Κ
Κωσταντής1
Guest
Στὴν βυζαντινὴ ζωγραφική, παίρνοντας γιὰ παράδειγμα τὴν ζωγραφικὴ εἰκόνων, βλ. λ.χ. Φ. Κόντογλου Ἔκφρασις..., δὲν ὑπάρχει ἐκ πρώτης ὅψεως οὔτε βάθος, οὔτε προοπτική. Μὲ ἕνα προσεκτικότερο κοίταγμα, βλέπει κανεὶς ὅτι ὑπάρχει βάθος, ὑπάρχει σχεδὸν προοπτική, ἀλλὰ τὸ σχεδὸν σημαίνει ὅτι ἡ ἀπόδοσή του ἐντάσσεται σὲ μιὰ συνεπῆ τεχνικὴ ποὺ παραδέχεται μόνον ἐπίπεδα. Πρῶτα παίρνει κανεὶς τὸ ξύλο. Ἕπειτα, τοῦ βάζει κόλλα, ἔπειτα ἕναν μουσαμᾶ, ἔπειτα ἀσβέστη (ἡ ζωγραφικὴ εἰκόνων εἶναι τρόπον τινὰ φρέσκο), ἔπειτα περνάει τὸ σχέδιο παραδοσιακὰ μὲ καρβουνόσκονη, ἀπὸ ἕνα σχέδιο τρυπημένο στὶς γραμμὲς καὶ τὰ σημεῖα μὲ καρφίτσα, ἔπειτα βάζει τὰ σκούρα χρώματα, ἔπειτα τὰ ἀνοιχτά... δὲν θυμᾶμαι ἂν ἡ επιχρύσωση γίνεται μετὰ τὰ χρώματα ἢ πρίν. Ἀναμένει κανεὶς τὸ ἴδιο σὲ ψαλμῳδία. Τὸ ἴσον΄μὲ βάση αὐτὸ τὸ παράδειγμα σὲ καμία περίπτωση δὲν ἀκολουθεῖ τὸν ψάλτη. Τὸ ἀντίθετο συμβαίνει: ὅπως τὸ ἐπίπεδο ὑποχρεώνει τὸν ζωγράφο νὰ "τεντώσῃ" τὶς τρεῖς διαστάσεις σὲ δύο, προσδίδοντας ἔτσι στὴν εἰκόνα αὐτὴν τὴν ἀμίμητη "ὑπερβατικὴ" διάσταση, ἔτσι καὶ ὁ ψάλτης προσαρμόζει τὴν ψαλμῳδία στὸ ἴσον, ποὺ πρέπει νὰ εἶναι καταρχὴν ἀλύγιστο. Μάλιστα, ἡ ἔνρινη ψαλμώδηση ὀφείλεται ἀκριβῶς στὸ ὅτι ξεχωρίζει ἀπὸ τὸ ἔνρινο ἴσον: δὲν πρόκειται γιὰ κάποιο "ἀνατολικὸ" στύλ, ἀλλὰ κάποιο εἰδικὰ χορῳδιακὸ στύλ.
Ἂν ὑποθέσουμε τώρα ὅτι προστίθεται καὶ τρίτος στὴν παρέα, αὐτὸς πάντοτε στὴν ἴδια λογικὴ δὲν θὰ πρέπει νὰ δημιουργεῖ ἕναν δεύτερο πόλο, δίπλα στὸν ψάλτη -διότι αὐτὸ εἶναι ἴδιον τῆς χορευτικῆς μουσικῆς, τὸ νὰ κινεῖται τὸ αὐτί -ἅρα καὶ τὸ κορμί -ἀνάμεσα σὲ δύο πόλους. Θὰ πρέπει εἴτε νὰ ὑπερτίθεται στὸν ψάλτη, εἴτε νὰ βρίσκεται κάτω τοῦ ἴσου, εἴτε νὰ βρίσκεται σὲ μιὰ ἐνδιάμεση θέση μεταξὺ ἴσου, λέξεως καὶ μέλους, κάτι ἰδιαίτερα δύσκολο, διότι θὰ πρέπει νὰ κάνει λοιπὸν πάσα ἀπὸ τὸν κάτω στὸν πάνω (καὶ ὄχι τὸ ἀνάποδο) κατὰ τὴν προαναφερθείσα λογική. Αὐτὲς εἶναι σκέψεις πιθανότατα λανθασμένες καὶ ἀστήρικτες, ποὺ ἴσως ἔχουν ὅμως κάποια μικρὴ χρησιμότητα γιὰ κάποιον ποὺ ἔχει περισσότερες γνώσεις ἐπὶ τοῦ θέματος (ἡ εικόνα ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Γκόμπριχ τὸ Χρονικὸ τῆς τέχνης. Στὴν ἀπόδοση, γιὰ παράδειγμα τῆς κεφαλῆς τῆς Θεομήτορος εἶναι εὐδιάκριτη ἡ ἀρχή - τὸ βάθος σὰν προσαρμογὴ στὸ ἐπίπεδο).

Ἂν ὑποθέσουμε τώρα ὅτι προστίθεται καὶ τρίτος στὴν παρέα, αὐτὸς πάντοτε στὴν ἴδια λογικὴ δὲν θὰ πρέπει νὰ δημιουργεῖ ἕναν δεύτερο πόλο, δίπλα στὸν ψάλτη -διότι αὐτὸ εἶναι ἴδιον τῆς χορευτικῆς μουσικῆς, τὸ νὰ κινεῖται τὸ αὐτί -ἅρα καὶ τὸ κορμί -ἀνάμεσα σὲ δύο πόλους. Θὰ πρέπει εἴτε νὰ ὑπερτίθεται στὸν ψάλτη, εἴτε νὰ βρίσκεται κάτω τοῦ ἴσου, εἴτε νὰ βρίσκεται σὲ μιὰ ἐνδιάμεση θέση μεταξὺ ἴσου, λέξεως καὶ μέλους, κάτι ἰδιαίτερα δύσκολο, διότι θὰ πρέπει νὰ κάνει λοιπὸν πάσα ἀπὸ τὸν κάτω στὸν πάνω (καὶ ὄχι τὸ ἀνάποδο) κατὰ τὴν προαναφερθείσα λογική. Αὐτὲς εἶναι σκέψεις πιθανότατα λανθασμένες καὶ ἀστήρικτες, ποὺ ἴσως ἔχουν ὅμως κάποια μικρὴ χρησιμότητα γιὰ κάποιον ποὺ ἔχει περισσότερες γνώσεις ἐπὶ τοῦ θέματος (ἡ εικόνα ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Γκόμπριχ τὸ Χρονικὸ τῆς τέχνης. Στὴν ἀπόδοση, γιὰ παράδειγμα τῆς κεφαλῆς τῆς Θεομήτορος εἶναι εὐδιάκριτη ἡ ἀρχή - τὸ βάθος σὰν προσαρμογὴ στὸ ἐπίπεδο).

Last edited by a moderator: