.... και πολλά άλλα... που δεν έχω χρόνο...
Όταν έχεις χρόνο, με ενδιαφέρουν.
Ο λόγος που ρωτάω είναι γιατί μου αρέσει γενικά το ισοκράτημα στις ηχογραφήσεις αυτές και γιατί θα με ενδιέφερε να μάθω τη λογική που χρησιμοποιήθηκε για την επιλογή των ισοκρατημάτων. Μου φαίνεται ενδιαφέρον που τα ισοκρατήματα απ'ότι λές δεν τα επέλεξαν οι ίδιοι οι ψάλλοντες ιδιαίτερα (όπως λές) τη στιγμή που ηχογραφήθηκαν ταυτόχρονα και όχι αργότερα από το μέλος. Ποιά ήταν άραγε η αντιμετώπιση των ψαλλόντων π.χ. Εμμανουηλίδης; Σφήκας; Φιρφιρής; Στανίτσας; στην τοποθέτηση ισοκρατημάτων από άλλους;
Δεν έχω κοιτάξει τα βιβλιάρια από τα Μνημεία που έχω ακόμα για να δώ ονόματα. Ποιά είναι η ομάδα που λές είναι σταθερή τα τελευταία 6-8 χρόνια;
Ποιά σαφή ιδέα για το ισοκράτημα είχε ο Χατζηγιακουμής που αναφέρεις;
Ευχαριστώ.
Να προσθέσω κι εγώ μια πληροφορία από πρώτο χέρι. Μου το είπε ψάλτης που έκανε ισοκράτημα σε πολλές εκδόσεις c.d. του Χατζηγιακουμή. Δεν ξέρω αν συνεχίζει ακόμα... Η πληροφορία μου είναι του έτους 2002, αν δεν με απατά η μνήμη. Μου είπε λοιπόν επί λέξει: " τα ισοκρατήμα μπαίνουν από τον Χατζηγιακουμή ή άλλους συνεργάτες του, όχι από τους ψάλλοντας. Οι ψάλλοντες δεν εκφράζονται γι' αυτά, ούτε μας κάνουν υποδείξεις. Βασικά, ο Χατζηγιακουμής δεν ενδιαφέρετε για πολλές αλλαγές, αλλά απλώς να υπάρχει μια ελαφρά συνοδία στο μέλος. Βγάζει τους δίσκους για να αναδείξει την ερμηνεία στα διάφορα μέλη, όχι για το ισοκράτημα ".
Το παρόν είναι και μια απάντηση στον αγαπητό Δημήτρη Καλπακίδη που με ρώτησε κάποτε αν ξέρω τι ισοκράτημα έχει ο Στανίτσας στο "εν τη βροντώση καμίνω...". Όποια τυχόν ισοκρατήματα γίνονται δεν είναι του Στανίτσα, αλλά άλλων.
Ο κ.Χατζηγιακουμής ..... ζήτησε (του Στανίτσα) να πει στους ισοκράτες να ισοκρατήσουν όπως όταν έψαλλε στο Πατριαρχείο.
Κι ο Στανίτσας είπε στον κ.Βαλλή "Γιώργη, αυτός θέλει τα παλιά". Κι έτσι έκαναν πολύ απλά ισοκρατήματα. Αλλιώς ο Στανίτσας προτιμούσε αρμονικά ισοκρατήματα όπως ακούμε από τις άλλες ηχογραφήσεις του, εκτός Π.Ναού.
Κοίτα δεν θα το διατύπωνα έτσι.Στην ουσία του θέματος, νομίζω ότι συμφωνούμε για τις ηχογραφήσεις Χατζηγιακουμή ότι τα ισοκρατήματα εν γένει δεν επιλέγονταν απ' τους ψάλλοντες.
Κοίτα δεν θα το διατύπωνα έτσι.
Εγώ ας πούμε αν ήταν να ηχογραφήσω και δεν συμφωνούσα με κάτι που θεωρούσα ουσιαστικό, δεν θα ηχογραφούσα. Δεν κατάλαβα, δεν μου έβαλε κανείς το μαχαίρι στο λαιμό!
Και σε ψάλτες του διαμετρήματος του Στανίτσα, του Φιρφιρή, του Σφήκα, του Τσαμκιράνη, του, του, τι "εκβιασμό" να τους κάνεις; Άμα δεν θέλανε τι θα έκανες;
Είχαν οι ίδιοι ανάγκη να ηχογραφήσουν στον Χατζηγιακουμή; Μάλλον ο Χατζηγιακουμής είχε ανάγκη να ηχογραφήσουν σε αυτόν...
