α) η βυζαντινή μουσική είναι η ελληνική μουσική όπως καλλιεργήθηκε στα βυζαντινά χρόνια και συμπεριλαμβάνει την κοσμική (ενόργανη) και την εκκλησιαστική [ανόργανη (?)]. Όποιος λέει "η βυζαντινή μουσική δεν χρησιμοποιεί όργανα" πρέπει να αναθεωρήσει.
β) όσο καλή και να είναι η ερμηνεία, όταν μπαίνει ίσο, γίνεται καλύτερη.
γ) Το ίσο ξεκουράζει τον ερμηνευτή
δ) ο προφήτης Δαυίδ ψάλλει, αινεί τον Θεό με όλα τα όργανα. Οι ψάλτες ποιούν μνεία αυτού στους αίνους του όρθρου αλλά, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
ε) γιατί είναι αμαρτία να συνοδεύεται η εκκλησιαστική μελωδία από όργανο;
στ) αν είχαμε άτομα για ίσο δεν θα χρησιμοποιούσαμε ισοκράτη. Δεν υπάρχουν.
Παναγιώτη με συγχωρείς αλλά έχω κάποιες ενστάσεις:
α) Μιλάμε για την εκκλησιαστική, όχι την θύραθεν. Στην ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ δεν χρησιμοποιούνται όργανα. Στη "βυζαντινή" όπως την θέτεις, δηλαδή την ελληνική, χρησιμοποιούνται όργανα. Εσύ είσαι ψάλτης ή χανεντές; Αν ψάλτης,
δεν πρέπει να χρησιμοποιείς όργανο. Αν χανεντές....
β) Συμφωνώ.
γ) Συμφωνώ.
δ) Ο προφήτης Δαυίδ ήταν της Παλαιάς Διαθήκης. Μήπως πρέπει να αρχίσουμε και εμείς να κάνουμε αιματηρές θυσίες, ολοκαυτώματα, να παντρευόμαστε πολλές γυναίκες κτλ;
ε) Για τους σκοπούς συναυλίας (βλ.
εδώ) το βρίσκω ωραιότατο. Και για προσευχή, γιατί όχι. Υπάρχει Άγιος Ιωάννης (νομίζω) που έπαιζε το λαούτο του έξω από ναό του Αγ. Ιωάννη Προδρόμου, γιατί αυτή την τέχνη ήξερε και ήθελε να την προσφέρει στον Άγιο (μου διαφεύγουν λοιπά στοιχεία). Για τη τακτική δημόσια προσευχή στο ναό, με συγχωρείς αλλά αρνούμαι να παραθέττω τα αυτονόητα....οι πατέρες αποκλείσαν τη χρήση των οργάνων από τη λατρεία.
στ) Αναφέρθηκα σε προηγούμενό μου μήνυμα και δεν συμφωνώ με το "δεν υπάρχουν". Χρειάζεται καλλιέργεια, δημιουργία των προϋποθέσεων και υπομονή. Επιπλέον, γνωρίζω πολλούς με πληθώρα βοηθών, αλλά ο ισοκράτης-ισοκράτης! "Για να μη μου πέφτει/ανεβαίνει η βάση..."
Βοηθάει δε λέω. Προσωπικά προτιμώ να μου πέσει και να ταπεινωθώ, παρά να καλύπτω τις ατέλειές μου με μηχάνημα.