π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Κι ἐσύ γνωρίζεις... τά ὅμοια!!!Με όλη μου την αγάπη και το σεβασμό που τρέφω π. Μάξιμε εσύ γνωρίζεις...
Καί ἐπιτέλους μή ἐπαναλαμβάνετε παράθεση πού δέν σᾶς ἀφορᾶ...
Κι ἐσύ γνωρίζεις... τά ὅμοια!!!Με όλη μου την αγάπη και το σεβασμό που τρέφω π. Μάξιμε εσύ γνωρίζεις...
Κι ἐγώ, κι ἐγώ, μέ διαφορά δύο λεπτῶν.
Κι ακόμα ένα σημείο από την εξήγηση της θείας λειτουργίας του Θεοδωρου (η Νικολάου) επισκόπου Ανδιδων (ια' αι.).
Ἡ ἔμφαση εἶναι παραπλανητική, ὅπως καί τό συμπέρασμα. Χρησιμοποιεῖται ἡ ἐντός παρενθέσεως ἑρμηνεία τοῦ ἁγίου Νικοδήμου καί τῶν χρόνων του γιά νά συνδεθεῖ μέ τό δ΄ αἰῶνα!!! Εἴμαστε σοβαροί; Πρός Θεοῦ!!!
Σε προηγούμενο μήνυμά μου έδωσα έμφαση στο πώς ερμηνεύεται στην λειτουργική γλώσσα ο όρος "μυστικώς", και ότι για τον 4ο τουλάχιστον αιώνα, σημαίνει "δια σιωπής".
π. Μάξιμος;77117 said:Ἡ ἔμφαση εἶναι παραπλανητική, ὅπως καί τό συμπέρασμα. Χρησιμοποιεῖται ἡ ἐντός παρενθέσεως ἑρμηνεία τοῦ ἁγίου Νικοδήμου καί τῶν χρόνων του γιά νά συνδεθεῖ μέ τό δ΄ αἰῶνα!!! Εἴμαστε σοβαροί; Πρός Θεοῦ!!!
Και αυτό το βλέπουμε και δεν το αρνείται κανείς. Πέρα από το τί ερμηνεύει ο άγιος Νικόδημος τον ιη' αι. (και δεν κατάλαβα την ένσταση, ελλατώθηκε η χάρις του αγίου Πνεύματος τον ιη' αι. και δεν ερμηνεύαν σωστά οι τότε Πατέρες τους κανόνες; ή, δεν θεωρείται ο άγιος Νικόδημος ο μεγαλύτερος ερμηνευτής των κανόνων των τελευταίων αιώνων, ένα είναι γεγονός: εις πείσμα όλων αυτών που λένε ότι δεν υπάρχουν ευχές τους πρώτους αιώνες που να λέγονται σιωπηρώς, υπάρχει αυτή η πολύ σημαντική κανονική μαρτυρία που λέει ότι η συγκεκριμένη ευχή λεγόταν "δια σιωπής". Δεν υποστηρίζω με την συγκεκριμένη μαρτυρία γενίκευση της μυστικής αναγνώσεως. Είμαι πολύ συγκεκριμένος. Τώρα, το αν ο όρος "δια σιωπής" έχει κι άλλες ερμηνείες καλό είναι να κατατεθούν στοιχεία που να το υποστηρίζουν. Εγώ παραδέχομαι ότι ο όρος "δια προσφωνήσεως" προφανέστατα σημαίνει εις επήκοον του λαού. Εσείς υποστηρίζετε ότι ο όρος "δια σιωπής" σημαίνει κάτι άλλο εκτός από "σιωπηρώς";Καί δέν βλέπουμε τό "διὰ προσφωνήσεως" τῶν δύο εὐχῶν;
Ἡ ἀπάντηση δόθηκε ἀπό τό κείμενο τῆς Συνόδου. Μή λέμε τά ἴδια. Ἡ ἐξιλαστική εὐχή εἶναι μυστική. Τό εἴπαμε.
Ἱστοσελίδα παραπομπῆς δέν μέ ἐκφράζει.
Μιά ἀπάντηση σέ ἐρωτήσεις ἑνός νέου θά δοθεῖ;
Στά ὑπόλοιπα καί ὅλα τά ἀπαντᾶ ἡ Ἐγκύκλιος τῆς Συνόδου.
Σε προηγούμενο μήνυμά μου έδωσα έμφαση στο πώς ερμηνεύεται στην λειτουργική γλώσσα ο όρος "μυστικώς", και ότι για τον 4ο τουλάχιστον αιώνα, σημαίνει "δια σιωπής". Είναι αρκετό, για την πρόοδο μιας συζητήσεως, να γίνονται κατ' αρχήν αποδεκτά τα αυτονόητα.
Ἐγώ εἶμαι ἤρεμος καί εἶμαι ἐδῶ συνεχῶς. Ἄλλοι δέν ἔχουν κρατήσει ψυχραιμία, οὔτε ἐδῶ, μέ ἀποτέλεσμα νά ἀποχωρήσουν, οὔτε καί σέ ἄλλο βῆμα διαλόγου, πού παρακολουθῶ ἐνίοτε. Ἐγώ διαλέγομαι συνεχῶς. Δέν ἐπιλέγω νά τά λέω μόνος μου, οὔτε ὅπου δέν ὑπάρχει ἀντίλογος. Ἐδῶ θά ὑπάρχει ἀντίλογος.
