Makam Bestenigar - Βαρύς μαλακός διατονικός ΖΩ ως μέσος του πλαγίου πρώτου (Βαρύς τετράφωνος)

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Για πληρότητα ακουσμάτων βάζω εδώ και τον καλοφωνικό στίχο του Γεωργίου Κρητός «Άκουσον Θύγατερ» σε Βαρύ διατονικό

Χορωδία Αθ. Καραμάνη [mp3, 800 Kb] (μου το είχε στείλει ο Shota παλαιότερα)

Γ. Χατζηχρόνογλου [mp3, 2.5 Mb]
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Να μην ξεχάσουμε τον Ν' Ψαλμό και τα Πεντηκοστάρια από τον Άρχοντα Αθανάσιο Καραμάνη και τον Κυριαζή Δασκαλούδη σε ήχο βαρύ εδώ
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Το κείμενο του τρισαγίου του Παλάση (δεν έχω το κείμενο του Δύναμις εύκαιρο) είναι εδώ (από το βιβλίο του Λ. Πετρίδη). Ο ήχος ονομάζεται απλά Βαρύς χωρίς προσδιορισμό. Τα διαστήματα έχουν ενδιαφέρον και νομίζω (πάλι με επιφύλαξη) οτι διαφέρουν από άλλες εκτελέσεις. Το ΖΩ δεν το ακούω τόσο χαμηλό ίσως. Σε κάποια σημεία χρησιμοποιείται και ΠΑ ισοκράτημα σε φράσεις που καταλήγουν στο ΠΑ (οπότε τα θεωρεί Σαμπαχί;) και σε περάσματα (όπως στο τελευταίο Αθάνατος) που δεν καταλαβαίνω γιατί αλλάζει το ίσον εκεί περιστασιακά.
Το ψάλλει από το (γραμμένο για τη χορωδία) χφ του αείμνηστου Τσαούση, εξ ου και τα περαστικά ισοκρατήματα ΠΑ. Δεν δηλώνουν επ᾽ουδενί σαμπαχί ούτε (καθαρό) Α´ ήχο ! Μάλλον επίδραση από την μεταφορά του Δύναμις σε Β´ ήχο (ΠΑ = ΔΙ) ή απλά για ποικιλία/εναλλαγή..
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Επίσης για πληρότητα ο Πολυέλεος «Λόγον αγαθόν» του Γεωργίου Κρητός:

Το κλασσικό κείμενο του Γεωργίου Κρητός από τη Μουσική Πανδέκτη (τόμος 2, Κωνσταντινούπολη 1850) [pdf, 1.5 Mb]

και εκτελέσεις του

Θρασύβουλος Στανίτσας, Αθήνα, 1959. Εψάλλη αντί κοινωνικού. [wma]. Προσφορά ανωνύμου φίλου του Αναλογίου.

Στέφανος Προύσαλης [mp3, 1.7 Mb] (από ραδιοφωνική εκπομπή του Σ. Ν. Κίσσα)

Γεώργιος Μιχαλάκης [wma] (προσφορά του ιδίου)
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Στο «Μουσικόν Λειμωνάριον» (1991) του Χαράλαμπου Καρακατσάνη στη σελίδα 8 της εισαγωγής βλέπουμε κλίμακα για το μακάμι Μπεστενγκιάρ με ΒΟΥ ύφεση, ΓΑ δίεση, ΔΙ ύφεση, ΚΕ ύφεση και ΖΩ εναρμόνιο (ατζέμ). Λέει οτι το μακάμι ξεκινάει από το ΓΑ και τελειώνει στο κάτω ΖΩ. Ανεβαίνοντας θέλει το ΖΩ ύφεση και κατεβαίνοντας το ΓΑ δίεση (δεύτερη μαρτυρία περί του ΓΑ δίεση εν καταβάσει). Δεν αναφέρεται η πηγή των παραπάνω στο πόνημα του κ. Καρακατσάνη.

Στο ίδιο βιβλίο (σελ. 285) στα λειτουργικά του Δημητρίου Μαυρόπουλου σε Βαρύ διατονικό σημαίνεται το ΝΗ ύφεση που συνάδει με την περιγραφή του Αθ. Καραμάνη που αναφέρθηκε ήδη.

