Το μακάμ Σουζινάκ (Ποταμιής κατά κάποιους) αντιστοιχεί κατά πολλούς σε ήχο Πλάγιο του Τετάρτου Χρωματικό (μικτό με Δεύτερο μαλακό χρωματικό πάνω στο ΔΙ).
Κοιτώντας τη δοξολογία του Γρηγορίου (εδώ από την Κοκκινογοργούσα Ανθολογία του 1842 από το Αναλόγιον[1]) βλέπουμε οτι το τετράχορδο ΔΙ-ΝΗ είναι μάλλον σκληρό χρωματικό όταν το μέλος τριφωνεί από το ΔΙ ή πλαγιάζει στο κάτω ΝΗ ενώ είναι συνήθως μαλακό χρωματικό όταν δεν τριφωνεί.
Αυτό επιβεβαίωσε και ο (Τούρκος) δάσκαλός μου στην εξωτερική μουσική λέγοντάς μου οτι στο Σουζινάκ πάνω στο Νεβά (ΔΙ) θεμελιώνεται (σκληρό) τετράχορδο Χιτζάζ και όχι (μαλακό) Χουζάμ.
Γνωρίζει κανείς κάτι παραπάνω;
[1] Φαίνεται οτι στον πρώτο στίχο έχει μπερδέψει ο εκδότης τη μαλακή και σκληρή χρωματική φθορά, σε άλλους στίχους τις έχει σωστά.
Κοιτώντας τη δοξολογία του Γρηγορίου (εδώ από την Κοκκινογοργούσα Ανθολογία του 1842 από το Αναλόγιον[1]) βλέπουμε οτι το τετράχορδο ΔΙ-ΝΗ είναι μάλλον σκληρό χρωματικό όταν το μέλος τριφωνεί από το ΔΙ ή πλαγιάζει στο κάτω ΝΗ ενώ είναι συνήθως μαλακό χρωματικό όταν δεν τριφωνεί.
Αυτό επιβεβαίωσε και ο (Τούρκος) δάσκαλός μου στην εξωτερική μουσική λέγοντάς μου οτι στο Σουζινάκ πάνω στο Νεβά (ΔΙ) θεμελιώνεται (σκληρό) τετράχορδο Χιτζάζ και όχι (μαλακό) Χουζάμ.
Γνωρίζει κανείς κάτι παραπάνω;
[1] Φαίνεται οτι στον πρώτο στίχο έχει μπερδέψει ο εκδότης τη μαλακή και σκληρή χρωματική φθορά, σε άλλους στίχους τις έχει σωστά.