Άρα μάλλον συμφωνούσαν με τα ισοκρατήματα, αν και συμφωνώ με το ότι οι ίδιοι δεν επιμελήθηκαν των ισοκρατημάτων.
Στην περίπτωση του Στανίτσα που ανέφερα, ο ίδιος συμφώνησε με αυτά τα ισοκρατήματα, αν και δεν τα χρησιμοποιούσε πλέον όταν ο ίδιος έψαλλε.
Άρα το διατυπώνω ως:
Μπορεί να μην επιλέγονταν (τα ισοκρατήματα) από τους ψάλλοντες, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρχε συγκατάθεση σε αυτά.
Βασίλη, άν και σε αγαπώ
Μπορεί. Εγώ στα παραπάνω έκανα υπόθεση, βασιζόμενος και στην μαρτυρία του κ.Βαλή για την ηχογράφηση του Στανίτσα.Ό,τι θέλει ο Χατζηγιακουμής κάνει. (Δέν εννοώ αυθαιρεσίες)
Αν τον κυνηγάς 10 χρόνια και στο τέλος δέχεται, και όταν έρθει σου πει "εγώ δεν ηχογραφώ με αυτά τα ισοκρατήματα", τ' αλλάζεις ή δεν τ' αλλάζεις σε 2 λεπτά;Αυτό που πρέπει να λαβουμε υπόψιν μας ειναι ότι κάποιες ηχογραφήσεις για να γίνουν χρειάστηκαν 10 χρόνια κυριολεκτικού "κυνηγιού" του ερμηνευτή... Όταν λοιπόν μετά από 10 χρόνια έχεις τον ερμηνευτη σε ηλικία 80 χρονών μέσα στο studio kαι ξλερεις ότι έχεις μόνο 20-30 ώρες για να κάνεις το CD, ο παραγωγός σου δίνει οδηγίες και έσυ πρέπει να τις εκτελέσεις με τη μια...
Μα αφού σου είπα ότι ο ισοκράτης κ.Γ.Βαλλής, είχε αναφερθεί στην ηχογράφηση. Άρα ηχογράφησαν μαζί.Εξαιρουμένου του δίσκου της Τραπέζης που ειλικρινώς δεν ξέρω τι έγινε....
Για φανταστείτε ο Στανίτσας να ηχογραφησε χωρίς ισοκρατήματα εντελώς σόλο.... και τα ισοκρατήματα να μπήκαν μετά;;;
Λέω απλώς...... υποθέσεις κάνω.......;-)
Κοιμήσου ήσυχος. Φτάσαμε αισίως. (αν και για μερικές μέρες επέστρεψα Τρίπολη-εξ ου και η επάνοδος στο φόρουμ)Συνονόματε φτάσαμε Γρεβενά;;;; Πέστε το να πάω και εγώ μια φορα για ύπνο ήσυχος!!!!
Μα αφού σου είπα ότι ο ισοκράτης κ.Γ.Βαλλής, είχε αναφερθεί στην ηχογράφηση. Άρα ηχογράφησαν μαζί.
Κοιμήσου ήσυχος. Φτάσαμε αισίως. (αν και για μερικές μέρες επέστρεψα Τρίπολη-εξ ου και η επάνοδος στο φόρουμ)
ΟΚΝαι δεν αμφεβαλλα για το δισκο της Τραπεζης!! Σας πιστευω....
Δεν το γνωρίζω, αν και πρακτικά μου φαίνεται δύσκολο να έγινε έτσι.Απλώς στα Μνημεία λέω ότι ίσως οι ισοκράτες να μπήκαν πολύ μετά.....
...και συνεργάτες τής υπό τον Λυκούργο Αγγελόπουλο Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας ήταν βασικοί ισοκράτες στο έργο σας: Θεοφάνης Σουλακέλλης, Γεώργιος Κωνσταντίνου, Αλέξης Γιαννακόπουλος, Κωνσταντίνος Λανάρας, Κωνσταντίνος Στεργίου, Παναγιώτης Ανδριόπουλος, πρόσωπα με αξιόλογη παρουσία στον ευρύτερο χώρο της ελληνικής μουσικής.
Από την απάντηση του κ. Αγγελίδη προς τον κ. Χατζηγιακουμή μαθαίνουμε πως κάποιοι ισοκράτες εκτός από αυτούς που προαναφέρθηκαν ( Γιώργος Μπακόπουλος, Γιώργος Βαλλής) είναι:
ήταν ταυτόχρονα και (βασικοί μάλλον έμμισθοι) ισοκράτες σε τμήμα του έργου σας: