haris1963
παλαιότατο μέλος
Δεν είμαι και ο καλύτερος στη θεωρία, αλλά:
α) Μήπως το διαπασών σύστημα δεν είναι χαρακτηριστικό μόνο του πλ. δ΄ άλλα και των επτάφωνων ήχων (όπως αυτός που συζητάμε ή ο βαρύς διατονικός επτάφωνος);
β) Μήπως ο πλ. β΄ δεν χρησιμοποιεί "πάντα" τροχό (δηλ. με ΠΑ'-ΒΟΥ'=12), αλλά σε πολλές φράσεις δέχεται και φθορά στην επταφωνία, κινούμενος κατά το διαπασών (με ΠΑ'-ΒΟΥ'=6);
γ) Μήπως ο Νιγκρίζ, εκτός από τον προσλαμβανόμενο τόνο ΝΗ-ΠΑ, που τον έχει στη βάση του, έχει κι άλλη σημαντική διαφορά από τον χιτζασκιάρ, δηλ. έχει διατονικό το οξύ τετράχορδο και όχι χρωματικό, όπως ο χιτζασκιάρ; (και φυσικά ΔΕΝ είναι επτάφωνος)
δ) Μήπως είναι μεν δεσπόζοντες φθόγγοι στον χιτζασκιάρ οι ΝΗ-ΔΙ-ΝΗ', αλλά έχουν χρωματικές μαρτυρίες και ακούγονται στην ουσία σαν ΠΑ-ΚΕ-ΠΑ'; Αλλά και σαν παραλλαγή δεν χρησιμοποιούμε στον χιτζασκιάρ την κλίμακα ΠΑ-ΠΑ', όπως μας διατάζουν οι οικείες φθορές;
Αγαπητέ κ. Νίκο,
Θα συμφωνήσω (εν μέρει), οτι το ζήτημα της ονοματοδοσίας δεν είναι και τόσο σημαντικό (δεν θα κόψουμε και την καλημέρα γι αυτό έτσι
Ωστόσο, θα απαντήσω σε μερικά ερωτήματά σας.
Φυσικά και εγώ, όπως και όλοι οι ψάλτες, όταν πρωτοάκουσα τη συγκεκριμένη δοξολογία (και αργότερα γνώρισα και το εν λόγω "μακάμ") προβληματίστηκα γιατί δεν αναγράφεται πλ β' αλλά πλ δ'. Πιστεύω όμως, πως στόχος μας είναι να κατανοούμε και να διδασκόμαστε από αυτά που μας παρέδωσαν οι "παλαιοί" και όχι να βιαζόμαστε να βγάζουμε καινούργιες θεωρίες για όλα συλλήβδην, ωσάν εμείς να είμαστε οι φωστήρες που μπορούμε με τον "ελάχιστο μόχθο και επιφανειακήν εργασία" να διορθώνουμε μεταξύ άλλων τον Κωνσταντίνο Πρωτοψάλτη (σχετική επισύναψη), τον Π. Κηλτζανίδη (σχετική επισύναψη), τον Κοσμά Μαδυτινό, τον Θ. Φωκαέα (Πανδώρα), τον Χουρμούζιο (Ευτέρπη), τον Ζωγράφο Κεϊβέλη (Μουσικό Απάνθισμα), τον Ψάχο (Ασιάς Λύρα) αλλά και τον Dede Efendi.
Σε βιβλία που έχουν εκδώσει όλοι οι ανωτέρω περιλαμβάνονται εκκλησιαστικά ή εξωτερικά μέλη όπου το εν λόγω "μακάμ" περιγράφεται ως Πλ. Δ', σκληρός χρωματικός.
Παράλληλα το περίφημο "Μακαμλάρ Κιαρί", ήταν πασίγνωστο στους Ρωμιούς που ασχολούνταν με την καθ' ημάς μουσική εκκλησιαστική τε και εξωτερική. Άκουσα μάλιστα, πως τον 19ο αιώνα τα παιδιά που ήθελαν να σπουδάσουν ψαλτική ήταν υποχρεωμένα να το μαθαίνουν απ' έξω.
Το μακάμ Χιτζαζκιάρ, από μερικούς αναφέρεται Πλ. Δ' σκληρός χρωματικός επτάφωνος (Κεϊβέλης) από άλλους όχι (Κηλτζανίδης). Είναι και ο τίτλος του θέματος εδώ στο forum μας χωρίς το "επτάφωνος", γι αυτό και έκανα τη διαφοροποίηση με το "νιγκρίζ" στο βασικό πεντάχορδο, καθώς πολλοί τους δίδουν το ίδιο όνομα.