Κατ' αρχήν ηρεμείστε πάτερ! Για το αν είμαστε σοβαροί, διερωτώμαι κι εγώ!!! (βάζω κι άλλα θαυμαστικά αν θέλετε...). Προς τί η ένταση; Προσπερνώ τον χαρακτηρισμο "παραπλανητική". Έτσι διάλογος δεν γίνεται.
Ἀναφορικά μέ τόν ἅγιο Νικόδημο, ὅλοι κατάλαβαν, ὅτι δέν ἀναφέρομαι στή μεταγλώττιση στή γλῶσσα τῆς ἐποχῆς του (ἀλήθεια τί σφάλμα του κι αὐτό…), ἀλλά στήν ἐντός παρενθέσεως ἑρμηνεία ὅτι σήμερα ὑπάρχουν δύο εὐχές πιστῶν μυστικῶς. Εἶναι αὐτό κείμενο τοῦ κανόνος;Και αυτό το βλέπουμε και δεν το αρνείται κανείς. Πέρα από το τί ερμηνεύει ο άγιος Νικόδημος τον ιη' αι. (και δεν κατάλαβα την ένσταση, ελλατώθηκε η χάρις του αγίου Πνεύματος τον ιη' αι. και δεν ερμηνεύαν σωστά οι τότε Πατέρες τους κανόνες; ή, δεν θεωρείται ο άγιος Νικόδημος ο μεγαλύτερος ερμηνευτής των κανόνων των τελευταίων αιώνων, ένα είναι γεγονός: εις πείσμα όλων αυτών που λένε ότι δεν υπάρχουν ευχές τους πρώτους αιώνες που να λέγονται σιωπηρώς, υπάρχει αυτή η πολύ σημαντική κανονική μαρτυρία που λέει ότι η συγκεκριμένη ευχή λεγόταν "δια σιωπής". Δεν υποστηρίζω με την συγκεκριμένη μαρτυρία γενίκευση της μυστικής αναγνώσεως. Είμαι πολύ συγκεκριμένος. Τώρα, το αν ο όρος "δια σιωπής" έχει κι άλλες ερμηνείες καλό είναι να κατατεθούν στοιχεία που να το υποστηρίζουν. Εγώ παραδέχομαι ότι ο όρος "δια προσφωνήσεως" προφανέστατα σημαίνει εις επήκοον του λαού. Εσείς υποστηρίζετε ότι ο όρος "δια σιωπής" σημαίνει κάτι άλλο εκτός από "σιωπηρώς";
Ἡ λειτουργία Ἰακώβου καλύπτεται ἀπό Οἰκουμενική Σύνοδο; Τίς εὐχές τίς λέμε μυστικῶς;Το ότι οφείλουμε υπακοή στην Σύνοδο, αυτό το δέχομαι. Το ότι όλα όσα λέει η εκασταχού Σύνοδος είναι σωστά, αυτό το αμφισβητώ. Γιατί κατά καιρούς πολλά λένε οι Σύνοδοι που τα παίρνουν πίσω. Αλάθητες στην Εκκλησία μας είναι μόνο οι Οικουμενικές Σύνοδοι. Έτσι, σε πολλά κάνουμε υπακοή κι ας μη συμφωνούμε.
Ἐγώ ἀπαντάω σέ ὅλα, γιατί εἶμαι ἐδῶ. Δέν ἐπιλέγω σέ τί θά ἀπαντήσω καί ἤδη ἔχω γράψει πάρα πολλά σ᾿ αὐτό τό θέμα, πού δέν προσέχθηκαν. Ἐγώ μπορῶ νά τελέσω τή θ. λειτουργία καί μυστικῶς καί εἰς ἐπήκοον, ἀναλόγως τῶν συνθηκῶν. Μέ ἐκφράζει τό εἰς ἐπήκοον, ὄχι σέ ὅλα (καί πού πρακτικά δέν γίνεται), ὅπως ἔχω γράψει. Ἄν τελῶ μυστικῶς αἰσθάνομαι κάποια ἐνοχή, ἔναντι τοῦ ποιμνίου καί τοῦ ἑαυτοῦ μου. Τό εἰς ἐπήκοον τό ἐφαρμόζω καί πρό τῆς Ἐγκυκλίου καί φυσικά δέν ἤμουν μόνος· ἐλάχιστος σέ πάρα, μά πάρα πολλούς. Καί στήν περίπτωση ἀλλαγῆς (πού ἀποκλείω) εἶναι θέμα λειτουργικῆς ἀγωγῆς, πού ἔχω πεισθεῖ καί θά συνεχίσω ἕως τέλους. Χωρίς φανατισμό καί ἀπολυτότητα βεβαίως. Χαλάρωση θά εἶναι τό μυστικῶς καί ξεμπερδεύουμε…Και μια ερώτηση που είναι πολύ σημαντικό να μας απαντήσετε κατά την γνώμη μου, μιας και εσείς υπερτονίζετε το θέμα της Συνόδου, και το κάνατε μάλιστα αδικαιολόγητα μοχλό πιέσεως προς εμέ και άλλα μέλη, μέσω δήθεν διλλημάτων περί αναλήψεως ευθυνών και παρασυναγωγών: Αν σε 20 χρόνια από τώρα (κι αν ζούμε) συγκληθεί Σϋνοδος της Ελλαδικής Εκκλησίας που επαναφέρει τις αποφάσεις της Συνόδου του 1956 περί των ευχών, εσείς τί θα κάνετε τότε;
Ἠρεμεῖστε…Μπορεί να ενδιαφέρει άλλους αυτό το σχόλιο. Εμένα προσωπικά δεν με ενδιαφέρει καθόλου τί σας εκφράζει και τί όχι.
Ἐγώ νομίζω ἔχω δώσει.
Γιατί δεν δίνετε εσείς πάτερ μια απάντηση;
Ψυχραιμία…Το σέβομαι, κάνω υπακοή, αλλά εξακολουθώ να διαφωνώ. Επιλογή μου να εκφράζω τις αντιρρήσεις μου στα θέματα αυτά και δικαίωμά μου στα πλαίσια ενός forum. Αν έχουν αλλάξει οι κανόνες να με ενημερώσετε.
«Εἶναι σαφὲς ὅτι κατὰ τοὺς πέντε πρώτους αἰῶνες οἱ περισσότερες μαρτυρίες συνηγοροῦν ὑπέρ τῆς εἰς ἐπήκοον ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν. Τὸ γεγονὸς ὅτι κατὰ τὸν ΣΤʼ αἰῶνα ὁ Ἰουστινιανὸς ἐπιχειρεῖ μὲ διάταγμα νὰ παγιώσει τὴν παράδοση αὐτή, ἀποδεικνύει ὅτι εἶχε ἐμφανιστεῖ κάποια διαφοροποίηση»
(ὅπ. πρ. σ. 47· βλ. καὶ σσ. 31-47).
Μήπως η παράθεση της αμέσως προηγούμενης μπορεί να βοηθήσει; Δείτε το "Προς τούτοις" στην αρχή.
Κωνσταντίνε,
Δὲν ἔχει σχέση τὸ προηγούμενο κεφάλαιο τῆς Νεαρᾶς ἀλλὰ στὸ ἀνεβάζω.
Να κάνω μια (πολύ χαζή ερώτηση;
Εάν υποτεθεί ότι ο λόγος της σιωπηρής αναγνώσεως των ευχών είναι το να μην ακούμε οι υπόλοιποι, το εκκλησίασμα, δηλαδή, παρά μόνο οι ιερείς, σύμφωνα με τη λογική που εκτίθεται στο "Λειμωνάριον", κι αν κάτι τέτοιο μπορούσε ίσως να σταθεί κάποτε, σήμερα ποιό το νόημα, αφού ο καθένας έχει πρόσβαση στις ευχές μέσα από τα Εγκόλπια που κυκλοφορούν, μπορεί να έχει αυτά τα βιβλιαράκια την ώρα της Λειτουργίας και να διαβάζει (αυτή τη συνήθεια, νομίζω, τη στηλιτεύει ο Μητροπολίτης Σερβίων καί Κοζάνης Διονύσιος στο βιβλίο του "Θεία Λειτουργία", ως το λιγότερο ανούσια).
Εγώ ο ίδιος, που από μικρός στο Ιερό (και έπειτα στο σπίτι) άκουγα και διάβαζα τις ευχές, τις ξέρω σχεδόν απέξω, πολλές φορές τις ψιθυρίζω ασυναίσθητα μαζί με τον ιερέα κι όταν η ευχή αφορά κι εμάς το απολαμβάνω (δε θα πω, βέβαια, το "Ουδείς άξιος").
Σύμφωνα μ' αυτή τη λογική κάτι τέτοιο μου απαγορεύεται; Δηλαδή ο λαϊκός δεν έχει δικαίωμα να έρχεται σε επαφή με τις ευχές καθόλου; Ή μόνο να μην τις διαβάζει (αν δεν τις ακούει) την ώρα του μυστηρίου; Ή, αν τις ξέρει απέξω, να τις ξεχνάει;
Ειλικρινείς ερωτήσεις.
Καί δέν βλέπουμε τό "διὰ προσφωνήσεως" τῶν δύο εὐχῶν;
Με αυτή τη ερμηνεία διαφωνεί ο Mateos, κατά τον οποιο και οι 3 είναι μάλλον τα διακονικά. Εάν υπάρχει ενδιαφέρον, θα σαρώσω τα επιχειρήματα του.
π. Μάξιμος;77050 said:
Η λογική του Λειμωνάριου είναι ότι οι ευχές της Aγίας Aναφοράς είναι πράγμα φοβερό, φρικτό κτλ. Εάν πιστεύεις η δεν πιστεύεις στα γεγονότα στο Λειμωνάριο είναι άλλο πράγμα.