Πριν γράψω οτιδήποτε πρέπει να
ζητήσω από τον καλό μας συντονιστή Χρήστο, συγνώμη, διότι μας παρακάλεσε με πολύ καλό τρόπο να μην ξεφύγουμε του θέματός του που είναι η Δοξολογία του Πέτρου.
Εάν μπορούσα Χρήστο θα το έκανα εγώ, όμως επειδή δεν μπορώ ίσως να πρέπει να μετακινηθούν ορισμένα μηνύματα σε άλλο χώρο.
Έπειτα.
Ο Γιώργος Μ. με καλύπτει πολλές φορές! Λες και με γνωρίζει ενώ δεν έχουμε ανταλλάξει άλλες κουβέντες παρά αυτές τις λίγες εδώ. Αυτό που έγραψε "Έχει ο ίδιος άλλη αίσθηση και βίωση του ρυθμού." εν μέρει με καλύπτει αρκετά.
Ακόμα.
Ίσως να ήταν λάθος το ρήμα "σκοτώνω". Η αλήθεια είναι πως δεν το κατάλαβα. Το πρόσεξα μετά που το αναφέρατε. Συνηθίζω να το λέω μεταφορικά, όταν δεν εκτελώ ένα κομμάτι σωστά. Πάντως όσο και βαριά να σας ακούστηκε η έκφραση "σκοτώνω το κομμάτι", πιστεύω πως δεν πρέπει να σταθούμε σε αυτό μετά από αυτή μου την εξήγηση.
Όσον αφορά τώρα με το θέμα της παρουσίασης από την πλευρά μου ηχητικών αποσπασμάτων ώστε να σας δείξω τι διαφορά, υπάρχουν δύο λόγοι που δεν το κάνω αυτή τη στιγμή.
Τον ένα τον έχω γράψει ήδη :
http://www.analogion.com/forum/showthread.php?t=2287&page=2 και οφείλεται σε τεχνικούς λόγους και
ο άλλος είναι πως φοβούμαι ότι δεν θα καταλάβετε τίποτα. Δηλαδή εάν για παράδειγμα δε βλέπετε κάποια διαφορά ανάμεσα στη χορωδία του Σ. και του Σ. (Περιστέρη και Καρά αντίστοιχα) τότε δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσουμε τη συζήτηση. Δεν είναι κακό να μη βλέπετε διαφορά, (πάντα σχετικά με το συνεπτυγμένο χρόνο που συζητάμε). Έτσι είμαστε όλοι οι άνθρωποι πλασμένοι. Άλλος καταλαβαίνει το ένα, άλλος το άλλο. Και εγώ επίσης κάτι που εσείς καταλαβαίνετε δε μπορώ να το κατανοήσω. Μόνο η προσευχή και το έλεος του Θεού, οι πρεσβείες τις Υπεραγίας Θεοτόκου και των αγίων μας ανοίγουν τα μάτια και μπορούμε να δούμε κάποια πράγματα.
Προχτές του αγίου Φανουρίου έδειχνα σε έναν πολύ καλό άνθρωπο ομολογουμένως, το δίχρωμο δοξαστικό του Φορτωμά και διάφορα άλλα. Δεν μπορούσε να δει διαφορά. Τα έβλεπε όλα ένα χρώμα. Εννοείται πως δε τον κατηγόρησα αλλά αμέσως σκέφτηκα πως και εγώ κάπου αλλού θα είμαι ακριβώς το ίδιο.
Έτσι λοιπόν δεν υπάρχει λόγος να αρχίσω να επιχειρηματολογώ εδώ προσπαθώντας να σας πείσω. Αυτά που λέτε, όπως έγραψα και στο Χρήστο, είναι για μένα λάθος πέρα για πέρα. Και να ισχυριστώ πως έχω εγώ το λάθος εδώ σχετικά με το ρυθμό της μελωδίας, δε μπορώ να το δεχτώ. Ξέρω πως η βάση είναι οι τετράσημοι ρυθμικοί πόδες. Εσείς λέτε όχι. Εγώ όμως όταν ψέλνω κομμάτια με δίσημο και τρίσημο απλά πολύ απλά δε μου βγαίνουν. Πως να το πω. Δεν κυλάει το κομμάτι. Δε προχωράει. Αυτός ο έντονος δίσημος ρυθμός που ακούγεται από αρκετές χορωδίες σε κάθε φθόγγο είναι για μένα λάθος. Όχι προτάσεις αλλά κάθε λέξη κόβεται.
Συγνώμη δε μπορώ να το εκφράσω. Αλλά όταν το κομμάτι κυλάει σε βοηθά και αφήνεις την καρδιά σου να κυλήσει να τρέξει να βρει το νερό, την πηγή, ανυπομονεί η ψυχή να φύγει από το σώμα να πάει να συναντήσει το Θεό.
Πέραν αυτών, είναι όμορφο να γνωρίζεις τους ρυθμούς τη μουσική μας παράδοση που δεν είναι έτσι απλά και ξερά ένας δίσημος και ένα τρίσημος. Δε με καλύπτει να λέω πως το ακατάλυπτον εστι της υπαπαντής είναι τρίσημος.
Μα αν ήταν έτσι τότε γιατί όλα αυτά από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα περί των χρόνων και ρυθμών; Αυτοί δεν ήξεραν και ξέρουμε εμείς; Σεβασμός στην παράδοση που το ζητά και η εκκλησία μας είναι και αυτό. Το ότι δηλαδή εάν είμαστε ψάλτες να προσπαθούμε να ψέλνουμε σύμφωνα με την παράδοση της εκκλησίας μας.
Τέλος αυτό που γράφετε για τη σήμανση δεν είναι καθόλου έγκυρο. Ο Σ. Καράς στην προηγούμενη σελίδα από αυτή που έγραψα εδώ με το παράδειγμα το "Όσοι εις Χριστόν" λέει πως παλαιότερα λόγο του στενογραφικού χαρακτήρα των σημαδιών δεν μπορούσαν να παραστήσουν αναλυτικά τα μουσικά μεγέθη, όμως στη νέα μουσική γραφή τόσο ο Χρύσανθος όσο και άλλοι νεώτεροι έχουν υποδείξει την ανάγκη μουσικής σήμανσης.
Αυτά. Συγχωρέστε με. Έκλεψα χρόνο από αλλού για να καθίσω να σας γράψω. Το ξαναέγραψα κάπου εδώ. Δεν έχω την πολυτέλεια; ή τέλος πάντων τη δυνατότητα να κάθομαι μπροστά στον υπολογιστή πολύ ώρα. Εάν δε μπορείτε να με καταλάβετε, ίσως να έχω εγώ το λάθος. Δε νομίζω όμως πως θα μπορέσω να σας πω κάτι καλύτερο εκτός και δεχτεί κάποιο άλλο μέλος να μπει στη συζήτηση.
Ο Θεός μαζί μας.