Ένα ακόμα κομματάκι στο πάζλ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ο άρχοντας Β. Κατσιφής δίνει κλίμακα με ΒΟΥ δίεση, ΓΑ φυσικό και ΔΙ και ΖΩ ύφεση λέγοντας επίσης οτι

(α) στην κατάβαση η δίεση του ΒΟΥ αναιρείται και
(β) το ΝΗ σε σχέση με το ΖΩ έχει σχετική [κενό] μάλλον εννοεί ύφεση (;)

Το (α) έρχεται σε αντίθεση με τη χρήση σπάθης από τον Καραμάνη και με την παρατήρηση του Δ. Ιωαννίδη οτι το ΒΟΥ είναι πάντοτε υψωμένο (εκτός και παρεξηγώ την περιγραφή του κ. Ιωαννίδη).

Το (β) είναι τρίτη μαρτυρία περί χαμηλότερου ΝΗ (Καραμάνης και λειτουργικά Μαυρόπουλου οι άλλες δύο).
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ένα αχτύπητο δίδυμο σε μια ανεπανάληπτη εκτέλεση στον Άγ. Αχίλλειο Λάρισας στις 10.8.1958, αφιερωμένη στον αιτήσαντα. Εδώ χρειάζεται να γίνει οπωσδήποτε φασματογράφηση, Χάρη!

Δ.


Υγ1 Κ bonus με Ματθαίο Τσαμκιράνη.

Υγ2 Κ εδώ ο Άρχων βαρύ ψάλλει στον Ν.
 

Attachments

Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Αριστοτεχνικός καλοφωνικός ειρμός «Πάσαν την ελπίδα μου» από τον Κ. Πρίγγο [mp3]. Προσοχή στα διαστήματα που κάνει ιδιαίτερα στο χαμηλό και μέσο μέρος της κλίμακας (και παντού). Υπάρχει και εκτέλεση από το Χ. Ταλιαδώρο του ιδίου μέλους αν θυμάμαι καλά.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Επίσης ίσως ενδιαφέρον οτι ο Κηλτζανίδης στη Μεθοδική Διδασκαλία Ελλ. Μουσικής - Κων/πολις 1881
..(β) παρουσιάζει σε κανόνιο τον πλάγιο του Τρίτου στο ΖΩ διατονικό

(γ) κάνει γραμμές με ΔΙ ύφεση και στο μακάμ Αράκ εκτός από το Μπεστενγκιάρ.

Επισυνάπτω τα ανωτέρω.
Ωραίος ο Κηλτζανίδης, αιωνία του η μνήμη. Να που υπάρχει και σαφής θεωρητική αποτύπωση αυτής της πραγματικότητας :)

Πάντως ισχύουν και άλλες περιπτώσεις-χρόες στον βαρύ τον ήχο που ο ζω έχει διαφορετικές θέσεις.
Στο Φεραχνάκ μακάμι ο Πα είναι πιο κοντά στον Ζω αναγκαστικά γιατί τονίζεται συνέχεια το τετράχορδο Πα-Δι (βλέπε και φεραχνάκ τρισάγιο Στανίτσα) Ορίστε κι ένας κλασικός μανές για να γίνει πιο κατανοητό http://www.youtube.com/watch?v=EPFeFHLAZ50

Στον Πειραιώτικο δρόμο η διφωνία Ζω-Πα είναι πάλι πολύ μεγάλη και στο τέλος καταλήγει σε κλασσικό πλάγιο του δευτέρου(από Ζω εννοείται).
http://www.youtube.com/watch?v=G4O5c3YKhkY
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Από το psaltiri.org, μια εκτέλεση της Δοξολογίας του Ιακώβου, από τον Σάμου και Ικαρίας Ειρηναίο (1878-1963) που, όπως αναφέρει εκεί :
Διηκόνησε στο Οικ. Πατριαρχείο επί Ναυπλιώτου πρωτοψάλτου και Κλάββα λαμπαδαρίου.
Έτος εγγραφής 1930!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Κι εδώ το β συνημμένο αποκαλύπτει πολλά.

Δ.
Από το β΄συνημμένο λοιπόν, ο Πολυέλεος «Λόγον αγαθόν» του Γεωργίου του Κρητός σε ήχο Βαρύ, από τον Θρ. Στανίτσα, εδώ.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Από το psaltiri.org, μια εκτέλεση της Δοξολογίας του Ιακώβου, από τον Σάμου και Ικαρίας Ειρηναίο (1878-1963) που, όπως αναφέρει εκεί :
Έτος εγγραφής 1930!
Από προσευχή σύγχρονου Ιεροψάλτη:

"Καλέ μου Θεούλη, βοήθησέ με να ψάλλω με τα διαστήματα, το ύφος, τον χρόνο, το attack και την σοβαρότητα - εκφορά λόγου, του Σάμου και Ικαρίας Ειρηναίου!"

ΧΚΣ
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Από το psaltiri.org, μια εκτέλεση της Δοξολογίας του Ιακώβου, από τον Σάμου και Ικαρίας Ειρηναίο (1878-1963) που, όπως αναφέρει εκεί :


Έτος εγγραφής 1930!
Ο Ειρηναίος είναι 150% μέσα για αυτό τον επέλεξα σε μια από τις πρώτες δημοσιεύσεις μου. Από τα πιο ξεκάθαρα παραδείγματα!!!
Κι εγώ προσεύχομαι το ίδιο με τον Χάρη :)


Η συζήτηση αύτη δεν έγινε τόσο για να προσδιορίσουμε την του βαρέως κλίμακα αλλά δια τον όχον τον περιεστώτα ινα πιστεύσωσιν ότι υπάρχουσιν και έτεροι μείζωνες τόνοι πλην του επογδόου. Αμήν :):):)
 

Shota

Παλαιό Μέλος
*********************************
http://www.youtube.com/watch?v=pp3SIj6OzhA

Αυτός με το Νέι το σκοτώνει ο Καρατζάς όμως ΣΠΑΘΙ!!!! ΖΩ ΔΙΑΤΟΝΙΚΟ=ΖΩ ΕΝΑΡΜΟΝΙΟ!!!! Ο ΠΑ και ο ΓΑ στη θέση τους και στις δύο περιπτώσεις
*********************************
Σε ποια ακριβώς σημεία έχουμε κατά την γνώμη σου ΖΩ διατονικό = Ζω εναρμόνιο = Acem Aşîrân; Ρωτάω διότι φασματογράφησα* μερικά σημεία και θα ανεβάσω βραδάκι τα συμπεράσματα μου.

* αφού όλοι την κάνουν :D
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
http://www.youtube.com/watch?v=pp3SIj6OzhA

Αυτός με το Νέι το σκοτώνει ο Καρατζάς όμως ΣΠΑΘΙ!!!!
Πάντως θαυμάζω το πόσο εύκολα ισοπεδώνονται άνθρωποι που θεωρούνται σημαντικοί στην παράδοση την οποία εκπροσωπούν...!!!
Για τον νεϋζέν που αναφέρεις...πρόκειται για τον Yavuz Akalın από την Σμύρνη, ο οποίος θεωρείται ένας από τους καλύτερους Νεϋζέν της Τουρκίας, μαθητής του μεγάλου Niyazi Sayin και με κύρος στην "Μακαμολογία".
Είναι γνωστό στην Τουρκία ότι ο μεγάλος αυτός ερμηνευτής Kanı Karaca ξεκινούσε από άλλη βάση και κατέληγε σε άλλη βάση, χωρίς αυτό όμως να μειώνει καθόλου την σπουδαιότητα αυτού του ανθρώπου. Είναι γνωστό αυτό, καθώς και το τι τραβούσαν οι οργανοπαίχτες, οι λύρες και τα "άταστα" γενικότερα έσωζαν την κατάσταση. Κάτι παρόμοιο με τον Χρύσανθο της Θεσσαλονίκης.

Υ.Γ.1.κούρδισα την Λάφτα μου πάνω στο κούρδισμα του νέϋ και ακούω τον ίδιο ΖΩ:eek: μάλλον πρέπει να πάω στον Ωριλά όπως μου υπέδειξες...
2.ανεβάζω και την παρτιτούρα από το εν λόγω İlahi (η οποία υπόψιν περιέχει και ΠΑ δίεση)
 

Attachments

Last edited:
Top