Καραογλάν βασίλειος
Μέλος
Ερώτηση
Κατά το παρόν έτος η μνήμη των αγίων Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης συμπίπτει κατά τη Δευτέρα μετά την Κυριακή των Πατέρων του Πεντηκοσταρίου (Α΄ Οικουμενικής Συνόδου) εντός των μεθεόρτων της Αναλήψεως.
Ως γνωστόν κατά την εν Πεντηκοσταρίω τάξιν τα των Πατέρων συνεχίζονται και εις τον μεθέορτο Εσπερινό , ο οποίος κατά το παρόν έτος είναι και ο Εσπερινός των Ισαποστόλων.
Κατά την τάξη των Διπτύχων και της Μονής του Κύκκου εις τον Εσπερινό συμπεριλαμβάνονται και τα μεθέορτα των Πατέρων , ενώ κατά την τάξη του Τυπικού της Εκκλησίας της Κύπρου όχι. Δεν γνωρίζω τι προβλέπει το ΗΟΠ γιατί δεν δημοσιεύθηκε ακόμη στο διαδίκτυο.
Το ερώτημά μου είναι το εξής:
Χωρίς να θεωρώ εσφαλμένη τη συμπερίληψη των μεθεόρτων των Πατέρων, μήπως τα των Πατέρων δεν έπρεπε να συμπεριληφθούν (ειδικά σε πανηγυρίζοντες ναούς) για τους εξής λόγους :
1. Επειδή η ακολουθία της Δευτέρας είναι πανηγυριζομένου αγίου και όχι καθημερινού και
2. Η ύπαρξη μεθέορτου εσπερινού αγίου , χωρίς να είναι κάτι άγνωστο στη λειτουργική μας παράδοση, δεν είναι η συνήθης πρακτική και κατά συνέπεια η μη συνέχιση των του πανηγυρισθέντος αγίου εις τον Εσπερινό της επομένης δεν μειώνει το παράπαν τον εορτασμό αυτού.
Εξ άλλου το ΤΜΕ (και τα πλείστα, νομίζω, των Τυπικών) δεν προβλέπει περίπτωση συμπερίληψης των μεθεόρτων των Πατέρων ίσως για τους παραπάνω λόγους.
Ποια είναι η θέση των εγκρατών περί τις τυπικές διατάξεις;
ΥΓ.1. Αν κατά τα μοναστηριακά Τυπικά τελεσθεί Αγρυπνία, τα των πατέρων κάλλιστα μπορούν να συμπεριληφθούν στον Μικρό Εσπερινό και ο Μέγας Εσπερινός της Αγρυπνίας να τελεσθεί αμιγής, οπότε δεν τίθεται θέμα.
ΥΓ.2. Το Ρωσσικό Τυπικό ( η 21η Μαΐου είναι η 8η κατά το παλαιό ημερολόγιο , οπότε συμπίπτει η παρόμοια εορτή του Ευαγγελιστού Ιωάννου) συμπεριλαμβάνει επίσης τα των Πατέρων, δίνοντας εναλλακτικές διατάξεις συμπερίληψής τους (https://calendar.rop.ru/?bui=141).
Κατά το παρόν έτος η μνήμη των αγίων Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης συμπίπτει κατά τη Δευτέρα μετά την Κυριακή των Πατέρων του Πεντηκοσταρίου (Α΄ Οικουμενικής Συνόδου) εντός των μεθεόρτων της Αναλήψεως.
Ως γνωστόν κατά την εν Πεντηκοσταρίω τάξιν τα των Πατέρων συνεχίζονται και εις τον μεθέορτο Εσπερινό , ο οποίος κατά το παρόν έτος είναι και ο Εσπερινός των Ισαποστόλων.
Κατά την τάξη των Διπτύχων και της Μονής του Κύκκου εις τον Εσπερινό συμπεριλαμβάνονται και τα μεθέορτα των Πατέρων , ενώ κατά την τάξη του Τυπικού της Εκκλησίας της Κύπρου όχι. Δεν γνωρίζω τι προβλέπει το ΗΟΠ γιατί δεν δημοσιεύθηκε ακόμη στο διαδίκτυο.
Το ερώτημά μου είναι το εξής:
Χωρίς να θεωρώ εσφαλμένη τη συμπερίληψη των μεθεόρτων των Πατέρων, μήπως τα των Πατέρων δεν έπρεπε να συμπεριληφθούν (ειδικά σε πανηγυρίζοντες ναούς) για τους εξής λόγους :
1. Επειδή η ακολουθία της Δευτέρας είναι πανηγυριζομένου αγίου και όχι καθημερινού και
2. Η ύπαρξη μεθέορτου εσπερινού αγίου , χωρίς να είναι κάτι άγνωστο στη λειτουργική μας παράδοση, δεν είναι η συνήθης πρακτική και κατά συνέπεια η μη συνέχιση των του πανηγυρισθέντος αγίου εις τον Εσπερινό της επομένης δεν μειώνει το παράπαν τον εορτασμό αυτού.
Εξ άλλου το ΤΜΕ (και τα πλείστα, νομίζω, των Τυπικών) δεν προβλέπει περίπτωση συμπερίληψης των μεθεόρτων των Πατέρων ίσως για τους παραπάνω λόγους.
Ποια είναι η θέση των εγκρατών περί τις τυπικές διατάξεις;
ΥΓ.1. Αν κατά τα μοναστηριακά Τυπικά τελεσθεί Αγρυπνία, τα των πατέρων κάλλιστα μπορούν να συμπεριληφθούν στον Μικρό Εσπερινό και ο Μέγας Εσπερινός της Αγρυπνίας να τελεσθεί αμιγής, οπότε δεν τίθεται θέμα.
ΥΓ.2. Το Ρωσσικό Τυπικό ( η 21η Μαΐου είναι η 8η κατά το παλαιό ημερολόγιο , οπότε συμπίπτει η παρόμοια εορτή του Ευαγγελιστού Ιωάννου) συμπεριλαμβάνει επίσης τα των Πατέρων, δίνοντας εναλλακτικές διατάξεις συμπερίληψής τους (https://calendar.rop.ru/?bui=141).