ κι αν συνεπάγεται αποδοχή του μυστικισμού των άλλων θρησκειών, βρε Γεώργιε, βλέποντας την παρακάτω εικόνα:
...εσύ αποδέχεσαι αυτό το πράγμα;;;
Το Χριστό μας ίσα κι όμοια δίπλα στους δερβίσηδες, τους Ινδιάνους και του ειδωλολάτρες;; Κι ότι όλες οι μουσικές που λατρεύουν τους παραπάνω, άρα και η βυζαντινή, είναι απλώς... "mystic";;;!!! Κι ότι επειδή ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΩΣ η βυζαντινή μουσική είναι και καλλιτέχνημα, θα πρέπει αυτό να γίνει αφορμή να φθαρεί ο κύριος, ορθόδοξος προσευχητικός της χαρακτήρας, εξισώνοντας τα συναισθήματα που αυτή στοχεύει με αυτά που στοχεύουν όλες οι άλλες μουσικές των διαφόρων θρησκειών;;
Από αυτό το πράγμα δεν υποψιάζεσαι δηλ. καμία πίστη των διοργανωτών περί ύπαρξης "mystic" χαρακτηριστικών, όμοιων σε κάθε θρησκεία;; Και να συμμετέχει βυζαντινή χορωδία (ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ, το τονίζω, πατριαρχική, αγιορείτικη, καραϊκή, κι ό,τι άλλο) σε φεστιβάλ που προβάλει τόσο ξεκάθαρα την ομοιότητα του Χριστού μας με όλ' αυτά, κάτω από ένα παγκόσμιο χωνευτήρι;; Και μάλιστα όταν ο χοράρχης είναι και θεολόγος;;
Συνάδελφοι, έχω δείξει ότι έχω το θάρρος της γνώμης μου, γι' αυτό θα πω τα πράγματα με τ' όνομά τους: απλώς ΝΤΡΟΠΗ. Τίποτε άλλο.