Πάντως και το "χιτζάζ" (πάντα) και ο πλ. β' (κατά κανόνα) είναι μικτοί ήχοι με το άνω τετράχορδο διατονικό, οπότε και το νιγκρίζ "ύποπτο" το βλέπω.
Και το "σουζινάκ" πάλι, μπορεί στη Δοξολογία του Γρηγορίου να έχει αρκετές διατονικές καταλήξεις, σε νεώτερα όμως μαθήματα παρουσιάζει μαλακό χρώμα παντού (λ.χ. σε ένα Ν' Ψαλμό και 'της μετανοίας" του Μαδυτινού Κοσμά και σε μια σύντομη δοξολογία του Παπανικολάου). Μήπως είναι Β' ήχος τελικά;
Για να μη μιλήσω για το "Ραχαβί" που είναι πλ. Δ' με μόνιμη τη φθορά του ΠΑ επάνω στον ΝΗ (εκεί να δείτε τι γίνεται στην παραλλαγή). Εύκολα θα δογματίζαμε: είναι Α' ήχος τελεία και παύλα
Από την άλλη, ούτε και το "χιτζαζκιάρ" ακολουθούσε πάντα το διαπασών σύστημα. Στην εξέλιξη όμως του "μακαμίου" ταυτίστηκε σχεδόν με αυτήν την κλίμακα (γιατί ας μη νομίζουμε οτι και η Ασιάτιδα Μουσική δεν έχει εξελιχθεί τα τελευταία 200 χρόνια).
Απλά, το διαπασών είναι έξω από τη φύση των Χρωματικών Ήχων (λόγω και των εναλασσόμενων πελασγικών τους, που πάνε "δια νόμου" στον τροχό). Ενώ οι διατονικοί ήχοι μπορούν άνετα να ακολουθούν το διαπασών. Ο τροχός που αρέσκονται (και πολύ μάλιστα) να βαδίζουν οι Α' (κυρίως στα παπαδικά του) και πλ. Α' (σε όλων των ειδών τα μέλη του), γίνεται με μεταβολή κατά τόνο.
Ο πλ. Δ' όμως, είναι ο μόνος που βαδίζει πάντα στο διαπασών σύστημα, ενώ ταυτόχρονα και λειτουργεί άνετα στην επταφωνία του (σε αντίθεση με τον Δ'), και διατηρεί καθαρά τετράχορδα και πεντάχορδα (σε αντίθεση με τον Βαρύ που αγαπαέι πολύ την τροπικότητα και τις ιδιάζουσες έλξεις).
Το επιχείρημα που ακούστηκε οτι το χιτζαζκιάρ παράγεται από το χιτζάζ (χιτζάζ-κιάρ), αδυνατώ να το καταλάβω, γιατί α) δεν ξέρω πέρσικα (αφού οι ονομασίες των μακαμίων ως γνωστόν είναι αραβοπέρσικες) και β) θα πρέπει τότε να πιστέψω πως το "σαζκιάρ" παράγεται από το σαζ και το μπεστενκιάρ από τον μπεστέ (. Ξέρω όμως καλά, πως σε όλα τα θεωρητικά της εξωτερικής μουσικής, όπου εξηγείται το χιτζαζκιάρ (Κηλτζανίδης, Ψάχος), αναφέρεται ότι παράγεται εκ του "Ραστ" (=κύριο μακάμι, κάτι σαν τον καθαρό δικό μας πλ. Δ'), ανήκει στα 64 σπουδαιότερα μακάμια και ακόμα ανήκει στους καταχρηστικούς "σουπιέδες" ή "σοχπέδες", γιατί δεν έχει δικό του μπερντέ στο ταμπούρ, αλλά βασίζεται στον μπερντέ του Ραστ.
Τώρα, το εκκλησιαστικό ύφος ή μη, των μακαμίων γενικότερα, νομίζω πως είναι θέμα μιας άλλης συζήτησης. Πάντως, το σίγουρο είναι οτι Δοξολογίες και Λειτουργικά που γράφηκαν επάνω σε μακάμια, έχουν γίνει ήδη "κλασικά", τόσο στην Πατριαρχική, όσο και στην Αγιορείτικη Παράδοση. Ασχολήθηκαν δε ως γνωστόν, με την συγγραφή μαθημάτων επάνω σε μακάμια, κορυφαίοι και επιφανείς ψάλται-μουσουργοί.
Το κείμενο του λίαν αγαπητού φίλου κ. Μιχαλάκη το γνωρίζω βέβαια (...), δεν αποκομίζω όμως την εντύπωση οτι ο φίλος μου εδώ δογματίζει ή παραθέτει τις γνωστές επιστημονικές αποδείξεις του. Μια απλή προσέγγιση κάνει ο άνθρωπος και παραθέτει μερικές λογικές σκέψεις του. Βρίσκω μάλιστα ιδιαίτερα δημιουργικό τον προβληματισμό του, για το που ψάλλεται αυτό το ψηλό ΒΟΥ (ΖΩ παραλλαγής) στη Δοξολογία του Κοσμά Μαδυτινού, όταν το ψηλό ΠΑ (ΚΕ παραλλαγής) έχει ύφεση. Πολύ σωστά επισημαίνεται πως οι Αγιορείτες το ψάλλουν πότε έτσι, πότε αλλιώς!
Για μένα πάντως, το επιχείρημα της υψηλής βάσης του ΠΑ που κατέβηκε στο ΝΗ για ευκολία δεν στέκει. Δεν μας εμποδίζει κανείς να πιάσουμε χαμηλότερη βάση στον πλ. Β', αν το μάθημα ανεβαίνει σε υψηλούς φθόγγους. Από την άλλη, και το "μουχαγιέρ" είναι επτάφωνος εκ του ΠΑ και κανείς δεν σκέφτηκε να το κατεβάσει στον ΝΗ. Από τον οποίο ΝΗ, παράγονται και μακάμια σκληρού διατονικού (όπως το Νιαβέντ που δεν είναι και επτάφωνος), που με τη λογική που εκφράζουν διάφοροι, θα το λέγαμε με κλειστά μάτια Πλ. Α' Εναρμόνιο.
Αυτό πάντως που μας διαφεύγει (και λόγω της δυτικότροπης αντίληψής μας περί των κλιμάκων), είναι ίσως και το πιο βασικό για την ονοματοδοσία, των ιδιαίτερων αυτών μορφών των ήχων που ονομάζονται "μακάμια". Είναι η τροπικότητα τωνφθόγγων. Αυτό το κάτι που κάνει τον ΝΗ διαφορετικό από τον ΠΑ και τον ΒΟΥ διαφορετικό από τον ΓΑ. Όπως ο Βασίλης είναι διαφορετικός ας πούμε από τον Χρίστο και αυτός διαφορετικός από τον Δημήτρη.
Ο ΝΗ είναι φθόγγος ισορροπίας (οι παλιοί έλεγαν οτι τα πράγματα είναι "Ράστ" όταν υπηρχε ηρεμία στη ζωή τους). Εκ του ΝΗ (ηρεμία, ησυχαστικότητα) ανεβαίνουμε μια φωνή στο απήχημα του Α' για να βρούμε τον ΠΑ (μεγαλοπρέπεια, διασταλτικότητα). Ο δε πλ. Β' διακρίνεται για την συσταλτικότητα και το λυπηρόν του. Και μόνο η μεγάλη αγάπη που τρέφουν οι Αγιορείτες για τη Δοξολογία του Μαδυτινού Κοσμά θα πρέπει να μας βάλει σε σκέψη για τον "τρόπο" της. Γιατί δεν εκτιμούν το ίδιο, αυτήν του Βιολάκη, που είναι ωραιότατη, στον πλ.Β';
Νομίζω, πως οι σημαντικότεροι λόγοι, για τον οποίο οι παλαιοί δάσκαλοι κατέταξαν έτσι αυτό τον ιδιαίτερο τρόπο του πλ. Δ', αναφέρθηκαν ήδη εκτενώς.
Εγώ διάλεξα να "κλίνω τον αυχένα", σε αυτά που μας παρέδωσαν οι μεγάλοι δάσκαλοι, οι ίδιοι που και τη βυζαντινή μουσική μας εξήγησαν, ώστε να φτάσει ως τις μέρες μας αναλλοίωτη, παρά τις "εξ εσπερίας" επιθέσεις που δέχθηκε (και δέχεται).
Για όποιον ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα, ένας (ίσως ο μόνος στον ελλαδικό χώρο) ειδήμων περί μακαμίων, είναι ο καθηγητής στο ΤΕΙ Άρτας Μάρκος Σκούλιος. Αυτός ίσως μπορέσει να του παραθέσει περισσότερα επιχειρήματα από τα δικά μου, στο γιατί το μακάμ Χιτζαζκιάρ είναι Πλ. του Δ΄σκληρός χρωματικός και όχι πλ. Β'.
Να και τα επισυναπτόμενα:
Attachments
Last edited: